Strona 1 z 2
Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-16, 15:09
autor: AvM
Vhodzi oczywiscie o zdobyczne
ADELAIDE (ex-slaver Delia Josephine, purch 1827) Tender 95bm, 67 x 19ft. Sold 1833 Rio de Janeiro.
ADELAIDE (ex-slaver purch 5.1848) 140bm. Wrecked 9.10.1850 on Banana Island, W. Africa
ALERT Brig 8, ex-slaver captured 1848 by BONETTA. Sold 1850.
CUBA Schooner tender, 67bm. Ex-slaver captured 6.1857 by ARAB. BU 3.1866 in Jamaica
EMILIA Brig. Ex-Brazilian slaver captured 1840 and purch 29.12.1840. Fate unknown.
ENCHANTRESS Sloop, ex-slaver captured 10.8.1860 by BRISK. Wrecked 20.2.1861
Mozambique Channel. (Was to have been cd in RN.)
FAIR ROSAMOND (ex-slaver Dos Amigos) Purch 22.2.1831. BU 20.11.1845.
FAWN (ex-slaver Caroline) Brigantine 6, 169bm, 75 x 23ft, Purch 27.5.1840 Rio de Janeiro. Tank vessel 1842. Sold 5.1847 Natal Colonial Govt
FELICIDADE Schooner. Brazilian slaver captured 27.2.1845 by WASP off Lagos. Foundered 5.4.1845
INDEPENDENCE Coal hulk. Ex-slaver purch 1.12.1843. = ATTENTION 1846. Sold 1847 (?).
KINGSTON Schooner, 109bm. Slaver Caries, captured 4.1858 by FORWARD. Sunk 1861 as bathing place Kingston, Jamaica. BU 3.1867.
MARIANNE Receiving ship, 490bm. Ex-slaver, purch 1858. Ordered for BU at Kingston, Jamaica, 2.1864; BU 1867.
PICKLE Brig 168bm. Slaver Eolo, captured 1855 by ORESTES. Listed until 1854
PROGRESSO Tank vessel. Ex-slaver, captured and purch 23.4.1844. BU 3.1869.
PROMPT Schooner. Slaver Josephine, captured 10.1840, purch 22.1.1842. Sold 1845.
PROMPT Schooner. Slaver captured 1845, purch 17.7.1845. Sold c. 1847
SNAP Steam transport. Slaver Cacique, captured 1847, purch 4.5.1847. Sold 2.1848.
VEGA Coal Hulk, 304bm. Slaver brig, captured 1860 by LYRA, purch 2.4.1860. Sold 23.2.1863
Jak ktos ma inne prosze dodac. temat zamierzanm rozwinac .
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-16, 20:07
autor: Krzysztof Gerlach
Black Joke. Bryg zbudowany podobno w Baltimore. Pod nazwą Henriquetta, jako własność armatora z Bahia, używany był w latach 1825-1827 z wielkimi „sukcesami” w charakterze żaglowca do transportu niewolników (w ciągu sześciu rejsów dowiózł do Brazylii 3040 Murzynów, przynosząc swojemu właścicielowi 80 tysięcy funtów). Zdobyty 6.09.1827 przez fregatę HMS Sybille, zakupiony dla Royal Navy, służył na placówce afrykańskiej jako tender tej fregaty, z ogromnym powodzeniem przechwytując inne jednostki niewolnicze. Mocno zużyty, od 1832 pełnił rolę składu węgla w Kraju Przylądkowym, a potem spuszczono go na dno.
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-16, 20:17
autor: AvM
Wlasnie nie wiem gdzie podpisac slavers zbudowane w Baltimore!
Byly to jajszybsze z tych "statkow handlowych" !
Czym chces sia troche zajac, pozenic stopcznie, armatorow i ich pozniejsze losy

Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-16, 21:32
autor: AvM
bryg
Freedom in my heart: voices from the United States National ...
Cynthia Jacobs Carter - 2008 - 255 Seiten
In its former life, for example, Black Joke was the notorious Spanish slaver Henriquetta, owned by Jose de Cerqueira Lima of Bahia, Brazil. From 1825 to 1827, Henriquetta smuggled a total of 3040 Africans into Brazil, sailing,
Tidewater Triumph: The Development and Worldwide Success of the Chesapeake ...
Von Geoffrey M. Footner
uwaza ze jedynym kandydatem z Baltimore jest
GRIFFIN
1824 registered
1825 sold to Empereo of Brazil
Takiego na razie we flocie Brazylii nie znalazlem
podobno zbudowany w 1824 !
Niles' weekly register, Band 28
Von William Ogden Niles
1825
Baltimore vessels. When the news of the rise in coffee reached Baltimore, some time ago, the brig
Griffin, capt. Farrcn, was despatched for Port au Prince, which place she reached in seven days from the capes of the Chesapeake, and, being the first vessel, the object of her voyage was fulfilled. She returned to this city a few days ago, with a full cargo of coffee, having been absentonly thirty-three days!
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-16, 23:04
autor: AvM
Znalazlem szereg brygow w Barzyliskiej sluzbie zakupionych od USA na miejscu.
Troche roboty czeka.
szkunery 1832 zbud James Beacham,Baltimore
dla Andrew Patrullo, New York
Engineer (1832) 270.14t Baltimore tmp. reg. #35 sold Havana 1832
Beacham (1832) 80.16bm Baltimore tmp.reg. #36 sold Havana 1832
Delaware (1832) 91.12bm Baltimore reg. #24 sold Havana 1832
Chesapeake (1832) 91.12 Baltimore reg. #25 sold Havana 1832
Raritan (1832) 91.12 Baltimore reg. #26 sold Havana 3.1832
Susquehanna (1832) 91.12bm Baltimore reg. #27 sold Havana 3.1832
MESSAGE FROM THE PRESIDENT OF THE UNITED STATES, TO THE TWO HOUSES OF ...
The first shows eleven sales to foreigners, (the same number, precisely. shown by the return for the first half of the present year, though notit vided in the same manner exactly between the different months—thos:corresponding to the period when Mr. Everett had charge of the (snake being fewer,) to wit: in January, brig Volador, of Baltimore, and sloop Enterprize, of Charleston; in March, the Baltimore schooners Raritam ,Chesapeake, Delaware, Susqnehannah; in April, the schooner William Ross of Key West; in May, the schooners Post Boy, of Philadelphia, (built in "Worcester county, Maryland,) Eagle, of Baltimore, Engineer, of Baltimore. and brigs Zephiro, of St. Thomas, Scion, of Salem; in .June, schooner Hope, of New Orleans.
The second return shows/owr sales, to wit: Schooners Union, from New Orleans, (unregistered,) General Geddes, of Charleston; and brigs Toissa of New York, and Catalina, of Baltimore. To the mention of these my be added that of the schooner Henry, of Baltimore, (built in Matthews county, Virginia,) which arrived July 23d, and cleared August 4th in bo last, for Bahia Honda, one of the unopened ports of the island.
.Among the particulars which may be noticed respecting these rasi one is, that the first of those belonging to Baltimore, the Volador, carret Havana from a British port. Whether she had been there purchased," there fitted, for the slave-trade, is a point no less uncertain than whether^ was so purchased or fitted at all. A second is, that the Eagle, which w sold in May, had arrived on a former occasion in March, and gone backt Baltimore. Another is, that the brig Zephiro, returned as registered t "St. Thomas," and as built in "America," had Raimundo de Arrobas master, who
reported her as being from Africa, in ballast.
On examining the consular returns in the Department of State for the peiod during which the consulate has been under my charge, I find that the rst cases of the sort are presented in the return for the latter half of 1836. L'hese are seven in number. Some of the details connected with them are •s follows:
1. ketch Angel owned New Olrleans, cleared for Africa
2. Schooner Cleopatra owned New Olrleans, cleared for Africa
3. Schooner Viper owned New York, cleared for Cape Verlens
4. Schooner Anaconda owned New York, cleared for Cape Verlens
5. Ship Rosanna owned New York, cleared for Cape Verlens
6. Schooner Fanny Butler owned New Olrleans, cleared for Cape Verlens
7. Brig Martha owned New York, cleared for Africa
From the list of registers of American vessels wrecked and soldiffg*mi< ted at the same timej it further appears that the Rosanna was oneof three vessels sold to American citizens by bill of sale passed at the consotee
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-17, 07:32
autor: Krzysztof Gerlach
Ex-statki niewolnicze, używane przez Royal Navy, obsadzone załogami z Royal Navy, dowodzone przez oficerów Royal Navy, noszące wimple Royal Navy, łapiące statki dla Royal Navy, a niefigurujące na żadnych listach Royal Navy, ponieważ kupione za prywatne pieniądze oficerów dowodzących lub działających na placówce afrykańskiej:
Hope (tender korwety Myrmidon) – ex-hiszpański szkuner Legunda Gallega, zdobyty przez Anglików 29.09.1825 w pobliżu Lagos z 292 niewolnikami, kupiony przez admirała dowodzącego od sądu pryzowego w Sierra Leone. Chwytał statki niewolnicze co najmniej w 1826;
Cornelia (tender fregaty Eden) - bryg uzbrojony w jedno obracane działo 7-f i 2 x 6-f, chwytał statki niewolnicze przynajmniej w 1828;
Little Bear (tender fregaty North Star) - chwytał statki niewolnicze przynajmniej w 1828;
Paul Pry (tender fregaty Sybille) – szkuner, chwytał statki niewolnicze w 1829, uszkodzony przez tornado i sprzedany;
Dallas (tender fregaty Sybille) – bryg, ex-Black Nymph, między 300 a 400 ton, chwytał statki niewolnicze przynajmniej w 1829, sprzedany c. 1830 kupcowi ze Św. Heleny.
Krzysztof Gerlach
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-17, 11:26
autor: AvM
http://en.wikipedia.org/wiki/Abolition_ ... y_timeline
W XIX w po uchwalinieu, glownie przez Anglei zakazu handlu niewolnikow i rozpoczeciu przez Royal Navy po Wojnach napoleonskich patrolow,
transatlantycki transport niewolnikow stal sie czyms w rodzaju szmuglu, ktory na swoje potrzeby budowal i kupowal olbrzymie ilosci
szybkich statkow. Byly to tez czesto ex okrety wojenne, albo podobne, W USA nowe statki niewolnicze bylo budowaneglownie w NY i Baltimore.
avm
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-17, 11:49
autor: AvM
Krzysztof Gerlach pisze:
Little Bear (tender fregaty North Star) - chwytał statki niewolnicze przynajmniej w 1828;
Krzysztof Gerlach
Class A. Correspondence with the British commissioners, at Sierra Leone, the Havana, Rio de Janeiro, and Surinam, relating to the slave trade. 1829
Lieutenant Cory
30.10.1828 Brazilian schooner
Arcenia
30.10.1828 Brazilian schooner
Estella do mar
tylko te zajaecia znalazlem
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-18, 19:07
autor: Edward Teach
Mam pytanie. Zawsze mnie interesowało co robiono z uwolnionymi murzynami po zajęciu statku niewolniczego. Teoretycznie najprostsze rozwiązanie czyli odstawienie delikwentów z powrotem do Afryki wydaje mi się mało prawdopodobne. Przecież nikt tam na nich nie czekał, co gorsza ich ojczyzna mogła się znajdować tysiące kilometrów od wybrzeża. Poza tym kto zapłaci za ich powrót do domu.
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-18, 22:17
autor: Krzysztof Gerlach
Nie ma na to jednej odpowiedzi obejmującej 100 procent przypadków, ale można wskazać rozwiązanie stosowane najczęściej. Zdecydowaną większość niewolników uwalniały okręty brytyjskie, więc czysta statystyka decyduje, że to wariant wybierany przez Brytyjczyków był typowym. Już w 1772 w wyniku werdyktu sędziego najwyższego, lorda Mansfielda, została przyznana wolność niewolnikom murzyńskim przebywającym w Anglii. Powstało pytanie, co z nimi teraz zrobić, skoro dawni właściciele nie byli już zobowiązani ich karmić i zapewniać noclegu, o pracę nie było łatwo (aczkolwiek wielu pozostało przy dawnych panach, w charakterze pracowników najemnych), zaś wyzwolono w ten sposób około 15000 Murzynów. Ponieważ niewolnictwa w koloniach nie zabroniono, wielu łotrów zajmowało się chwytaniem tych świeżo wyzwolonych ludzi, ładowaniem na statki i sprzedażą w Indiach Zachodnich i Ameryce do ponownej, tyle że znacznie gorszej niewoli. Z inicjatywy abolicjonistów wykupiono więc z rąk handlarzy niewolników kawał ziemi w Sierra Leone i od 1787 osiedlano tam (późniejsza stolica kolonii, Freetown) owych wolnych, „angielskich” Murzynów. Kiedy Wielka Brytania uznała także handel żywym towarem za nielegalny, Sierra Leone stało się miejscem osiedlania niemal wszystkich niewolników chwytanych przez okręty brytyjskie na pełnym morzu. Sprzyjał temu dodatkowo fakt, że właśnie w tej kolonii znajdowała się siedziba sądu pryzowego, który rozstrzygał, czy zajęcie statku przez okręty Royal Navy było legalne – aby tak się stało, na pokładzie musieli znajdować się niewolnicy, a więc należało ich „dostarczyć” przed oblicze sądu jako dowód (przynajmniej w pewnym okresie tak było). Znikoma liczba uwolnionych przez okręty US Navy zamieszkała w stanach północnych, wspomagana głównie przez kwakrów. Historia Liberii, do której trafiła część niewolników wyzwalanych przez okręty amerykańskie pod koniec legalności instytucji niewolnictwa w USA jest zbyt dobrze znana, by ją przypominać. A zatem – większość uwolnionych czarnych niewolników wracała jednak do Afryki, choć oczywiście nie do miejsc, gdzie lokalni kacykowie ich w niewolę sprzedali. Koszty transportu ponosili rzecz jasna wyzwoliciele (w sensie państw, nie dowódców okrętów), ponieważ gdy się powiedziało A, trzeba było powiedzieć B.
Krzysztof Gerlach
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-23, 09:42
autor: Krzysztof Gerlach
Ex-statki niewolnicze w marynarce francuskiej:
Colibri – szkuner kupiony i wyposażony na Ile Bourbon w 1825 (wg Roche’a w 1829). Prawdopodobnie statek niewolniczy Colibri, 45-tonowy (szkuner zbudowany w Bayonne w 1824), przygotowany na Martynice w maju 1825, zajęty przez Anglików 1.11.1825 w Sierra Leone i tam sprzedany w grudniu 1825. W marynarce wojennej Francji miał wyporność 88 ton, załogę 16-25 i był uzbrojony w dwa działa, prawdopodobnie 2 karonady 12-f. Skreślony z listy na Ile Bourbon w 1833.
Cupidon – szkuner niewolniczy wyposażony na Gwadelupie w 1828, zdobyty przez bryg Bordelaise w styczniu 1829 na rzece Pongo, kupiony w Gorée 29.05.1829 dla administracji kolonialnej Senegalu. Pojemność brutto 49 ton. Załoga: 9-16. Uzbrojenie: 2 działa i prawdopodobnie szereg działek relingowych. Ochraniał konwoje i posterunki, walczył w wojnach z lokalnymi plemionami i Berberami 1833 (-1835). Wycofany i sprzedany w październiku 1833 w Darmancours, na rzece Senegal, albo dopiero w 1841.
Anonyme – szkuner niewolniczy zdobyty w 1831 lub na początku 1832 u wybrzeży Afryki i wyposażony 8.02.1832 do służby w marynarce królewskiej. Wycofany 8.08.1832 w Breście.
Aglaé – szkuner niewolniczy, zbudowany w Ameryce, wyposażony na Gwadelupie w 1831, zdobyty 29.01.1832 przez bryg Cigogne i doprowadzony do Senegalu. Kupiony przez marynarkę wojenną w lipcu 1832 (albo 3.08.1832) w Saint-Louis du Sénégal. Pojemność brutto 62 tony. Załoga: 35. Walczył w wojnach z lokalnymi plemionami i Berberami 1833-35. Skreślony z listy w Senegalu w listopadzie 1843.
Aigle d’Or – niewolniczy szkuner amerykański pływając pod banderą hiszpańską jako Aguila de Oro, zdobyty w lutym 1834 przez Francuzów na wodach rzeki Saloum i kupiony w kwietniu 1834 dla administracji kolonialnej Senegalu. Załoga: 31-48. Uzbrojenie: 4 działa. Walczył w wojnach z lokalnymi plemionami i Berberami 1834-35. Skreślony w sierpniu 1846. Sprzedany w Saint Louis 9.11.1846.
Krzysztof Gerlach
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-23, 15:08
autor: AvM
The story of the American clipper ship: greyhounds of the sea
Carl C. Cutler - 1930 - 592s
Five years after the McKim was launched the fine corvette Venus was built. She was a true Baltimore clipper measuring 465 tons, only 28 tons less than the McKim and contemporary accounts assert that she was the sharp- -4 90
MESSAGE FROM THE PRESIDENT OF THE UNITED STATES, TO THE TWO HOUSES OF ...
Extract from a despatch from her Majesty's Judge at the Havana, dated
August 22, 1838.
Another vessel, of the like character, arrived here the 4th instant, and is thus reported in the Diario of the 5th:
"From Baltimore, in 24 days, the American ship ' Venus,' Captain Wallace, tons 460, with bricks, to Don Jose Mazorra; passengers 2." Of this vessel there is the following notice in a Baltimore paper — the American, of the 4th July: "A noble corvette ship, the Venus, Captain Wallace, pierced^ for 18 guns, built in this city on foreign account, is also ready for sea. She is, we learn, the sharpen! clipper-built vessel ever constructed here, and, according to the opinion of nautical men, must outsail any thing that floats." The consignee's name, Mazorra, your lordship will remember to have had reported several times; and it is said he is half owner of the Venus. I have not learned whether she is actually to sail with long guns; but I have Aeaf<T*reports of two other vessels having been prepared, during last month, with 6 guns each; and that one was to sail equipped to cope with any cruiser on the coast.
The Venus is destined for Mozambique, and is arranged to bring as many even as 1,000 negroes; in which case, it is said, she would clear to the speculators from $100,000 to $200,000 in her first voyage — her cash price being estimated at $50,000, and the expenses of cargo and slaves at another
Okret budowany " oficjalnie" jako korweta dla Mexyku.
Amerykanska prasa oburzala sie jak w tym czasie (wjna o Texas) mozna budowac okrety dla wroga.
Chapelle
The Search for Speed under Sail
Venus (1838) M. & George Gardner
466 9/95 t 124'4''x18'9''x14'1'' very sharp
woman's bust figurehead
pierced for 18 guns
"the sharpest clipper-built vessel ever constructed here"
23.8.1838 pod amerykanska flaga
z Hawany do Baha de Todos los Santos
Wrocil jako
Duqueza de Braganza Brazilijski
w 1 rejsie 860 niewolnikow
Podobno nigdy nie zlapany
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-23, 15:29
autor: AvM
Mam takiego podejzanego :
Armament: 16 guns
Complement: 100 (peace) / 120 (war)
Former American built schooner brig acquired 1825 and renamed DUQUESA DE GOLAZ, then by 1831 renamed OLINDA, stricken in 1835 and BU 1836.
Moze byc ten Griffin wspomniany wyzej
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-23, 19:08
autor: AvM
Mexyk zakupil w koncu 1841 roku
1 bryg w Hawanie
Najprawdopodobniej ktoryz ze statkow niewolniczych.
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-24, 08:48
autor: AvM
Bardzo ciekawy okret:
Pojawia sie w 1809 e LLoyd's List i innych dokumentach.
1809 Pernambuco , Bahia
1812-3 tranport tabaki z Bahii do Gibraltaru i Hiszpanii
1815 slaver
Leal Portuguese, Anto L. Fera DATE 4. 9.1815 seized by Princess Charlotte slaver
The Leal, Portuguese, a large brig under Portuguese colors, with twelve or fourteen guns, fought the Princess Charlotte off Lagos for a long time, but was taken.
1815-7 opium handel w Iniach z Chin
1818 Lisbona-Rio-Macao -Lisbona
1819 London-Bengal-Lisbona
1823 Wyslany jako transportowied do Bahia z Lisbony
Displacement: 818t
Dimensions: 123ft x 33ft x 23ft (depth) 37.6m x lO.1m x 7.0m (depth)
Armament: 8 - 24pdr, 24 - 12pdr
Complement: 76 (as a transport) , 210 - 240 (as a corvette)
The Portuguese transport
LEAL PORTUGUESE was captured on 3.7.23 by the Brazilian frigate
REAL CAROLINA (later
PARAGUASSU) when tried to evacuate
from Bahia. Purchased by the Brazilian government in May 1824 and armed on 6.7.24 as a corvette
CARIOCA she took part in the War for Independence and
in the War with Argentina, then was disarmed and served a transport. Wreaked in heavy weather at Bay of Santo Amaro off Santos, Sao Paulo coasts on 13.4.59.
In 1836 she had only 4 guns being declassified as a transport.
CARIOCA served as a corvette again between 1843 and 1846 earring 2 - 12pdr and 2U - 32pdr carronades
Nazwa portugalska:
Leal Português
Podobnio zbudowany w Indiach, o tym moze swiadczyc dlugowiecznosc.
Re: Statki niewolnicze we Flotach Swiata
: 2011-06-24, 19:03
autor: AvM
Portuugalia
Brig (Brigue)
CORIMBA ex slaver TWO FRIENDS
6 guns
captured 6.4.1848
deleted 1854
BU Angola
Schooners (Escunas)
METEORO ex American slaver HARRIET
6 guns
captured 1841 Cape Verde Islds.
26.5.1854 for sale
COSTITUCAO ex slaver CONSTITUTION
6 guns
captured 6.10.1840 Cape Verde Islds.
7.1854 deleted
NINFA ex slaver NYMPHE (British)
6 guns
captured 19.1.1840 Angola
7.1853 in service
CABO VERDE ex slaver
8 guns
captured 1838 Cape Verde Islds.
1862 deleted
1863 sold
BOA VISTA ex slaver
5 guns
captured 1837 Bissao (Portug Guinea)
1855 deleted