Strona 1 z 1

Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-21, 08:52
autor: Zelint
Czy wiecie coś więcej na temat jugosłowiańskich ścigaczy torpedowych typu "Orjen"?

Okręty praktycznie nie istnieją w internecie i w literaturze. Mam co prawda artykuł Zvonimira Freivogela "Kutry torpedowe typu Orjen Królewskiej Marynarski Wojennej Jugosławii" z numeru specjalnego "Okrętów Wojennych" oraz ostatnią monografię Schnellbotów autorstwa Maciej Sobańskiego jednakże nie wyczerpuje to wszystkich moich wątpliwości na ich temat.

Np. kiedy dokładnie podpisano umowę z Lurssenem? W 1936 roku, ale kiedy? Z tej strony: http://www.network54.com/Forum/330333/m ... 430/Part+4 wynika, że działka Boforsa 40 mm dla ścigaczy zamówiono już w styczniu 1936 roku:
Guns ordered from Bofors:
1936 Jan 8 Navy single, 6 Navy double
Pytanie dodatkowe pojawia się, że skoro u Boforsa zamówiono 8 pojedynczych Boforsów to czy oznacza to, że u Lurssena też zamówiono tylko 8 ścigaczy? A kiedy zamówiono MT9 - 12, których zamówienie potem anulowano?

Kiedy rozpoczęto i zakończono budowę poszczególnych okrętów? Freivogel podaje, że Orjen, Velebit, Dinara i Triglav zostały ukończone w roku 1937, Suvobor i Rudnik na przełomie 1937/1938, natomiast Kajmakcalan i Durmitor w 1938 roku. Sobański natomiast pisze, że jedna jednostka została dostarczona w 1936 roku, po dwie w 1937 i 1938 roku oraz trzy w 1939 roku. Podobnie jest na tej stronie: http://navypedia.org/ships/yugoslavia/yu_cf_orjen.htm
1936: Orjen
1937: Suvobor, Durmitor
1938: Velebit, Kajmakčalan
1939: Dinara, Triglav, Rudnik
Kto ma rację? Żeby zagmatwać sprawę może jeszcze dodam, że strona: http://s-boot.net/sboats-kriegsmarine-types.html podaje, że
the Jugoslavian boats ("Orjen", "Velebit", "Dinara", "Triglav", "Suvobur", "Rudnik", "Kamakcalan", and "Durmitor") which Lürssen had delivered as replica of the German type "S 2" to "S 5" in 1937.
Pothkan na forum dws.org.pl napisał mi tylko
Według moich notatek zamówiono je jeszcze w 1935 roku. Co do kolejności: 1936 Orjen, 1937 Velebit, Dinara, 1938 Triglav, Suvobor, 1939 Rudnik, Kajmakčalan, Durmitor. Przy czym kolejności jestem prawie pewien, ale dat już nie.
ale pewności nie miał.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-21, 10:23
autor: Lützow
Zelint :-)

willkommen an Bord! :brawo:

widziałem, co się w tej materii działo na DWS, ale z wiadomych względów nie mogłem się włączyć. Osobiście bardziej wierzę Zvonimirowi Freivogelowi, bo jego informacje są świeższe, natomiast autor "O.W." korzystał z lekko przestarzalych źródeł, tak o 15 lat na mój gust. Wiem bo robiłem korektę tego, ale w przypadku królewsko - jugosłowiańskie kutrów torpedowe Lürssena nie ingerowałem, bo to raczej nie moja działka.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-21, 12:35
autor: AvM
Wg informacji stoczni Lürssen ich materialy nie zginely w czasie wojny , byly zabrane do Anglii.
Mam taki list.

Schiffbau dopiero w 1936 roku melduje o umowie na dostarczenie malych jednostek przez stocznie Lürsen dla Jugoslawii
ale powoluje sie na Journ. mar.march. z 9.01.1936 roku

Opisy programow byly w
Engineering Nov 1935
Le Yacht 28.12.1935

Schiffbau 1937 nie pisze nic, a w 1938 wspomina tylko o MTB przy okazji niszczycieli.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-21, 13:27
autor: AvM
Jane 1937

A number of MTB ordered in Januar 1936.

Wg listy stoczniowej
#12570 1936: Orjen
#12575 1936: Velebit
#12580 1936: Dinara
#12585 1937: Triglav
#12590 1937: Suvobor
#12595 1937: Rudnik
#12600 1937: Kajmakčalan
#12705 1937: Durmitor

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-23, 09:59
autor: Zelint
Bardzo dziękuję za odzew! :!:
AvM pisze:Wg informacji stoczni Lürssen ich materialy nie zginely w czasie wojny , byly zabrane do Anglii.
Mam taki list.
Jak widać nie tylko Polacy tak mają, że ich archiwa znajdują się za granicą, u byłych wrogów/sojuszników...
Schiffbau dopiero w 1936 roku melduje o umowie na dostarczenie malych jednostek przez stocznie Lürsen dla Jugoslawii
ale powoluje sie na Journ. mar.march. z 9.01.1936 roku
Tutaj mamy datę artykułu, ale styczeń 1936 r. pasuje do tego zamówienia na Boforsy. Ciekawe, że dane np. o zamówieniu ścigaczy dla Bułgarii są dużo bardziej szczegółowe niż to zamówienie jugosłowiańskiej.
Opisy programow byly w
Engineering Nov 1935
Le Yacht 28.12.1935

Schiffbau 1937 nie pisze nic, a w 1938 wspomina tylko o MTB przy okazji niszczycieli.
Opisy programów rozbudowy floty tak? A było tam coś o liczbie planowanych do wybudowania ścigaczy? 8 czy 12 sztuk? No i to są daty artykułów - listopad/grudzień 1935, pewnie nie podają z jakiej daty był sam program rozbudowy?

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-23, 10:44
autor: AvM
Zelint pisze: Opisy programów rozbudowy floty tak? A było tam coś o liczbie planowanych do wybudowania ścigaczy? 8 czy 12 sztuk? No i to są daty artykułów - listopad/grudzień 1935, pewnie nie podają z jakiej daty był sam program rozbudowy?
Nie mam wspomnainych artykulow :-(
Tylko to co W "Schiffbau", i podalem wszystko :-O

Mozna w rocznikach poszukac, ale tak jak poprzednoi z Grecja , nie widomo co wyjdzie.
Freifogel ma raczej dobre dane Z Jugoslawii.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-23, 13:16
autor: AvM
Jane 1937

"A number...."

Jane 1938

8 w liscie , nic o planach.

Jane 1939

Wreszcie zdjecie VELEBIT (#2)
8 w liscie , nic o planach.

Jane 1940

jak Jane 1939

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-23, 14:33
autor: AvM
LFC 1938

Program
8 MTB zamowione 1935 w Niemczech
4 TB z AC Loire, z tego 3 maja byc zdud. w Splicie
1 zbiornikowiec

LFC 1940-42

Juz tylko straty wojenne

Weyers 1940
8 MTB zbudowane 1935 w Niemczech
4 MTB w budowie od 1938r.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-26, 11:21
autor: Waldek K
Też dorzucę pytanie: wiadomo, że wraz z upadkiem Jugosławi dwie jednostki tego typu (Durmitor i Kajmakcalan jeśli dobrze pamiętam) przedarły się do Brytyjczyków. Wiadomo co się później z nimi działo? Czy były nadal używane, pod jaką banderą, czy zostały przezbrojone/zmodernizowane? Czy istnieją jakieś ich zdjęcia z późniejszego okresu?

Brytyjczycy w 1942 zdobyli niemieckiego S-111, lecz zaraz potem utracili, co, jak się pisze, pozbawiło ich szansy przebadania niemieckiej konstrukcji. O tyle to dziwne, że już od roku mieli do dyspozycji dwie zbliżone jednostki jugosłowiańskie. Na ile konstrukcja ścigaczy jugosłowiańskich mogła odbiegać od pierwowzoru? Czy Brytyjczycy byli tych ew. różnic świadomi?

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-26, 11:44
autor: pothkan
Waldek K pisze:Też dorzucę pytanie: wiadomo, że wraz z upadkiem Jugosławi dwie jednostki tego typu (Durmitor i Kajmakcalan jeśli dobrze pamiętam) przedarły się do Brytyjczyków. Wiadomo co się później z nimi działo? Czy były nadal używane, pod jaką banderą, czy zostały przezbrojone/zmodernizowane? Czy istnieją jakieś ich zdjęcia z późniejszego okresu?
W nocy 17/18.4.1941 uciekły do Grecji (pod ogólną komendą kmdr. Ivana Kerna, dowódcami ścigaczy byli odpowiednio kpt. Franc Valentinčić i kpt. Božo Vrančić, co ciekawe - cała trójka Słoweńcy), a następnie do Aleksandrii, służyły we wschodniej części M. Śródziemnego pod brytyjskim nadzorem. W 6.1943 przekazane w La Valetcie władzom Jugosławii, 8.1945 wróciły do kraju, przemianowane odpowiednio na TČ-5 i TČ-6, od 1.9.1945 w dyonie ścigaczy torpedowych (Divizion torpednih čamaca), 1949 TČ-391 i TČ-392, w 1962 skreślone i oddane na złom.

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-26, 16:09
autor: Waldek K
Dzięki pothkan. Wygląda na to, że nie wiele się zmieniły, nawet radaru nie widać...

Re: Ścigacze typu "Orjen"

: 2011-05-26, 16:44
autor: Zelint
Waldek K pisze:Na ile konstrukcja ścigaczy jugosłowiańskich mogła odbiegać od pierwowzoru?
Miał odpowiadać konstrukcyjnie niemieckiemu S-2 czyli dość wczesnemu modelowi. Różnice były chyba głównie w uzbrojeniu...