Strona 1 z 2

Otwarte kluzy kotwiczne na krążowniku Blücher

: 2010-03-06, 22:41
autor: Kazimierz Zygadło
Mam pytanie do znawców, bo zastanawiam się jak po angielsku nazywają się otwarte kluzy kotwiczne, takie jakie na krążowniku Blücher po modernizacji w 1939. Szukałem, ale nic nie znalazłem, a "open hawse pipe" jakoś mi nie pasuje.

: 2010-03-07, 01:07
autor: jefe de la maquina
Kluza kotwiczna to napewno “hawse pipe”, zaś przykrywa kluzy na pokładzie, zabezpieczająca wlewanie sie wody do kadłuba w czasie sztormu, nazywa się”buckler”.

Innych terminów nie znam i nigdy nie słyszałem.
A czy są zamknięte kluzy kotwiczne ?
Jefe

: 2010-03-07, 08:02
autor: Glasisch
jefe de la maquina pisze:A czy są zamknięte kluzy kotwiczne ?
Jefe
Cześc,
chyba tak, "klasyczne" po bokach w części dziobowej.
Znalazłem jeszcze (naut.) anchor hawse hole
po niemiecku: Decksklüsen, to te, co leżą na pokładzie.
Pozdrawiam
Michał

: 2010-03-07, 09:13
autor: Kazimierz Zygadło
Już wyjaśniam dlaczego napisałem "otwarta". Zwyczajne kluzy to zwykle rury łaczące pokład z burtą, czyli otwarte tylko po stronie pokładu i burty (wybaczcie mi uproszczenie).
Jak popatrzycie na dziób Blüchera, to zobaczycie, że jest tam jedynie otwarta "rynna" w której przesuwa się łańcuch kotwiczny. Zastanawiam się jak takie rozwiązanie może się po angielsku nazywać.

: 2010-03-07, 10:23
autor: jefe de la maquina
Obrazek

Na zdjęciu widzę tylko typową kluzę kotwiczną.
Na dziobie są kluzy na cumy dziobowe. Czy oto Ci chodzi ?

Jefe

: 2010-03-07, 10:47
autor: Glasisch
Cześc,
no to bym określił jako "klasyczną" - anchor hawse hole
natomiast górną otwarta w żargonie nazywano "Schweisrücken", o ile się nie mylę, czyli "świński grzbiet".
Pozdrawiam
Michal

: 2010-03-07, 10:50
autor: Kazimierz Zygadło
To zdjęcie przed przebudową dziobu, dlatego kluzy są innego kształtu. Jeszcze w 1939 roku okręt wrócił do stoczni gdzie zmienionu mu między innymi kształt dziobu i kluzy kotwiczne.

http://www.reelactiondiving.com/images/blucher1.jpg

: 2010-03-07, 11:52
autor: jefe de la maquina
Obrazek
Faktycznie przebudowali. Czy chodzi o kluzę kotwiczną na dziobie ?
Jefe

: 2010-03-07, 12:02
autor: Kazimierz Zygadło
Ta na dziobie wygląda standardowo, chodzi mi o te burtowe.

: 2010-03-07, 12:50
autor: jefe de la maquina
Na burcie jest jakaś duża kluza na cumę, ale na Twoim zdjęciu burtowa kluza kotwiczna wydaje się być niezmieniona.
Jefe

: 2010-03-07, 13:03
autor: Kazimierz Zygadło
Lepiej to widać na tych rysunkach:

http://www.admiral-hipper-class.dk/blue ... rd_big.jpg

http://www.admiral-hipper-class.dk/blue ... op_big.jpg

Rzut z góry wyraźnie pokazuje, że nie było klasycznej kluzy, a jedynie rynna, w której przesuwał się łańcuch kotwiczny.

: 2010-03-07, 13:40
autor: jefe de la maquina
Wreszcie dojrzałem. Nie sądzę, że ma to specjalną nazwę w angielskim. Ja bym to nazwał “hawse hole” (mounted on deck), albo “deck howse hole”. Napewno nie “hawse pipe” . Ale rozwiązanie jakie zastosowano przypomina bardzo rozwiązania na żaglowcach. Może Pan Gerlach dorzuci swoje uwagi.

Jefe

: 2010-03-07, 14:22
autor: jefe de la maquina
Okazuje się, że wcześniej Glasisch nazwał w ten sam sposób.
Jefe

: 2010-03-07, 15:35
autor: Kazimierz Zygadło
Dziękuję wszystkim za pomoc.

: 2010-03-07, 17:22
autor: Kazimierz Zygadło
Trochę jeszcze namieszam. W Osprey'u o niemieckich ciężkich krążownikach znalazłem zdanie, że kotwica były w "anchor cluse on the edge of forecastle". Wszystko by się zgadzało, ale słowa "cluse" nie znalazłem w słownikach (a trochę ich mam), ani na necie.

: 2010-03-07, 20:06
autor: Krzysztof Gerlach
Ponieważ „cluse” to słowo pochodzenia francuskiego. Oznacza rów, wgłębienie w pofałdowaniu terenu, równoległe do łańcucha (tyle że górskiego ;) ). Tym niemniej termin wywodzący się od wspólnego pnia, który dał polską kluzę i niemieckie Klüse. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych przytacza śliczną nazwę „nozdrze kotwiczne”.

Natomiast co do żaglowców, nie bardzo wiem, co Jefe ma na myśli. Istotnie łodzie wikingów, pierwsze kogi i holki, nie miały kluz kotwicznych, kotwicę wyciągano po prostu przez burtę, a „urządzenie” podobne do tu opisywanego, Anglicy nazywają „snatch” (lub „snatch block” – pomimo nazwy nie musiał mieć żadnego krążka i przez długi czas nie miał), chociaż nie gwarantuję, że akurat takiego terminu używali żeglarze w XIV w. Już co najmniej od 1400 poświadczone są na żaglowcach północnej Europy zwykłe kluzy, zaś to, że ów „snatch block” nie zniknął, wynikało z faktu, iż przechodziła odtąd przez niego nie lina kotwiczna, lecz lina pomocnicza, służąca w ostatniej fazie podnoszenia kotwicy (lina talii kotwicznej). Mógł więc być stosunkowo mały i od tamtej pory nigdy nie pełnił roli kluzy. Nawet na bardzo małych żaglowcach, jak jednopokładowe kutry czy szkunery, niemal zawsze starano się robić zwykłe kluzy, choćby prowadziły od razu na górny pokład.
Krzysztof Gerlach