Strona 1 z 1

Kajzerowskie krążowniki typu Coln/Frauenlob (końca I WŚ).

: 2009-12-30, 10:51
autor: Janusz Kluska
Jak wiadomo ostatnimi lekkimi krążownikami jakie weszły do służby w Kajzerowskiej flocie były: Coln (10.01.1918) i Dresden (28.03.1918). Jednak w budowie były kolejne krążowniki Frauenlob, Leipzig, Magdeburg, Rostock i Wiesbaden (te już wodowano) + 3 bez nazw.
Mam pytanie czy ową piątkę (+3) można łączyć z Coln i Dresden jako jeden typ krążowników, czy też jako dwa osobne typy?
Na podstawie pozycji "Die Schiffe Der Kaiserlichen marine 1914-1918" (str.96), można odnieść wrażenie, że różnicą pomiędzy nimi był inny wygląd nadbudówki dziobowej, a także to, że pierwszy komin za nadbudówką jest lekko odchylony, ale czy tylko te wskazane przeze mnie szczegóły?
Patrząc na dane techniczne to różnica jest w długości okrętów Coln (151,4-145,8 lw), przy Frauenlob (155,59-149,8 lw).
Może ktoś wie dlaczego postanowiono je wydłużyć?
Czy były inne różnice?

: 2009-12-30, 19:46
autor: CHRIS
Wszystkie 10 jednostek nalezalo do typu Cöln (II)
Cöln wszedl do sluzby 17.I.'18.
Wszystkie krazowniki typu Cöln (II) mialy te same wymiary 155,5x14,2x8,76m.
Ch.

: 2009-12-30, 20:54
autor: Janusz Kluska
Co do długości to moja pomyłka, przepraszam
Przytoczone dane 151,42(145,78 lw)x14,32x5,93-6,32 dotyczyły wcześniejszego typu Konigberg (Emden, Karlsruhe, Konigsberg i Nurnberg). Jednak moje pytanie pozostaje w sumie takie same, a dotyczy różnic w długościach pomiędzy typami Konigsberg, a Coln/Frauenlob.
Na pierwszy rzut oka, różnica jest tylko w kształcie nadbudówki, ale to chyba nie powód wydłużenia kolejnego typu krążownika.
Co do daty na podanym linku występuje jednak data podane przez mnie (10.01.1918).
http://www.german-navy.de/hochseeflotte ... index.html

: 2009-12-30, 22:26
autor: cochise
A nie chodzi tu przypadkiem o dodanie/usunięcie kotłów opalanych paliwem płynnym?

: 2009-12-31, 17:35
autor: janik41
Ostatnie krążowniki miały o dwa kotły więcej razem 14 sztuk, oraz zabierały o około 300 ton więcej paliwa, prawie po połowie ropa i węgiel ja mam też datę 17 stycznia 1918

: 2010-01-01, 17:07
autor: CHRIS
10 ostatnich krazownikow Cöln(II) wywodzilo sie w prostej linii z ostatnich przedwojennych (Amtsentwurf '13) krazownikow Kaiserlichen Marine Königsberg (II)-klasse.
Wszystkie male krazowniki cesarskiej marynarki mialy swoj "rodowod" w typie Magdeburg.
Jak juz Janik napisal roznily sie (nie tylko wymiarami) iloscia kotlow przy czym zwiekszono na nich ilosc kotlow opalanych ropa zmniejszajac jednoczesnie ilosc kotlow opalanych weglem.
Königsberg (II) 10 wegiel / 2 ropa (12)
Cöln (II) 8 wegiel / 6 ropa (14)
z iloscia ropy + 300 ton (czyli max. 800 ton) to jest wielkosc dla Dresden (II) i pozostalych. Cöln (II) mogl zabrac 1050 ton ropy maximum. wielkosc konstrukcyjna dla calego typu to 200 ton.

Ch.

: 2010-01-01, 17:37
autor: Janusz Kluska
Dzięki za odpowiedź.
Jaki był stopień zaawansowania w budowie ostatniej 5 krążowników, bo że je wodowano to fakt znany, (w nawiasach daty wodowań) tj. Frauenlob (16.10.1918), Leipzig (28.01.1918), Magdeburg (17.11.1917), Rostock (06.04.1918) i Wiesbaden (03.03.1917).
Swoją drogą, do ukończenia chyba jeszcze musialo być daleko, bo przecież Mocarstwa takich "łakomych kąsków" by nie przepuściły. Akurat starczyło by dla każdego po jednym przynajmniej. Okręty nowe i nie używane bojowo.
Janusz.

: 2010-01-01, 19:44
autor: janik41
Czy były zainteresowane ukończeniem? Chyba nie, podział floty niemieckiej stwarzał więcej problemów niż pożytku, po za tym wszystkie mocarstwa miały po wojnie przerost floty, nie potrzebowały problemów z odmienną amunicja i wyposażeniem.

: 2010-01-02, 23:57
autor: CHRIS
Wiesbaden ok.5 miesiecy
Magdeburg ok.9m
Leipzig ok.7m.
Rostock ok.7m.
Frauenlob ok.13m.
Ersatz Cöln ok.13m.
Ersatz Emden ok.10m.
o ile sobie przypominam to wszystkie nie ukonczone okrety (bez wyjatku) mialy byc zlomowane.

Ch.