Strona 1 z 2

Niemieckie GTB w WW1 - napęd

: 2009-11-11, 14:55
autor: Mitoko
Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?

: 2010-02-15, 15:57
autor: Mitoko
Przepraszam, że dubluję posty - ale to tak by odświeżyć zapytanie :oops:

Re: Niemieckie GTB w WW1 - napęd

: 2010-02-15, 17:20
autor: Glasisch
Mitoko pisze:Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?
Cześc,
Na „S 113“ – „115“ turbiny miały moc łączną 45.000 KM (33.088 kW) i były produktem Schichau-Werft, a na „V 116“ – „118“ pracowały turbiny AEG-Vulcan tej samej mocy. Na „G 119 – 121“ miały one moc 46.000 KM i były produkcji stoczni Germania, a niszczyciele Blohm & Vossa miały mieć zainstalowane turbiny „Marine” o mocy 45.000 KM. Nie wiem, na ile Ciebie to zadowoli?
Pozdrawiam
Michał

: 2010-02-15, 21:00
autor: AvM
#983 S 113 turbiny 3005/6 kotly 3278-81
#984 S 114 turbiny 3007/8 kotly 3282-85
#985 S 115 turbiny 3009/10 kotly 3286-89

Re: Niemieckie GTB w WW1 - napęd

: 2010-02-15, 21:19
autor: Mitoko
Glasisch pisze:
Mitoko pisze:Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?
Cześc,
Na „S 113“ – „115“ turbiny miały moc łączną 45.000 KM (33.088 kW) i były produktem Schichau-Werft, a na „V 116“ – „118“ pracowały turbiny AEG-Vulcan tej samej mocy. Na „G 119 – 121“ miały one moc 46.000 KM i były produkcji stoczni Germania, a niszczyciele Blohm & Vossa miały mieć zainstalowane turbiny „Marine” o mocy 45.000 KM. Nie wiem, na ile Ciebie to zadowoli?
Pozdrawiam
Michał
To akurat mam.
Natomiast interesują mnie bardziej szczegółowe dane - szczególnie kotły.

4 kotły dające parę na moc 55'000 KM to dość intrygujące jak na te czasy - a nigdzie nie mogę znaleźć danych na ich temat - nawet ciśnienia roboczego.

: 2010-02-15, 22:44
autor: AvM
No wlasnie zajrzelem do spisu Schichaua, ktory "normalnie "aje dokladny eopisy maszynowni, a tu nic :-(


Wiec z Focka
S11-115 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4808m2 powierzchni grzewczej
720t oleju napedowego
V116-118 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4805m2 powierzchni grzewczej
660t oleju napedowego
G119-121 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4950m2 powierzchni grzewczej
690t oleju napedowego
B122-124 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4800m2 powierzchni grzewczej
716t oleju napedowego

Fosk podaje trz przekroje V116-118 i dokladniejsze dane techniczne dla nich.

: 2010-02-15, 23:29
autor: Mitoko
Wielkie dzięki - to już coś.
AvM pisze:Wiec z Focka
S11-115 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4808m2 powierzchni grzewczej
720t oleju napedowego
Dwa pytania:
- to jest powierzchnia sumaryczna ?
- co oznacza kotły zdwojone ?
AvM pisze:Fosk podaje trz przekroje V116-118 i dokladniejsze dane techniczne dla nich.
Jeden wzdłużny (w miarę przyzwoity) mam - ale zawsze się uśmiecham :lol:, bo tego autora nie mam.

: 2010-02-15, 23:37
autor: AvM
Mitoko pisze:Wielkie dzięki - to już coś.
AvM pisze:Wiec z Focka
S113-115 18,5 at kotly oktretowe zdwojone 4808m2 powierzchni grzewczej
720t oleju napedowego
Dwa pytania:
- to jest powierzchnia sumaryczna ?
Raczej tak!
Mitoko pisze: - co oznacza kotły zdwojone ?
Tak w Focku Doppelkessel , moźe znaczyc podwojne, ale znaczy zgrupowane parami.
Mitoko pisze:
AvM pisze:Fosk podaje trz przekroje V116-118 i dokladniejsze dane techniczne dla nich.
Jeden wzdłużny (w miarę przyzwoity) mam - ale zawsze się uśmiecham :lol:, bo tego autora nie mam.

: 2010-02-16, 00:51
autor: pd
Mitoko pisze: Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?
Dwa rysunki V-170 są (albo były) na dreadnoughtproject.org. Widać trzy "podwójne" kotły trzywalczakowe o różnej wielkości.
AvM pisze:
Mitoko pisze: - co oznacza kotły zdwojone ?
Tak w Focku Doppelkessel , moźe znaczyc podwojne, ale znaczy zgrupowane parami.
Opalane z obu stron, co pozwalało na podwojenie długości walczaków i powierzchni ogrzewalnej w stosunku do zwykłego kotła.

: 2010-02-16, 11:08
autor: Mitoko
pd pisze:
Mitoko pisze:Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?
Dwa rysunki V-170 są (albo były) na dreadnoughtproject.org. Widać trzy "podwójne" kotły trzywalczakowe o różnej wielkości.
Mam to - choć nie skojarzyłem podwójności
AvM pisze:
Mitoko pisze:- co oznacza kotły zdwojone ?
Tak w Focku Doppelkessel , moźe znaczyc podwojne, ale znaczy zgrupowane parami.
Opalane z obu stron, co pozwalało na podwojenie długości walczaków i powierzchni ogrzewalnej w stosunku do zwykłego kotła.[/quote]
O - to już konkret.
A zarazem może wyjaśniać jak z 3-ech (przy V-170) czy 4-ech (S-113) kotłów wyciągano odpowiednią ilość pary.

Ciągle mnie to męczyło, bo jakoś nie podejrzewałem gwałtownego skoku w ciśnienia (choć przyznaję, że podejrzewałem, że będzie większe - rzędu 21-24 at) i porównując moc turbin z innych DD z ilością kotłów nie dawało mi to spokoju.

: 2010-02-16, 13:49
autor: AvM
Obrazek

Obrazek

: 2010-02-16, 19:00
autor: eSDe
pd pisze:
Mitoko pisze: Czy ktoś może posiada dane kotłów i siłowni niemieckich niszczycieli z WW1 - szczególnie typów S-113 i V-170 ?
Dwa rysunki V-170 są (albo były) na dreadnoughtproject.org. Widać trzy "podwójne" kotły trzywalczakowe o różnej wielkości.
AvM pisze:
Mitoko pisze: - co oznacza kotły zdwojone ?
Tak w Focku Doppelkessel , moźe znaczyc podwojne, ale znaczy zgrupowane parami.
Opalane z obu stron, co pozwalało na podwojenie długości walczaków i powierzchni ogrzewalnej w stosunku do zwykłego kotła.
Kociol wodnorurkowy opalany z obydwu stron??? I brak problemow z cyrkulacja?

Czy mozesz przedstawic schemat/rysunek takiego realnego kotla jako uzasadnienie i dowod?
Pozdrowienia

: 2010-02-16, 19:53
autor: dessire_62
Czy chodzi o double-ended boiler?
Titanic nawet takie miał.

http://www.encyclopedia-titanica.org/ti ... art-2.html

: 2010-02-16, 20:49
autor: Mitoko
AvM pisze:Obrazek
Górne chyba mam to samo - ale to dolne to jeżeli miałbyś w lepszej skali ... :lol:

Ogólnie to jest właśnie wytłumaczenie - co prawda nieco szerszy i dłuższy o ok. 10 m kadłub w porównaniu do Scottów - ale 55'300-56'000 hp robi swoje.

P.S.
Glasisch

Właśnie zauważyłem, że wcześniej nie zauważyłem i bezmyślnie powtórzyłem - jesteś pewien tej mocy u Focka, bo zawsze i wszędzie miałem znacznie więcej ?

: 2010-02-17, 09:30
autor: Glasisch
Mitoko pisze:[Właśnie zauważyłem, że wcześniej nie zauważyłem i bezmyślnie powtórzyłem - jesteś pewien tej mocy u Focka, bo zawsze i wszędzie miałem znacznie więcej ?
Cześc,
teraz to juz jest Freivogel i Fock, a wartości dobrze "spisałem", co też powtórzył AvM.
Pozdrawiam
Michał

: 2010-02-17, 14:56
autor: Mitoko
No to jest pytanie skąd tak duże różnice chociażby w porównaniu do http://www.german-navy.de/hochseeflotte ... /tech.html (źródła rosyjskie też mówiły o większej mocy) ?