Strona 1 z 2

Niedokończone okręty dla ZSRR budowane w PRL

: 2004-09-20, 18:29
autor: Marek T
ZSRR zamawiał w polskich stoczniach setki (co najmniej) okrętów. Upadek systemu nastąpił stosunkowo nagle. Czy wiadomo w jakich stoczniach pozostały okręty, które miały wejść w skład VMF?
Jakie to były okręty? Ile ich było? Co się z nimi stało?

Najbardziej znanym z takich jednostek jest oczywiście CZERNICKI.

: 2004-09-21, 01:22
autor: Andrzej J.
Piszę z pamieci - któryś z Combat Fleets A.D. Bakera pisał o wielkim okr. desantowym Admirał Greig.
Andrzej J.
PS. Obyśmy nie musieli zakładać nowego wątku dot. III RP i dopisywać 'Gawrona' 621/1

: 2004-09-21, 07:22
autor: AvM
Ten Admiral Grejg mogl byc tylko ze Szczecina. Jest to tu gdzies indziej ?

: 2004-09-21, 08:01
autor: Marek T
U mnie jako nieukończone występują:
- w Stoczni "Wisła" dwa kutry szkoleniowe: UK-3/21, UK-3/22 (rozpoczęte w 1990 ??)
- w Stoczni Szczecińskiej: 3 statki geofizyczne typu B-93 (zamówione przez "Sudoimport" w 1988; może tutaj miał być ten ADMIRAŁ GREIG?),
- w Stoczni Szczecińskiej: piaty statek szpitalny projektu 320.

: 2004-09-22, 02:25
autor: Andrzej J.
Do tego cywilny zwodowany statek baza rybacka typu bodaj B-670 stojaca przez lata w Stoczni Gdańskiej w basenie Konopnickiej z wejściem burtowym zasłoniętym przyspawana krata. Podobno sprzedali tgo prawie 200-metrowca na pływajace więzienie (do Amer. Płd,???)

: 2004-09-22, 08:26
autor: Marek T
A okręty desantowe?
W tym czasie już nie zaglądałem tak często do Gdańska, więc nie wiem, czy tam się jakieś kadłuby "Ropuch" nie walały ...

: 2004-09-22, 23:44
autor: Andrzej J.
Wydaje mi się, ze zlecenie ZSRR z jedna sztuka odstąpiona Jemenowi (jednemu z wtedy dwóch) zostało zakończone. Ale tu musiałby się odezwać Jarek C.

: 2004-09-23, 20:49
autor: Jarek C.
Andrzej J. pisze:Wydaje mi się, ze zlecenie ZSRR z jedna sztuka odstąpiona Jemenowi (jednemu z wtedy dwóch) zostało zakończone. Ale tu musiałby się odezwać Jarek C.
Wszystkie 28 Ropuch Stocznia Północna przekazała MW ZSRR/Rosji. To ZSRR przekazał jeden z okrętów Jemenowi.

: 2004-09-23, 20:58
autor: Jarek C.
Okręty dla ZSRR nieodebrane ze Stoczni Północnej:
- okręt demagnetyzacyjny 130/19 -> późniejszy Czernicki
- okręt hydrograficzny (nowego typu) 873/1: stępka 20.05.1991, wodowanie 14.08.1991, później oferowany jako cywilna jednostka badawcza B873-I
- okręt hydrograficzny 873/2 (chyba nie zwodowany, przynajmniej nie mam daty wodowania).

Wg moich danych wszystkie Ropuchy zostały odebrane. Ostatnie trzy znane w roczniach jako Ropucha-II w rzeczywstości:
- 775/III/26 przekazany 12.10.1990, podniesienie bandery 12.10.1990
- 775/III/27 przekazany 09.04.1991, podniesienie bandery 10.04.1991
- 775/III/28 przekazany 30.06.1991, podniesienie bandery 10.07.1991

Nie wiem ilu jednostek dotyczył kontrakt na serię 775/III. Na pewno na koniec został ograniczony do 3 jednostek. Nie wiem czy zdążono sprefabrykować jakieś sekcje kadłubowe na kolejne jednostki.

: 2004-09-23, 21:05
autor: Marek T
Jarku - wielkie dzięki.

Czy SMW w tym czasie (tj. na początku lat 90tych) miała w budowie jakieś okręty dla ZSRR?
A Stocznia "Wisła"?

: 2004-09-23, 21:44
autor: Jarek C.
Marek T pisze:Jarku - wielkie dzięki.

Czy SMW w tym czasie (tj. na początku lat 90tych) miała w budowie jakieś okręty dla ZSRR?
A Stocznia "Wisła"?
SMW w swojej historii nie zbudowała dla MW ZSRR żadnego okrętu. Tylko je remontowała. W latach 80. dla ZSRR zbudowano serię holowników - ale cywilnych.
Ze Stocznią Wisła (d. Stocznią Rzeczną w Pleniewie) jest znacznie gorzej. Na przełomie lat 80. i 90. mogli jeszcze budować UK-3 lub SK-620 ale brak mi szczegółowych informacji. Tak jest zresztą o innych ich eksportowych okretach (patrz temat o KTT napisany przez JB).

: 2004-09-23, 22:07
autor: Marek T
Eee ...
... jeszcze Stocznia Szczecińska ?

: 2004-09-24, 08:10
autor: JB
Marek T pisze:Eee ...
... jeszcze Stocznia Szczecińska ?
W książce Stocznia Szczecińska, wydanej (1998) z okazji jubileuszu 50-lecia, wymienionych jest 8 jednostek nieodebranych przez armatorów radzieckich (chodzi zarówno o jednostki cywilne, jak i WMF), z których 3 były już ukończone. Dwie z nich: B 92-II/22 i B 92-II/23 zostały sprzedane później armatorom z Liberii i Niemiec. Ponieważ I wersja typu B 92 liczyła 24 jednostki, niewykluczone, że B 92-II/24 też był budowany. Dodając 3 statki typu B 93 (post Marka T.), co dopełnia serię do 12 jednostek oraz okręt szpitalny B 320-II/3 (Marek T.) mamy 7 statków. Niestety wspomniana książka nie ma na liście referencyjnej statków budowanych i nieukończonych.
JB

: 2004-09-24, 09:14
autor: Andrzej J.
Ale można zadzwonić do Szczecińskiej do gościa, który układał tę listę - i zapewne dalej ją w swoim komputerze prowadzi.
Jest to jedno z wielu pytan na ewtl. sympozjum FOW w Szczecinie (Vulcan, Oderwerke, b.NRD)

: 2004-09-24, 18:02
autor: JB
Andrzej J. pisze:Ale można zadzwonić do Szczecińskiej do gościa, który układał tę listę - i zapewne dalej ją w swoim komputerze prowadzi.
Jest to jedno z wielu pytan na ewtl. sympozjum FOW w Szczecinie (Vulcan, Oderwerke, b.NRD)
Listę układał Olgierd Matyjewicz-Maciejewicz.
JB

: 2004-09-24, 20:41
autor: Andrzej J.
Zapewne jest to syn lub - co bardziej prawdopodobne - wnuk kpt. Konstantego Maciejewicza. Można go z łatwością znaleźć w ks. telefonicznej lub via 913. Namiary na niego może mieć też red. Marek Koszur ze Szczecina, który napisał ks. o K.M.