Strona 1 z 3
Chantiers et Ateliers Augustin Normand
: 2008-10-30, 23:32
autor: crolick
Czy wiadomo gdzie dokładnie leżała w Hawrze stocznia Chantiers et Ateliers Augustin Normand (nie wzgardzę mapą lub zdjęciem powietrznym Hawru z lat 30-tych

)?
Czy wiadomo ile dokładnie posiadała pochylni?
: 2008-10-30, 23:47
autor: AvM
Mam ksiazke La Vqrende o tej stroczni
Sa plany z 1816 i 1910
zdjecie lotnicze tylko z okresu po rekonstrukcji powoejjennej
jest troche polonicow.WILK, GRYF jacht VELOX (3x)
avm
: 2008-10-31, 00:05
autor: crolick
W międzyczasie znalazłem to -
http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=434467 gdzie jest zdjęcie lotnicze z 1939. Ale o plan z 1910 to bym się ładnie uśmiechnął - może będzie na nim widać gdzie jest stocznia
Przy okazji wyczytałem, że w 1931 roku doszło do jakiejś przebudowy w Hawrze i stocznia do wodowania jednostek musiała zbudować dodatkowo jakiś most(?) -
http://www.patrimoine-de-france.org/oeu ... 26057.html
: 2008-10-31, 00:32
autor: pothkan
Jedyne, co widzę stoczniopodobnego, to w dolnym prawym rogu...

: 2008-10-31, 06:46
autor: JB
Oskarze, to nie tam, to po lewej stronie. Bulwar G.Clemenceau, który odciął stocznię Normanda od wody, to ulica na zachodnim brzegu. A sama stocznia znajdowała się mniej więcej w okolicach wysokiego jasnego obiektu na rysunku.
JB
: 2008-10-31, 08:05
autor: JB
A oto nałożone zdjęcie z 1939 roku (na nim należy szukać kadłubów okrętów podwodnych

) na satelitarną fotografię współczesnego Hawru.

JB
: 2008-10-31, 12:18
autor: AvM
: 2008-10-31, 12:27
autor: AvM
Po wojnie odbudowane, ale wazna jest identyfikacja miejsca:

: 2008-10-31, 19:17
autor: JB
Moje ustalenia położenia stoczni Normanda sa zgodne ze zdjęciami przedstawionymi przez AvM. Na pierwszym widać trzy zwodzone mosty, które trzeba było podnosić, aby zwodować statek. Ciekawe z której pochylni spłynął Gryf? Pewnie się da ustalić po zdjęciach z budowy.
JB
: 2008-11-01, 01:42
autor: crolick
: 2008-11-01, 08:30
autor: JB
Kmdr Somnicki tak pisał w swojej relacji o stoczni A.Normanda: ...Jej usytuowanie było takie, że nie mogła budować wielkich okrętów, ponieważ leżała nad plażą i nie miała stałych pochylni. Tory spustowe układano prowizorycznie przed każdym spuszczeniem okrętu na wode poprzez plażę podczas odpływu tak daleko w morze, jak na to odpływ pozwalał...
A swoją drogą na zdjęciu z 1939 roku powinnien być widoczny kadłub okrętu podwodnego budowanego dla Polski.
JB
: 2008-12-01, 23:31
autor: Andrzej J.
Też bym sobie tego gorąco życzył, bo zdjęć pierwszego repeat-Orzeł chyba nikt nie zna.
znalezione przeze mnie archiwa stoczni Normanda
: 2008-12-01, 23:42
autor: Andrzej J.
Informuję uprzejmie w imieniu Stowarzyszenia Lastadia, redakcji "MSiO' i swoim własnym, że znalazłem archiwa stoczni Normanda:
Archives départementales - Seine-Maritime
Archives du chantier Augustin Normand
Dates extrêmes : 1892 - 1965
Importance matérielle : 90, 50 ml et 10 000 plans
Lieu de conservation : Archives départementales - Seine-Maritime
Modalités d'entrée :
Liquidation judiciaire des Ateliers et chantiers du Havre en 2000.
Conditions d'accès :
Application de la loi sur les archives
Conditions de reproduction :
Application de la loi sur les archives
Instruments de recherche associés :
Fonds en cours de classement.
Notice biographique :
Le chantier Augustin Normand a été fondé à Honfleur en 1728. L’entreprise est transférée au Havre en 1816 dans le quartier du Perrey. Son activité a été marquée au XIXe siècle par une spécialisation dans la marine de guerre. Il s’agit de la première entreprise privée à laquelle la Marine nationale confiera la construction de sous-marins. Devenue Augustin Normand et Cie constructeurs, le chantier prend la forme de société anonyme en 1908 et devient Chantiers et ateliers Augustin Normand. Au XXe siècle, le chantier se spécialise dans la création de navires spéciaux (navires océanographiques ou câbliers par exemple) et est à l’origine de prototypes tel que le Thalassa qui innove en 1958 grâce à son principe de chalutage par l’arrière. Le chantier est également spécialisé dans la construction d’appareils propulsifs et de nombreux réservoirs terrestres et maritimes, notamment pour le transport et le stockage de combustibles liquides. Détruit à 65% pendant la Seconde guerre mondiale, le chantier est modernisé. Toutefois, la limitation du tonnage de ses constructions due à ses installations tout comme l’exclusivité réservée par la Marine à ses arsenaux obligent le chantier à accepter une fusion avec les Ateliers et chantiers Duchesne et Bossière. Les Ateliers Duchesne et Bossière et Augustin Normand réunis naissent en 1964.
Présentation du contenu :
Archives techniques et comptables, archives du personnel.
Sources complémentaires sans lien de provenance :
Les photographies du chantier Augustin Normand ont été confiées, dans leur majeure partie, à l’Espace maritime et portuaire des docks Vauban au Havre.
Mots matières : navire, construction
Lieux géographiques : Le Havre (Seine-Maritime)
za:
http://daf.archivesdefrance.culture.gou ... rchamp.xsp
W moim przekonaniu TRZEBA tam kogoś wysłać! Są to te zbiory, o których w drodze na sesję 90-lecia PMW rozmawiałem z Lechem Trawickim i Oskarem. Teraz trzeba zacząć to eksplorować.
Więcej o archiwach francuskich -
http://uim.marine.free.fr/archives/bibl ... raphie.htm
I jeszcze jedno - prośba do Oskara: przenieś ten topic Normanda z marynistyki do opracowań i źródeł, będzie sensowniej.
Re: znalezione przeze mnie archiwa stoczni Normanda
: 2008-12-02, 00:20
autor: crolick
Andrzej J. pisze:Informuję uprzejmie w imieniu Stowarzyszenia Lastadia, redakcji "MSiO' i swoim własnym, że znalazłem archiwa stoczni Normanda.
Andrzeju - archiwa Normanda podane przez Ciebie 'odnalazłem' w 2005 roku, a w 2006 roku wysłałem im maila po angielsku z pytaniem o kwerendę dotyczącą Normanda. Niestety nie otrzymałem żadnej odpowiedzi, a że nie mam żadnego dobrego znajomego we Francji niestety sprawa jest dla mnie 'martwa' (podobnie zresztą jak w kwestiach Service Historique de la Marine).
: 2008-12-02, 00:21
autor: Andrzej J.
Ale rzecz warto by drążyć na nowo!
: 2008-12-02, 21:42
autor: crolick
Andrzej J. pisze:Ale rzecz warto by drążyć na nowo!
Jasne, tylko kto to zrobi?!
Żeby przeprowadzić taką kwerendę należy:
a) znać język
b) mieć czas
c) mieć pieniądze
Znasz kogoś kto spełnia te 3 warunki?! Bo ja nie...