Strona 1 z 1

Leander-ilość turbin

: 2008-09-21, 13:39
autor: dessire_62
Witam .
Właśnie skończyłem czytac MSiO ,zwrócił moją uwagę tekst A . Perepeczki "Ośmiodziałowa Osemka",autor bez wątpienia specjalista w sprawach napędu statków -okrętów {przecież wiadomo chief},określa napęd typu Leander jako: 3 zespoły turbin Parsonsa + 6 kotłów ,moc 72 000 KM ,4 śruby ,przy czym każda ze śrub bocznych napędzana była oddzielnym zespołem turbinowym poprzez przekładnię ,natomiast obie śruby wewnętrzne napędzane były od jednego zespołu poprzez tzw.rozdzielny układ przekładniowy , w tabeli powtarza ta informację .Przy typie imp.Leander podaje 4 turbiny + 4 kotły + śruby ,moc niezmieniona 72 000 KM.
No i tu zaczynają się schody ,nie znalazłem nigdzie np Conway itp potwierdzenia tej tezy ,wszędzie jest mowa o napędzie Leandera : 4 turbiny + 6 kotłów + 4 śruby .A.M.Jaskuła w dawnym Morzu pisze o 4 turbinach + 4 kotłach {no ale to dawno było}.Zresztą porównując niezmienioną moc 72 tyś. , czy mogła być inna ilość turbin pomiędzy Leander a imp.Leander ? Z drugiej strony autor dość szczegółowo opisuje siłownie . W innym typie bryt.lekkich krążowników też nie znalazłem takiego rozwiązania .

Może ktoś wyjaśnić moje wątpliwości ?

Pozdrawiam.Krzysiek.

: 2008-09-21, 14:11
autor: Glasisch
Witam,
wg. monografii Z. Freivogela ""Brytyjskie krążowniki typu Leander", Tarnowskie Góry, 2004, str. 10:
- 4 zespoły turbin parowych Parsonsa o łącznej mocy 72.000 KM umieszczonych w 2 pomieszczeniach maszynowni (między nimi pomieszczenie przekładni redukcyjnej),
- 6 trójwalczakowych kotłów wodnorurkowych typu "Admiralty" (w trzech pomieszczeniach kotłowni; po 2 w jednym),
- moc przenoszona była przez przekładnię redukcyjną na 4 wały napędowe.
Chyba "majster" z MSiO się "machnął", albo ten, który robił korektę przeoczył, co się zdarzyc może.
Pozdrowienia
Michał

: 2008-09-21, 15:21
autor: dessire_62
Glasisch pisze:Chyba "majster" z MSiO się "machnął", albo ten, który robił korektę przeoczył, co się zdarzyc może.
Witam Michała . :lol:

Korekta odpada ,zbyt dokładny opis jest podany przez autora .Myślałem że jest pomylone z innym krążownikiem ,ale nie znalazłem takiegoż.Może chodzi o wstępne projekty które Perepeczko wziął za stan końcowy .
A może faktycznie cheif się " machnął". :-)

Pozdrawiam.Krzysiek.

: 2008-09-21, 23:08
autor: Jacek Bernacki
A zauważyliście spis treści rzeczonego Misia? Z ośmiu dział się zrobiło osiem cali. :x

: 2008-09-22, 01:09
autor: janik41
Na tej stronie wszystkie trzy kangury też mają 4 turbiny 4 kotły i moc 72000 http://www.wunderwaffe.narod.ru/Magazin ... _04/05.htm

: 2008-09-22, 08:57
autor: MiKo
Nie czytałem jeszcze tego artykułu, jeno przejrzałem, wiec cieżko mi zabierać głos.

Tu jak to napisali RR w "BCoWWII"

Obrazek

Obrazek

Nr.2 to przedziały maszynowni.

BTW na przekroju w MSiO wdarł sie też błąd w opisie pomieszczeń: Nr.10 to pomieszczenie kalkulatorów artyleryjskich (Nr.8 kalkulatory artylerii HA). No i objętości historii operacyjnych są nadwyraz skromne - ja wszystko rozumiem, ale to już chyba przesada IMHO. Choć może lepsze to niż nic.

: 2008-09-22, 13:42
autor: dessire_62
Jacek Bernacki pisze:A zauważyliście spis treści rzeczonego Misia? Z ośmiu dział się zrobiło osiem cali. Nie powiem! (omg)
Na tej samej stronie jest podpis pod zdjęciem :
Na rufie ,z boku hangaru widać wnękę zasłoniętą żaluzją.
Jak może być coś widoczne ,jak jest zasłonięte ? {pewnie się czepiam }
Miko pisze:No i objętości historii operacyjnych są nadwyraz skromne - ja wszystko rozumiem, ale to już chyba przesada IMHO
Dokładnie też tak myślę ,że wyszło to trochę za popularnie ,ale nie chciałem tego pisać z powodu jak wyżej {pewnie...}.Trochę tak ze skrajności w skrajność vide nie tak dawno opis Belfasta ze wszystkimi zmianami radarów.
Nr.2 to ponoć przedział reduktorów ,czyli oczywiście też maszynownia .