Flota dawnej Birmy & żegluga na Irrawaddy
: 2008-06-18, 22:11
W skrócie: od połowy XVIII w. do końca XIX w. na terenie Birmy (Myanmar) istniało niezależne królestwo, zwane od stolicy Ava lub Amarapura, rzadziej od dynastii - Konbaung, a przez Europejczyków Górną Birmą, lub Birmą po prostu.
Państwo owo zostało poddane trzem wojnom z Brytyjczykami, czyli tzw. pierwszą (1823-1826), drugą (1852) i trzecią (1885) wojnami birmańskimi. Po drugiej utracono bezpośredni dostęp do morza, a trzeciej - kraj wcielono bezpośrednio pod władanie Londynu (w ramach Indii).
Pytanko brzmi rzecz jasna: co wiadomo o flocie (wojennej lub wojenno-transportowej) Birmy, zarówno morskiej jak i (po 1852 - tylko) na rzece Irrawaddy? Rzecz jasna, Birmańczycy nie posiadali najpewniej żadnych nowoczesnych jednostek (poza przypadkiem opisanym poniżej), ale może istnieją jakieś raporty z początku-połowy XIX w.?
O działaniach na tej rzece podczas III wojny birmańskiej można poczytać w "Wojnach morskich 1883-1914" tutaj obecnego Napoleona, opartych głównie na odpowiednim rozdziale Clowes'a: http://www.pdavis.nl/Burmah.htm
Stąd wiadomo, że pomiędzy wrześniem a październikiem 1885 r. birmańskie władze zarekwirowały dla celów transportowo-kurierskich przynajmniej cztery (jakie?) statki własności głównego (jedynego?) armatora (oczywiście brytyjskiego) na rzece - Irrawaddy Flotilla Co. Ltd. (Glasgow). Jeden z nich (jaki?) został 14 XI "odbity" przez brytyjskie parowce wojenne pod Thayetmyo, kolejne dwa (znowu, jakie?) zatopione 22 XI pod Pakokku.
Oprócz tego, parowce tego armatora były wykorzystywane przez Brytyjczyków; wśród nich zapewne znajduje się ów odbity 13 XI. Oto ich lista (najpewniej niepełna), wraz z dodatkowymi informacjami wygrzebanymi w Miramarze:
ATARAN: ON 87698, twin-screw, 206 BRT (Clowes 140 t), Duncan #202, re-erected Dalla DY Rangoon (9.1883 - data dotyczy budowy w Port Glasgow czy Rangunie?)
NGAWOON: ON 82325, twin-screw, 203 BRT (Clowes 138 t); Denny #245 (1880)
PALOW: ON 82262, steel paddle, 244 BRT (Clowes 154 t), Denny #230 (1879)
PALU: paddle (Clowes 140) (przeinaczona nazwa PALOW - ten sam?)
THURREAH (u Colledge'a takiego nie ma, więc pewnie zarekwirowany/wynajęty)
YUNAN: steel paddle, iron hull, 516 BRT (Clowes 396), 75.3x8.5 m, Duncan #77, re-erected Dalla DY Rangoon (4.1874 - data dotyczy budowy w Port Glasgow czy Rangunie?), BU Rangoon 7.1897
***
O dziejach Irrawaddy Flotilla Co. (1865-1950) trochę można znaleźć w sieci, o jej statkach niestety mniej... A ponoć był to jeden z największych rzecznych armatorów!
http://www.irrawaddyflotilla.com/
http://www.pandaw1947.com/irrawaddy-flo ... ompany.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Irrawaddy_Flotilla_Company
To tak na marginesie, bo temat w Polsce raczej nieznany. Przede wszystkim jednak pytam o flotę niepodległej Birmy
Państwo owo zostało poddane trzem wojnom z Brytyjczykami, czyli tzw. pierwszą (1823-1826), drugą (1852) i trzecią (1885) wojnami birmańskimi. Po drugiej utracono bezpośredni dostęp do morza, a trzeciej - kraj wcielono bezpośrednio pod władanie Londynu (w ramach Indii).
Pytanko brzmi rzecz jasna: co wiadomo o flocie (wojennej lub wojenno-transportowej) Birmy, zarówno morskiej jak i (po 1852 - tylko) na rzece Irrawaddy? Rzecz jasna, Birmańczycy nie posiadali najpewniej żadnych nowoczesnych jednostek (poza przypadkiem opisanym poniżej), ale może istnieją jakieś raporty z początku-połowy XIX w.?
O działaniach na tej rzece podczas III wojny birmańskiej można poczytać w "Wojnach morskich 1883-1914" tutaj obecnego Napoleona, opartych głównie na odpowiednim rozdziale Clowes'a: http://www.pdavis.nl/Burmah.htm
Stąd wiadomo, że pomiędzy wrześniem a październikiem 1885 r. birmańskie władze zarekwirowały dla celów transportowo-kurierskich przynajmniej cztery (jakie?) statki własności głównego (jedynego?) armatora (oczywiście brytyjskiego) na rzece - Irrawaddy Flotilla Co. Ltd. (Glasgow). Jeden z nich (jaki?) został 14 XI "odbity" przez brytyjskie parowce wojenne pod Thayetmyo, kolejne dwa (znowu, jakie?) zatopione 22 XI pod Pakokku.
Oprócz tego, parowce tego armatora były wykorzystywane przez Brytyjczyków; wśród nich zapewne znajduje się ów odbity 13 XI. Oto ich lista (najpewniej niepełna), wraz z dodatkowymi informacjami wygrzebanymi w Miramarze:
ATARAN: ON 87698, twin-screw, 206 BRT (Clowes 140 t), Duncan #202, re-erected Dalla DY Rangoon (9.1883 - data dotyczy budowy w Port Glasgow czy Rangunie?)
NGAWOON: ON 82325, twin-screw, 203 BRT (Clowes 138 t); Denny #245 (1880)
PALOW: ON 82262, steel paddle, 244 BRT (Clowes 154 t), Denny #230 (1879)
PALU: paddle (Clowes 140) (przeinaczona nazwa PALOW - ten sam?)
THURREAH (u Colledge'a takiego nie ma, więc pewnie zarekwirowany/wynajęty)
YUNAN: steel paddle, iron hull, 516 BRT (Clowes 396), 75.3x8.5 m, Duncan #77, re-erected Dalla DY Rangoon (4.1874 - data dotyczy budowy w Port Glasgow czy Rangunie?), BU Rangoon 7.1897
***
O dziejach Irrawaddy Flotilla Co. (1865-1950) trochę można znaleźć w sieci, o jej statkach niestety mniej... A ponoć był to jeden z największych rzecznych armatorów!
http://www.irrawaddyflotilla.com/
http://www.pandaw1947.com/irrawaddy-flo ... ompany.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Irrawaddy_Flotilla_Company
To tak na marginesie, bo temat w Polsce raczej nieznany. Przede wszystkim jednak pytam o flotę niepodległej Birmy