Flota dawnej Birmy & żegluga na Irrawaddy
- pothkan
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Okazuje się, że znad rzeki Clyde pochodziło więcej birmańskich jednostek... i to nie tylko ze stoczni braci Denny:
WINDSOR CASTLE (184X)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19806
FAIRY (1872)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10095
dwie barki (1884)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10513
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10514
Byłbym wdzięczny za uzupełnienia do wymienionych statków (dane techniczne!), gdzie ich brak
WINDSOR CASTLE (184X)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=19806
FAIRY (1872)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10095
dwie barki (1884)
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10513
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/v ... p?id=10514
Byłbym wdzięczny za uzupełnienia do wymienionych statków (dane techniczne!), gdzie ich brak
- pothkan
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
W latach 1887-1893 w Royal Indian Marine była wykazywana rzeczna kanonierka IRRAWADDY, której geneza nie jest znana. Brak również bliższych danych technicznych, poza tonażem (614 t). Data sugeruje, że mogłaby to być jednostka ex-birmańska?
Wypornośc trochę duża, ale w sumie pasowałaby SETKYAR YINBYAN... o ile oczywiście IRRAWADDY nie była bocznokołowcem. Przydałyby się wymiary dla potwierdzenia/wykluczenia.
W "Warships Supplement" były kiedyś podane spisy brytyjskich okrętów rzecznych (parowców), może był też dla rzeki Irrawaddy?
Wypornośc trochę duża, ale w sumie pasowałaby SETKYAR YINBYAN... o ile oczywiście IRRAWADDY nie była bocznokołowcem. Przydałyby się wymiary dla potwierdzenia/wykluczenia.
W "Warships Supplement" były kiedyś podane spisy brytyjskich okrętów rzecznych (parowców), może był też dla rzeki Irrawaddy?
Te okrety wloskie to chba pomylka
Holliday & Co., Ragnoon ordered for the King of Burrmah
by A. & I.. Inglis
2 river steamer
1 seagoing steamer for Bay of Bengal
Te parowce rzeczne to chyba
#32 & #3 launched 12.1863 ? 430t iron paddle fopr Indian River navigation
duzy statek mogl byc podzlecony
ponadto:
Seath zbudowal 2 zelazne parowce dla Birmy po 30t w 1865 roku.
Holliday & Co., Ragnoon ordered for the King of Burrmah
by A. & I.. Inglis
2 river steamer
1 seagoing steamer for Bay of Bengal
Te parowce rzeczne to chyba
#32 & #3 launched 12.1863 ? 430t iron paddle fopr Indian River navigation
duzy statek mogl byc podzlecony
ponadto:
Seath zbudowal 2 zelazne parowce dla Birmy po 30t w 1865 roku.
- pothkan
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
Tutaj jest pełna (?) lista A&J Inglis:AvM pisze:Holliday & Co., Ragnoon ordered for the King of Burrmah
by A. & I.. Inglis
2 river steamer
1 seagoing steamer for Bay of Bengal
Te parowce rzeczne to chyba
#32 & #3 launched 12.1863 ? 430t iron paddle fopr Indian River navigation
http://www.clydesite.co.uk/clydebuilt/search.asp
ale nic specjalnie nie pasuje, szczególnie 32 & 33 (ani 8-10, wodowane kolo 12.1863)
Poza tym #28-29, zbudowane w 1865 barki dla Irrawaddy FC. U Chubba jest kilka (7) barek (flats) zbudowanych w latach 1865-1866, "Glasgow but firm unknown". Przy dwoch (PAGAN, PEGU) brak losow... czyzby trop? Ale jak można pomylić barki z parowcami?
Na tej samej stronie - z ok. 1865 brakuje # 64-66, poza tym dwa podane tylko z nazw (#70-71) - DIDON i PAULINE (trochę niebirmańsko brzmią, więc chyba raczej dwa z 64-66...?)AvM pisze:Seath zbudowal 2 zelazne parowce dla Birmy po 30t w 1865 roku.
- pothkan
- Posty: 4480
- Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
- Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
- Kontakt:
"In a review of history, systematic formation of Myanmar Navy could be seen as far back as in the reign of King Badon. In those times, formation of servicemen concerning naval warfare was known as hlay-thin-su. This hlay-thin-su was completed with such naval crafts as phaungdaw, hlaydaw, hlawga, letthin, shwe-hlay, shwe-laung, ku-yut thamban, thekkadan tha-ye-yok hlay, gun-mounted hlay, ye-hlay, hlayhlyin, wun-poh-hlay and so on. In the hlay-thin-su were 15 flotillas such as baung-tin flotilla, Ok-aw flotilla and San-yway flotilla. In seafaring too, there had been interchanges with neighbouring countries and it is found the standard of our seafaring skills had not been low. It was known from historical records that in March 1871, at Yadanabon shipyard, a battle steamer was built by Saya Shan of Mawlamyine and launched in July with royal pageantry and ceremonial firing of cannons. It was also learnt that this ship was planned to be fitted with 20 cannons. Moreover, even prior to 1870, Yadanabon shipyard produced three ships. And in 1871 there were ten teak ships built by Nicolson, one gun-mounted warship built by Saya Shan and 200 men, and four iron-hulled ships built and mechanically fitted by Saya Bain totalling 18 ships from that could be gauged the capability of Myanmar Navy at that time."
Czyli oprócz omawianych już zakupów, Birmańczycy budowali własne okręty. Pytanie, czy były to jednostki o naturalnym napędzie (tzn. wiosłowym), czy też zakupiono (zbudowano?) dla nich maszyny. Przy jednym jest zaznaczone "steamer"...
Do tych jednostek zaliczyłbym również 6 parowców z 1872, dwie strony wcześniej sugerowanych przez nas do stoczni włoskich
Kim był wspomniany Nicolson? Ktoś wie?
Czyli oprócz omawianych już zakupów, Birmańczycy budowali własne okręty. Pytanie, czy były to jednostki o naturalnym napędzie (tzn. wiosłowym), czy też zakupiono (zbudowano?) dla nich maszyny. Przy jednym jest zaznaczone "steamer"...
Do tych jednostek zaliczyłbym również 6 parowców z 1872, dwie strony wcześniej sugerowanych przez nas do stoczni włoskich
Kim był wspomniany Nicolson? Ktoś wie?
The second Burmese war: a narrative of the operations at Rangoon, in 1852
By William Ferguson Beatson Laurie
s 151
The Mahanuddy is under repair. While on some new enterprise a short time since she got on a sandbank and sustained serious injury. A journalist writes:—" The engine works and boiler of the unfinished steamer of the Burmah king, which we got hold of some time ago, have come to great service. Parts have been taken and used for repairing the Mahanuddy."
...
We believe the Tenasserim, while on duty up the river, took this scientific prize away from his GoldenFooted Majesty. On our former occupation of Kangoon the British found a sailing-vessel in progress, now we find a little war-steamer. The spirit of modern science seems to breathe everywhere. But judging from the ungraceful Helen, the Burmese themselves have not much idea of ship-building. Probably it was enough for them if speed, in the present instance, could be made to serve the place of beauty.
By William Ferguson Beatson Laurie
s 151
The Mahanuddy is under repair. While on some new enterprise a short time since she got on a sandbank and sustained serious injury. A journalist writes:—" The engine works and boiler of the unfinished steamer of the Burmah king, which we got hold of some time ago, have come to great service. Parts have been taken and used for repairing the Mahanuddy."
...
We believe the Tenasserim, while on duty up the river, took this scientific prize away from his GoldenFooted Majesty. On our former occupation of Kangoon the British found a sailing-vessel in progress, now we find a little war-steamer. The spirit of modern science seems to breathe everywhere. But judging from the ungraceful Helen, the Burmese themselves have not much idea of ship-building. Probably it was enough for them if speed, in the present instance, could be made to serve the place of beauty.