Strona 1 z 1

Doki w Nagasaki i Kobe

: 2008-01-21, 20:51
autor: MiKo
Czy ktoś się może orientuje jakie suche doki były w stoczniach Mitsubishi w Nagasaki i Kawasaki w Kobe na początku XX w.?

Z tego co ja się zorientowałem to w Mitsubishi były:
od 1879 Dok Nr1
od 1896 Dok Nr2
od 1905 Dok Nr3

W Kawasaki tylko:
od 1902 dok o długości zaledwie 130 metrów

Ktoś może wie coś więcej?

: 2008-01-21, 21:14
autor: Andrzej J.
za Oscar Parkes JFS 1920 (wymiary w stopach)
Kawasaki, Kobe
one graving dock 407 x 64 x 24

Mitsubishi, Nagasaki
Nr 3 728 x 96,5 x 34,4 (dla drednotów)
Nr 1 (Tategami {miejscowość?}) 523 x 80 x 26,5 (dla drednotów)
Nr 2 (Mukajima {miejscowość?}) 371 x 66 x 23,5

Warto jeszcze sprawdzić w książce R. Winklaretha "Shipyards of the World" wyd. Chatham. Tytuł z pamięci. Mam xero, ale przygniecione, bo robię porządek :(

: 2008-01-21, 21:36
autor: AvM
LLoyd Appendix zawsze podawal spis dokow na swiecie
niestety mam wszystkie jeszcze pozyczone do przyszlego roku.

avm

: 2008-01-22, 09:04
autor: Krzysztof Gerlach
U Winklaretha są informacje o nazwach firm prowadzących te stocznie, kiedy zaczęły działalność, jakie okręty budowały (z wymienionymi konkretnymi przykładami), ale nie ma nic o numeracji doków, ich liczbie czy datach eksploatacji.
Krzysztof Gerlach

: 2008-01-22, 11:22
autor: MiKo
Dziękuje za informacje i źródła.

O dokach Mitsubishi jest trochę na ich stronie:

http://www.mhi.co.jp/nsmw/indexe.html

Dok Nr3 zbudowali w Iwasedo:

Obrazek

Fotka z 1937 roku.

A tu fotka doku Nr.2

Obrazek

: 2008-01-22, 11:53
autor: Andrzej J.
Sugerowałbym obejrzenie dokładnych planów stoczni "na dziś" lub lepiej zdjęć satelitarnych na maps.google.com lub innych "earthach".
Może ktoś ma materiały reklamowe stoczni z okresu powojennego. W takich wydawnictwach (maplety, foldery itp.) znajdują się tego rodzaju poszukiwane informacje merytoryczne. Ponadto różne atlasy i mapy portów.

: 2008-01-22, 16:57
autor: pothkan
Stan aktualny, wg "Maritime Guide" z 1995 (czyli prawdopodobnie całkowicie wymienione w stosunku do początku XX w., no i w ciągu 13 lat mogło się do dziś coś zmienić)

Kawasaki Heavy Industries Ltd., Kobe
Dry Dock No.1 161x24 m
Dry Dock No.4 215x33.5 m

Mitsubishi Heavy Industries Ltd., Nagasaki
Dry Dock No.1 375x56 m
Dry Dock No.2 350x56 m
Dry Dock No.3 277x41 m

: 2008-01-22, 17:25
autor: Andrzej J.
Straszne zmiany - zapewne celem remontu (budowy?, bo dość szerokie) zbiornikowców, kiedy się zaczął boom w stoczniach japońskich.

: 2008-01-22, 19:31
autor: MiKo
"...No.1 Dry Dock was completed. (This dock was demolished in 1963 for the construction of new dry docks.)..."


A jakieś informacje datach budowy suwnic karatowych nad pochylniami?

Tu nad pochylnią Nr2 (ta od Musashi) skończona w 1936 roku:

Obrazek

Nad pochylnią Nr.1 skończona w 1912 roku (w tym samym roku w marcu zaczeli pod nim budować Kirishima)

Ale pochylni było 8 i wszystkie miały suwnice do 1939 roku.

: 2008-01-22, 20:42
autor: Andrzej J.
No tak, ale pochylnie to już inna bajka. Trzeby by wyjśc przy omawianiu/sytuowaniu doków i suwnic od mapek (szkiców choćby), bo inaczej jest to gadanie o drugiej, niewidocznej stronie księżyca :(

: 2008-01-22, 23:02
autor: adyrian
Sporo informacji i ciekawostek zawiera książka Yukiko Fukasaku: "Technology and Industrial Development in Pre-War Japan: Mitsubishi Nagasaki Shipyard 1884- 1934" (we fragmentach :( - ale do poczytania na Google Books).

: 2008-01-23, 09:14
autor: MiKo
Tak, ksiażęczka musi być ciekawa. Fragmenty na google raczej niewielkie, a sama książka droga trochę jak na zakup (około 400 PLN)