Strona 1 z 2

Dawne krążowniki państw centralnych w Marine Nationale

: 2007-12-01, 14:47
autor: Janusz Kluska
Poproszę o podanie dat przejęcia i wejścia do służby oraz dat wycofania i złomowania lub zatopienia byłych krążowników ex nie i ex a-w:
Colmar ex nie Kolberg typu Kolberg
Metz ex nie Konigsberg typu Konigsberg
Mulhouse ex nie Stralsund typu Magdeburg
Strassbourg ex nie Regensburg typu Graudenz oraz
Thionville ex a-w Novarra.
Poproszę także podanie zakresu modernizacji jakiemu były poddane te okręty w służbie francuskiej. Wiem że dodano po 2 działa 75mm plot. na każdym okręcie (ale jakiego typu?) oraz że wt były podwójne.

Re: Ex nie i ex a-w krążowniki w służbie Marine Nationale

: 2007-12-01, 14:52
autor: pothkan
Janusz Kluska pisze:Thionville ex a-w Novarra
NOVARA !

: 2007-12-01, 16:06
autor: karol
Wzruszajaca jest chciwosc zwyciezcow tej wojny, gdy dla PMW nie znalezli ani jednego okretu, a sami w sumie nie wiedzieli co zrobic ze zdobyczami. ;-)

: 2007-12-01, 16:31
autor: Krzysztof Gerlach
Colmar – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 21.07.1927, rozbiórka 1928.
Metz – wejście do służby 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 08.1934; spłonięcie podczas rozbiórki 12.1934.
Mulhouse – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 15.02.1933; wystawienie na sprzedaż w celu rozbiórki 10.1933.
Strasbourg (nie Strassbourg) – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 14.06.1936, sprzedaż na rozbiórkę 1944.
Thionville – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 1.02.1941.
Z tych dat jakoś nie wynika, aby nie wiedzieli, co z nimi zrobić!
Krzysztof Gerlach

: 2007-12-01, 16:46
autor: Janusz Kluska
Novara była wodowana 10.01.1915, sł. 01.10.1915 ale co do daty 10.01.1920 to nie wiem czy jest to data przejęcia przez Francuzów czy już wcielenia do służby w szeregach Marine Nationale.

: 2007-12-01, 16:51
autor: Janusz Kluska
A co do ex nie krążowników Panie Krzysztofie to:
Colmar wod. 14.11.1908 , sł. 21.06.1910 jako Kolberg
Mulhouse wod.04.11.1911, sł. 09.10.1912 jako Stralsund.
Dla wszystkich krążowników rok przejęcia to 1920, a za pozostałe daty bardzo dziękuję.
Pozdrawiam Janusz

: 2007-12-01, 16:59
autor: pothkan
Krzysztof Gerlach pisze:Thionville – wodowanie 1920, skreślenie z listy floty 17.08.1933, sprzedaż na rozbiórkę 1.02.1941.
Obrazek

wrzesień 1919 - przyznana Francji
10.01.1920 - data przejęcia
marzec 1920 - zatonęła w Brindisi, w czasie holowania z Boki Kotorskiej do Bizerty
1920-1921 - podniesiona i wyremontowana
październik 1921 - wejście do służby jako o. szkolny THIONVILLE
od maja 1932 - hulk w Tulonie

: 2007-12-01, 19:31
autor: Krzysztof Gerlach
Niechcący wprowadziłem pewne zamieszanie używając dosłownego tłumaczenia z francuskiego, sądząc - zwłaszcza w świetle pytania pana Janusza - że skrót myślowy będzie oczywisty. Widać jednak nie dla wszystkich, więc wyjaśniam: mettre a flot, czyli "postawić na fale", to oczywiście - ściśle biorąc - "wodować" dla okrętu będącego w budowie, ale także wyjść z doku dla wyposażanego, a także "wprowadzić". Z innych znaczeń "postawić na nogi". Rzecz jasna okrętu starszego, dawno zbudowanego, nie wodowano ponownie - inaczej pisałbym o przejęciu na pochylni. Ale ponieważ od innych też wymagam ścisłości i nie lubię niechlujstwa językowego - biję się w piersi.
Krzysztof Gerlach

: 2007-12-01, 20:58
autor: JB
karol pisze:Wzruszajaca jest chciwosc zwyciezcow tej wojny, gdy dla PMW nie znalezli ani jednego okretu, a sami w sumie nie wiedzieli co zrobic ze zdobyczami. ;-)
Może znaleźli, może nie znaleźli, a co z Traktatem?

Washington Naval Treaty
...
Article XVIII
Each of the Contracting Powers undertakes not to dispose by gift, sale or any mode of transfer of any vessel of war in such a manner that such vessel may become a vessel of war in the Navy of any foreign Power.
JB

: 2007-12-01, 21:03
autor: karol
a zachwiało to jednak jakąkolwiek równowagą na Bałtyku, tego nie da się zaprzeczyć! To miałem na mysli, bo w PMW krązownik brałby udział w WW2 zapewne, a tak pozostały one tylko polem eksperymentów, drogich eksperymentów.

: 2007-12-01, 21:11
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie może rzeczywiście Francuzi wprowadzili te przejęte okręty do doków i później je ponownie zwodowali.
Co by nie pisać to i tak ich własne krążowniki były "lekko zacofane" w stosunku do właśnie tych przejętych.

: 2007-12-01, 21:41
autor: JB
Trochę przeformułuję moja ostatnią wypowiedź. Może znaleźli, ale nie dali, bo na przeszkodzie stanęły m.in. przepisy Traktatu? Przypominam sprawę krążownika Desaix.

: 2007-12-02, 10:46
autor: Ksenofont
JB pisze:Może znaleźli, ale nie dali, bo na przeszkodzie stanęły m.in. przepisy Traktatu? Przypominam sprawę krążownika Desaix.
Traktat wersalski podpisano w czerwcu 1919.
Traktat waszyngtoński podpisano w lutym 1922.
30 miesięcy na pozyskanie okrętów.

Nawet biorąc pod uwagę, że Wybrzeże obsadziliśmy w lutym 1920 nadal było mnóstwo czasu, aby wspomóc RP.

Tyle tylko, że Brytyjczycy nie bali się podarować dwóch niszczycieli Estończykom, a Polakom - jak najbardziej.

X

: 2007-12-02, 12:31
autor: JB
Zasadniczo zgadzam się z Ksenofontem, ale:
1) przekazanie byłych rosyjskich kontrtorpedowców Estończykom nastąpiło na początku 1919 roku;
2) negocjacje z Anglikami toczyły się od końca 1919 roku, zasadniczą przeszkodą w pozyskaniu krążownika był brak odpowiedniego portu wojennego, dyplomacja brytyjska nie życzyła sobie polskiego krążownika w Gdańsku;
3) Finowie rozpoczęli negocjacje z Admiralicją brytyjską w listopadzie 1920 roku, ale i tak nie zdążyli przed podpisaniem Morskich Traktatów Waszygtońskich (jak również Argentyńczycy, Brazylijczycy czy Wenezuelczycy);
4) Nie wiem dokładnie, kiedy rozpoczęły się rozmowy z Francuzami w sprawie przejęcia krążownika, przypuszczalnie po fiasku negocjacji z Anglikami, czyli pod koniec drugiej połowy 1920 roku;
5) Negocjacje takie są bardzo długie, rozmowy z Francuzami w sprawie zakupu zdeklasowanego krążownika Desaix rozpoczęły się 18 czerwca 1923 roku (prawdopodobnie po konstatacji, że nie przejmiemy poniemieckiego krążownika), a zakończyły zgodą na sprzedaż 14 sierpnia 1926 r.;
Admirał Porębski starał się pozyskać krążownik od brytyjskiej Admiralicji, trudno go winić że nie zwrócił się z tym do Francuzów, którzy nie mieli zbyt dużo własnych okrętów tego typu. I ten ostatni fakt zapewne przeszkodził w dużym stopniu w przejęciu takiej jednostki.
JB

: 2007-12-02, 20:20
autor: pothkan
JB pisze:nie zdążyli przed podpisaniem Morskich Traktatów Waszygtońskich (jak również Argentyńczycy, Brazylijczycy czy Wenezuelczycy)
Czy Argentyna negocjowała jakiś konkretny okręt (okręty) ?

: 2007-12-02, 21:14
autor: JB
pothkan pisze:
JB pisze:nie zdążyli przed podpisaniem Morskich Traktatów Waszygtońskich (jak również Argentyńczycy, Brazylijczycy czy Wenezuelczycy)
Czy Argentyna negocjowała jakiś konkretny okręt (okręty) ?
Wiem tylko, ze podpisanie traktatów zerwało negocjacje z tymi państwami.
JB