Strona 1 z 2

Podnośniki IJN lotniskowców

: 2007-11-23, 12:00
autor: radarro
Kiedyś dyskutowaliśmy na ten temat, ale chciałbym podzielić się ostatnimi spostrzeżeniami a propos dwupoziomowych wind.

W Skwiotowym "Shokaku" sprzed nastu lat przedstawiono rozstawienie 72 sam. wg etatu przedwojennego 18Zer,27Vali,27Kate. Co ciekawe, 3 z tych 72 maszyn stoi na podnośniku. Było to możliwe, jedynie przy dwupoziomowych windach. Górny jest elementem pokładu lotniczego, samolot stoi na dolnym poziomie podnośnika.

ALE dlaczego na rysunkach samolot stoi na dolnym poziomie hangarowym ??!!.

Kwestia udżwigu wind. Skoro windy były dwupoziomowe, więc logiczne wydawało się jednoczesne podnoszenie dwu maszyn, chyba że udzwig na to nie pozwalał.

: 2007-11-23, 13:59
autor: radarro
A już kompletną zagadką są podnośniki Hiyo/Junyo gdzie hangary miały różną wyskość

: 2007-11-23, 14:24
autor: MiKo
Według artykułu Lengerera z Warshipa udźwig wynosił 5 ton i oba hangary miały około 5 m wysokości.

: 2007-11-23, 22:47
autor: radarro
MiKo pisze:Według artykułu Lengerera z Warshipa udźwig wynosił 5 ton i oba hangary miały około 5 m wysokości.
a dysponujesz przekrojem tych "pasażerów"

: 2007-11-24, 15:11
autor: MiKo

: 2007-11-25, 19:29
autor: radarro
a z góry?

: 2007-11-25, 21:18
autor: janik41
Obrazek

Obrazek

: 2007-11-27, 22:06
autor: radarro
Wracam do podnosników.
Istnieje 100% pewność, ze Kaga, Akagi u Ryujo miały dwupoziomowe podnośniki rufowe. Widac to na wielu zdjęciach

Niestety nie mam pojęcia jak miała się sprawa pozostałymi podnośnikami i pozostałymi dwupoziomowymi IJN CV.
1. W monografiach Skwota [Akagi, Shokaku] przedstawiono ustawienie sam. w hangarach, również na podnośniku. Aby to było mozliwe, klasyczna, jednopoziomowa winda musiałaby być w położeniu dolnym i mielibyśmy dziurki w pokładzie lotniczym !!!
2.Mogę założyć, że jednak wszystkie dwupoziomowe IJN CV miały równe wysokości hangarów.

Tyle mam na potwierdzenie więc tylko pytam:
Może więc wszystkie windy tych CV były dwupoziomowe ?

PS. Junyo Tak, na tym rzucie widać końcowe krawędzie hangarów [łuk na dziobie i łamana linia na rufie. Ale nie znamy przekroju i realnej szerokości tych hangarów.

: 2007-11-30, 08:53
autor: MiKo

: 2007-11-30, 22:49
autor: janik41
PS. Junyo Tak, na tym rzucie widać końcowe krawędzie hangarów [łuk na dziobie i łamana linia na rufie. Ale nie znamy przekroju i realnej szerokości tych hangarów.
Oba hangary miały takie wymiary 153 х 15 х 5 m, a windy 14,07x14,07

Na rysunku Sokaku widać dwa poziomy windy, Akagi zaraz sprawdzę
Niestety nie znalazłem odpowiedniego rysunku

: 2007-12-01, 06:59
autor: Daniel-Martola
Tylny podnośnik Akagi na pewno miał 2 poziomy.
Mam fotkę do tego.
pozdrawiam

: 2007-12-01, 12:55
autor: radarro
janik41 pisze:

Na rysunku Sokaku widać dwa poziomy windy, Akagi zaraz sprawdzę
Niestety nie znalazłem odpowiedniego rysunku
którym ?

: 2007-12-01, 13:03
autor: radarro
Rysunki rozkładu hangarów Ak i Sh [dla nowych typów sam] AJPRESSU to lipa. Nie sposób wyprowadzić sam z hangarów. W odróżnieniu od oryginalnych planów hangarów ze starymi A5,D1,B5

: 2007-12-01, 13:32
autor: janik41
Obrazek

: 2007-12-02, 22:30
autor: radarro
Potrzebujemy jakiś pewny dowód

: 2007-12-23, 19:54
autor: radarro
Ale numer, na Akagi, Kaga, Ryujo rufowe były dwupoziomowe tzn...

oba poziomy były rozdzielone, górny pełnił role pokładu lotniczego, niezależnie w jakim położeniu [dolny lub górny hangar] był podnośnik własciwy [w dotychaczasowym rozumieniu- poziom dolny].

w ten sposób samoloty mogły lądować i jednocześnie można było przenosić sam między poziomami hangarowymi.