Strona 1 z 2

Statki pod c.k. banderą

: 2006-12-06, 19:51
autor: pothkan
W ramach "dopieszczania" austro-węgierskich stron w HHWN, zająłem się dopisaniem statków handlowych zarekwirowanych lub wynajętych przez c.k. flotę (bądź armię) w okresie I wojny światowej. Niestety, moja wiedza o wielu z tych jednostek jest bardzo uboga (przeważnie tylko nazwa, rok budowy i pojemność), w związku z tym - tradycyjnie - zwracam się do Was o pomoc. Być może ktoś ma pod ręką jakieś sympatyczne opracowanie, bądź Lloyds'a z okresu...

Zdaję sobie sprawę, że trochę tego jest - toteż zaznaczam, że nic się nie pali. Statki podaję wg nazw i roku budowy. :)

• Brak pełnych danych (wymiary, prędkość, załoga...)

Adelsberg (1910) i Albanien (1910) - rodzeństwo
Arimatea (1902)
Baron Bruck (1913) 1921 Palatino
Baron Call (1904) 1922 Quirinale
Bellaura (1887)
Bellena (1887)
Belrorie (1901)
Bravo (1907)
Budapest (1892) 1923 Slavonija
Carlo (1904)
Carmen (1911)
Corsinia (1912)
Corvin (1913) 1933 Thrakē
Dalmazia (1886) 1922 Dalmacija, 1930 Fabio
Dániel Ern? (1896) 1922 ?umadija, 1924 Dorico
Dubrovnik (1892)
Dubrovnik (1912)
Elektra (1884)
Euterpe (1886)
Filippo Artelli (1904) 1928 Oinoussios
Galicia (1902)
Graf Wurmbrand (1895) 1920 Roma, 1924 Città di Roma, 1928 Città di Zara
Illiria (1909)
Izvor (1898) 1910 ex-Taunton
Majdan (1888) 1914 ex-Winstanley
Maria (1901, 3098 BRT)
Melpomene (1883)
Metcovich (1893)
Napried (1894) 1933 Palermo
Nippon (1901)
Palacky (1907) 1932 Quirinale
Pluto (1886)
Pronta (1913)
Radium (1906) 1913 ex-Maude
Salzburg (1902) 1923 Gorizia
Sarajevo (1899) 1925 Saraceno, 1939 Mariella
Sirena (1910)
Stambul (1910)
Tirol (1901) 1921 Trento
Titan (1909)
Urano (1882) 1900 ex Berenice

• Brak losów (przede wszystkim po 1918 r.)

Adria (1908)
Bellenden (1887)
Cetina (1908)
Dolfin (1914)
Egida (1909)
Epulo (1883)
Frankopan (1908) i Kvarner (1909) - rodzeństwo
Käthy (1901)
Makarska (1908)
Monfalcone (1914)
Neretva (1909)
Petka (1896)
Risano (1887)
San Giusto (1898)
San Marco di Rosandro (1910)
Sebenico (1898)
Slavija (1911)
Trieste (1906)
Zadar (1910)
Zara (1899)

• Brak losów (nieznana "końcówka")
Ante Star?ević (1904) 1948 Podhum
Cirkvenica (1895) 1941 Moschiena, 1945 Cirkvenica
Isonzo (1907) ex-Albion (do kiedy?), po 1920 (kiedy?) tur. Geyve, los końcowy-?
Krka (1896) - istniał jeszcze w 1938 r., dalej?
San Mauro (1888) 1917 Erzsi, 1921 Nikēta Drendrēnos, 1936 Anastasios Rēgas, 1937 Athanasios
Zoe Cosulich (1903) ex Agenoria (do kiedy?), kolejne nazwy Chukran (bandera?) i Pinar (turecka, przed 1930), los końcowy-?

• Brak zarówno danych, jak i losów

Adria (1886)
Aquileia A (1902)
Atlantico (1898)
Audax (1904)
Belvedere A (1904)
Brunette (1881)
Capodistria (1882)
Emmy (1912)
Honvéd (b.d., 2216 BRT)
Jason (1876)
Julian (1908)
Kotor (1914)
Liqueni (1912)
Mosor (1896)
Nanos (1907)
Nibbio (1896)
?rszem (1874) 1917 ex Gelida
Pescatore (1907)
Pionier (b.d.) 1917 ex-Nettuno - służył na rz. Bojan, więc raczej do 300-400 BRT
Scutari (1909)
Skanderbeg (b.d.)
Stolivo (1908)
Suzumé (1896)
Tergeste (1903)
Tivat (b.d., 48 BRT)
Vragnizza (1866)

: 2006-12-06, 20:17
autor: AvM
W The Belgian Shiplover byla seria artykulow :
P.Scarceriaux
Austro_Hungarian Merchant Fleet 1.7.1914-30.6.24
oraz
Austro_Hungarian Merchant Units on the Danube during WW I

Na podstawie tej pracy powstalo:

Wladimir Aichelburg
Die Handelschiffe Österreich-Ungars im Weltkrieg 1914-1918
H. Weishaupt Verlag. Graz 1988

Spisy floty handlowej monarchi znajdowaly sie w
Almanach für die k.u.k. Kriegsmarine

AvM

: 2006-12-06, 20:50
autor: Jerry
Tutaj chyba coś znajdziesz http://www.stile.coventry.ac.uk/cbs/sta ... /index.htm

i wejdź na Requistioned Steamers (Dampfers)

: 2006-12-06, 21:12
autor: pothkan
Już to przerobiłem - niestety, tam właśnie brak szczegółowych danych (tzn. poza nazwą, rokiem, pojemnością). Zresztą sieć pod tym tematem tak "przeguglałem", że już chyba nic więcej nie znajdę...

A do opracowań podanych przez pana Andrzeja, niestety nie mam dostępu :-(

: 2006-12-06, 23:34
autor: AvM
A do opracowań podanych przez pana Andrzeja, niestety nie mam dostępu
Niestety handlowa flota austo-wegier nie ma na razie dobrego opracowania,
jest tylko kilka ksiazek o LLoyd Trietino (Austriaco).

Mam oczywiscie podane pozycje, jak i czesc LLoydow,
ale aktualnie jestem zbyt zajety praca zawodowa i rodzina.

Poleceam tez:
http://magazin.navigare.hu/flottilla/laj_1.shtml

gdzie jest troche o zaglowcach Kuk monarchii

AvM

: 2006-12-07, 13:05
autor: pothkan
Jak już wyżej wspomniałem, temat może poczekać. Zatem prosiłbym o pamięć, gdy znajdzie pan chwilę wolnego czasu :-)

Pozdrawiam, Oskar

: 2006-12-08, 17:59
autor: admiralcochrane
Witam oto niektore dane statkow, ktore nalezal do Fratelli Cosulich z TRiestu, poszukuje list innych armatorow z Triestu i Puli oraz Fiume poza Cosulichem i Lloyd Austriaco(pozniejszy LLoydTriestino)

MARIANNE ,1900 Russell & Co, Port Glasgow, 3485BRT, 2237NRT; 103,02x14,02x5,42m; 1screw, triple exp. 300nhp; 2 single boilers,180psi 10kts by Ranking & Blackmore, Greenock; stalowy kadlub, 1 pokład +spardeck; dzibowka 10,97m; mostek 21,94m, rufówka 6,4m
1900 paźdz.: w służbie dla Marianne S.S.Co, Fratelli Cosulich jako menedżerowie
1905: przeniesiony do Unione Austriaca, manager bez zmian
1919: przerejestrowany pod wloska bandere, S.A. Unione di Nav., Trieste
1920: Cosulich Societa Triestina di Nav.
1923: juz na sznurku, sprzedany na zlom
siostrzana jednostka "Emilia'

: 2006-12-08, 18:14
autor: admiralcochrane
FRANCESCA zb1905 Russell & Co., Port Glasgow; 4946BRT;3194NRT; 109,67x14,63x5,27m; 1screw; tpl exp.; 478nhp; 3 sgl boilers; 180psi;10kts.(by J.Kincaid & Co, Greenock)m stalowy kadłub, pokłady 1+spardeck; ilośc pasażerów???
1905 2 czerwca: wodowany, w sierpniu ukonczony dla Unione Austriaca, 27 sierpnia pierwszy rejs Triest-Neapol-Palermo-Nowy Jork
1908: przeniesiony na linie poludniowoamerykanska
1926 zlomowany

GERTY zb1903 J.Readhead& Sons, South Shields, 4212BRT; 2715NRT; 105,46x13,72x5,18m; 1 screw; tpl exp; 402nhp;2sgl boilers,160 psi,10kts (by builder); stalowy kadlub, 1 pokład+spardeck; dziobówka i mostek 53,95m; rufowka 23,47 m
1903 27 kwietnia, wodowany dla Gerty S.S.Co. Fratelli Cosulich jako menedzerowie
1904 9 czerwca wejscie na linie Triest-Nowy Jork
1905 przejscie do Unione Austriaca, menedzerowie bez zmian
1907 Patras wlaczony do trasy
1919 wloski rejestr
1920 wlasnosc Cosulich Societa Triestina di Navigazione
1928 sprzedany Anglo Maritime Shipping, London, nazwa City of Candia
1929 zlomowany

GIULIA zb1904 Russell & Co, Port Glasgow, 4337BRT;2831NRT, maszyna J.G.Kincaid &Co, Greenock, reszta jak siostrzana Gerty
1904 16 majaj wodowany, czerwiec ukonczony dla Fratelli Cosulich, 11 lipca dziewicza podroz Triest-Messyna-Neapol-Palermo-Nowy Jork
1905 przeniesiony do Uninoe Austriaca ta sama linia
1908 usunieto pomieszczenia dla pasazerow
1919 wloski rejestr dla Cosulich Societa Triestina di Navigazione
1923 22 marca opuszczony na polnocnym Atlantyku

kolejne po weekendzie

: 2006-12-08, 20:07
autor: pothkan
Dziękuję!

W miarę czasu będę usuwał "rozwiązane" z pierwszego postu.

"opuszczony na polnocnym Atlantyku" - czyli można uznać, że zatonął (niekoniecznie tego dnia)?

PS. Oczywiście jakiekolwiek zdjęcia/plany ww. jednostek są mile widziane :)

: 2006-12-09, 23:25
autor: Jerry
A korzystałeś może z MIRAMAR SHIP INDEX. Poniżej próbka dla ARIMATEI. Losy opisane w duuuużym skrócie, ale pozostała dane można uzupełnić (przynajmniej w części).

Single Ship Report for "ARIMATEA"
IDNo: 5601884
Name: ARIMATEA
Year: 1902
Builder: Londonderry SB
Country of build:
Link: 1894
Ship Design:
Location of yard: Londonderry
Yard No: 50
Keel:
Launch Date: 16.11.01
Date of completion: 12.02
Type: Cargo ship
Tons: 3891
Naval or paramilitary marking :
DWT:
Length overall:
LPP: 111.1
Beam: 14.3
Number of screws/Mchy/Speed(kn): 1T-10
Material of build:
Owner as Completed: Neritea S.S.Co Ltd (Premuda), Trieste
Flag: AH
Subsequent History: 02 ARIMATEA - 24 LERICI
Disposal Data: BU Genoa 4q.31

: 2006-12-10, 00:18
autor: pothkan
O kurczę :o Nie znałem - fajne, przyda się!

: 2006-12-11, 13:30
autor: admiralcochrane
Dzis kolejne dwa statki z listy, ktore nalezaly do Cosulicha, fajnie byloby miec podobne dane do Lloyda Triestino, ale monografie wydane z okazji rocznic przed wojna i w latach 70-ycjh sa piekielnie drogie.

Blizniacze statki pasazerskie:
ARGENTINA zb 1907 Russel &Co.,Port Glasgow; 5526BRT; 3545NRT; 118,87x14,63x6,86m; 2 śruby; 2 masz trpl exp.; 582nhp; sgl boilers; 14kts. maszyny zbud. Dunsmuir & Jackson, Glasgow;stalowy kadłub, 2 pokłady +shleter deck; dziobówka 23,77m; miejsca pasażerskie: Ikl-45, IIkl-75,IIIkl.-1230
1907: 26 sierpnia wodowany, 31 paxdzierniak pierwszy rejs do Ameryki Płd.
1908: 16 kwieina pierwszy rejs do Nowego Jorku
1914: sierpień, unieruchomiony w Triescie
1918: wykorzystywany jako statek szpitalny
1919: wycofany; przekazany Cosulich Societa Triestina, włoski rejestr. Użyty do przewiezienia do kraju amerykańskich żołnierzy z MArsylii
1926: sprzedany Florio Societa Italiana di Navigazione, Roma
1932: w ramach reorganizacji wloskiej marynarki hadnlowej, przeniesiony do Tirrenia
1960: złomowany, bez zmiany nazwy w ciagu calej sluzby

OCEANIA; dane jw. lecz: zb 1908 Alex Stephen & Sons, Glasgow; 5497BRT;3488NRT; 119,21x15,24x7,07m; dziobówka 22.86m
1907: 10 wrzesnia wodowany prawie gotowy, 26 listoapda pierwszy rejs do Ameryki Płd.
1908: 26 wrzesnia przeniesiony na linię nowojorska
1918: 3 października wpadł na minę i wyrzucony an brzeg k. przyl. Rondini. Istria. 15 października wysadzony w powietrze przez Austriaków by uniknąć zdobycia przez Włochów; technicznie w czasie pokoju statek był dom uratowania- zabrakło miesiąca;-(


PS. Prosilbym o ewentualne usuwanie z listy statkow juz uzupelnionych, bo dostaje lekkiego oczaplasu ;-)
PS2. Co do opuszczenia na Atlantyku, calkiem prawdodobne, ze mogl jescze unosic sie jakis czas na wodzie, sa w koncu liczne przyklady.

: 2006-12-12, 00:47
autor: pothkan
Dziękuję!

Listę zmieniłem - jak widać, sporo statków przesunęło się do kategorii "brak pełnych danych" - przeważnie losy uzupełniłem na podstawie Miramaru, brak nadal detali technicznych typu zanurzenie, prędkość...

: 2006-12-12, 23:00
autor: Jerry
A teraz trochę analizy, żeby wyjaśnić jedną pozycję

ATLANTICO (1898)

na pierwszej ze stron podanych przeze mnie http://www.stile.coventry.ac.uk/cbs/sta ... /index.htm mozna znaleźć dane

Atlantico(Gerolimich) 1898 Sep 1914
Used as depot ship for 19 Corps Command in the Bocche.3346t


a przechodząc na MIRAMAX mamy dane zgodne co do roku budowy, tonażu i armatora, czyli to najprawdopodobniej byłoby to:

Name: ATLANTICO
Year: 1898
Builder: Russell
Country of build:
Link: 1589
Ship Design:
Location of yard: Port Glasgow
Yard No: 434
Keel:
Launch Date: 14.10.98
Date of completion: 11.98
Type: Cargo ship
Tons: 3346
Naval or paramilitary marking :
DWT:
Length overall:
LPP: 100.6
Beam: 14.7
Number of screws/Mchy/Speed(kn): 1T-
Material of build:
Owner as Completed: Ditta Eredi C.Cav.Gerolimich & Co, Lussinpiccolo
Flag: AH
Subsequent History:
28 CANDIDO - 30 VAT
Disposal Data:
BU Bilbao 2q.32

: 2006-12-13, 05:28
autor: pothkan
Tyle to sam znalazłem - ale zostawiłem nierozwiązane, gdyż nie wiem jakiej bandery był jako CANDIDO i VAT (byc może ITA i ESP, ale to jedynie zgadywanie...).

: 2006-12-13, 19:10
autor: AvM
Oskar!

Wysle Tobie Xero (bo najszybciej)
- Artykulu z The Belgian Shiplover
- Listy Floty Handlowej z 1915
- Listy Floty Handlowej z 1913
- Spis Lloyd Austriaco
W zamian ze dostane to opracowane w formie elektronicznej

Przeslij adres pocztowy na Priv.

AvM