Strona 1 z 1
Albania na morzu, 1913-1918
: 2006-09-02, 17:48
autor: pothkan
Wątków albańsko-wodnych c.d. Mam nadzieję, że komuś jeszcze chce się to czytać.
Dwa pytania:
1) Csonkareti w swojej monografii o c.k. MW wspomina o tym, że Essad-pasza (pro-entencki "prezydent" Albanii w czasie I WŚ) posiadał pewną liczbę żaglowców, które używano do przesyłania rozkazów i małej liczby ludzi. W grudniu 1915 r. U 4 zatrzymał i zrewidował dwa takie żaglowce,
Papagallo i
Gjovadje (
Gjovaxhe?), z których pierwszy został zatopiony, a drugi zajęty jako pryz i odholowany do Kotoru. Czy ktoś jest w stanie powiedzieć coś więcej o tych jednostkach, bądź innych z tej "flotylii", i o niej samej?
2) Na
tej stronie znalazłem informację o austro-węgierskiej flotylli na jez. Szkoderskim (na granicy Czarnogóry i Albanii), sformowanej z pryzów bądź zarekwirowanych statków. Wprawdzie przy jednostkach wymienieni są a-w. armatorzy, jednak nazwy (poza jednym ex-włoskim) są czysto albańskie - czy ktoś może coś więcej powiedzieć o tych statkach, i samej flotylli?
Powiem szczerze, specjalnie nie liczę na odpowiedź, ale zawsze warto spróbować

: 2008-07-01, 20:08
autor: pothkan
Wprawdzie chyba nikt tego tematu nie czyta... ale co tam, przypadkiem znalazłem kolejną informację:
(za The Ottoman Steam Navy 1828-1923)
31 October 1912: (...) Ottoman forces at Scutari comprised the steamer Güre, an old ex-Bosporus ferry; the lake steamers İ?kodra and Kıyoçya; two motorboats, Filiyo and Kilsnya, purchased in 1912; and the steam pinnaces from the Me?udiye and Asar-i Tevfik; also a large number of sailing craft and barges.
On the Montenegrin side was a small naval force of three steamers and two steam launches.
15 October 1912: Serbian forces encircle Scutari. Montenegro in turn attempts to stop further Serbian advances to ensure its own territorial claims. (...)
17 January 1913: Montenegro attacks Scutari again.
23 April 1913: Scutari falls, but is not granted to Montenegro. Under
Esad Pa?a's leadership, the whole region is granted to Albania.
6 May 1913: Montenegrine forces left Scutari.
***
Kıyoçya
Type: Vapur (armed steamer)
Builder: ?
Displacement: 100 t Dimensions: ? Hull: Iron
Machinery: Steam, 1 shaft Engine: 1 _ Boiler: 1 _ Speed: _ Bunkers: _
Complement: (1911) 8
Armament: (1911) 1-37mm QF
Ordered: -. Laid down: -. Launched: Trials: -. Private Osmanli steamship on Lake Scutari. 1911 chartered by Osmanli Bahriye (Ottoman navy), commissioned. 5.1913 handed over to the newly formed Albanian navy.
Filiyo Bilanya Launched: 1909 (gdzie?) Commissioned: 1911. 90t, 5kts, wooden hull. 1909 private motorboat on Lake Scutari. 1911 seized by Osmanli Bahriye. (l-76mm QF/K). 5.1913 seized by the newly founded Albanian Navy.
İ?kodra Launched: -. Commissioned: 1911. 39t, 8kts. Private steamboat on Lake Scutari. 1911 seized by Osmanli Bahriye (2-37mm QF). 5.1913 seized by the newly founded Albanian Navy.
***
Na temat Güre i Kilsnya nic więcej nie podano.
No i pytania:
- Co więcej wiadomo o ówczesnych statkach na Jez. Szkoderskim (Scutari)? - ww. tureckich, nie nazwanych czarnogórskich, oraz ew. innych tam wzmiankowanych.
Notabene na owym jeziorze (oraz łączącej je z Adriatykiem rzece Bojana) kursowały statki austro-węgierskie, gł. armatora Lloyd Austriaco.
- Co się stało z owymi jednostkami po maju 1913 r.
W lipcu 1913 r. Albania została uznana przez mocarstwa za niepodległe państwo. W I WŚ zachowała wprawdzie neutralność, jednak w czerwcu 1915 r. Czarnogórcy zajęli Szkodrę (wówczas musiały zostać utracone owe statki, o ile nie uciekły rzeką Bojana). W styczniu 1916 r. Austriacy zdobyli Czarnogórę i zajęli większość Albanii (reszta była od 1914 pod okupacją Włoch), tworząc tam kolejny front wojenny (i rozpraszając "po drodze" albański rząd).
W tym samym miesiącu sformowano na Jez. Szkoderskim austriacką flotyllę - o ile mi jednak wiadomo, nie było tam ww. statków (a jedynie zarekwirowane/wynajęte cywilne jednostki austriackie).
: 2008-07-02, 13:58
autor: jareksk
Czytać czyta tylko niewiele wie. "The Ottoman Steam Navy 1828-1923" przeglądałem pod innym kątem. Czy próbowałeś na innych forach ? Tzn. w krajach bałkańskich ?
: 2008-07-02, 15:18
autor: pothkan
Nie znam żadnych
A poza tym z doświadczenia najwięcej dowiaduję się tutaj. Potem czasem warto zapytać na Warsailors.
: 2008-07-02, 16:24
autor: Gangut
Może tutaj
http://www.albanian.com/community//vbl/ ... ?f-56.html
Pozdrawiam
Co do jednostek pływających na jeziorze Szkodra to tylko to

: 2008-07-02, 17:12
autor: pothkan
Znam to zdjęcie - przedstawia przystań przed szkoderskim Dogana (urzędem celnym).
Poza tym znalazłem z dwa-trzy zdjęcia statków na Bojanie, ale albo za duże, albo austriackie...
: 2009-03-28, 21:26
autor: pothkan
pothkan pisze:Na temat Güre i Kilsnya nic więcej nie podano.
Update: nie Güre, a Gör. Zbudowany w 1857 w stoczni WHite'a w Cowes jako parowiec-prom na Bosfor pod nazwą Beykoz, 1875 przejęty przez MW i przemianowany, 1880-1911 ponownie cywilny (ale nazwa pozostała).
288 grt/122 nrt, 41.1×6×3 m, 60 nhp = 6 kt, 1x 76mm
Było kilka bliźniaków. Przydałoby się jakieś zdjęcie

: 2009-03-28, 22:53
autor: AvM
pothkan pisze:
Było kilka bliźniaków. Przydałoby się jakieś zdjęcie

Sa 2 ksiazki o tych statkach
1) Mala turecka
2) jej tlumaczenie wydane przez WSS
3) Olbrzymi album z pieknymi planami
Kiedys popatrze
: 2009-03-28, 23:01
autor: pothkan
Dziękuję, pośpiechu nie ma.
Statki zbudowane w Cowes w 1857 na Bosfor - nie wiem, czy identyczne?
ISTINYE, BEBEK, KANDILLI, BEYKOZ, ANADOLU