Strona 1 z 2

Układy napędowe lotniskowców

: 2006-07-07, 14:47
autor: radar
Czy któs może mnie oświecić w nast. przypadkach

1. Yorktown 9 kotłów, 4 tubiny, Jak to pożeniono

2. Ill ? kotłó, 3 turbiny- czemu tylko csy

: 2006-07-07, 15:26
autor: MiKo
Ja tam nie wiem (co pisze Friedman?) Co prawda wszystkie ciągi parowe miały ze sobą połączenia, ale w normalnej eksplotacji musiały pracować podłączone na sztywno do poszczególnych turbin.

Re: Układy napędowe lotniskowców

: 2006-07-07, 17:01
autor: acar
radar pisze:Czy któs może mnie oświecić w nast. przypadkach
2. Ill ? kotłó, 3 turbiny- czemu tylko csy
Typ Illustrious miał 6 kotłów

: 2006-07-08, 10:13
autor: ssebitro
Ilość turbin jest raczej chyba związana z ilością śrub/wałów napędowych napędzających okręt a w każdym razie na przełomie wieków tak było, 1 turbina na 1 śrube/wał napędowy

Re: Układy napędowe lotniskowców

: 2006-07-12, 21:39
autor: Andrzej J.
acar pisze:
radar pisze:Czy któs może mnie oświecić w nast. przypadkach
2. Ill ? kotłó, 3 turbiny- czemu tylko csy
Typ Illustrious miał 6 kotłów
ale trzy śruby, przynajmniej pierwsze cztery

: 2006-07-15, 00:06
autor: ms1981
Nie koniecznie 1 turbina 1 wal
W USN bylo chyba tak, ze turbina na generator, z generatora na silnik, z silnika na wal. Wiec nie bylo takiej potrzeby.

: 2006-07-15, 01:21
autor: Andrzej J.
Tak, ale to tylko na turboelektrycznych jak Lex i Sara
A Yorktowny były "zwykłe", turboparowe i miały mechaniczne przekładnie, a nie "elektryczne".

: 2006-07-17, 12:22
autor: radar
Andrzej J. pisze:Tak, ale to tylko na turboelektrycznych jak Lex i Sara
A Yorktowny były "zwykłe", turboparowe i miały mechaniczne przekładnie, a nie "elektryczne".
Ale jak pożenić 9 kotłów z 4 turbinami ?

: 2006-07-17, 15:40
autor: ms1981
Turbiny byly takie same?
Kotly byly takie same?

: 2006-07-17, 18:56
autor: karol
Ale jak pożenić 9 kotłów z 4 turbinami ?
Radar nie bardzo rozumiem, o co chodzi, bo co ma wspólnego liczba kotłów i turbin, przecież zasilanie turbin nie odbywa się wprost z kotła, tylko przez dosyć skomplikowany system oparty na rurach, kolektorach i zaworach regulujących ciśnienie dochodzące do turbiny, bo jej moc i obroty za nią idące zależne są od ciśnienia podanego na łopatki turbiny. Im nowocześniejsze rozwiązania, tym kotłów mniej, ale całkiem ich wyeliminować się nie da :)
dla zobrazowania skomplikowania układu wysokiego ciśnienia przypomnij sobie przypadek Błyskawicy, która trafiona w lewoburtową magistralę wysokiego ciśnienia, przełączyła zasilanie turbin na prawoburtową i odpłynęła od kąśliwego brzegu

: 2006-07-17, 19:02
autor: karol
Nie koniecznie 1 turbina 1 wal. W USN bylo chyba tak, ze turbina na generator, z generatora na silnik, z silnika na wal.
Deutschlandy miały wpinane cały szereg silników (pełniących rolę taką, jak turbiny w innych turboparowych) na wał, a awangardowe Hippery mogły moc dostarczać na dowolny wał, co Marek T. kiedyś pokazał w rysunku tu prezentowanym (w msio też) :)

: 2006-07-18, 09:36
autor: radar
karol pisze:
Ale jak pożenić 9 kotłów z 4 turbinami ?
Radar nie bardzo rozumiem, o co chodzi, bo co ma wspólnego liczba kotłów i turbin, przecież zasilanie turbin nie odbywa się wprost z kotła, tylko przez dosyć skomplikowany system
Jest 9 identycznych kotłów i 4 identyczne turbiny. Chodzi o standardowy tryb pracy. wiem o możliwości rozprowadzania pary do dowolnych turbin, ale dotyczy to awarii.

Essex miał siłaownie z [2 kotłami i turbiną ] x 4 i wszystko jasne. Illostr miał [2 kotłami i turbiną ] x 3 i tez wszystko jasne.

: 2006-07-18, 14:36
autor: karol
Stałe zespoły, no tu akurat trzeba by spytać konstruktora, co miał na mysli, nie budując klasycznego zestawu ;)

: 2006-07-18, 20:33
autor: ssebitro
radar pisze:
Ale jak pożenić 9 kotłów z 4 turbinami ?
Proste , 2 kotły na turbinę = 8 + 1 jako expres do kawy i mamy 9 :P

: 2006-07-24, 10:28
autor: MiKo
radar pisze:
karol pisze:
Ale jak pożenić 9 kotłów z 4 turbinami ?
Radar nie bardzo rozumiem, o co chodzi, bo co ma wspólnego liczba kotłów i turbin, przecież zasilanie turbin nie odbywa się wprost z kotła, tylko przez dosyć skomplikowany system
Jest 9 identycznych kotłów i 4 identyczne turbiny. Chodzi o standardowy tryb pracy. wiem o możliwości rozprowadzania pary do dowolnych turbin, ale dotyczy to awarii.

Essex miał siłaownie z [2 kotłami i turbiną ] x 4 i wszystko jasne. Illostr miał [2 kotłami i turbiną ] x 3 i tez wszystko jasne.
Radarro!

Pożyczyłem Ci Friedmana więc nie wiem co on tam pisze. Ale skoro się ciągle doputyjesz to rozumiem, że nie wiele. Ostatni coś czytałem o tym układzie napędowym (np. każdy trzeci kocioł w rzędzie podgrzewał parę z dwóch poprzednich - ale i tak to nie rozwiązuje problemu pracy standardowej na czterech turbinach). Jeśli Cię to ciągle interere to mogę poszperać...

: 2006-08-03, 14:52
autor: Andrzej J.
Friedman w opisywaniu siłowni ekspertem nie jest. Dla niego cała przestrzeń w kadługi zawierająca siłownie powinna nosić napis "tu żyją lwy", jak na bardzo starych mapach. Jedyny porządny rys. siłowni w jego książkach to Montana class w US Battleships IHD s. 340-341.
Wzorem moga tu być liczne Anatomie Conway'a (ale nie wszystkie).