Strona 1 z 2
Albańska flota - okres powojenny
: 2006-06-17, 18:20
autor: pothkan
Szukając szczegółów nt. wymienianych (choćby w Conway'sie) 7 kutrów torpedowych typu Vosper (radzieckie oznaczenie A-1), jakoby przekazanych przez ZSRR Albanii w 1950 r., dotelepałem się do dość szczegółowego opracowania S. Bierieżnoja "Korabli i suda lendliza". Sa tam wymienione wszystkie (chyba) jednostki otrzymane przez WMF w ramach tego programu, i wszystkich Vosperów losy są "dociągnięte" do końca. Tutaj więc pierwsze pytanie (co do którego raczej nie mam wielkich nadziei) - miała Albania Vospery, czy nie miała?
A druga sprawa jest następująca: otóż, zgodnie z ww. opracowaniem, większość (tzn. wlasciwie wszystkie poza utraconymi) owych kutrów została w 1955 r. zwrócona (!) USA - konkretnie w Kilonii (dla BF), Stambule (dla CzF) i Maizuru (dla SF). Nie widzę powodu żeby w to nie wierzyć, ale ciekaw jestem jak to się odbywało - w końcu Sowieci coś Amerykanom oddali, i to w środku Zimnej Wojny??
Aha, i może ktoś jeszcze wie co się stało z tymi zwróconymi jednostkami?
: 2006-06-18, 11:09
autor: Suvorov
Pewną wskazówkę znalazłem w książeczce Jana Piwowońskiego "Okręty nie chca umierać" z serii Miniatur Morskich. Autor pisze tam, że w dniu 21 września 1950 r. gdzieś na "radzieckich przybrzeżnych wodach terytorialnych na Dalekim Wschodzie" odbyło się przekazanie pięciu ścigaczy okrętów podwodnych pochodzących z Leand Lease. Polegało ono na tym, że po formalnym dokonaniu zwrotu, okręty zostały zatopione w obecności oficerów amerykańskich, poprzez detonacje ładunków wybuchowych w kadłubach okrętów.
Piwowoński dodaje że zatopione ścigacze nie były jedynymi: "już w 1956 roku w podobny sposób zakończono pozyczkę dwu innych bliźniaczych jednostek, a potem poszły i inne".
Oczywiście epizod ten jest okraszony jedynym słusznym ideologicznie komentarzem (rok wydania 1967).
: 2006-06-18, 15:52
autor: deglock
Wszystkie amerykańskie ścigacze jakie służyły we Flocie Czarnomorskiej zostały na początku 1954 roku zwrócone Amerykanom w Stambule. Może któreś z tych kutrów jakimś cudem trafiły do Albanii… może via Jugosławia?
MG
: 2006-06-18, 16:24
autor: pothkan
Nie za bardzo. Jugosławia była wtedy "poróżniona" z ZSRR (i tym bardziej, Albanią), a Amerykanie raczej by ich też Szkiptarom nie dali... Mnie osobiście najbardziej logicznym rozwiązaniem wydaje się wypożyczenie tych kutrów przez ZSRR Albanii (tak uczyniono potem z dwoma z Kronstadtów). Ale to tylko przypuszczenia.
: 2006-06-18, 19:06
autor: JB
Ścigacze torpedowe otrzymane na podstawie umowy lend-lease zostały oddane, bądź zatopione, bądź przekazane do kasacji w Sowietach. Te ostatnie mogły "cudem" ocaleć od pocięcia na złom. Ale, jak pisze deglock, wśród tych ostatnich nie było jednostek Floty Czarnomorskiej.
Samozatopienie (25 jednostek w dniach 28-30.06.1956 r.) miało miejsce tylko w Flocie Północnej.
JB
: 2006-06-18, 22:03
autor: AvM
Flota ZSRR wycofala sie z Albanii w 1961 r i wtedy
Albania pojawia sie w Jane 1961/62.
podajac 5 MTB typ P-4 (otrzymane 1955) i 7 typ Vosper
natomiast pohjawia sie w Les Flottes de Combat dopierow 1964r
podajac 12 MTB typ P-4
Weyers 1962 podaje 5 typu P-4 oraz inne innych typow
zwiekszajac liczne do 6 w 1967/68 (ale moze chodzi op te z Chin)
Podobnie roczniki z lat 1970 podaja juz 12 kutrow typu P-4
Pavlov podaje ze przekazano 5 jedonstek typu P-4 podajac
ze wg zrodel zachodnich Albania 6 w 1956 r. plus 6 od Chin w 1965r
zeby sprawe bardzeiej skomplikowac to wg Pawlowa
P-4 (NATO= to typ 123 . Komsomolec
a wg Jane
P-4 jest wczesniejsza wersja typu P-6 (NATO) 183 Bloszewik
i mozliwe ze stad sa te bledy.
Zdjecie z Jane pokazuje typ 183 , elr zdjecia te sa watpliwe, jak np tralowiec ma
numer burtowy T.62 , czyli jest to okret Polski.
AvM
: 2006-06-18, 23:52
autor: pothkan
Z tego mi wiadomo (niestety, źródeł nie pomnę), to P-4 Albania otrzymała 12: 6 radzieckich w 1954/56 (numery burtowe 221-226*) i 6 chińskich w 1965 (316-321*). A może te Vospery były tak naprawdę radzieckiej produkcji?
PS. Czy dobrze zrozumiałem, że w latach 1946-1961 Albania nie pojawiała się w rocznikach flot?
* W którymś momencie takie miały, ale kiedy to już nie wiem.
: 2006-06-19, 23:00
autor: AvM
pothkan pisze:Z tego mi wiadomo (niestety, źródeł nie pomnę), to P-4 Albania otrzymała 12: 6 radzieckich w 1954/56 (numery burtowe 221-226*) i 6 chińskich w 1965 (316-321*). A może te Vospery były tak naprawdę radzieckiej produkcji?
Problem wymaga analizy co za MTB dostala Angola, bo mozliwe ze jesli byly to Komsopmolce , mogly byc brane za typ Vosper. Ponadto do 1962 slacjonowaly w Albanii okrety redzieckie.
pothkan pisze:
PS. Czy dobrze zrozumiałem, że w latach 1946-1961 Albania nie pojawiała się w rocznikach flot?
Tak jak napisale, oprocz kilku luk w Weyersach mam wszystkie z tego okresu.
AvM
: 2006-06-19, 23:39
autor: pothkan
AvM pisze:Problem wymaga analizy co za MTB dostala Angola, bo mozliwe ze jesli byly to Komsopmolce , mogly byc brane za typ Vosper. Ponadto do 1962 slacjonowaly w Albanii okrety redzieckie.
W stanowczej większości źródeł spotkałem się z mową o 123K (Komsomolcach), więc podsumowując - można przyjąć, że informacja o Vosperach jest błędna, i chodziło o Komsomolce? Wtedy tylko pozostaje kwestia, ile ich było - 5, 6, może więcej?
AvM pisze:Tak jak napisale, oprocz kilku luk w Weyersach mam wszystkie z tego okresu.
Ciekawe, że przez tyle lat ignorowano ten kraj... Z drugiej strony, to tym bardziej tłumaczy rozbieżności dotyczące tego okresu. A jak wygląda sprawa z Albanią w rocznikach przed wojną? W tym co mam (Jane's 37/38 i Vojennyje floty 1940) się pojawia - choć z tym drugim tytułem sprawa jest dziwna, gdyż niepodległa do IV 39 Albania w nim widnieje, ale pół roku później zlikwidowana Polska już nie.
Przy okazji - czy mógłbym może prosić o skany "albańskich" stron w posiadanych przez pana rocznikach: tym z 1961 i ewentualnych wcześniejszych (poza dwoma wymienionymi)?
I oczywiście byłbym wdzięczny za ewentualne uzupełnienia tego co już na temat tej "marynareczki" zebrałem u siebie. Z góry dziękuję.
: 2006-06-20, 11:17
autor: AvM
Przy okazji Albanii. W TV widzialem ze albanczycy w probach dostania sie do Wloch uzywali tez bylych okretow min Kronsztadow. Czy ktos to moze sledzil ???
AvM
PS Scan przesle pozniej
: 2006-06-20, 13:40
autor: pothkan
Z tego co pamiętam i wiem, to w czasie "albańskiej anarchii" (marzec-lato 1997) w celu ucieczki do Włoch (i być może, w małym procencie, Grecji) wykorzystano "wszystko co było na chodzie" z floty wojennej i handlowej. Poza tym, rozkradziono arsenały MW, biorąc broń ręczną, a torpedy i miny powrzucano częściowo do basenów portowych.
Jeśli chodzi o konkrety, to wiem tyle:
Shanghai II:
P 123 uciekł w marcu, zwrócony jesienią (ob. P 115, ostatni nadal w służbie, stacjonuje w Bisht i Palles)
Kronshtad:
F 324 z 858 osobami na pokładzie 16.03.1997 wszedł na mieliznę koło Brindisi; zdjęty i zwrócony, z planowanego remontu zrezygnowano, wycofany ok. 2000 (jest to najprawdopodobniej: ex-radziecki MПК-394, zbudowany w latach 1952-53, przekazany w listopadzie 1960 r.)
T 43:
AS 342, 17.03.1997 wszedł do Brindisi, zwrócony jesienią (zbudowany pomiędzy 1952 i 1957, ex 741, przekazany w sierpniu 1960 r. - ex-radziecki MT-?; po 1997 przemianowany kolejno na M 222 i M 112)
Na zdjęciach satelitarnych Google'a (z ok. 2004) w Durres stały dwie jednostki tego typu, czyli M 112 i bliźniaczy M 111, przy czym jeden z nich jest wyraźnie "przyrdzawiały". Na zdjęciach z Durres na ShipSpotting (z wiosny br.) stoi w tym samym miejscu tylko M 111, aczkolwiek "na oko" w całkiem ładnym stanie. Jest to "okręt flagowy" Forcat Detare.
Na pewno do Włoch przeszło też kilka Huchuanów. Z tego co wiem, część okrętów pozostało we Włoszech dłużej ze względu na przeprowadzone tam małe remonty.
Warto też wspomnieć że już w maju 1991 r. (czyli jeszcze za "komuny") jeden z Huchuanów "902" uciekł z załogą do Włoch. Marynarze dostali azyl polityczny, a okręt zwrócono w październiku tego samego roku.
: 2006-10-22, 21:12
autor: pothkan
Drobne rozjaśnienie: na oficjalnej stronie albańskiej MW udało mi się "odkopać" informację, że w grudniu 1953 i styczniu 1954 otrzymano po trzy (razem 6) kutrów typu "123bis". Czyli jednak sześć, i Komsomolce, ale nie w wersji 123K.
W tym samym źródle znalazłem kolejną zagwozdkę: w sierpniu 1945 r. wprowadzono do służby (jako pierwsze po wojnie) "zdobyczne kutry MS-10 i MS-12". Logicznie myśląc, byłyby to jednostki włoskie (aczkolwiek od 1943 niemieckie). W "Almanacco storico delle navi militari italiane" znalazłem MS-12, z datą wycofania 1946 (niestety, pozycja ta niewiele mówi o powodach wycofania i ogólnie losach jednostek), natomiast żadnego MS-10 tam nie było. MAS-10 i -12 również "odpadają", bo to okręty jeszcze z I WŚ, i dawno wycofane z Regia Marina. Zatem tradycyjnie proszę o pomoc
Poniżej cały cytat, może ktoś wyłapie coś więcej:
Me 15 gusht 1945 u be perurimi I hedhjes ne uje te dy motoskafeve trofe me numer MS-10 dhe MS-12. keto motoskafe u armatosen me mitraloz te lehte dhe filluan patrullimin e ruajtjes se ujrave bregdetare ne Vlore e Sarande. Ne kete periudhe u punua me nje vision te qarte per zhvillimin e prespektiven e Forcave Detare duke shfrytezuar edhe konjukturat politike te kohes. Keshtu mund te permendim vitet 53-54, te cilat shenuan fillimin e nje etape te re zhvillimi te FD me paisjen e tyre me silur hedhes e me vone me minaheqse, gjuajtese detare dhe anijen ndihmuese te llojeve te ndryshme.
PS. Zmieniłem tytuł topicu, co by jaśniej było.
: 2007-07-25, 19:54
autor: pothkan
Piękna
fotografia albańskiego "flagowca", trałowca M-111 typu "T-43". Nieżle się trzyma, jak na swoje jakieś 50 lat

: 2007-07-27, 08:13
autor: nek
Drobne wyjaśnionko -na tym zdjęciu to jest trałowiec proj.254M budowany w latach 1955-1956 . Jednym z albańskich 254-ek był na 100 % ex sowiecki T-62 - albański 151 (drugim prawdopodobnie był T-63 - albański 152)
PS.Panie Oskarze wszystkie przekazane przez ZSRR przed 19.05.1966 rokiem innym flotom trałowce bazowe tego typu miały oznaczenia alfanumeryczne T-... , a nie MT-... (numery te same)
: 2007-12-20, 03:16
autor: pothkan
1) Spóźniona odpowiedź do postu neka: informacja, jakoby jeden z albańskich "T-43" był dawnym radzieckim T-62 jest całkowicie błędna. Za to geneza tego błędu jest całkiem ciekawa - bo zdaje się, iż ją rozgryzłem. Otóż w wielu rocznikach flot z lat 50-70. ustęp na temat albańskich trałowców jest zilustrowany zdjęciem okrętu z widocznym oznaczeniem właśnie T-62. Tyle że... jest to nasz, polski (licencyjny) ORP
Tur, noszący takie owo oznaczenie burtowe
2) Zapraszam do zerknięcia na następującą fotkę:
http://farm3.static.flickr.com/2028/154 ... 990a_b.jpg
Zdjęcie wykonano w bazie Pashaliman pod Vlorą. W centrum widać okręt warszatowy A 223 - jest to otrzymany w kwietniu 1999 r. ex-włoski M.O.C. 1202, zbudowany podczas II WŚ jako brytyjski LCT (niestety nie wiadomo mi, jaki konkretnie). Całkiem wiekowa jednostka, jak widać...
Bardziej jednak interesuje mnie mały zbiornikowiec (wody?) przycumowany burtą do A 223, z niewidocznym oznaczeniem. Otóż mam pewne podstawy podejrzewać, iż należy on do
polskiego projektu 5, zbudowanego w Północnej, w eksportowej serii 20 sztuk, w latach 1957-1960. I tutaj pytania: czy ktoś może to (na podstawie zdjęcia) potwierdzić/zdementować? Oraz czy ktoś ma listę zbudowanych okrętów tej serii, oraz gdzie zostały sprzedane?
Tutaj lepsze zdjęcie:
http://www.medialb.com/forumi/foto/208296_1.jpg
PS. Mam nadzieję, że ktoś te egzotyki wogóle czyta

: 2007-12-20, 16:13
autor: nek
pothkan pisze:1) Spóźniona odpowiedź do postu neka: informacja, jakoby jeden z albańskich "T-43" był dawnym radzieckim T-62 jest całkowicie błędna. Za to geneza tego błędu jest całkiem ciekawa - bo zdaje się, iż ją rozgryzłem. Otóż w wielu rocznikach flot z lat 50-70. ustęp na temat albańskich trałowców jest zilustrowany zdjęciem okrętu z widocznym oznaczeniem właśnie T-62. Tyle że... jest to nasz, polski (licencyjny) ORP
Tur, noszący takie owo oznaczenie burtowe
Panie Oskarze że Tur to był krótko T-62 to nie ma najmniejszego znaczenia
za parahodem :
Морские тральщики и пограничные сторожевые корабли проектов 254, 254К, 254М, 254А – 170+2 единиц
Пр.254 – 60 единиц, пр.254К – 82+2 единиц, пр.254М – 16 единиц, пр.254А – 12 единиц
Т-32 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-32
Т-43 (зав.№90), с 19.05.1966 МТ-43 ?/?/12.1948 пр.254 пос.Понтонный ССЗ №363
Т-44 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-44
Т-45 (зав.№)
Т-46 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-46, затем «Дмитрий Лысов»
Т-47 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-47, затем СС-3
Т-48 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-48
Т-49 (зав.№100) ?/1948/1950 пр.254 Керчь ССЗ №532
Т-50 (зав.№) пр.254
Т-51 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-51 пр.254
Т-52 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-52 пр.254
Т-54 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-54
Т-55 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-55
Т-56 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-56, затем УТС-411
Т-57 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-57
Т-59 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-59
Т-60 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-60, затем УТС-412
Т-61 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-61
Т-62 (зав.№)
Т-63 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-63
Т-64 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-64
Т-65 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-65
Т-66 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-66
Т-67 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-67
Т-68 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-68
Т-69 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-69, с 14.04.1976 «Комсомолец Калмыкии»
Т-74 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-74
Т-75 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-75, затем СС-13, затем «Черноморец»
Т-76 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-76
Т-78 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-78
Т-79 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-79
Т-80 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-80
Т-81 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-81
Т-82 (зав.№), затем КВН-25
Т-83 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-83
Т-84 (зав.№) пр.254К
Т-85 (зав.№) пр.254К
Т-86 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-86
Т-88 (зав.№)
Т-89 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-89
Т-91 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-91, затем УТС-446
Т-92 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-92
Т-94 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-94, затем «Евгений Никонов»
Т-95 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-95
Т-96 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-96
Т-97 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-97
Т-98 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-98
Т-99 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-99
Т-102 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-102, затем УТС-183
Т-103 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-103
Т-104 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-104
Т-105 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-105
Т-106 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-106
Т-107 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-107
Т-109 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-109, затем «Контр-адмирал Хорошкин»
Т-131 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-131
Т-132 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-132, затем «Комсомолец Эстонии»
Т-133 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-133
Т-134 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-134
Т-135 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-135
Т-136 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-136
Т-137 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-137
Т-138 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-138
Т-139 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-139
Т-140 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-140
Т-141 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-141
Т-415 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-415
Т-416 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-416
Т-417 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-417
Т-418 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-418
Т-419 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-419
Т-420 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-420
Т-421 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-421
Т-422 (зав.№), затем КВН-19
Т-423 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-423
Т-424 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-424
Т-425 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-425
Т-426 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-426
Т-427 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-427, с 1974 КСВ-3
Т-428 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-428
Т-429 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-429
Т-430 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-430
Т-431 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-431
Т-432 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-432
Т-433 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-433
Т-474 (зав.№), затем КВН-24
Т-480 (зав.№), затем КВН?
Т-481 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-481
Т-482 (зав.№), с 1956 КВН-1
Т-483 (зав.№), затем КВН-2
Т-484 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-484
Т-485 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-485 пр.254К
Т-486 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-486
Т-487 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-487
Т-488 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-488 пр.254К пос.Понтонный ССЗ №363
Т-489 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-489
Т-490 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-490 пр.254К
Т-491 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-491
Т-492 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-492
Т-493 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-493
Т-494 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-494
Т-495 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-495
Т-496 (зав.№), затем «Николай Маркин», затем КВН-3
Т-497 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-497
Т-498 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-498
Т-499 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-499
Т-500 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-500
Т-502 (зав.№), с 12.10.1962 «Комсомолец Белоруссии»
Т-503 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-503
Т-505 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-505
Т-506 (зав.№913), с 19.05.1966 МТ-506, с 1974 КСВ-5, затем ССВ-5
Т-507 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-507
Т-508 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-508
Т-509 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-509
Т-510 (зав.№), затем КВН-15
Т-511 (зав.№), затем КВН-16 пр.254К пос.Понтонный ССЗ №363
Т-512 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-512
Т-513 (зав.№), затем КВН-17
Т-514 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-514
Т-515 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-515
Т-516 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-516
Т-517 (зав.№), затем КВН-18
Т-518 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-518 пр.254К
Т-519 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-519
Т-520 (зав.№512), с 19.05.1966 МТ-520
Т-521 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-521
Т-522 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-522
Т-523 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-523
Т-524 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-524
Т-525 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-525
Т-526 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-526
Т-527 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-527
Т-528 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-528, с 1974 КСВ-6
Т-529 (зав.№), с 1962 «Комсомолец Латвии»
Т-617 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-617
Т-750 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-750 пр.254А
Т-751 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-751
Т-752 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-752
Т-755 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-755
Т-801 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-801
Т-802 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-802
Т-803 (зав.№), затем КВН-12
Т-804 (зав.№), затем КВН-13
Т-805 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-805, затем «Степан Шаумян»
Т-806 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-806
Т-807 (зав.№), затем КВН-9
Т-808 (зав.№), затем КВН-10
Т-809 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-809
Т-810 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-810
Т-811 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-811, затем ОС-35 ?/?/1954 пр.254К
Т-812 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-812
Т-813 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-813
Т-814 (зав.№), затем КВН-14
Т-815 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-815
Т-816 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-816
Т-817 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-817
Т-818 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-818, затем «Мешади Азизбеков»
Т-819 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-819
Т-820 (зав.№), затем КВН-27
Т-821 (зав.№), затем КВН-22
Т-822 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-822
Т-823 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-823
Т-824 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-824
Т-825 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-825
Т-826 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-826
Т-827 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-827, затем ОС-574
Т-828 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-828
Т-829 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-829
Т-830 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-830
Т-831 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-831
Т-832 (зав.№925), с 19.05.1966 МТ-832, затем «Сахалинский комсомолец» пр.254А
Т-833 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-833, затем «Калининградский комсомолец»
Т-834 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-834, затем «Контр-адмирал Юрковский»
Т-835 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-835
Т-836 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-836
Т-837 (зав.№), с 19.05.1966 МТ-837
«Александр Николаев» (зав.№)
«Борис Сафонов» (зав.№), с 1958 ОС-43
«Всеволод Вишневский» (зав.№)
«Иван Фиолетов» (зав.№)
«Иван Рогов» (зав.№), затем СС-2 пр.254
«Иван Маслов» (зав.№)
«Профессор Папкович» (зав.№)
«Агат» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Алмаз» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Бриллиант» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Жемчуг» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Изумруд» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Коралл» (зав.№) ?/?/1958 пр.254А пос.Понтонный ССЗ №363
«Опал» (зав.№) ?/?/1958 пр.254А пос.Понтонный ССЗ №363
«Сапфир» (зав.№) ?/?/1958 пр.254А пос.Понтонный ССЗ №363
«Топаз» (зав.№) пос.Понтонный ССЗ №363
«Хрусталь» (зав.№) ?/?/1958 пр.254А пос.Понтонный ССЗ №363
До 19.05.1966 классифицировались как базовые тральщики, до 12.01.1949 - как тральщики
Строились пр.254 – с 1948, пр.254К – с 1952, пр.254М – с 1955, пр.254А – 1957-59 пос.Понтонный ССЗ №363 (113 единиц, в том числе все пр.254А), Керчь ССЗ №532
Пр.254 – 500/569 т, пр.254М -540/600 т, пр.254А – 555/615 т
Пр.254 – 58*8,5*2,25 м, пр.254М – 59,05*8,5*2,33 м, пр.254А - 59,1*8,5*2,37 м
Пр.254, 254К: 2*2 37 мм В-11 или В-11М – 4000 выстрелов, 4*2 12,7 мм 2М-1 – 16000 выстрелов
Пр.254М: 2*2 37 мм В-11М – 4000 выстрелов, 2*2 2М-3М – 4000 выстрелов, 2*2 12,7 мм 2М-1
Пр.254А: 2*1 45 мм ЗИФ-71
2 БМБ-1 (зав.№), с пр.254М – 2 БМБ-2 (10 ББ-1)
10 мин КБ-3 или 16 мин обр.1908/39
Пр.254, 254К – 2 морских контактных трала МТ-1 (пр.254) или МТ-2 (пр.254К), электромагнитный трал ТЭМ-52 или 2 быстроходных акустических трала БАТ-2
Пр.254М - морской контактный трал МТ-1Д, электромагнитный трал ТЭМ-52М, быстроходных акустических трала БАТ-2
Пр.254А - быстроходный контактный трал БКТ, электромагнитный трал ТЭМ-52М, быстроходный глубоководный акустический трал БГАТ
2*1100 л.с. дизели 9Д (с пр.254М – 9ДМ), 14 уз. (пр.254М – 14,5 уз., пр.254А – 15 уз), 1200 миль(14 уз.), 3200 миль(10 уз.) (пр.254М - 3500 миль (10 уз.), пр.254А – 3800 миль(10 уз.)), 2 ДГ по 75 кВт, 1 ДГ 25 кВт
Пр.254 – 65 чел(7 офицеров), пр.254М – 77 чел(7 офицеров), пр.254А - 75 чел(7 офицеров), 7 сут
Пр.254 – РЛС «Риф», ГАС «Тамир-10» (зав.№), с пр.254К – РЛС «Линь», «Рым-К», аппаратура госопознавания – ответчик «Факел-МО-1», запросчик «Факел-МЗ», ГАС «Тамир-11»
Пр.254А – с учетом требований противоатомной защиты
Модернизации
Пр.254КЭ: 1 единица Т-88 в 1957-60
Пограничные сторожевые корабли: 10 единиц от промышленности – пр.254/254К «Агат», «Алмаз», «Бриллиант», «Жемчуг», «Изумруд», «Топаз» в 1951-53, пр.254А «Коралл», «Опал», «Сапфир», «Хрусталь», 13 единиц от ВМФ - ПСКР-499, ПСКР-502, «Рубин» (ТОФ), «Сахалинский комсомолец» (Т-832), бывшие Т-84, 85, 98(в 1968), 419, 421, 751, 801, 802 в 1977-79
Корабли воздушного наблюдения: пр.254В 2 единицы заложены по пр.254К, сданы флоту в 1955 1 единица – Керчь ССЗ №352, 1 единица – пос.Понтонный ССЗ №363
Пр.256, 258 20 единиц переоборудованы в 1956-65 КВН-1 (Т-482, пр.258) в 1956, КВН-2 (Т-483), КВН-3 (Т-496), КВН-9 (Т-807), КВН-10 (Т-808, пр.256), КВН-12 (Т-803), КВН-13 (Т-804), КВН-14 (Т-814), КВН-15 (Т-510), КВН-16 (Т-511), КВН-17 (Т-513), КВН-18 (Т-517), КВН-19 (Т-422), КВН-20 (СФ, пр.258), КВН-22 (Т-821), КВН-24 (Т-474), КВН-25 (Т-82), КВН-27 (Т-820), КВН-50 бывшие Т-480 пр.258 – 500/594 т, 58*8,5*2,2 м, 2*2 37 мм В-11 или В-11М, 1*2 25 мм 2М-3М (на пр.258), 14,5 уз, 1800 миль (14 уз), 87 чел (8 офицеров), 10 сут, РЛС МР-200«Кактус», «Линь», станция РЭБ «Бизань-4», пр.256 – 2 РЛС П-10
Спасательные суда: СС-1, СС-2 («Иван Рогов»), СС-3 (Т-47), СС-13 (Т-75), затем «Черноморец»
Корабли связи: пр.254КС КСВ-3 (Т-427), КСВ-5 (Т-506), КСВ-6 (Т-528). Затем переклассифицированы в суда связи ССВ-5. /556 т, 15 уз, 5000 миль (9,7 уз), 4000 миль (12,7 уз), 2500 миль (13,7 уз), 2300 миль (15 уз), демонтированы вооружение и ГАС.
Опытовые суда: пр.73КП – 1единица ОС-43 («Борис Сафонов») в 07.1958
Пр. ВО-1 – 1 единица бывший Т-88 в 1962
Пр.02546 – 1 единица
ОС для испытаний подводной конструктивной защиты – 1 единица, бывший Т-139
Прочие - ОС-35 (Т-811) из вооружения оставлены только 2М-3М, ОС-57, ОС-235, ОС-324, ОС-325, ОС-574 (Т-827), «Карп» (ЧФ, передан ДОССАФ Днепропетровска), «Касатка», «Меч» (ЧФ, вст.1951, затем сухогруз), «Осетр», «Сом», «Скат», «Стерлядь» (ЧФ)
Рейдовые плавучие мастерские: ПМР-65 (ЧФ)
Плавучие котлоочистительные станции: ПКС-65 (ЧФ, пр.254, вст.1951)
Учебно-тренировочные суда: УТС-62(БФ), УТС-150(ЧФ, вст.1954), УТС-183 (Т-102), УТС-205 (БФ, пр.254М), УТС-313(ЧФ, вст.1953), УТС-411 (Т-56), УТС-412 (Т-60), УТС-415(ЧФ, вст.1952), УТС-433(ЧФ, вст.1954), УТС-446 (Т-91), УТС-519 (ЧФ, вст.1955)
Плавучие казармы: ПКЗ-142 (БФ)
Распределение по флотам
БФ: Т-46, 98, 109, 131, 132, 134, 139, 140, 141, 484, 485, 502, 518, 520, 529, 812
ЧФ: Т-49-52, 67, 68, 75, 88,89, 140, 491, 506, 811, 827, «Всеволод Вишневский», «Иван Рогов»
СФ: Т-481, 483, 488, 511, «Агат», «Алмаз», «Борис Сафонов» (затем БФ), «Бриллиант», «Жемчуг», «Изумруд», «Топаз»
ТОФ: Т-43, 45, 54, 56, 66, 80, 84, 85, 92, 103, 104, 135, 431, 750, 804, 810, 814, 831, 832, «Коралл», «Опал», «Сапфир», «Хрусталь»
КВФ: Т-69, 818, «Иван Фиолетов»
Бортовые номера
Т-66: 313?(1974)
Т-68: 463(2979)
Т-139: 221(1978, ОС)
Т-140: 917(1986)
Т-482: 667(КВН-1)
Т-483: 395(КВН-2)
Т-502: 651(1992)
Т-529: 651(Комсомолец Латвии)
Т-808: 330(КВН-10)
Т-811: 484(1979), 983(1986)
Т-827: 912(1984), 928(1986)
Т-831: 721(1990)
Т-832: 320(Сахалинский комсомолец - ТЩ)
Списание: Т-69 (в качестве гражданского судна), Т-837 (учебное судно КЮМ в Волгограде «Волгоград»), 1978 – Т-617 (учебное судно КЮМ в Горьком «Саша Ковалев»), 1987- Т-520 (учебное судно КЮМ в Тольятти), 1988 – Т-75 (гражданское СС «ЭПРОН-2»), 1990 - «Иван Фиолетов» (учебное судно КЮМ в Волгограде), Т-506 (21.12), 1994 – Т-750 (5.07)
Использовались после списания в качестве гражданских судов «Капитан В.Н. Актилов» (из состава ЧФ), «Пограничник» (пр.254М, учебное судно КЮМ в Москве), «Москва» (учебное судно КЮМ в Москве), «Североморец» (учеьное судно КЮМ в Набережных Челнах)
Экспорт: Албания – 2 единицы (бывший Т-62) №151, 152 в 1960. Затем №221, 222. Затем №341. Затем №741
Алжир – 2 единицы М521, 522 в 1968
Бангладеш – 4 единицы «Сагар»М91 1996, М92-94. Построены в Шанхае «Усун»
Болгария - (3 единицы – Т-49, Т-50) «Ваптсаров» - борт.№412, 421
Египет – (7 единиц – 4 единицы в 1956 из состава БФ, 3 единицы в 1962) эскадренные тральщики «Шарких»504, «Дакхла»507, «Синай»513, «Ассиут»516, «Бахайра»522, затем 510, «Гарбия»533, затем 501, «Минья»
Индонезия – «Пулау Рау»501, затем 701, «Пулау Рома»502, «Пулау Раас»503, «Пулау Роти»504, затем 715, «Пулау Рупат»505, «Пулау Рангсанг»506, «Пулау Ринджа»507, «Пулау Ремпанг»508, «Пулау Ренгат»509, «Пулау Руса»510. Затем №702
Ирак – «Аль Ярмук»465, «Аль Кадисиа»467 (3 единицы) в 03.1969
КНДР – 2 единицы
Китай – №362-366, 367(до 09.1954 Т-43, в 1960 возвращен) (Т-45 в 09.1954, 4 единицы в 12.1954). Также строились в Учане и Шанхай «Усун» в 1955-89 по пр.254М (китайское обозначение пр.010) №341, 342, 375, 376, 378-380, 386-389, 396-399,801-807, 821-823, 829- 833, 853, 854, 934, 994-996. На их базе построены 3 ОС типа «Шугуан» №03
Куба – бывшие Т-416, 432, 433
Польша – строились в Гдыне «Сточня им. Коммуна Парижскей» базовые тральщики пр.254К - «Зубр»Т-61, затем 601 (зав.№В4/1) 18.03.1956/23.06.1956/22.12.1956 списан 15.03.1987; «Тур»Т-62, затем 602 (зав.№В4/2) 23.07.1956/22.12.1956/6.08.1957 (зав.№), с 18.03.1978 ОС списан 31.10.1991; «Лос»Т-63, затем 603 (зав.№В4/3) 4.02.1957/31.10.1957 с 15.03.1987 учебный БТЩ списан 16.10.1989; пр.254М – «Дзик»604 (зав.№В4/101) 10.06.1957/16.10.1957/30.06.1958 списан 1.06.1990; «Бизон»605 (зав.№В4/102) 2.09.1957/31.12.1957/16.09.1958 списан 1.06.1990; «Бобр»606 (зав.№В4/103) 16.12.1957/22.03.1958/30.10.1958 списан 1.06.1990; «Росомак»607 (зав.№В4/104) 10.01.1958/17.05.1958/23.12.1958 списан 30.11.1988; «Дельфин»608 (зав.№В4/105) 28.03.1958/28.06.1958/28.02.1959 списан 15.03.1987; «Фока»609 (зав.№В4/106) 24.05.1958/22.08.1958/23.04.1959 списан 30.11.1988; «Морс»610 (зав.№В4/107) 1.10.1958/28.02.1959/23.04.1959 списан 30.11.1988; «Рысь»611 (зав.№В4/108) 12.01.1959/29.04.19510.09.1959 списан 16.10.1989; «Збик»612 (зав.№В4/109) 1.04.1959/10.06.1959/31.10.1959 списан 16.10.1989
Сирия – «Ярмук» потоплен 6.10.1973 израильскими РКА у Латакии, «Хитин»504 (2 единицы)
Украина – ОС « Свитловодськ»U861 (до 1994 ОС-35), УТС-433 в 1996
PS. Przy okazji Albania posiada od lat dziewięćdziesiątych osiem ex włoskich jednostek patrolowych typu
Drago ex włoskie V-4002 do V-4009