Strona 1 z 2
Pytanie o Miyako
: 2006-06-05, 06:09
autor: Napoleon
Mam pytanie do osób interesujących się okresem "pary i żelaza". Jakie kotły miał japoński mały krążownik (awizo) Miyako? Czodzi o jednostkę zbudowaną w Kure (wod. 10.1898, ukończona w 03.1899, która 14.05.1904 zatonęła na minach koło Port Artura). W większości opracowań (Jentschura, Suliga, Lacroix...) podane jest, że miał 8 kotłów cylindrycznych. Conway 1860-1905 podaje, że miał kotły lokomobilowe (lokomotywowe). Wypadałoby więc skłonić sie ku kotłom cylindrycznym, skądinąd jednak wiem, że jednostka ta miała problemy z napędem - był awaryjny i ogólnie niezbyt udany, co raczej skłaniałoby do kotłów lokomonilowych (Miyako miał 1772 tony wyporności - na tak duzych jednostkach kotły lokomobilowe się raczej nie sprawdzały).
Czy ktos może coś na ten yemat powiedzieć?
: 2006-06-05, 10:46
autor: Marek S.
Również Harald Fock - Schwarze Gesellen (tom 2) podaje informację o 8 kotłach cylindrycznych i nic ponadto.
: 2006-06-05, 11:44
autor: fdt
Panowie, kotły lokomotywowe miał przecież kaształt cylindryczny. Jeżeli ktoś pisze "kotły cylindryczne" to może mieć na myśli właśnie kotły lokomotywowe a uzywa takiego sformułowania dla odróżnienia ich od kotłów wodnorurkowych (typu Thornycroft i Yarrow).
Miyako miał maszyny 6130 iHP a taki np Schichauowski torpedowiec Adler miał maszyny 2200 iHP. Adlerowi starczały 2 kotły lokomotywowe a Miyako mógł dostać ich 8... to by sie zgadzało.
: 2006-06-05, 12:05
autor: Napoleon
Generalnie jednak w literaturze odróżnia sie kotły lokomotywowe od "normalnych" cylindrycznych, więc wolałbym miec pewność. Tym bardziej, że w wiekszych jednostkach kotły lokomotywowe się raczej nie sprawdzały. Ale dzieki za informację. Czy ktoś coś na ten temat jeszcze wie?
: 2006-06-05, 12:36
autor: fdt
Terminologia jest czasami rzeczą względną, nie zawsze o okrętach piszą ludzie z zakrętem inżynierskim. Ponadto czy kocioł jest lokomotywowy, typu scotch czy typu "kanonierkowego" to w zasadzie działają one na tej samej zasadzie (kotły płomieniówkowe) i mają bardzo podobną konstrukcję choć mogą mieć inny kształt i proporcje oraz wymiary.
: 2006-06-05, 13:04
autor: AvM
Panowie trzeba korzystac z dobrych zrodel:
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
: 2006-06-05, 13:05
autor: AvM
Panowie trzeba korzystac z dobrych zrodel:
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Despatch Boat Miyako (1896)
Vertical Direct Acting Triple Expansion 6130iHP
cylinders 27 3/16 x 40 3/16 x 59 7/8 stroke 27 9/16
2 screws 7 Cylindrical Boilers
I tu maly cytat
" Chiyoda Gata, ..., was equipped with three low-type cylindrical boilers of the locomotive type. Subsequently , either locomotive or return-tube boilers were adopted for every ship launched before 1899"
Polecam:
- Ksiazke Urbanskiego
- Serie o kotlach w Janesach okolo 1905 r.
AvM
: 2006-06-05, 16:04
autor: Napoleon
Wybacz Andrzej
ale mi namieszałeś!
W cytacie piszesz o
Chiyoda Gata
Chodzi ci o kononierkę z okresu rewolucji Meiji? (co ona ma wspólnego z Miyako?)
Bo chyba nie o krżownik Chiyoda z 1890 roku (też miał kotły lokomotywowe zmienione w 1902 roku na wodnorurkowe - przy okazji jak to wpłynęło na jego osiągi? spotkałem się z informacją, że prędkośc wzrosła o 2 węzły: z 19 do 21; w co za bardzo wierzyć mi się nie chce).
A co do Miyako...
znów wychodzi na to że miał kotły cylindryczne ("normalne") ale piszesz o 7 sztukach, a wszędzie do tej pory spotykałem się z informacją, że było ich 8. Mógłbyś to sprawdzić?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
PO
PS. Urbańskiego mam, ale w tym przypadku mi nie pomoże.
: 2006-06-05, 16:41
autor: AvM
Sprawdzilem , wg ww zrodla 7:
Jest to cytat dotyczacy polityki stosowania kotlow parowych w IJN.
Chiyoda byla pierwszym okretem znapedem mechanicznym zbudowanym w Japonii.
Mi sie wydaje ze nie trzeba tlumaczyc.
YAYCYAMA mial 6 cylindrycznych a w 1904 wymienionych na 8 Niclausse
HASHIDATE mial 6 cylindrycznych a w 1901 wymienionych na 8 Miyabara
AvM
PS Marek S ma kopie artykulow i IJN .Moze tam jest dokladniejszy opis.
: 2006-06-05, 19:35
autor: Napoleon
AvM napisał
Chiyoda byla pierwszym okretem znapedem mechanicznym zbudowanym w Japonii.
Mi sie wydaje ze nie trzeba tlumaczyc.
Nie mielismy okazji dyskutowac od ho, ho, ho... a może i więcej lat. Więc wybacz, ale nie nadążam nad biegiem Twych lotnych mysli i nie łapię (jeszcze) w lot Twych błyskotliwych uwag. Ale wszystko przed nami...
W każdym razie dziękuję (choć te 7 kotłów na Miyako mi jakoś nie pasuje - sprawdzę jeszcze)!
Pozdrawiam
PO
: 2006-06-07, 09:07
autor: MiKo
Co to takiego:
Rear-Admiral Fuji
"Progress of Naval Engineering in Japan"
Transations RINA Vol LIII 1911
Czy to chodzi o Fujii Terugoro (tylko on mi pasuje na ten okres po nazwisku)
Pytanie o Miyako
: 2006-06-07, 09:24
autor: Tadeusz Klimczyk
Transactions of Royal Institute of Naval Architects - czy jakoś tak...
Są tam lepsze lub gorsze wykłady wygłoszone na spotkaniach Towarzystwa na aktuaulne tematy związane z budownictwem okrętowym. Część oryginalnych roczników jest w Bibliotece CTO w Gdańsku.
: 2006-06-07, 10:01
autor: MiKo
Dzięki
Sprzedają przez internet, ale trochę drogo 10 funciaków
http://www.rina.org.uk/showpubl.pl?id=4782&n=565
Jeszcze takie fajne: PROGRESS OF NAVAL CONSTRUCTION IN JAPAN (M Kondo) trzeba sie wybrać do Gdańska...
: 2006-06-07, 21:22
autor: AvM
Jak ktos chce moge skserowac lub zeskanowac
ale to potrwa
AvM
: 2006-06-08, 08:26
autor: MiKo
Ja byłbym dozgonnie wdzięczny!!!
: 2008-01-23, 10:15
autor: MiKo
RINA sprzedaje CD-ka ze wszystkimi sprawozdaniami (od 1860 do 2007)
Tylko trochę drogo 300 funciaków....
Zajawka na stronie 17:
http://www.rina.org.uk/c2/uploads/pubcat2008.pdf