Strona 1 z 1

Poszycie krążowników.

: 2006-01-05, 09:21
autor: miller
Witam!
Natknąłem się ostatnio na plany krążownika Rossija i wynika z nich, że poszycie denne jednostki było drewniane, pokryte blachą miedzianą... Podobną informację znalazłem przy krążowniku d'Entrescateux (póżniejszy Bałtyk), a także przy kilku francuskich krążownikach kolonialnych znalazłem taką informację. Znam cel takiego rozwiązania, ale myślałem, że zostało zarzucone jeszcze w latach 80-ych XIX wieku. Mam w związku z tym pytanie, czy ktoś z kolegów ma jakieś bliższe informacje na ten temat, szczególnie czy w innych krajach stosowano taką technike budowy i do kiedy? Które z rosyjskich krążowników z okresu wojny rosyjsko - japońskiej były tak zbudowane? Kiedy Francuzi zarzucili to rozwiązanie (na jakim typie)?

Pozdrawiam
P.W.

: 2006-01-05, 14:21
autor: RyszardL
Aż mi się wierzyć nie chce, żeby d'Entrescateux miał drewniane poszycie :roll:
Czy to jest możliwe? Poszycie miedziane wiadomo do czego służyło, ale też wywolywało korozję na innych okrętach, ktore mialy stalowe kadluby.
Ryszard

: 2006-01-05, 15:13
autor: miller
Mnie też się wierzyć nie chce, ale z powodu korozji nie mozna chyba położyć miedzi na stalowe poszycie... Co do tego drewna to się zastanawiam, czy nie było np. jakąś przekładką pomiędzy stalą, a miedzią, ale z opisu, który czytałem nic takiego nie wynikało. Plany Rossiji

http://www.shipmodeling.ru/draw/rossia/index.htm

chodzi o 3 plik - jest tam przekrój poprzeczny kadłuba i wskazano, że poszycie denne to: wood and copper sheathing...
Rossija pochodziła o ile mnie pamięć nie myli z francuskiej stoczni, d'Entrescteux był robiony do służby w koloniach, stąd miedź - Rossija pewnie też... A o d'Entrescateux było w 2 albo 3 numerze MSiO, niestety nie mam przy sobie więc nie zacytuję...

Pozdrawiam
P.W.

: 2006-01-05, 15:38
autor: crolick
miller pisze:A o d'Entrescateux było w 2 albo 3 numerze MSiO, niestety nie mam przy sobie więc nie zacytuję...
Kadłub w części podwodnej pokryto drewenem tekowym, na które nałożono drugie poszycie. Stanowiła je blacha miedziana grubości 6 mm, która miała zapobiegać porastaniu kadłuba, szczególnie w wodach tropikalnych, oraz uniemożliwić niszczenia drewna przez świdraki.

: 2006-01-05, 16:07
autor: miller
Dzięki

: 2006-01-05, 16:31
autor: RyszardL
To znaczy, że nie było w ogóle stalowego poszycia ?!
Zdmiewające. :roll: Ja dałbym głowę, że było stalowe, potem ewentualnie drewniane i na końcu miedź z racji służby na wodach tropikalnych itd.

Toż on był bardzo słabej budowy, skoro tak. Jakieś trafienie torpedą i by się fizycznie rozleciał. Co tam, torpedą. Zwykła skała czy mielizna i po zawodach.

: 2006-01-05, 17:19
autor: krzysiek
Jeśli ja dobrze rozumiem ten fragment to po prostu na właściwe poszycie stalowe nałożono drewno, a na nie miedź. Co by było logiczne.

: 2006-01-05, 17:26
autor: miller
Brzmi logicznie, ale spójrz na plany Rossiji, nie wygląda jakby tam było poszycie stalowe...

Pozdrawiam
P.W.

: 2006-01-05, 17:44
autor: crolick
O rety ludzie czytajcie uważnie :roll:
Kadłub w części podwodnej pokryto co oznacza że istniał już kadłub stalowy który pokryto drewnem tekowym, na który z kolei położono miedź :wink:

: 2006-01-05, 17:48
autor: krzysiek
O tym właśnie mówię :-)

: 2006-01-05, 18:11
autor: miller
a i pamięć mnie zmyliła.... Rossija była zbudowana w Rosji...

: 2006-01-05, 20:16
autor: karolk
co wcale nie oznacza (istnienie stalowego kadłuba), że te staroświeckie konstrukcje byłyby odporne na trafienie torpedy, nie były, bo nie projektowano ich do takich ataków :wink:

: 2006-01-06, 09:06
autor: Gość
W zasadzie to żadne krążowniki (poza liniowymi) nie mogły być specjalnie odporne na trafienie torpedami, bo po prostu było w nich za mało miejsca na stworzenie jakiś poważnych zabezpieczeń przed zniszczeniami wywołanymi trafieniem torpedą...

a krążowniki pancerne nadzwyczaj często kończyły na skałach...

Pozdrawiam
miller