Strona 1 z 1
Poszycie krążowników.
: 2006-01-05, 09:21
autor: miller
Witam!
Natknąłem się ostatnio na plany krążownika Rossija i wynika z nich, że poszycie denne jednostki było drewniane, pokryte blachą miedzianą... Podobną informację znalazłem przy krążowniku d'Entrescateux (póżniejszy Bałtyk), a także przy kilku francuskich krążownikach kolonialnych znalazłem taką informację. Znam cel takiego rozwiązania, ale myślałem, że zostało zarzucone jeszcze w latach 80-ych XIX wieku. Mam w związku z tym pytanie, czy ktoś z kolegów ma jakieś bliższe informacje na ten temat, szczególnie czy w innych krajach stosowano taką technike budowy i do kiedy? Które z rosyjskich krążowników z okresu wojny rosyjsko - japońskiej były tak zbudowane? Kiedy Francuzi zarzucili to rozwiązanie (na jakim typie)?
Pozdrawiam
P.W.
: 2006-01-05, 14:21
autor: RyszardL
Aż mi się wierzyć nie chce, żeby d'Entrescateux miał drewniane poszycie
Czy to jest możliwe? Poszycie miedziane wiadomo do czego służyło, ale też wywolywało korozję na innych okrętach, ktore mialy stalowe kadluby.
Ryszard
: 2006-01-05, 15:13
autor: miller
Mnie też się wierzyć nie chce, ale z powodu korozji nie mozna chyba położyć miedzi na stalowe poszycie... Co do tego drewna to się zastanawiam, czy nie było np. jakąś przekładką pomiędzy stalą, a miedzią, ale z opisu, który czytałem nic takiego nie wynikało. Plany Rossiji
http://www.shipmodeling.ru/draw/rossia/index.htm
chodzi o 3 plik - jest tam przekrój poprzeczny kadłuba i wskazano, że poszycie denne to: wood and copper sheathing...
Rossija pochodziła o ile mnie pamięć nie myli z francuskiej stoczni, d'Entrescteux był robiony do służby w koloniach, stąd miedź - Rossija pewnie też... A o d'Entrescateux było w 2 albo 3 numerze MSiO, niestety nie mam przy sobie więc nie zacytuję...
Pozdrawiam
P.W.
: 2006-01-05, 15:38
autor: crolick
miller pisze:A o d'Entrescateux było w 2 albo 3 numerze MSiO, niestety nie mam przy sobie więc nie zacytuję...
Kadłub w części podwodnej pokryto drewenem tekowym, na które nałożono drugie poszycie. Stanowiła je blacha miedziana grubości 6 mm, która miała zapobiegać porastaniu kadłuba, szczególnie w wodach tropikalnych, oraz uniemożliwić niszczenia drewna przez świdraki.
: 2006-01-05, 16:07
autor: miller
Dzięki
: 2006-01-05, 16:31
autor: RyszardL
To znaczy, że nie było w ogóle stalowego poszycia ?!
Zdmiewające.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ja dałbym głowę, że było stalowe, potem ewentualnie drewniane i na końcu miedź z racji służby na wodach tropikalnych itd.
Toż on był bardzo słabej budowy, skoro tak. Jakieś trafienie torpedą i by się fizycznie rozleciał. Co tam, torpedą. Zwykła skała czy mielizna i po zawodach.
: 2006-01-05, 17:19
autor: krzysiek
Jeśli ja dobrze rozumiem ten fragment to po prostu na właściwe poszycie stalowe nałożono drewno, a na nie miedź. Co by było logiczne.
: 2006-01-05, 17:26
autor: miller
Brzmi logicznie, ale spójrz na plany Rossiji, nie wygląda jakby tam było poszycie stalowe...
Pozdrawiam
P.W.
: 2006-01-05, 17:44
autor: crolick
O rety ludzie czytajcie uważnie
Kadłub w części podwodnej pokryto co oznacza że istniał już kadłub stalowy który pokryto drewnem tekowym, na który z kolei położono miedź
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
: 2006-01-05, 17:48
autor: krzysiek
O tym właśnie mówię
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
: 2006-01-05, 18:11
autor: miller
a i pamięć mnie zmyliła.... Rossija była zbudowana w Rosji...
: 2006-01-05, 20:16
autor: karolk
co wcale nie oznacza (istnienie stalowego kadłuba), że te staroświeckie konstrukcje byłyby odporne na trafienie torpedy, nie były, bo nie projektowano ich do takich ataków
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
: 2006-01-06, 09:06
autor: Gość
W zasadzie to żadne krążowniki (poza liniowymi) nie mogły być specjalnie odporne na trafienie torpedami, bo po prostu było w nich za mało miejsca na stworzenie jakiś poważnych zabezpieczeń przed zniszczeniami wywołanymi trafieniem torpedą...
a krążowniki pancerne nadzwyczaj często kończyły na skałach...
Pozdrawiam
miller