Strona 1 z 1
"Niemieckie Nowiki"
: 2005-12-12, 21:47
autor: Mitoko
Mam takie pytanko odnośnie typu "1915" (czy jak kto woli "B 97"):
Wiadomo iż kontrakt na te jednostki dostały Vulcan i Blohm & Voss.
Ale pierwotna propozycja z 1914 wykorzystania zamówionych przez Rosjan dziewięciu kompletów maszyn wyszła od Schichau'a - została odrzucona ze względu na zbyt długi czas budowy jednostek (18 miesięcy).
I tu jest pytanie - ponieważ trafiłem na wzmiankę sugerującą iż Schichau proponował inny projekt niż później zrealizowane Vulcana i B&V.
Czy może coś wiadomo więcej na ten temat ??
: 2005-12-12, 23:39
autor: janik41
Grzebałem przez ostatnie 2 godziny w materiałach z Wunderwaffe i innych ale narazie nie natrafiłem na wzmiankę o projekcie Schichau, natomiast natrafiłem na wzmiankę o tym że stocznie Vulcan i Blohm & Voss wykorzystały 9 kadłubów Nowików w dużym stopniu zaawansowania pewnie dlatego budowały tą serię o ile to prawda.
: 2005-12-12, 23:45
autor: Mitoko
janik41 pisze:Grzebałem przez ostatnie 2 godziny w materiałach z Wunderwaffe i innych ale narazie nie natrafiłem na wzmiankę o projekcie Schichau, natomiast natrafiłem na wzmiankę o tym że stocznie Vulcan i Blohm & Voss wykorzystały 9 kadłubów Nowików w dużym stopniu zaawansowania pewnie dlatego budowały tą serię o ile to prawda.
Raczej nie - kadłubów nie budowano o ile wiem - tylko maszyny dla Rosjan.
Więc jak wybuchła wojna - Schichau zaproponował by je "zagospodarować".
Na marginesie - ofertę swoją kierował też do floty cesarsko-królewskiej
: 2005-12-12, 23:48
autor: janik41
Przepraszam jest mowa o 9 maszynach i 4 kadłubach, pomyliłem się. Jest wzmianka że stocznia Vulkan miała zamówienie na Nowiki.
: 2005-12-13, 00:10
autor: Mitoko
janik41 pisze:Przepraszam jest mowa o 9 maszynach i 4 kadłubach, pomyliłem się. Jest wzmianka że stocznia Vulkan miała zamówienie na Nowiki.
No to ja widocznie o czymś nie wiem - o ile pamiętam wszędzie czytałem iż wszystkie Nowiki (poza "ojcem" typu) były budowane w Rosji.
Z drugiej strony faktycznie wpierw zamówiono 4-y (B-97 do V-100) dopiero potem kolejne 4.
: 2005-12-13, 00:17
autor: fdt
Panowie. Kadłuby Nowików budowano w Rosji... wszystkie od pierwszego do ostatniego. Dokumentacja "zgrubna" była autorstwa Putiłowców. Potem dokumentację szczegółowa opracowywały poszczególne firmy którym zlecono budowe Nowików. Jedyną frimą niemiecką, która dostała zamówienie na 9 szt (stocznia Muhlgraben w Rydze) był Schichau. Pozostałe stocznie niemieckie dostały zamówienia tylko na turbiny. Nie wiem ile dokładnie (musiałbym sprawdzić), ale Vulcan dostał na zycher zamówienie od Putiłowki na 3 zestawy turbin.
Nowiki a w zasdzie "Goglandy" Schichaua różniły się w wielu istotnych szczegółach od oryginalnych Nowików (i od innych też, bo każda stocznia cos tam "ulepszała")... może stąd te wieści o "oryginalnym projekcie Schichau"? Z tego co sie orientuję, to chyba żaden komplet maszyn ani kotłów nie trafił do Rygi przed wybuchem wojny... Tu rodzi się pytanie jak wykorzystano te zestawy, które zostały już wykonane? Nie wiem, ale przypuszczam, że juz na etapie projektu szczegółowego schichauowskie "Nowiki" były standaryzowane (siłownia jako komplet turbiny i kotły) na wzór podobnych już istniejących zestawów dla torpedowców budowanych (lub projektowanych) dla KM. Tak wiec jeśli turbiny Vulcana i GW były "nietypowe" bo robione pod wymagania obcych kotłowni, tak shcichauowskie będące kompletami turbiny+kotły, mogły być "zutylizowane" do projektow niemieckich i nie było potrzeby budowania dla nich specjalnych nietypowych jednostek. Może tak bylo a może nie... teraz nie mam niestety czasu żeby to sprawdzić...
: 2005-12-13, 20:34
autor: janik41
Witam, sam jestem ciekaw jak to było w końcu z tymi turbinami dla Nowików, jak narazie udało mi się znaleść tyle:
Тип В-109 — В-112 (4 ед.)
Этих кораблей могли построить больше. В начале 1915 года фирма "Бломм унд Фосс" предложила построить еще 4 единицы, используя созданные механизмы для русских кораблей. Срок сдачи был определен в период с ноября 1915 по февраль 1916 года.
Тип В-97, В-98 (2 ед.)
В немецком флоте не существовало понятия эсминец (Zerstorer), вместо него использовался термин миноносец (Torpedo Boot). Термин эсминец появился лишь после закладки в России серии эсминцев типа "Новик", когда из-за слабости отечественного машиностроения часть механизмов для них заказали в Германии заводам "Бломм унд Фосс" и "Вулкан".
Do tego oczywiście V-99 i V-100
No i jeszcze coś takiego w temacie B-97
Построены по инициативному предложению фирмы «Блом унд Фосс», стремившейся использовать заказанные русским Морским ведомством механизмы и ряд корпусных конструкций для 4 эсминцев типа «Новик». Предложение было поддержано фирмой «Вулкан», также располагавшей русскими заказами.
: 2005-12-13, 23:47
autor: Mitoko
No to stoimy w miejscu.
Niestety w artykule A. Sokola z Warshipa o planowanych a-w DD nie ma zbyt wiele o rozmowach austryjackiego Morskiego Komitetu Technicznego z B&V w 1917.
Znane jest tylko trochę danych proponowanych jednostek:
Wyporność:
- 1170 t (standart, bez wyposażenia)
- 1320 t
----- kadłub - 461,4 t,
----- uzbrojenie - 57,1 t,
----- maszyny - 545 t
----- paliwo (28% maksimum) - 150 t
----- wyposażenie - 96,5 t
----- rezerwa - 10 t
- 1780 t (pełna)
Wymiary - 96,6x9,35x2,8 m
Uzbrojenie - 4x105/L45, 6 rt 533, 12 min
Napęd
- moc maszyn - 40'000 KM
- prędkość kontraktowa/maksymalna - 35/37,5 kts
- paliwo max - 588 t
- zużycie paliwa (kg /KM/godz.) / przy prędkości:
----- 0,97 kg / 17,3 kts
----- 0,70 / 20,0
----- 0,56 / 35,3
----- 0,55 / 37,5
- zasięg - 790 Nm przy 33 kts
Odpadły (pomimo gotowego i sprawdzonego projektu - a więc krótszego czasu budowy) - bo Austryjacy chcieli by nowe DD były uzbrojone w 120-ki
: 2005-12-14, 00:15
autor: janik41
Pozostaje nam drążyć materiały i liczyć na fdt
: 2005-12-14, 23:26
autor: Jerry
Mitoko pisze:...Odpadły (pomimo gotowego i sprawdzonego projektu - a więc krótszego czasu budowy) - bo Austryjacy chcieli by nowe DD były uzbrojone w 120-ki
Jak zobaczyłem tych "Austryjaków" to pomyślałem, że jesteś z Galicji

Może niezbyt poprawnie napisane, ale baaaardzo swojsko
