Strona 2 z 4

: 2005-09-28, 20:35
autor: fdt
Teraz to już nic nie wiem... :lol:

Rozmawiałem dziś z pierwszym dyrektorem Stoczni Rzecznej w Elblągu, który doskonale pamięta "Danka" i twierdzi, że nie miał on nigdy napędu parowego. Ponoć od początku był to holownik motorowy. "Danek" był pierwszym statkiem remontowanym w Stoczni Rzecznej. Ponoć jego remont zaczęła jeszcze stocznia nr 16 (d. Schichau), ale że sobie nie radzili to zlecili robotę stoczni nr 17.

W przyszłym tygodniu spróbuje sie z nim spotkać no i do tego czasu może coś znajdzie w swoim prywatnym archiwum. W ciągu 2 tygodni uda mi sie prawdopodobnie też obejrzeć księgę historii stoczni rzecznej i może tam też coś będzie nt. "Danka".

: 2005-09-28, 20:38
autor: Marek T
fdt pisze:... W ciągu 2 tygodni uda mi sie prawdopodobnie też obejrzeć księgę historii stoczni rzecznej i może tam też coś będzie nt. "Danka".
Czemu oglądać? Lepiej od razu wrzucić na skaner.

: 2005-09-28, 20:48
autor: fdt
Marek T pisze:
fdt pisze:... W ciągu 2 tygodni uda mi sie prawdopodobnie też obejrzeć księgę historii stoczni rzecznej i może tam też coś będzie nt. "Danka".
Czemu oglądać? Lepiej od razu wrzucić na skaner.
Porucznik MO – Lech Ryś sprawuje społecznie dyskretną opiekę nad gromadką urwisów, sprowadzając ich na dobrą drogę. Dzięki trafnym poradom, zyskuje u urwisów przydomek Wujek Dobra Rada.
:P
Jasne, że spróbuję... bez skanera nie ruszam się z domu.

: 2005-09-28, 21:09
autor: W.Danielewicz
No to będzie ciekawostka Pan Rychert lub Rychter chyba to drugie nazwisko jest pewniejsze o ile dobrze pamietam. A to co mówi Księga rejestrcji statków śródlądowych z własnym napedem mechanicznym Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie
Data rejestracji 9.VIII 1952 Nr rej. 681 "Danek" - Rejon Dróg Wodnych, Elblag -holownik 15,90 x 4,24 x 1,75 Hb x 4,90 Hc x 1,05 Tmin x 1,50 T max 46,5 t nosność naped parowy, sruba moc 40 KM dno-stal, wręgi-stal, pokład-stal - rok budowy nieznany
poniżej - wpis 12.VIII 1953 Nr rej 681 "Danek" - Zakłady Mechaniczne im. Gen. Świerczewskiego w Elblagu Stoczniowa 2 napęd motorowy 80 KM reszta danych bez zmian. Na czerwono wpis 12/IX.56 figuruje w ewidencji GUM jeszcze nizej 4.VI.1965 przejestrowano na nr Gd-I-63
a swoja droga ta księga moze byc ciekawa.

: 2005-09-28, 21:24
autor: fdt
Pytanie chyba do AvM.

Holownik W.Kischke
Schichau bau nr 494
dla Wasserbau Inspektion Elbing

Czy wiesz coś na temat losów tego stateczku?

: 2005-09-29, 13:03
autor: fdt
W.Danielewicz pisze: Data rejestracji 9.VIII 1952 Nr rej. 681 "Danek" - Rejon Dróg Wodnych, Elblag -holownik 15,90 x 4,24 x 1,75 Hb x 4,90 Hc x 1,05 Tmin x 1,50 T max 46,5 t nosność naped parowy, sruba moc 40 KM dno-stal, wręgi-stal, pokład-stal - rok budowy nieznany
Wg "ważenia" z natury (przy okazji inspekcji PRS w 2000 r podnoszono go na 2-ch dźwigach) "Danek" z Poraja waży dziś 55-58 ton... Przebudowa miała ponoć polegać na wycięciu i wstawieniu nowej nadbudówki tzn. do pokładu włącznie powinno być "po staremu". Czy to na pewno jest ten sam statek?

: 2005-09-29, 17:19
autor: AvM
fdt pisze:Pytanie chyba do AvM.

Holownik W.Kischke
Schichau bau nr 494
dla Wasserbau Inspektion Elbing

Czy wiesz coś na temat losów tego stateczku?
Listy stoczniowe;
W. KISCHKE (1892)
18.9t 17.00x3.50x1.45hx0.90m 1 sruba 60KM (i)
Masz No. 1371 kocial No. 1699

: 2005-09-29, 21:38
autor: W.Danielewicz
To jest ta sama jednostka. Holownik bedąc w słuzbie TZŚr we Wrocławiu został przebudowany. Jego nośność z tego okresu 1973 wynosiła 55 ton

: 2005-09-30, 10:38
autor: AvM
fdt pisze:Pytanie chyba do AvM.

Czy wiesz coś na temat losów tego stateczku?
Srubowy parowiec
WILHELM KISCHKE jest w 1914 wymieniany jako holownik oraz jedn. pasazerska w Elblagu w spisie statkow panstwowych.

AvM

: 2005-09-30, 11:50
autor: fdt
AvM pisze:
fdt pisze:Pytanie chyba do AvM.

Czy wiesz coś na temat losów tego stateczku?
Srubowy parowiec
WILHELM KISCHKE jest w 1914 wymieniany jako holownik oraz jedn. pasazerska w Elblagu w spisie statkow panstwowych.

AvM
Holownik i jednostka pasażerska? Dwa w jednym? W 1914 roku? To bardzo ciekawe :-) .

Czy był to częsty przypadek, żeby holownik mial takie podwójne przeznaczenie?

: 2005-09-30, 12:23
autor: fdt
Rok 1950. Rzeka Elbląg.

Obrazek

@ deglock

Jeżeli to Danek (czy Pszczółka) to w 1950 roku miał jeszcze komin, na ktorym można byl namalować znak armatorski. :wink:

: 2005-09-30, 12:29
autor: crolick
fdt pisze:Holownik i jednostka pasażerska? Dwa w jednym? W 1914 roku? To bardzo ciekawe :-) .

Czy był to częsty przypadek, żeby holownik mial takie podwójne przeznaczenie?
Ja slyszalem o przypadku, iz statek pasazerski byl wykorzystywany w charakterze holownika. Wiec moze tu podobnie!?

: 2005-09-30, 12:37
autor: fdt
crolick pisze:
fdt pisze:Holownik i jednostka pasażerska? Dwa w jednym? W 1914 roku? To bardzo ciekawe :-) .

Czy był to częsty przypadek, żeby holownik mial takie podwójne przeznaczenie?
Ja slyszalem o przypadku, iz statek pasazerski byl wykorzystywany w charakterze holownika. Wiec moze tu podobnie!?
Takie vice versa czy inne qui pro quo to chyba za bardzo tu nie pasuje. Ja słyszałem nawet o pancernikach, krążownikach czy niszczycielach wykorzystywanych do holowania innych jednostek... :P .

: 2005-09-30, 12:45
autor: crolick
fdt pisze:Takie vice versa czy inne qui pro quo to chyba za bardzo tu nie pasuje. Ja słyszałem nawet o pancernikach, krążownikach czy niszczycielach wykorzystywanych do holowania innych jednostek... :P .
Oj ale nie na stale. A tu jednostka wybudowana jako statek pasazerski byl uzywyany tylko jako holownik :P

: 2005-09-30, 13:26
autor: AvM
Z tym pasazerskim to przesadzilem.
W rejestrze jest "Bereisungsdampfer" czyli wycieczkowy- do podruzy sluzbowych

AvM

: 2005-09-30, 13:39
autor: fdt
AvM pisze:Z tym pasazerskim to przesadzilem.
W rejestrze jest "Bereisungsdampfer" czyli wycieczkowy- do podruzy sluzbowych

AvM
To nawet jeszcze lepiej... :wink: Danek pełnił dokładnie takie same funkcje w Zamechu, a że były to czasy (1956-1970) "socjalistycznej dbałości o pracownika" to woził też pracowników na wycieczki "socjalno-rekreacyjne". Czy istnieje cień możliwości, że to ta sama jednostka?