Pytanie do FDT

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Zdjęcie zamieszczone na stronie z podpisem rzeka Elbląg 1950 przedstawia statek pasażerski "Elbląg" ex "Elisabeth" ex "HAVENSTOOMBOOT DIENST 1 zbudowany w 1925; N.V. Scheepswerft Maschinenfabrik J. L. Ceuvel, Amsterdam. W czasie wojny na Zalewie Wislanym i tam zatopiony. Od 1951 "Walerian Wróblewski"
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Jeszcze jeden elbląski statek ale czy na pewno?. Chodzi o holownik parowy śrubowy "BŁAŻEJ". Według orzeczenia PRS z 1961 roku przypuszczalny rok budowy 1892. Holownik posiadał 1 maszynę parową typu Christiansen & Meyer z 1892 z Elblaga o mocy 45 KM (dane z 1948r)oraz kocioł parowy prod. Bromberger Schleppschiffahrt Werke z 1907r 10 atm. Lc=26,5 m L=25,25 Bc=3,30 m Hb=1,80 m Hc=3,54 m Tmn=1,00 m Tmx=1,40 m stalowy.
w/g posiadanych informacji holownik ten uruchomił miejscowy autochton mechanik Gizinsky w lipcu 1945r. Potem remont w stoczni Nr 17 w Elblagu to znaczy 1946r. Od 1947r jako "Błażej" w PZW Elbląg. Potem kolejno 1948: DDW Gdańsk port mac. Elbląg; 1951: RDW Tczew port mac.Elbląg;1955 do RDW Bydgoszcz. Wycofany 1957; 1959 przekazany Technikum Budowlanemu w Poznaniu gdzie przebudowano go na statek szkoleniowo-turystyczny. Wstawiono silnik Henschel o mocy 60 KM. Od 1962 w eksploatacji pod nazwą "JANTAR" na jez.Ślesińskim. 1964 nowy silnik 4L110 Skoda o mocy 60 KM. Wycofany w 1980r. Co dalej nie wiem. Holownik ten jest stosunkowo długi a wąski słaba maszyna podobnie jak "Danek" co mogło by sugerować że mógł być eksploatowany na kanale Ostróda-Elbląg. Na Wiśle był mało stateczny
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Kolejny elblążanin przynajmiej po wojnie ?. Chodzi mi o holownik "KURPIAK" należący do administracji wodnej. Data i miejsce budowy nieznane. Dane:20,50 x 3,80 x 1,20 m. Silnik spalinowy o mocy 170 KM, kadłub stalowy, nitowany. Od 1957 silnik 3D6 o mocy 150 KM
wydobyty ok 1946 w Elblągu. Remont w stoczni PZW Elbląg nazwany "KURPIAK" pływał w Elblagu do 1959 roku poczym w Przegalinie. Warto zauważyć że w tym okresie to znaczy okres 1945-1949 statki dostawały nazwy regionalne np. Kurpiak, Warmiak, Podolanin, Wołyniak, Mazur, Radomianka itp. itd.
W.DANIELEWICZ
Acorus
Posty: 3
Rejestracja: 2005-07-20, 20:29
Lokalizacja: Poznań

JANTAR

Post autor: Acorus »

Dawny h/p Błażej czyli JANTAR pływa do dziś po jeziorach konińskich.

Po oddaniu na złom, dzięki staraniom grupy ludzi, zostaje przejęty przez Spółdzielnię Surowców Wtórnych SURMET z Poznania (złom i makulatura). Statek zostaje odremontowany i od tego czasu sezonowo wozi pracowników spółdzielni. Jednostka cumuje w rejonie śluzy w Pątnowie na Kanale Ślesińskim. Sylwetkę ma fantastyczną.
Port macierzysty: Poznań [nr rej. Bg-I-105]
Acorus
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

To jeszcze do statku BŁAŻEJ pewne w 100%

zbudowany w 1892 roku jako MARTHA w stoczni F.Schichau, Elbing nr bud.479 dla Dampfschiffs Reederei fur Fluss und Haffschiffahrt August Zedler, Elbing. Od 1910 roku w firmie Schroeter & Co., Elbing. Od 1924 roku w firmie Gotschalt, Wegenwalde Kreis Stuhm.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Jantar

Acorus napisał:
[table]Dawny h/p Błażej czyli JANTAR pływa do dziś po jeziorach konińskich.

Po oddaniu na złom, dzięki staraniom grupy ludzi, zostaje przejęty przez Spółdzielnię Surowców Wtórnych SURMET z Poznania (złom i makulatura). Statek zostaje odremontowany i od tego czasu sezonowo wozi pracowników spółdzielni. Jednostka cumuje w rejonie śluzy w Pątnowie na Kanale Ślesińskim. Sylwetkę ma fantastyczną.
Port macierzysty: Poznań [nr rej. Bg-I-105][/table]
Czy wiadomo od kiedy pływa. Nie ma go w rejestrach PRS. Może jakaś fotka?.
W.DANIELEWICZ
ODPOWIEDZ