Pytanie do FDT

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Pytanie do FDT

Post autor: deglock »

Mam pytanie do Ciebie jako do naszego dyżurnego speca do miejscowych stoczni. Mianowicie znalazłem znak armatorski naszego elbląskiego Zamachu. Pytanie brzmi: Jakie jednostki pływające posiadała elbląska firma po wojnie (oczywiście) gdzie rzeczony znak armatorski mógł być umieszczony?
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Na rok 1961 (data wydania książki) Zamech miał holownik "Danek". Jednostki używano do wożenia pracowników do ośrodka wypoczynkowego w Krynicy Morskiej, do holowania dużych elementów oraz do wywożenia i zrzucania odpadów poodlewniczych do Zalewu Wiślanego (przy użyciu szalandy z otwieranym dnem).

Wyguglowałem, że w MOSiR w Poraju kolo Częstochowy, jest statek wycieczkowy o tej samej nazwie, ale tam g.... wiedzą o jego historii. Zapewniali mnie, że krypa została zbud. w 1928 roku, w czasie wojny zatopiono ją na Odrze, potem wydobyto i przekazano do Panstwowej Szkoły Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu a potem trafiła w stanie bliskim złomu do Huty Częstochowa. HC odcięła ponoć wszystko pow. linii wodnej i przerobiła go na wycieczkowiec... Na temat pobytu w Elblągu nic nie wiedzą...

Może to ten albo (co bardziej prawdopodobne) nie ten sam statek.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Tak Panowie to ten sam "Danek" co był w Elblągu on jeszcze istnieje a historię jakoś tam miał. Zamech posiadał inne jeszcze obiekty pływajace
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

"PSZCZÓŁKA"

TYP STATKU: holownik
ROK I MIEJSCE BUDOWY: nieznane.*
POJEMNOŚĆ:brutto 28 RT;netto 2 RT.
WYMIARY:długość-16.76 m,szerokość-4.30 m, zanurzenie- 1.40 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania; dwu-cylindrowa.;prod.nieznany;moc:40 KM.
1 śruba ; prędkość:10 km/godz..;załoga: 4 ludzi

RYS HISTORYCZNY

Wrak holownika zatopiony w okolicach Elbląga, wydobyty w lipcu 1945r i
odbudowany w Stoczni Nr 17 w Elblągu.
1946: PSZCZÓŁKA - Główny Urząd Morski, Gdańsk.Kapitanat Portu,Elbląg.[PL]
1948: NOGAT - Państwowy Zarząd Wodny,Elbląg.[PL]**
1953: remont w Elbląskiej Stoczni Rzecznej w Elblagu. Otrzymał silnik spal. typu 4DV224;4 cyl.;prod.Schwermaschinenbau Karl Liebknecht,Magdeburg o mocy 80 KM. Predkosc statku 8 wezłów,załoga:3 ludzi.
1955: DANEK - Zakłady Mechaniczne im.Gen.Karola Świerczewskiego w Elblagu.[PL] ***
1957: - przystosowany do przewozu pasazerów, których zabierał 50 osób
1971: DANEK - Technikum Żeglugi Śródladowej, Wrocław.[PL]
statek szkoleniowy.****
1983: - wycofany.
1987: - przebudowa statku na terenie Huty 'Częstochowa' w Czestochowie. Nowy silnik typu SW400"Rekin",6 cylindrowy,produkcji Wytwornia Sprzetu
Komunikacyjnego w Mielcu,moc:95 KM.Nowa nadbudówka i rozkład pomieszczeń.
1991: DANEK - Huta 'Częstochowa'. Ośrodek Wypoczynkowy w Poraju.[PL]

* Roczniki PRS podają rok budowy statku 1943.Natomiast dokumenty statku 1934r.
** Klasyfikowany jako statek żeglugi sródlądowej.
*** Klasyfikowany jako statek żeglugi przybrzeżnej i sródlądowej.
**** Klasyfikowany jako statek żeglugi sródlądowej.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Oto i "Danek" w całej okazałości.

Obrazek

Obrazek
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

A tak w ogóle.... czy to może byc któryś z holowników Schichau'a??? :shock:

Ani 1934 ani 1943... raczej. Maszyna compound to raczej nie te lata. No i te 40 KM... Prędzej ostatnie 10 lat XIX w lub pierwsze 10 XX w.
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Nie sądze aby zbudował go "Schichau". Według jednej z wersji holownik ten przytargali sovieci jako mienie poniemieckie z Wisły i tu i zatonął to znaczy na Zalewie Wiślanym koło Suchacza,holownik miał jak pamietam kadłub nitowano-spawany a spawanie rozpowszechniło sie tak pod koniec lat 20 XX w. Maszyna 40 KM była wystarczajaca na potrzeby tak małej jednostki. Ja przypuszczam że jednak zbudowano go koło 1934 roku. Mam gdzieś fotkę jego jako "Danek" muszę odszukać.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

Właśnie cały urok zagadki leży w tych mikrych rozmiarach... tak jak gdyby był budowany na mniejsze rzeczki a nie Wisłę czy Odrę. Kadłub nitowano-spawany... ale stan na kiedy? Może przy którymś remoncie czy przebudowie część konstrukcji zespawano? Na 1934 to mi ta maszyna nie pasuje. :?
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Być może że jest starszy, ale maszyna wcale nie musi pochodzić z tego statku to znaczy być na nim od urodzenia. Mogła być z innego statku wstawiona podczas jakiegoś remontu.
W.DANIELEWICZ
deglock
Posty: 569
Rejestracja: 2004-01-14, 14:47

Post autor: deglock »

Aż mi się łza w oku zakręciła… nasz elbląski flagowiec gdzieś tam daleko od domu… chlip chlip :wink:
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

A więc załóżmy, że ten "Danek" został zbudowany w latach 1924-28, we Wrocławiu (bo tak zeznaje facet z Poraja).... W jakiej stoczni go zbudowano? Czy ma ktoś informacje nt. holowników z Wrocławia? Jakąś listę może?
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Lista holowników odrzańskich idzie w tysiace, to że facet z Poraja mówi o tym że jednostkę zbudowano we Wrocławiu to wcale tak nie musi być. Po prostu gość słyszał że jednostkę przywieziono z Wrocławia bo tam stała zrujnowana w Technikum Żeglugi Śródladowej i coś sobie skojarzył. To nie jest typ holownika odrzańskiego. Jego kształt sugeruje że był budowany na ujściowe odcinki rzek. Mam informacje nie potwierdzone że kręcił on sie w okresie wojny na Nogacie. Jego nazwa miała brzmieć "Biene". Ale to tylko informacje bez potwierdzenia tak jak i i to że pochodzi z Wrocławia.
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
W.Danielewicz
Posty: 692
Rejestracja: 2004-09-20, 19:07
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: W.Danielewicz »

Acha jeszcze jedno jego nazwy po roku 1945 to "Pszczółka" z niem."Biene" pózniej "Nogat" może coś w tym jest
W.DANIELEWICZ
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Statki zbudowane we Wroclawiu patrz:

http://fow.aplus.pl/forum/viewtopic.php ... t=wollheim

Jesli ktos znajdzie jekies typy mopge poszukac wiecej.

AvM
Awatar użytkownika
fdt
Posty: 1644
Rejestracja: 2004-01-04, 15:49
Lokalizacja: Elbląg

Post autor: fdt »

A czy ma ktoś jakąś listę holowników uszeregowaną wg uzytkowników?

- Wasserbau i Hafen amty z Elbląga, Konigsberga, Pillau, Gdańska, Malborka ?
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6375
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

fdt pisze:A czy ma ktoś jakąś listę holowników uszeregowaną wg uzytkowników?

- Wasserbau i Hafen amty z Elbląga, Konigsberga, Pillau, Gdańska, Malborka ?
Mam , jest Handbuch für die deutsche Handelsmarine 1939
akle nie ma Gdanska and Malborka (rzeczny).

AvM
ODPOWIEDZ