Strona 1 z 3

Litery burtowe na okretach PMW

: 2004-03-03, 15:57
autor: Marco
Pytanie dotyczy liter burtowych na okretach PWM przed II W.Ś.
Czytałem, że usunieto je z okretów w lipcu 1937 roku, ale spotkałem sie juz z tyloma innymi datami, że gubie się.
Panowie czy kto s wie dokładnie kiedy sie to stało??
Pozdrawiam

: 2004-03-04, 08:14
autor: Marek T
Wczoraj wieczorem wciąż mnie wyrzucało z Forum, więc nie mogłem odpowiedzieć.

: 2004-03-04, 08:17
autor: Marek T
Otóż rozkaz o zniesieniu znaków burtowych ma datę 1 czerwca 1937 roku. Dotychczasowe znaki pozostawały jako znaki semaforowe i flagowe (do sygnalizacji). Jednocześnie mam wrażenie, że na niektórych okrętach znaki były na burtach jeszcze jesienią 1937 roku.

Ale mam związane z tym inne pytanie - czy ktoś ma orientację w sprawie pasków na kominach polskich okrętów z lat 1920tych?

: 2004-03-05, 13:56
autor: Marco
Napewno ORP Wicher i Burza miały zamalowane litery burtowe w lipcu lub nawet dokładniej 1 lipca 1937 roku. O Gromie sa rozbiezności. Lipiec 1937 oraz nawet do jesieni 1937 roku. Nie wiem niestety nic o tralowcach, kanonierkach.

Zastanawiam sie dlaczego zrezygnowano z tych oznaczeń???

Co do pasków na kominach. PAmiętam, że widziałem ( chyba) taki pasek biały na kominie ORP Mazur. Chyba na drugim kominie.

Pozdrawiam

: 2004-03-05, 15:53
autor: crolick
rybitwa - 4 paski
jaskolka - 3 paski
mewa - 2 paski
czajka - 1 pasek

: 2004-03-05, 23:14
autor: CHRIS
Hi!
O ile dobrze wiem:
KP------> jeden czarny
GH------>dwa czarne

CJ------->jeden w polowie komina
JA-------->dwa w polowie komina
MW------->jeden wysoko
RB------->dwa wysoko

Ch.

: 2004-03-05, 23:16
autor: Marek T
crolick pisze:rybitwa - 4 paski
jaskolka - 3 paski
mewa - 2 paski
czajka - 1 pasek
Też tak kiedyś myślałem ...

Obrazek

Ten w głębi to CZAJKA (czyli się zgadza), ten bliżej to JASKÓŁKA ...

: 2004-03-05, 23:20
autor: Marek T
Crolick ma rację. Chris też ma rację.

Chyba były dwa systemy oznaczeń - wcześniejszy i późniejszy.
To by mogło tłumaczyć rozbieżności.

A co z torpedowcami?

: 2004-03-05, 23:33
autor: crolick
musze przyznac ze sie troszke gubie. ogladam teraz ordona, i probuje dojsc jak to bylo...

z tego co widze to kanonierki faktycznie maja czarne paski . natomiast rtorpedowce chyba?! maja biale i czarne/szare paski. slaba jakosc zdjec, ehh :|

: 2004-03-05, 23:38
autor: Marek T
Te ciemne paski to chyba były czerwone.

A w zasadzie najlepiej byłoby dorwać gdzieś instrukcję albo rozkaz Szefa KMW ...

: 2004-03-05, 23:41
autor: crolick
mozliwe ze czerwone. swoja droga wyglada na to ze sie to wszystko plynnie zmienialo, totalna masakra :shock:

rozkazy kmw - baaa, tylko jak je zdobyc :?

: 2004-03-05, 23:47
autor: CHRIS
Up's
zamienilem JA z MW (?!)

dwa systemy masz moze zdjecie gdzie sa 3 albo 4 pasy?
TB:
KB---->jeden 1 komin (bialy)
MR ---> jeden 2 komin (bialy)
SL----> jeden (?)
PH---->dwa(?)
i wypadalo by:
KR-----> trzy(???)
KW-----> byly dwa
byla tez wczesniej/pozniej?
Ch.

: 2004-03-06, 00:30
autor: Marek T
CHRIS pisze:masz moze zdjecie gdzie sa 3 albo 4 pasy?
Się robi.
Obrazek

: 2004-03-06, 22:27
autor: CHRIS
Hallo Marek!
1 - 4 Pasow , to bylo chyba na samym poczatku? mozna okreslic (Rozgraniczyc) czasowo?
Ch.

: 2004-03-06, 23:46
autor: Marek T
Patrząc na zdjęcia też mam wrażenie, że system 1-4 paski był wcześniejszy. Potem był system 1-2 paski, góra-dół.
Ale - jak pisałem - trzeba by spojrzeć do archiwum.

: 2004-03-08, 09:25
autor: Marco
Piekne zdjęcias..własnie czegos takiego szukam...tylko pytanie; z którego roku m. więcej one pochodzą??

Pozdrawiam