Strona 1 z 3
Bearn , Commandant Teste , Giuseppe Miraglia , Zmaj .
: 2005-03-20, 13:14
autor: Cypis
Witam
Prosiłbym o informację jakie samoloty staconowały na francuskim lotniskowcu Bearn w roku 1940 ?
Oraz jakie wodnosamoloty stacjonowały na transportowcach wodnsamolotów : francuskim Commandant Teste (1940) , włoskim Giuseppe Miraglia (1940-43) oraz jugosłowiańskim Zmaj 1940-41) ?
Cypis
Bearn, Commandante Teste, Giuseppe Miraglia, Zmaj.
: 2005-03-20, 23:24
autor: Gość
Commandante Teste był niezwykłym okrętem, niesłusznie kojarzonym z transportowcedm wodnosamolotów. Był to jedyny w historii lotniskowiec uderzeniowy pozbawiony...pokładu lotniczego. Francuzi nie zbudowali go wcale jako bazę wodnosamolotów - w jego hangarach miały stacjonować bombowce wyrzucane w powietrze czterema katapultami. W ciągu paru minut okręt ten mógł wysłać grupę uderzeniową złożoną z kilkunastu bombowców. Wodnosamoloty trafiły na niego później.
: 2005-03-20, 23:28
autor: Maciej
A ta "grupa bombowa" miała ONE WAY TICKET...?!
Pozdrawiam,
Maciej
: 2005-03-22, 18:38
autor: Marek S.
Zmaj - na stałe posiadał 1 wodnosamolot De Havilland DH-60 Moth. Jako niemiecki Drache - przez krótki okres czasu były na nim prowadzone próby ze śmigłowcem Flettner FL-282 Kolibri. [OW 22]
Commandant Teste - wodnosamoloty torpedowe Latecoere 298 (eskadra HB1) i łodzie latające Loire-Nieuport 210 (eskadra HC1). [MSiO 4/2000]
Giuseppe Miraglia - Macchi M.18A.R.; Piaggio P.6ter; SMASA M.F.4; Cant 25A.R.; I.M.A.M. Ro.43. [OW 23]
Bearn (1940 r.) - Levasseur PL4 (eskadra 7B1); Levasseur PL101 (eskadra 7S1); Dewoitine D373 (eskadra 7C1). [OW 8 (2/1993)]
: 2005-03-22, 18:42
autor: jareksk
A propo Zmaja. "Podobno" miał mieć 10 szt. Tak przynajmniej wyczytałem tu i ówdzie. Twoja informacja Marku wskazuje, iż nie za bardzo był TW ale T jednego W.A na poważnie, te 10 sztuk nie za bardzo mogłoby się na nim zmieśćić. Ostatecznie - ile - teoretycznie - miał zabierać ?
: 2005-03-22, 21:16
autor: Marek S.
W swoim artykule w OW Freivogel pisze że te 10 sztuk to była ewidenta pomyłka w rocznikach. W ładowni mógł pomieścić tylko jeden i to rozmontowany wsam. Raczej powinno się go zaklasyfikować do okrętów baz lotnictwa morskiego, gdyż głównie obsługiwał wodnosamoloty operujące z baz.
: 2005-03-22, 22:50
autor: jareksk
I to wielokrotnie powtarzana pomyłka. A jesli chodzi o ten samolot. Typowe dla Jugosławii były chyba wówczas Do 22 ? Czy nie planowano zaokrętowania tego własnie modelu ?
: 2005-03-23, 13:20
autor: Mitoko
jareksk pisze:I to wielokrotnie powtarzana pomyłka. A jesli chodzi o ten samolot. Typowe dla Jugosławii były chyba wówczas Do 22 ? Czy nie planowano zaokrętowania tego własnie modelu ?
Za duże - raczej ZMAJ-e lub SIM-y
: 2005-03-23, 16:02
autor: jareksk
Czy można prosić o coś bliższego o nich. Tematyka jest mi dość obca. Dobrze to czuję się w Luftwaffe

: 2005-03-23, 18:16
autor: Mitoko
Trochę mi się porąbało:
1. Oczywiście, że w grę wchodził Do-22K (odruchowo skojarzyłem z większym Do-24 - tak to bywa w pracy)
3 os. 1x 860 KM
350 km/h, 8500 m, 2000 km
1 torpeda lub 4x 50 kg
2. A z maszyn jugosłowiańskich:
- Rogożarski PVT-H (a nie Zmaj)
górnopłat treningowy z 1934
2 os, 1x 450 KM
240 km/h, 7000 m, 550 km
1 km
- i może większy SIM-XIV-H z 1938 - ale nie wiem czy by się zmieścił - bo dwumotorowy (choć tylko o 1 m szerszy od Do-22)
3 os, 2x 240 KM
243 km/h, 4350m, 840 km
2 km, 1/2x 100/50 kg
: 2005-03-23, 18:43
autor: jareksk
A ja już myślałęm, że nic nie wiem. Rogożarski specjalnie się nie nadawał. Konstrukcyjnie był mocno przestarzały. Do 22 nadawałby się idealnie. O ile pamietam Jugosławia miała ich 12.
Re: Bearn , Commandant Teste , Giuseppe Miraglia , Zmaj .
: 2005-03-23, 19:11
autor: Ksenofont
Witam!
Cypis pisze:Witam
Prosiłbym o informację jakie samoloty staconowały na francuskim lotniskowcu Bearn w roku 1940 ?
Oraz jakie wodnosamoloty stacjonowały na transportowcach wodnsamolotów : francuskim Commandant Teste (1940), włoskim Giuseppe Miraglia (1940-43) oraz jugosłowiańskim Zmaj 1940-41) ?
Cypis
Marek S. pisze:Giuseppe Miraglia - Macchi M.18A.R.; Piaggio P.6ter; SMASA M.F.4; Cant 25A.R.; I.M.A.M. Ro.43. [OW 23]
W latach 1940-43 na Giuseppe Miraglia stacjonowały Ro.43 z jednostek 1o oraz 2o Squadra Navale. W jednostkach tych pod koniec 1940 roku było "około" 43 takich samolotów. W sumie zbudowano 120 Ro.43 ora około 50 samolotów Ro.44. Ro.43 wyglądał tak:


a Ro.44.tak:

A tak wygąda zestaw "Giuseppe Miraglia" + Ro.43:

Macchi M.18 to samolot z 1920 roku:

Cant 25 AR z 1925 roku:

Piaggio P.6ter z 1929 roku:
Istniała też zupełnie inna wersja: Piaggio P6 bis - łódź latająca.
"Smasa" to CMASA M.F.4

:

Latem 1942 roku przeprowadzono próby ze startem myśliwca lądowego Reggiane 2000:

Pozdrawiam
Ksenofont
: 2005-03-23, 19:55
autor: jareksk
O ile mi wiadomo na GM służyły tylko Ro 43. Ro 44 w 1940 były sprawne już tylko 4 sztuki.
: 2005-03-23, 21:10
autor: Ksenofont
Witam!
jareksk pisze:O ile mi wiadomo na GM służyły tylko Ro 43. Ro.44 w 1940 były sprawne już tylko 4 sztuki.
No i ja tak napisałem. Ro.44 były używane w Dodekanezie (Aeronatica Della Egeo), jako wodnosamoloty myśliwskie w 161^ Squadriglia autonoma Caccia Marittima stacjonującej na Leros (7 sprawnych 10 czerwca 1940).W sumie było ich w 1940 25 sztuk. Dlaczego "były sprawne
już tylko 4 sztuki"? W 161^ Sq Aut CM zostały zastąpione przez Fiaty CR.42 w czerwcu 1941 roku, tymczasem stacjonowały one także na okrętach wojennych RM. W jednostkach pokładowych dotrwały do zawieszenia broni. We wrześniu 1943 były w nie wyposażone 2^ Squadriglia Forze Navali (Eskadra "pancernikowa", Tarent, 2 RO 44) oraz 3^ Squadriglia Forze Navali (Eskadra "krążownikowa", La Spezia, 4 RO 43, 3 RO 44). Uściślam - RO 44 Idro wyprodukowano 35 sztuk.
@ Do 22Kj, były wyposażeniem jednostki lotnictwa bazowego. Ćma ze Zmaja nie była samolotem bojowym, służyła do celów łącznikowych. On także nie był jednostką bojową.
Pozdrawiam
Ksenofont
: 2005-03-23, 21:28
autor: jareksk
"Samoloty Ro.44 w ilości 31 były w służbie na dzień 1 listopada 1939 roku. Ale w czerwcu 1940 roku 161 Sq.. bazująca na wyspie Leros miała tylko 25 samolotów, z czego tylko 8 sprawnych. W początku listopada 1940 roku było ich już tylko 4.".
: 2005-03-23, 22:27
autor: Ksenofont
Witam!
jareksk pisze:"Samoloty Ro.44 w ilości 31 były w służbie na dzień 1 listopada 1939 roku. Ale w czerwcu 1940 roku 161 Sq.. bazująca na wyspie Leros miała tylko 25 samolotów, z czego tylko 8 sprawnych. W początku listopada 1940 roku było ich już tylko 4.".
"Włoskie samoloty wojskowe 1935-1945" Wiesław Bączkowski, Warszawa 1999, s. 136.
Ale niestety, to tylko nieprowomocne uogólnienie. 161^ Sq. Aut. CM liczyła 10 czerwca 1940 roku 2 Ro 43, 7 Ro 44, następnie samoloty się zużywały i trafiały do SRAM

czyli Sqadre Reperazioni Automobili e Motori (Dywizjonów Remontowych), z których wracały do służby. Więc już w grudniu liczba operacyjnych Ro.43 mogła być innna. Poza tym stwierdzenie: "Ale w czerwcu 1940 roku 161 Sq.. bazująca na wyspie Leros miała tylko 25 samolotów, z czego tylko 8 sprawnych." jest pełne... nieścisłości, gdyż etatowy skład włoskiej squadrigli mysliwskiej ("eskadra", czy też bardziej własciwie "eskadryla" ) to 9 płatowców. Liczba 25 odnosi się zatem do wszystkich wyprodukowanych do czerwca 1940 roku Ro.44. Co więcej, cytat ten nie oznacza bynajmniej, że Włosi byli słabi z Pracy-Techniki. Regia Aeronautica była bowiem lotnictwem o innej organizacji niz Luftwaffe. Jeśli w książce o Niemcach czytamy, że w Luftflotte1 było np. 1000 samolotów, w tym 600 sprawnych (normalka), oznacza to, że sprawnośc wynosiła 60%. jeśli zaś czytamy w książce włoskiej, że w Comando Aviazione Ausiliara "REGIA MARINA" z 25 maszyn było 8 sprawnych, to stosunek ten także wyosi około 60%. Dlaczego? - z przyczyn formalnych: W Niemczech awaryjne płatowce były odsyłane na zaplecze i z reguły nie licznone do potencjału bojowego LW (liczyło sie tylko płatowce na lotniskach operacyjnych), natomiast włoskie magazyny i SRAMy liczyły się do jednostek walczących. A zwyczajowo w magazynach miało być 100% zapasu. Więc 25 to jest 200%. Czyli z 12,5 operacyjnych sprawnych było 8. Z tego 7 w jednostce operacyjnej i jeden - najprawdopodobniej - w szkolnej (Ro.44 był jednomiejscowy). Normalka. (Dla współczesnych PSP współczynnik ten wynosi około 25%

)
Pozdrawiam
Ksenofont