Strona 1 z 2

pancernik Lion, oczywiście brytyjski z lat 40-tych

: 2005-02-28, 09:47
autor: karolk
Czy ktoś chciałby tu opowiedzieć o tym pancerniku typu Lion, który miał być budowany na pochylni po King Gerge V, o czym Marek napisał w swoim świetnym artykule dotyczącym monitora Roberts, bo nic nie potrafiłem odpowiedzieć na pytanie o ten nowy, planowany tylko typ battleshipa RN? :)

: 2005-02-28, 10:41
autor: Emden
Tu garść danych, nie wiem na ile sprawdzona
http://warships.web4u.cz/lode.php?langu ... trida=Lion

: 2005-02-28, 10:52
autor: karolk
jak taki słoń może mieć tak słabe motorki i zasuwać 29 węzłów? :o

: 2005-02-28, 10:53
autor: karolk
dzięki za linka, sam zagladam na tę stronę dość często, ale jakos nie wpadło mi do łepetyny żeby ziorknąć :)

: 2005-02-28, 22:02
autor: Darth Stalin
karolk pisze:jak taki słoń może mieć tak słabe motorki i zasuwać 29 węzłów? :o
może dobra hydrodynamika części podwodnej??

: 2005-02-28, 22:34
autor: Shinano
Raczej propaganda. Przy tym kształcie kadłuba bardzo wątpliwe, by z siłownią nawet Iowa, dało się wyciągnąć powyzej 25 węzłów.

: 2005-02-28, 23:05
autor: AvM
Nie mam nic przeciwko pepiczkom,
wydali szereg powaznych shiploverow, ale wezmy cytowana strone:

http://warships.web4u.cz/lode.php?langu ... trida=Lion

Vickers-Armstrong 04.07.1939 --- --- 03.10.1940 canceled

NIE Vickers-Armstrong TYLKO Vickers-Armstrongs
(por moje reklamowki tej stoczni)

NIE canceled ALE cancelled

Dalej "?í?ka" (Beam) - jaka szerokosc ?

"Ponor standard" (Draft) - albo standard albo nie - ale tez jak mierzony?

To sa pierdoly, ale dyskredytujace piszacego, moze dla OW czy MSiO ?

Panowie! To sa wazne faktory!

AvM

: 2005-03-01, 01:54
autor: Boruta
Slabe maszyny? Vanguarda mialy taka sama moc, a KGV byly slabsze. Co do Liona to dane dwoch projektow sa tutaj:
http://web.archive.org/web/200302130152 ... _specs.htm
http://web.archive.org/web/200306261229 ... _specs.htm

: 2005-03-01, 08:48
autor: karolk
biorąc pod uwagę dane ważącej 65000 ts Normandie dotyczące 180 obrotów na wale i uzyskanej na nich szybkości 28 węzłów przy zaangazowaniu mocy 130000 KM, to nie wydaje się to przesadzone Morki, zresztą Yamato też miał maszynki jak kuter portowy, a grzał 27 węzłów :)

: 2005-03-01, 19:49
autor: Gość
Wertując stare numery MSiO (dokładniej 5 i 6 / 00) natrafiłem na artykuł p. Bukały "Niezbudowane brytyjskie olbrzymy". Znajduje się tam dość dokładny opis historii projektowania i budowy pancerników typu Lion. Warto zerknąć. :P

: 2005-03-01, 20:01
autor: Shinano
karolk pisze:biorąc pod uwagę dane ważącej 65000 ts Normandie dotyczące 180 obrotów na wale i uzyskanej na nich szybkości 28 węzłów przy zaangazowaniu mocy 130000 KM,
Tu warto by zwrócić uwagę na kształt kadłuba i filozofię konstruktorów Normandie, oraz kształt jej kadłuba. Porównanie moim zdaniem chybione. :-)
to nie wydaje się to przesadzone Morki,
A biorąc pod uwagę przeznaczenie Normandie, mnie się wydaje przesadzone.
zresztą Yamato też miał maszynki jak kuter portowy, a grzał 27 węzłów :)
Przy swoim hydrodynamicznym eleganckim kształcie kadłuba i całkiem niepomijalnych rozmiarów gruszce dziobowej, osiagnięcie 27 węzłów na mili pomiarowej nie było wyczynem. Co do maszyn, to były one, istotnie niezbyt duże i całkiem mierne jak na tą wielkość okrętu :-D

: 2005-03-02, 01:58
autor: Boruta

: 2006-01-19, 19:20
autor: Drake
Co do innych wersji Liona. Oto jakby się przedstawiał, gdyby nie zatopienie Prince of Wales (przez co projekt anulowano... :cry: ). Ten projekt był ostatnią modyfikacją oryginalnego projektu. Kolejne Liony były już całkiem nowymi projektami.

Lion 1942 (zmodyfikowana wersja z 39 r.):

Wymiary:793ft x 108ft x 30ft2in/34ft3in (241,7m x 32,9 m x 9,2m/10,4 m)
Wyporność: 42 550t std/ 49 350t maks.
Moc: 130 000KM
Prędkość maks.: 29,5 w.
Zasięg: 16 500 Mm/10 w.
Uzbrojenie: 9x406 (3xIII)
16x133 (8xII) w wersji RP10 Mk I jak na Vanguardzie
68x2pdr (8xVIII+1xIV)
Pancerz burtowy: 381mm magazyny, 356mm maszynownia
Pancerz pokładu: 152-127mm
Pancerz artlerii głównej: 381-152mm, barbety: 356-305mm
Pancerz artylerii 133mm: 51-25mm, barbety: 38-25mm
Pancerz wieży dowodzenia: 114-51mm
Grodzie torpedowe: 44mm
Załoga: 1750
Samolot: brak

Z wyglądu przypominałby trochę krótszego Vanguarda z 3 wieżami 406 zamiast 4 381.

Dodam jeszcze, że to jest mój ulubiony okręt jaki kiedykolwiek zaprojektowano lub zbudowano. :D

P.S. Dane pochodzą z artykułu "Penultumate battleships: the Lion class 1937-1946" Johna Robertsa.

: 2006-01-19, 20:48
autor: Janusz C.
karolk pisze:biorąc pod uwagę dane ważącej 65000 ts Normandie dotyczące 180 obrotów na wale i uzyskanej na nich szybkości 28 węzłów przy zaangazowaniu mocy 130000 KM, to nie wydaje się to przesadzone Morki, zresztą Yamato też miał maszynki jak kuter portowy, a grzał 27 węzłów :)
Normandie ważyła 65000 ts? Skąd te dane? Nie mówię, że są złe, ale przeważnie podają BRT czyli pojemność. Normandie miała 83 423 BRT...

Dla jakiej wyporności te 29 węzłów Liona?

: 2006-01-19, 21:02
autor: Drake
29,5 w. dla standardowej, 28,25w. dla pełnej.

: 2006-01-19, 21:12
autor: Janusz C.
Drake pisze:29,5 w. dla standardowej, 28,25w. dla pełnej.
Czyli wszystko OK - porównywalnie z innymi podobnej wielkości pancernikami... przy podobnej wyporności i mocy...