Strona 1 z 1

Jachty cesarskie (Rosja)

: 2005-02-24, 22:12
autor: gen. baron Piotr Wrangel
Moglibyście podać jakie jachty mależały do dynastii panującej (Romanowów). Może jakieś opisy i zdjecia.

Za pomoc wielkie dzięki. :lol:

: 2005-02-25, 07:02
autor: Marek S.
Alieksandrija – carski jacht zbudowany w brytyjskie stoczni John Rennie, Londyn. Napęd bocznokołowy, dwoma, dwucylindrowymi maszynami parowymi typu compound. Dwa kotły opalane węglem, wymienione 1890 r. na nowe. Wodowany 18.VIII.1851 i w tym samy roku oddany do służby. Skreślony z listy floty 13.XI.1906. [228/386 t; 54,86(mp) x 6.55 x 1.22 m; 12-13,9 w; 280 KM; załoga 90; Bałtyk]
Alieksandrija – carski jacht zbudowany w stoczni Bałtyckiej, St. Petersburg. Napęd bocznokołowy, dwoma ukośnymi maszynami parowymi typu compound. Cztery kotły typu Belleville, opalane węglem. Położenie stępki 29.VIII.1893, wodowanie 10.IX.1894 i oddanie do służby w 1896 r. Przeniesiony do rezerwy w maju 1918 r. przez bolszewików. Reaktywowany 14.IV.1921 i przebazowany na Ładogę. Wycofany ze służby 27.V.1922. Uszkodzony podczas sztormu 23.IX.1924 w Kronsztadzie. Przekazany 24.IV.1927 na złom. [501/693 t; 68,90 x 7,80 x 1,90 m; 14,5 w; 1070/1107; 4x64/L19; załoga 8+100; Bałtyk]
Cariewna – carski jacht zbudowany w brytyjskiej stoczni Earle’s Shipbuilding & Engineering Co, Hull. Napęd jednośrubowy, pionową, dwucylindrową maszyną parową typu compound. Kocioł cylindryczny opalany węglem. Posiadał także ożaglowanie o powierzchni 163.5 m². Wodowany 5.VII.1873 i oddany do służby w sierpniu tegoż roku. W związku z wadami konstrukcyjnymi przebudowany w tej samej stoczni. Podczas przebudowy zwiększono ożaglowanie do 187 m². Ponownie wprowadzony do służby 14.V.1874 jako Sławjanka. Wielokrotnie przeklasyfikowywany – transportowiec (1887), parowiec (13.II.1892), dozorowiec (10.X.1907), jednostka portowa (13.I.1911), okręt hydrograficzny (29.VII.1915). Zdobyty 25.II.1918 w rewlu przez wojska niemieckie. Od 11.XI.19181 estoński Loots. Od 20.II.1920 nie wypływał z portu. Złomowany w 1930 r. [161 t; 31,70(mp) x 5,49 x 2,35 m; 10,7 w; 300/238 KM; załoga 2+28; przebudowany 1874 – 176/182 t; 34,14 x 5,79 x 2,80 m; 2x44, zmienione w 1898 na 2x37; Bałtyk]
Dierżawa – carski jacht zbudowany w stoczni Nowej Admiralicji, St. Petersburg. Napęd bocznokołowy, dwoma maszynami parowymi pojedynczego rozprężania. Kotły opalane węglem, wymieniono w 1885 r. na nowe. Zamówiony w 1866 r., wodowany 12.VIII.1871 i oddany do służby w 1871 r. Wycofany z niej w 1894 r. Przeklasyfikowany i przemianowany 2.XII.1898 na szkolny okręt torpedowy Dwina. Skreślony 12.X.1905 z listy floty i w 1906 r. złomowany. [3114/3293 t; 94,77(mp) x 12,80 x 5,70 m; 14,5-16,7 w; 2070 KM; 6x87/L20, od 183x152/L35, 4x107/L20, 1 rt 381; załoga 19+225; Bałtyk]
Liwadija – carski jacht zbudowany w stoczni Admiralicji, Nikołajew. Napęd bocznokołowy, jedną maszyną parową pojedynczego rozprężania. Kotły (?) opalane węglem. Położenie stępki w 1869 r. (oficjalne 31.III.1870), wodowanie w 1873 r., oddanie do służby w lecie 1873 r. Podczas wojny rosyjsko-tureckiej 1877-1878 przystosowany na okręt-bazę kutrów minowych. Osiadł 2.XI.1878 na przybrzeżnych skałach koło przylądka Tarchankut. Wrak zniszczony 10.XI.1878 przez sztorm. [1964/2120 t; 81,23(mp) x 10,97 x 5,05 m; 18-13 w; 1800 KM; 4x87/L20, 1877 – 2x152 moździerz, 2x9f., 2x4f., 2 kutry minowe; załoga 16+216; M. Czarne]
Liwadija – carski jacht zbudowany według projektu adm. Popowa w brytyjskiej stoczni John Elder & Co, Clyde. Okręt wyposażony w kile. Napęd trzyśrubowy, trzema pionowymi, dwucylindrowymi maszynami parowymi typu compound, wymienionymi w 1898 r. na nowe. Dziewięć kotłów cylindrycznych opalanych węglem. Położenie stępki 6.IV.1880, wodowanie 7.VII.1880 i oddany do służby w 1881 r. Od 2.V.1883 klasyfikowany jako transportowiec Opyt. Później zdemontowano z niego maszyny i zainstalowano je na fregatch pancernych Minin, Giercog Edinburgskij oraz Gienierał-Admirał. W 1901 r. przeprowadzono z jego pokładu próby z balonami na uwięzi francuskiego typu Godard. Od 25.IX.1913 klasyfikowany jako hulk Błokszif Nr 7. Zdobyty w Sewastopolu 1.V.1918 przez wojska niemieckie. Później przejęty przez białych. Zdobyty przez bolszewików 15.XI.1920 po zajęciu Sewastopola. Od grudnia 1920 r. w służbie. Wycofany z niej 24.XII.1923 i przekazany 5.III.1925 na złom. [3920/4420 t; kadłub 71,63 x 46,63 x 2,10 m, pokład 79,25 x 33,53 m; 14-15,7 w; 10500/12354 KM; kilka dział 87/L20 mm; załoga 260; M. Czarne]
Poljarnaja Zwiezda – carski jacht zbudowany w stoczni Bałtyckiej, St. Petersburg. Napęd dwuśrubowy, dwoma pionowymi, trzycylindrowymi maszynami parowymi typu compound. 10 kotłów cylindrycznych, opalanych węglem, którego zapas wynosił 675/1100 t. Później planowano wymianę maszyn typu compound na potrójnego rozprężania. Ożaglowanie typu szkuner o powierzchni 709.5 m². Posiadał pokład pancerny grubości 38 mm. Położenie stępki 29.VIII.1887 (oficjalnie 1.VI.1888), wodowanie 31.V.1890, oddanie do służby 25.IX.1890. W jego planach uwzględniono w razie potrzeby przebudowę okrętu na krążownik (8x152/L35, 4x64/L19, 6x47, 2 rt). Początkowo planowana cztery działa kalibru 107/20 mm, później zastąpione czterema działami lądowymi 64/19 mm. Od czerwca 1917 r. klasyfikowany jako okręt sztabowy. W maju 1918 r. przeniesiony do rezerwy, a 1.X.1920 wycofany ze służby. 30.XI.1927 podjęto decyzję o przekazaniu okrętu na złom. Jednak w 1930 r. postanowiono przebudować go na okręt-bazę okrętów podwodnych. Po zakończonej przebudowie wcielony 20.VIII.1936 r. do służby. W latach pięćdziesiątych służył jako stacjonarny okręt mieszkalny. W 1961 r. przeklasyfikowany na okręt-cel dla prób rakietowych. Złomowany w latach sześćdziesiątych. [3347/4150 t; 106,10 x 14,02 x 5,70 m; 17-19,3 w; 6000/7496 KM; 6x64/L19, zmienione w 1898 na 4x47; załoga 19+330; 12500-8, 7500-10; Bałtyk]
Strielna – carski jacht zbudowany w brytyjskiej stoczni Millwall. Napęd bocznokołowy, jedną maszyną parową nieznanego typu. Kocioł opalany węglem. Wodowany 25.III.1857 i w tym samy roku oddany do służby. Przeklasyfikowany 13.II.1892 na jednostkę portową. Skreślony z listy floty na początku XX wieku i przeklasyfikowany na hulk Błokszif Nr 12. Złomowany we wrześniu 1911 r. w Rosji. [159/184 t; 47,24(mp) x 4,88 x 1,42 m; 12,5 w; 360 KM; Bałtyk]
Sztandart – carski jacht zbudowany we francuskiej stoczni Arman, Bordeaux. Napęd bocznokołowy, dwoma leżącymi maszynami parowymi pojedynczego rozprężania. Kocioł opalany węglem. W 1875 r. w stoczni Baird’a, St. Petersburg, wymieniono maszyny parowe na nowe a w 1869 r. w arsenale kronsztadzkim dokonano wymiany kotła. Położenie stępki w 1857 r., wodowany 10.VII.1858, ukończony X.1858. Początkowo nazwany Alieksandra, w toku budowy zmieniono nazwę na Sztandart. Z listy floty skreślony 31.XII.1892. [895/955 t; 69,90(mp) x 10,26 x 3,35 m; 13 w; 1200 KM, a w 1869 r już tylko 837 KM; 8 lekkich działek; Bałtyk]
Sztandart – carski jacht zbudowany w duńskiej stoczni Burmeister & Wain, Kopenhaga. Napęd dwuśrubowy, dwoma pionowymi, trzycylindrowymi maszynami parowymi potrójnego rozprężania. 24 kotły typu Belleville, opalane węglem. Jego zapas wynosił – 680/850 t. Posiadał dodatkowo ożaglowanie typu szkuner. Położenie stępki 13.X.1893, wodowanie 10.III.1895, oddanie do służby 26.XII.1896. Przemianowany w marcu 1917 r. na 18 Marta. W maju 1918 r. wycofany ze służby i zacumowany w Kronsztadzie. 30.XI.1927 podjęto decyzję o przekazaniu okrętu na złom, później jednak ją anulowano. Przebudowany w latach 1933-1936 w leningradzkiej stoczni Marti na stawiacz min. Przemianowany 28.VIII.1934 na Marti i 25.XII.1936 wcielony do służby. Uszkodzony 23.IX.1941 w Kronsztadzie przez niemieckie bombowce. Uszkodzony w latach 1941-1942 podczas ostrzału Leningradu przez niemiecką artylerię wojska lądowych. Prowizorycznie naprawiony na przełomie 1942/1943 i wprowadzony do służby jako pływająca bateria. Zmodernizowany w Rostocku w latach 1948-1949. Od grudnia 1952 r. okręt szkolny Oka. Od lutego 1960 hulk (okręt mieszkalny) PKZ-14, później okręt-cel na poligonie rakietowym. Od II.1969 ponownie hulk BS-35. [dokładny opis w ostatnim numerze OW]
Tigr – carski jacht zbudowany w stoczni Admiralicji, Nikołajew. Napęd bocznokołowy, maszyną parową pojedynczego rozprężania, która pochodziła z brytyjskiej fregaty Tiger zatopionej 12.V.1854 przez artylerię nadbrzeżną koło Odessy. Wodowany 21.X.1858 i oddany do służby w tym samym roku. Skreślony z listy floty 7.IX.1872. [1975 t; 62,79(mp) x 11,13 x 4,72 m; 400 KM; 4 działa; załoga 226; M.Czarne]
Zina – carski jacht zbudowany w stocznia Baird’a, St. Petersburg. Napęd jednośrubowy, dwucylindrową maszyną parową typu compound. Dwa kotły cylindryczne, opalane węglem. Ożaglowanie typu szkuner. Położenie stępki, wodowanie i oddanie do służby w 1878 r. Później przemianowany na Mariewo. Skreślony ze stanu floty 25.XI.1911. [51/68 t; 26,97 x 4,65 x 2,00 m; 10-11 w; 135 KM; załoga 3+16; Bałtyk]

: 2005-02-25, 10:17
autor: AvM
Marek S!
Millwall to nie nazwa stoczni, tylko dzielnica Londynu :-)

ALEKSANDRIYA byl nastepca jachtu PETERGOF zbud w tej
samej stoczni w 1850 roku, a ktory w podrozy zatonal
2.10.1850 (na probach 602iKM = 16,75w).

STRELNA - zbud Samuda Bros., Poplar a nie Millwall
Maczyna najprawdopodobniej Penn 36

STANDART (i) maszyny poziomego dzialania Schneider.

TIGR - zbud w Arsenale Nikolaev, ale wykonawca byl Rfelovich.
Maczyna Penn

Bylo jeszcze wiele jachtow zaglowych oraz malych parowych i
motorowek. STATNDART (ii) plan byl na FOW.

avm

: 2005-02-25, 10:30
autor: Marek S.
Zgadza się - tak wychodzą kwiatki jak się połknie jedną literę. :oops:

: 2005-02-25, 10:59
autor: AvM
Jednym z zaglowych jachtow byla

ZABAWA zbud w 1860 wg. planow slynnej AMERICA (z America Cup).
Skreslony 6.12.1884

inny ciekawy:

KOROLEVA VIKTORIYA zbud 1846 przez Ditchburn & Mare, 257t , skreslony 6.12.1884.

AvM

: 2005-02-25, 13:20
autor: gen. baron Piotr Wrangel
Dzięki, trochę tego mieli. :lol:

: 2005-03-21, 23:15
autor: Ksenofont
Obrazki dla Jaśnie Pana Barona:
http://www.neva.ru/EXPO96/arm/armoured.en.html

X

: 2005-03-21, 23:30
autor: Marek T
Były też jachty należące do różnych Wielkich Książąt, do Admiralicji i tp. ...

: 2005-03-22, 15:23
autor: gen. baron Piotr Wrangel
Ksenofont :D , baronie wystarczy, a najlepsze by było Piotrze Nikołajewiczu.
Dzięki za stronkę.
@Marek T, wiem ale akurat chodziło mi akurat o te najważniejsze :D

: 2005-05-27, 21:50
autor: crolick
Panowie w ktorym numerze OW jest artykul o stawiaczu min Marti?! Powinien byc ktorys z ostatnich.

Z gory big thnx!

: 2005-05-27, 22:33
autor: Marek S.
Nr 69