Strona 61 z 101
: 2009-09-28, 18:27
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa DETROIT (1813).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-09-28, 20:36
autor: Krzysztof Gerlach
Detroit – trójmasztowy slup „jeziorowy”. Zbudowany w Amherstburg, w prowincji Ontario, przez Williama Bella. Zwodowany w lipcu 1813. Wymiary (zdjęte podczas późniejszej służby handlowej) 96’2” x 26’0” x 11’1”, tonaż 244 tony (albo 305 ton). Uzbrojenie planowane: 4 x 12-f i 16 karonad 24-f; uzbrojenie rzeczywiste: 2 x 24-f, 1 x 18-f, 6 x 12-f, 8 x 9-f, 1 karonada 32- i 1 karonada 18-f. Użyty na jeziorze Erie, dowodzony przez kapitana Roberta Barclay. Zdobyty przez Amerykanów 10.09.1813: w czasie bitwy pocisk urwał Barclay’owi prawą rękę, a pierwszy porucznik, John Garland, który przejął dowództwo nad załogą złożoną z marynarzy, żołnierzy armii lądowej, Kanadyjczyków i Indian, został śmiertelnie ranny. Chociaż Detroit pokonał okręt, z którym bezpośrednio walczył, ostatecznie – otoczony przez inne – musiał się poddać.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-09-29, 18:07
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa QUEEN CHARLOTTE (1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-09-29, 19:56
autor: Krzysztof Gerlach
Queen Charlotte - trójmasztowy slup „jeziorowy”. Zbudowany w Amherstburg, w dzisiejszej prowincji Ontario, przez Williama Bella. Zwodowany pod koniec 1810. Wymiary (zdjęte podczas późniejszej służby handlowej) 92’2” x 26’0” x 12’0”, tonaż 254 tony (czy 280 ton, wg Amerykanów 400 ton). Załoga: 126. Uzbrojenie: 3 x 24-f (z tego jedno obracane) i 14 karonad 24-f. Użyty na jeziorze Erie, dowodzony przez porucznika Roberta Finnis. Zdobyty przez Amerykanów 10.09.1813; w czasie bitwy Finnis zginął. Amerykanie nie wcielili tego okrętu do swojej marynarki. Został sprzedany w 1825.
I jeszcze uzupełnienie do Detroit z poprzedniego postu: po zdobyciu (w stanie bliskim zatonięcia) wycofany przez Amerykanów do rezerwy; sprzedany w 1825, wyposażony jako bark handlowy. Podobno wysłany w 1841 na wodospad Niagary z ładunkiem dzikich zwierząt jako widowisko dla prawdziwie dzikich bestii nazywających siebie homo sapiens.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-09-30, 18:06
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu LAUREL (zdobyty 1810).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-09-30, 20:22
autor: Krzysztof Gerlach
Laurel – tego okrętu nie zdobyto w 1810. Francuzi budowali we Vlissingen (dla nich we Flessingue, dla Anglików we Flushing) od czerwca lub sierpnia 1806 r. 36/40-działową fregatę klasy de 18, wg projektu Jacquesa-Noëla Sané, typu Pallas, nazwaną Fidèle. Nośność 760-790 ton, wyporność 1390 ton, wymiary 46,93 x 11,91 x 6,20 m. Załoga: 323-356. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 8 x 8-f i 8 karonad 36-f. Wg sprzecznych informacji została zwodowana w czerwcu, lipcu lub sierpniu 1809. Francuzi nie zdołali jednak jej wykończyć zanim brytyjska ekspedycja desantowa zajęła wyspę Walcheren 16.08.1809. Anglicy twierdzą, że dopiero oni ją zwodowali – prawdopodobnie była w doku wyposażeniowym. W każdym razie została odesłana do Anglii i zawinęła do Woolwich 26.12.1809. W dwa dni później Admiralicja nakazała wykończyć tę jednostkę, przemianowaną w Royal Navy na Laurel. Jednak prace wyposażeniowe trwały w Deptford od sierpnia 1810 do kwietnia 1811 i dopiero wtedy fregata mogła podjąć aktywną służbę pod brytyjską banderą. Brytyjczycy zmierzyli jej 152’1” x 40’5” x 12’4”, tonaż 1104 tony. Załoga: 300, potem 315. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 (lub 26) x 18-f, na rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. Służyła we Flocie Kanału. Należała do sił blokujących zachodnie wybrzeże Francji. Ostatniego dnia stycznia 1812 postępowała za dwiema innymi fregatami przez Teigneuse Passage pomiędzy Quiberon a wyspą Houat i chociaż znajdowała się z grubsza w ich kilwaterze, tylko ona weszła na podwodną skałę Govinas. Udało się jej zejść, a nawet zakotwiczyć, ale uszkodzenia dna były tak poważne, że załoga nie mogła nadążyć z pompowaniem wdzierającej się wody. Dlatego dowódca, kmdr Samuel Rowley (młodszy brat tego Rowley’a, którego wyczyny w pobliżu Ile de Bourbon „wypożyczył” sobie O’Brien dla urozmaicenia życiorysu Jacka Aubreya), wprowadził rozmyślnie fregatę na brzeg przy cyplu Quiberon. Tam uległa zniszczeniu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-01, 18:47
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BACCHANTE (zdobyty 1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-10-01, 20:20
autor: Krzysztof Gerlach
Bacchante - francuska korweta 20-działowa typu Serpente, zbudowana w Honfleur, zwodowana 29.12.1795. Projektant Charles-Henri Le Tellier. Nośność około 350 ton, wyporność 727 ton, wymiary: 124’ x 30’ x 14’10”. Załoga: 188. Uzbrojenie: 20 x 18-f, od kwietnia 1803: 18 x 12-f. W służbie od 1796, w 1798 wyposażona w Hawrze, w 1801 przekształcona tymczasowo w transportowiec dla 60 koni. Do nowej fazy wojny wyposażona w kwietniu 1803 w Breście. Zdobyta przez brytyjską fregatę 25.06.1803 w pobliżu Azorów, przyprowadzona do Plymouth 23.07.1803 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 20-działowy okręt 6 rangi (post-ship). Wymiary: 131’6” x 32’10,5” x 14’8,75”, tonaż 642 tony. Załoga: 175. Uzbrojenie: 2 x 12-f i 18 karonad 32-f. Wyposażana w Plymouth do lutego 1804, w czerwcu popłynęła do Indii Zach., kursem na Jamajkę. Pod zmieniającymi się dowódcami przebywała na Morzu Karaibskim do 1808, odnosząc masę sukcesów w zwalczaniu hiszpańskich i francuskich korsarzy, a także żeglugi handlowej. Sprzedana 2.07.1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-02, 18:24
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GOLDEN HORSE (zdobyty 1681).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-10-02, 20:28
autor: Krzysztof Gerlach
Golden Horse – pierwotnie okręt algierski. Wg Anglików o tej właśnie nazwie, lecz można wątpić zarówno w biegłość ówczesnych Algierczyków w angielskim, jak i w nadawanie przez nich swoim okrętom nazw w tym języku

. Prawdopodobnie więc tłumaczenie. Walczył z Anglikami na Morzu Śródziemnym już 10.09.1677 i był bliski schwytania, ale kiedy na Sapphire padł grotmaszt i zginął dowódca, pojedynek został przerwany. W 1680 umknął dwóm okrętom angielskim (w tym Adventure) korzystając z flauty i swoich długich wioseł. Zdobyty 9.04.1681 przez angielski okręt Adventure po wielogodzinnym, niezwykle krwawym boju u przylądka Gata i wcielony do Royal Navy jako 40/46-działowy okręt 4 rangi, o tonażu 729 ton, załodze 230/200 ludzi, wymiarach 125’8” x 36’8” x 14’10”. W 1685 miał na pokładzie dolnym 20 półkolubryn w odmianie drake, na pokładzie górnym 16 x 6-f, na pokładzie rufowym 4 działa typu minion. W tym samym roku pełnił rolę okrętu strażniczego w Chatham, z załogą ograniczoną do 79 ludzi. Zatopiony jako podwaliny (falochron) pod bazę w Chatham w sierpniu 1688.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-03, 18:02
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty PIEDMONTAISE (zdobyta 1808).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-10-03, 19:46
autor: Krzysztof Gerlach
Piedmontaise – pierwotnie francuska fregata Piémontaise klasy de 18, typu Consolante, zbudowana przez stocznie Ethéart w Saint Servan (St Malo), zwodowana 15.11.1804. Projektant François Pestel. Nośność 750 ton, wyporność 1400 ton, wymiary: 47,75 x 12,18 x 6,17 m. Załoga: 340. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 4 x 8-f i 14 haubic 36-f. Wysłana 16.12.1805 z Saint Malo na Ile de France. Od 1806 odnosiła wielkie sukcesy w zwalczaniu brytyjskiej żeglugi handlowej na Oceanie Indyjskim. Działała w oparciu o francuską bazę na Ile de France, gdzie była trzykrotnie remontowana w 1806 i 1807. Zdobyta przez brytyjską fregatę San Fiorenzo po trzydniowym pościgu i słynnym pojedynku w pobliżu Cejlonu 8.03.1808 (dowódca San Fiorenzo, kmdr George Nicholas Hardinge, zginął w walce; francuski dowódca, kmdr Louis-Jacques Épron de la Horie, został zwolniony z niewoli 26.11.1809). Wcielona do Royal Navy pod nazwą Piedmontaise jako fregata 38-działowa, wprowadzona do aktywnej służby w Indiach Wsch. w 1809. Wymiary: 157’5” x 39’11” x 12’8”, tonaż 1092 tony. Załoga: 300/315. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 14 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 9-f i 2 karonady 32-f. W maju 1810 weszła w skład eskadry komandora Cole, która zdobyła holenderskie wyspy Banda. Kiedy Piedmontaise wróciła do Europy i dotarła 12.08.1812 do Woolwich, została wycofana do rezerwy i rozebrana w styczniu 1813.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-04, 18:19
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów fregaty CLORINDE (zdobyta 1803).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-10-04, 19:34
autor: Krzysztof Gerlach
Clorinde – pierwotnie francuska fregata Havraise klasy de 18, budowana od września 1797 (lub od września 1796) w Basse-Indre koło Nantes. Typ Uranie. Projektant Jean-François Gautier. Nośność 700 ton, wyporność około 1350 ton, wymiary: 47,26 x 12,18 x 5,85 m. Załoga: 340. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na pokładach odkrytych 12 x 8-f. Jeszcze na pochylni przemianowana na Clorinde w 1800. Zwodowana 31.10.1800. Wprowadzona do służby w czerwcu 1801. Wyprawiona z Rochefort 14.02.1802 na San Domingo. Zdobyta przez Brytyjczyków 30.11.1803 podczas kapitulacji San Domingo. Wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako fregata 38-działowa. Wymiary: 158’6” x 40’10” x 12’2”. Tonaż 1182 tony. Załoga: 330 (potem 315). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 28 x 18-f, na rufowym 16 karonad 32-f, na dziobowym 2 x 12-f i 2 karonady 32-f. Wprowadzona do aktywnej służby pod brytyjską banderą w maju 1804 na Jamajce. Przybyła do Plymouth 23.07.1804. W lutym 1809 skierowana do Indii Wschodnich, uczestniczyła w zdobyciu wyspy Mauritius w grudniu 1810. Sprzedana 6.03.1817.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2009-10-05, 18:07
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HALF MOON (zdobyty 1681).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2009-10-05, 19:18
autor: Krzysztof Gerlach
Half Moon – algierski żaglowiec piracki/korsarski (w oryginale nie nosił angielskiej nazwy, ale z oczywistych względów „Półksiężyc” był imieniem nadawanym przez Anglików niemal co drugiemu okrętowi piratów berberyjskich) uzbrojony w 32 działa. Zdobyty 9.09.1681 przez angielskie jednostki Sapphire i James Galley. Jego porucznikiem okazał się Anglik-renegat, powieszony przez zwycięzców. Żaglowiec wcielono do Royal Navy jako 46/38-działowy okręt 4 rangi o tonażu 556 ton, wymiarach 113’1” x 34’1” x 13’4”. Załoga 190/160/120. W 1685 niósł 40 dział, z tego na pokładzie dolnym 18 x 8-f, na górnym 18 x 6-f, na rufowym 4 działa typu minion – dość osobliwą mieszankę armat angielskich i holenderskich (zwanych flamandzkimi). W wyniku wypadku (prawdopodobnie przewrócona świeca w pomieszczeniu kucharza) spłonął 28.09.1686 w Chatham podczas remontu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach