Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (3)
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Hope – angielska nazwa uzbrojonego brygu Ster (czy Star?) holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej, zbudowanego w 1788, prawdopodobnie we Vlissingen (zdaje się, że koledzy podali na FOW strony, na których można znaleźć informacje o jednostkach tej Kompanii, może jest i coś o tym okręcie z okresu służby pod holenderską banderą), zdobytego w Simons Bay 18.08.1795 lub 16.09.1795 i wcielonego do Royal Navy jako bryg-slup 14-działowy. Wymiary angielskie: 77’0” x 24’6” x 14’1”, tonaż 230 ton. Pod brytyjską banderą załoga 60. Uzbrojenie: 14 x 4-f. W aktywnej służbie 1796-1800. Sprzedany w 1807.
Hunter – kupiecki bryg zbudowany w stoczni Thomasa King, w Dover. Zakupiony od stoczni w maju lub czerwcu 1801 (najprawdopodobniej jeszcze na pochylni) i wcielony do Royal Navy jako bryg 16-działowy. Wymiary: 90’8” x 28’6”. Tonaż 309 ton. Uzbrojenie: 14 dział 6-f i 2 karonady 24-f. W aktywnej służbie 1801-1808. Rozebrany w 1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hunter – kupiecki bryg zbudowany w stoczni Thomasa King, w Dover. Zakupiony od stoczni w maju lub czerwcu 1801 (najprawdopodobniej jeszcze na pochylni) i wcielony do Royal Navy jako bryg 16-działowy. Wymiary: 90’8” x 28’6”. Tonaż 309 ton. Uzbrojenie: 14 dział 6-f i 2 karonady 24-f. W aktywnej służbie 1801-1808. Rozebrany w 1809.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Opis STER znalazłem: http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=11386
Proszę o opisanie losów i uzupełnienie danych (ewentualnie wymiary rzeczywiste i rozkład artylerii na pokładach otwartych). okrętów liniowych RAMILLIES (08.02.1749) i PRINCE (08.08.1750). Mam o nich: 1679 BM, pk. 168'0" x 48'0" x gł. 20'2", zał. 750, uzbr: 26-32f, 26-18f, 26-12f, 12-6f.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Opis STER znalazłem: http://www.vocsite.nl/schepen/detail.html?id=11386
Proszę o opisanie losów i uzupełnienie danych (ewentualnie wymiary rzeczywiste i rozkład artylerii na pokładach otwartych). okrętów liniowych RAMILLIES (08.02.1749) i PRINCE (08.08.1750). Mam o nich: 1679 BM, pk. 168'0" x 48'0" x gł. 20'2", zał. 750, uzbr: 26-32f, 26-18f, 26-12f, 12-6f.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Rozkład 6-funtówek: 10 na pokładzie rufowym, 2 na dziobowym.
Ramillies – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Tonaż rzeczywisty 1689 ton. Rozbił się 15.02.1760 w złej pogodzie przy Bolt Head. Zginęło 700 ludzi, w tym dowódca i (poza jednym midszypmenem) wszyscy oficerowie.
Prince – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Tonaż rzeczywisty 1677 ton. Rozebrany w 1776.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ramillies – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. Tonaż rzeczywisty 1689 ton. Rozbił się 15.02.1760 w złej pogodzie przy Bolt Head. Zginęło 700 ludzi, w tym dowódca i (poza jednym midszypmenem) wszyscy oficerowie.
Prince – zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. Tonaż rzeczywisty 1677 ton. Rozebrany w 1776.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Helena – bryg 14-działowy, kupiony przez Royal Navy na początku 1778. Być może pierwotnie żaglowiec francuski (szkuner) Héléne (drugie e z kreską w przeciwną stronę). Wymiary: 76’1,5” x 26’9” x 10’8”, tonaż 215 lub 220 ton. Załoga: 80/70. Uzbrojenie: 14 x 6-f. Zdobyty przez Francuzów 16.09.1778 na kanale La Manche i wcielony do ich floty jako Héléne. Odbity 22.06.1779 w pobliżu Ouessant. Ponownie w aktywnej służbie 1779-1785, 1790-1796. Zatonął z całą załogą w sztormie 3.11.1796, rzucony na holenderskie wybrzeże.
Hermes – pierwotnie trójmasztowiec kupiecki Majestic, zbudowany w 1801 we Whitby. Zakupiony przez Royal Navy w lipcu 1803 i wcielony jako gładkopokładowy slup 16-działowy. Wymiary: 107’0” x 27’6” x 12’9”, tonaż 339 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 6-f. Służył aktywnie 1803-1808. Od 1809 transportowiec marynarki.
Sprzedany w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Hermes – pierwotnie trójmasztowiec kupiecki Majestic, zbudowany w 1801 we Whitby. Zakupiony przez Royal Navy w lipcu 1803 i wcielony jako gładkopokładowy slup 16-działowy. Wymiary: 107’0” x 27’6” x 12’9”, tonaż 339 ton. Załoga: 100. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f, 2 działa 6-f. Służył aktywnie 1803-1808. Od 1809 transportowiec marynarki.
Sprzedany w 1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pod koniec 1779 roku (Lyon błędnie podaje 1776) Amerykanie zbudowali w Newburyport trójmasztowiec (fregatę) Protector, oficjalny okręt marynarki stanu Massachussetts. Nie zachowały się jego plany, wymiary, ani jakikolwiek wizerunek. Klasyfikowano go jako jednostkę 26- lub 28-działową o tonażu 586 ton. Najprawdopodobniej uzbrojony w armaty francuskie. Otrzymał takielunek dopiero w 1780. Dowódcą został John Foster Williams. Pierwszy rejs wypełniła ciężka i zwycięska walka z brytyjskim okrętem korsarskim (9.06.1780) oraz ucieczka przed wojennym. W dniu 5 maja 1781 zdobyty przez Anglików. (Data 12.05.1780 została podana przez Clowesa i występuje w pracach angielskich, np. u Lyona czy Colledge’a, jednak wszystkie znane mi amerykańskie opracowania upierają się przy maju 1781, a bez wątpienia chodzi o ten sam żaglowiec i tę samą walkę). Po zdobyciu wcielony do Royal Navy pod nazwą Hussar, jako 22 działowy okręt 6 rangi. Sprzedany w 1783.
O tym z 1798 nie wiadomo prawie nic. Na ogół podaje się, że chodzi o francuski okręt korsarski Hussard zdobyty 10.1798 przez Anglików i wcielony do Royal Navy pod nazwą Hussar, jako slup 14-działowy. Wymiary angielskie: 105’2” x 30’2” x 8’5”, tonaż 413 ton. Jednak Lyon zwraca uwagę, że wszystkie te dane - łącznie z francuską nazwą - są identyczne jak dla żaglowca zdobytego w 1799 i wcielonego do RN pod nazwą Surinam, i że dla tego drugiego są znacznie bardziej prawdopodobne. Sprzedany w 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
O tym z 1798 nie wiadomo prawie nic. Na ogół podaje się, że chodzi o francuski okręt korsarski Hussard zdobyty 10.1798 przez Anglików i wcielony do Royal Navy pod nazwą Hussar, jako slup 14-działowy. Wymiary angielskie: 105’2” x 30’2” x 8’5”, tonaż 413 ton. Jednak Lyon zwraca uwagę, że wszystkie te dane - łącznie z francuską nazwą - są identyczne jak dla żaglowca zdobytego w 1799 i wcielonego do RN pod nazwą Surinam, i że dla tego drugiego są znacznie bardziej prawdopodobne. Sprzedany w 1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, bardzo dziękuję za odpowiedź.
Jeśli można chciałbym zadać kilka pytań uzupełniających.
Do której klasy zaliczano fregaty SARTINE zdobytą 25.08.1778 oraz HINCHINBROOK zdobytą 1778 lub 1779 ?
Jakie były dane angielskie fregaty MONSIEUR (zdobyta 02.05.1780) ?
Jakie były losy slupów typu Swan: FAIRY (1778) i FURY (1779) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Jeśli można chciałbym zadać kilka pytań uzupełniających.
Do której klasy zaliczano fregaty SARTINE zdobytą 25.08.1778 oraz HINCHINBROOK zdobytą 1778 lub 1779 ?
Jakie były dane angielskie fregaty MONSIEUR (zdobyta 02.05.1780) ?
Jakie były losy slupów typu Swan: FAIRY (1778) i FURY (1779) ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Sartine i Hinchinbrook – po zdobyciu klasyfikowane przez Anglików jako fregaty 28-działowe, okręty 6 rangi.
Monsieur – fregata 36-działowa, okręt 5 rangi. Wymiary: 139’2,25” x 36’6” x 17’9,5”, tonaż 819 ton. Załoga: 240 (potem 255). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Fairy – zwodowany w królewskiej stoczni w Sheerness 24.10.1778. W aktywnej służbie 1778-1782 (w tym czasie był w rękach francuskich 9.01.1781-13.01.1781), 1783-1790, 1791-1805. Rozebrany w 1811.
Fury – zwodowany w stoczni firmy Sime & Mackenzie, w Leith 18.03.1779. Rozebrany w 1787.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Monsieur – fregata 36-działowa, okręt 5 rangi. Wymiary: 139’2,25” x 36’6” x 17’9,5”, tonaż 819 ton. Załoga: 240 (potem 255). Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f.
Fairy – zwodowany w królewskiej stoczni w Sheerness 24.10.1778. W aktywnej służbie 1778-1782 (w tym czasie był w rękach francuskich 9.01.1781-13.01.1781), 1783-1790, 1791-1805. Rozebrany w 1811.
Fury – zwodowany w stoczni firmy Sime & Mackenzie, w Leith 18.03.1779. Rozebrany w 1787.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Oficjalnie były to 20-działowe okręty 6 rangi, typu Sphinx. Typ ten zaprojektował w 1773 John Williams. Jak już kiedyś pisałem, określenie post-ship nie było równie oficjalne, chociaż używane w oficjalnych dokumentach. Tym niemniej najpóźniej u zarania wojen z rewolucyjną Francją (1793) wszystkie trzy wymienione żaglowce należały do grupy post-shipów.
Sphinx – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W aktywnej służbie 1775-1781 (ale od września do grudnia 1779 w rękach Francuzów, zdobyty przez nich koło Martyniki i stracony także w Indiach Zach.), 1782-1786, 1790-1792, 1793-1799. Rozebrany w 1811.
Camilla - zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1776-1787, 1794-1809. Od 1809 hulk. Sprzedany w 1831.
Daphne - zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1776-1788, 1790-1794. Zdobyty przez Francuzów 23.12.1794 i wcielony do francuskiej marynarki jako korweta 20-działowa pod nazwą Daphné. W drodze z Bordeaux na Gwadelupę zdobyty przez Anglików w Zatoce Biskajskiej 28.12.1797. Ponownie w aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1798-1801. Sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sphinx – zbudowany w królewskiej stoczni w Portsmouth. W aktywnej służbie 1775-1781 (ale od września do grudnia 1779 w rękach Francuzów, zdobyty przez nich koło Martyniki i stracony także w Indiach Zach.), 1782-1786, 1790-1792, 1793-1799. Rozebrany w 1811.
Camilla - zbudowany w królewskiej stoczni w Chatham. W aktywnej służbie 1776-1787, 1794-1809. Od 1809 hulk. Sprzedany w 1831.
Daphne - zbudowany w królewskiej stoczni w Woolwich. W aktywnej służbie 1776-1788, 1790-1794. Zdobyty przez Francuzów 23.12.1794 i wcielony do francuskiej marynarki jako korweta 20-działowa pod nazwą Daphné. W drodze z Bordeaux na Gwadelupę zdobyty przez Anglików w Zatoce Biskajskiej 28.12.1797. Ponownie w aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1798-1801. Sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Skąd pomysł, że to brygi?! Mam nadzieję, że nie ode mnie. Typ Echo z 1781 to trójmasztowe slupy w typie fregaty, z długimi pokładami odkrytymi (rufowym i dziobowym), jak najdalsze od brygów.
Brisk – zwodowany w stoczni Phineasa Jacobs w Sandgate 6.05.1784. W aktywnej służbie 1785-1790. Potem hulk, sprzedany 1805.
Scorpion – zwodowany w stoczni firmy Ashman & Son, w Shoreham, 26.03.1785. W aktywnej służbie 1787-1796, 1797-1800. Sprzedany w 1802
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Brisk – zwodowany w stoczni Phineasa Jacobs w Sandgate 6.05.1784. W aktywnej służbie 1785-1790. Potem hulk, sprzedany 1805.
Scorpion – zwodowany w stoczni firmy Ashman & Son, w Shoreham, 26.03.1785. W aktywnej służbie 1787-1796, 1797-1800. Sprzedany w 1802
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Witam, dziękuję za wyjaśnienia.
Typ Echo z 1781 to bez wątpienia slupy i oczywiście moja pomyłka, przepraszam (ostatnio za często przebywam wśród brygów, pewnie stąd ona się wzięła).
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów PIONEER (służył 1804-1807), PORPOISE (służył 1799-1803) oraz PROSELYTE (służył 1804-1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Typ Echo z 1781 to bez wątpienia slupy i oczywiście moja pomyłka, przepraszam (ostatnio za często przebywam wśród brygów, pewnie stąd ona się wzięła).
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów PIONEER (służył 1804-1807), PORPOISE (służył 1799-1803) oraz PROSELYTE (służył 1804-1809).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pioneer – kanonierka z takielunkiem brygu (14-działowa). W latach 1804-1807 wymieniana na listach w Plymouth. Poza tym nic więcej nie wiadomo.
Porpoise – transportowiec marynarki. Był to hiszpański slup Infanta Amelia zdobyty 6.08.1799 w pobliżu Portugalii. Wymiary angielskie: 93’0” x 27’11” x 12’3”, tonaż 308 ton. Jako brytyjski transportowiec niósł 10 dział 6-f. W aktywnej służbie 1799-1803. Rozbił się rafie koralowej u wybrzeży Nowej Południowej Walii 17.08.1803.
Proselyte – trójmasztowiec handlowy Ramillies zbudowany w 1804 w North Shields. Zakupiony przez marynarkę w czerwcu 1804, przemianowany i wcielony jako 28-działowy okręt 6 rangi. Wymiary: 107’6” x 29’6” x ?, tonaż 404 tony. Załoga: 155. Uzbrojenie: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. W aktywnej służbie 1804-1805. W okresie 1806-1808 przebudowany na okręt moździerzowy (załoga 70, uzbrojenie 2 moździerze – 13” i 10” oraz 6 karonad 24-f i 2 karonady 18-f), ponownie w aktywnej służbie 1808. Uwięziony na Bałtyku w lodach 5.12.1808 i rozbity przez lód o skały wyspy Anholt (nie mógł więc już służyć w 1809).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Porpoise – transportowiec marynarki. Był to hiszpański slup Infanta Amelia zdobyty 6.08.1799 w pobliżu Portugalii. Wymiary angielskie: 93’0” x 27’11” x 12’3”, tonaż 308 ton. Jako brytyjski transportowiec niósł 10 dział 6-f. W aktywnej służbie 1799-1803. Rozbił się rafie koralowej u wybrzeży Nowej Południowej Walii 17.08.1803.
Proselyte – trójmasztowiec handlowy Ramillies zbudowany w 1804 w North Shields. Zakupiony przez marynarkę w czerwcu 1804, przemianowany i wcielony jako 28-działowy okręt 6 rangi. Wymiary: 107’6” x 29’6” x ?, tonaż 404 tony. Załoga: 155. Uzbrojenie: 24 x 9-f, na pokładzie rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. W aktywnej służbie 1804-1805. W okresie 1806-1808 przebudowany na okręt moździerzowy (załoga 70, uzbrojenie 2 moździerze – 13” i 10” oraz 6 karonad 24-f i 2 karonady 18-f), ponownie w aktywnej służbie 1808. Uwięziony na Bałtyku w lodach 5.12.1808 i rozbity przez lód o skały wyspy Anholt (nie mógł więc już służyć w 1809).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa