1939 - jednostki portowe

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Marek T »

Ja tez, ja tez ...
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

i ja i ja :D
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
mcwatt
Posty: 929
Rejestracja: 2004-01-16, 09:32
Lokalizacja: St Helens

Post autor: mcwatt »

ja również poproszę mcwatt@wp.pl i z góry dziękuję :)
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Rónież uprzejmie proszę :o
jareksk@poczta.onet.pl
Fax et tuba
Jarek C.
Posty: 873
Rejestracja: 2004-01-04, 14:13
Lokalizacja: Rumia

Post autor: Jarek C. »

Oczywiscie i ja bardzo proszę i bardzo dziękuję.
jcislak@poczta.onet.pl
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Post autor: Waldek K »

Bardzo uprzejmie proszę ;)

walkacz@yahoo.com
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Awatar użytkownika
Grzechu
Posty: 1630
Rejestracja: 2004-06-29, 16:05
Lokalizacja: Kwidzyn (Powiśle)

Post autor: Grzechu »

I ja zapisuję się na PDFa.

gdkwinfo@praca.gov.pl

Z góry dziękuję!
Republika marzeń...
pefu
Posty: 138
Rejestracja: 2004-01-07, 20:00
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: pefu »

Jak można to też poproszę.

tripoli1@wp.pl

dzieki
pefu
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Dla tych do których nie doszła przesyłka lub nowych chętnych:
ze strony Crolicka można ściągnąć plik z pdsumowaniem http://www.bartelski.pl/crolick/stuff/J ... we_mod.pdf .
JB
PS. Mitoko, nie umiem :cry: dodać załącznika do e-maila wysyłanego przez FOW, a nie mam Twojego adresu.
Awatar użytkownika
mcwatt
Posty: 929
Rejestracja: 2004-01-16, 09:32
Lokalizacja: St Helens

Post autor: mcwatt »

Dotarło, jeszcze raz dzięki :)
Awatar użytkownika
jareksk
Posty: 1678
Rejestracja: 2004-01-14, 18:59
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: jareksk »

Dotarło w idealnym stanie. Dziękuję.
Fax et tuba
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Wykopany z DWS za żądanie prawdy
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

Aby dopełnić informację o stanie motorówek i barek PMW w 1936 roku podaję jednostki, które służyły w Flotylli Rzecznej w Pińsku. Były to (dane liczbowe pochodzą z listu Szefa KMW, kontradmirała Jerzego Świrskiego, do Szefa Sztabu Generalnego z 21 października 1936 roku (L.dz. 2700/tj.; CAW, akta Szefa Sztabu Głównego, t. 69)): motorówki i glisery – 15, różnego rodzaju barki i krypy – 31, tzw. „pychówki” (łodzie motorowe z przyczepnym silnikiem) - 7.

Stan na X.1936
Motorówki sztabowe:
S 1 – była S (od IX.28), b. KM 9 (1928), b. P 9 (23.III.27; może przejściowo M 9 (?)), b. Nr 5 (07.VI.19), b. Zygfryd (Siegfried?); wyporność 3,1 t, długość 8,3 m, silnik o mocy 35 KM; poniemiecka motorówka otrzymana z Ministerstwa Robót Publicznych (MRP) i wcielona (jako Nr 5) do Flotylli Wiślanej (FW; służba w okresie 07.VI.19-IX.19, 30.X.19-09.V.20 i 14.VIII.20-X.20), w okresie IX.19-30.X.19 i 09.V.20-07.VII.20 w Szkole Specjalistów Morskich (SSM), potem krótko w Gdańsku do dyspozycji gen. Bobrowskiego; od X.20 roku w Pińsku w Oddziale Detaszowanym Flotylli Wiślanej (ODFW), oznaczenie S 1 (S 1= Sztabowa nr 1) nosiła od 2.VI.30, w 1939 w Dywizjonie Sztabowym;
S 2 – była Fala, b. Nr 14 (?), b. Waltrud; wyp. 8 t, wymiary - 11,85x2,15x0,65 m, silnik Kermath o mocy 60 KM, 1 śruba, prędkość 15 km/godz, 3 ludzi załogi; poniemiecka motorówka wykazywana w spisach jednostek pomocniczych od 1921 roku (jako wymagający remontu kadłub), od 2 sierpnia 1924 roku w Modlinie jako motorówka szefa KMW Fala, od 2 czerwca 1930 roku w Dyonie Sztabowym w Pińsku jako S 2;
Obrazek

Motorówki portowe (KPW Pińsk):
P 1 – b. Dzi ; motorówka Portowa nr 1; dł. 9 m, silnik 24 KM; oznaczenie P 1 nosiła od 23.III.27;
Obrazek
P 2 – b. KM 10 (1928), b. M 10; dł. 8 m, silnik 10 KM; motorówka FW, oznaczenie P 2 nosiła od 27.IV.33;
P 3 – b. KM 12 (IX.28), b. M 12 (VII.27), b. T 4 (23.III.27), b. Nr 7; silnik 10 KM; wcielona 9.VII.19 do KPW Modlin, w 1927 roku wykorzystywana jako kuter trałowy T 4 w Flotylli Pińskiej (FP), potem jako kuter meldunkowy w Oddziale Łączności, oznaczenie P 3 nosiła od 1931 roku;
Motorówka P 4 (ex KM 13, ex T 5) i (?) kuter meldunkowy KM 11 zostały wycofane w 1934 roku.
KM 7 – b. KM 14 (1930), b. T 2 (od 23.III.27), b. Nr 7, b. M VII (?); silnik 22 KM; motorówka FW Nr 7; od X.20 ODFW; w 1927 roku wykorzystywana jako kuter trałowy T 2 w FP; oznaczenie KM 7 nosiła od 1931 roku; w 1939 w taborze Rzecznej Eskadry Lotniczej (REL) jako P 4;
KM 8 – b. T 1 (23.III.27); wyp. 4 t, wymiary 8x2,1x? m, silnik 20 KM; w 1927 roku wykorzystywana jako kuter trałowy T 1 w FP, oznaczenie KM 8 nosiła od września 1928 roku;
KM 9 – b. KM 15 (1930), T 3 (23.III.27), b. Nr 8 (XII.19 (?)), b. M VIII (?); silnik 20 KM; motorówka FW; od X.20 ODFW; w 1927 roku wykorzystywana jako kuter trałowy T 3 w FP; potem jako kuter meldunkowy w Oddziale Łączności, oznaczenie KM 9 nosiła od 1931 roku, w taborze REL;
Obrazek

glisery:
Obrazek
Nr 1 – we wrześniu 1939 roku w I Dywizjonie Bojowym;
Nr 2 – gliser Generała Sosnkowskiego (?);
Nr 3 – we wrześniu 1939 roku w III Dywizjonie Bojowym;
Nr 4 – we wrześniu 1939 roku w Oddziale Łączności;
Nr 5 – we wrześniu 1939 roku w Dywizjonie Sztabowym;
Nr 6 – we wrześniu 1939 roku w Oddziale Wydzielonym Rzeki Wisły (OWW);
Nr 7 – w 1939 roku w taborze REL;
Wcielone w latach 1929-33 (były chyba 2 wersje); wyp. 0,12-0,15 t; dł. 4-5 m; silnik przyczepny 20-32 KM; prędkość 39-47 km/godz. Dwa glisery były umieszczone na górnym pokładzie okrętu sanitarnego (szpitalnego) Generał Sosnkowski.

pychówki:
Łodzie motorowe o wyporności 5-8 ton z silnikami przyczepnymi o mocy 16-21 KM służyły jako łodzie meldunkowe, z tego 3 to podobno łodzie ze statku pasażerskiego Polonja uzbrojone w ckm. Dwie umieszczone były na pokładzie okrętu Generał Sosnkowski.

krypy:
K 2 – b. B 2 (IX.28); baza pływająca; wyporność 113 t; K 2 od III.29, wycofana w 1939 roku, miała służyć jako krypa desantowa formowanego Oddziału Desantowego ;
Niewykluczone, że to była krypa mieszkalna FW KZ 12, przekazana X.25;
K 3 – b. B 3 (IX.28); krypa portowa (aresztancka) w KPW Pińsk; w 1939 roku krypa mieszkalna;
K 4 – b. B 4 (IX.28); krypa przewozowa w taborze REL; w 1939 roku krypa mieszkalna;
K 5 – krypa mieszkalna wcielona 4 czerwca 1936 roku (oznaczenie nadane 7 marca); zbudowana w WPMW w Pińsku; wyp. 47,8 t, wym. 28,8x4,5x0,5 m; projektowana jako krypa z napędem: 2 silniki Ailsa Craig o łącznej mocy 80 KM (nie wiadomo czy zostały zamontowane, być może były z nimi kłopoty), w 1938 roku rozważano zamontowanie 2 silników typu Windyga po 40 KM, we wrześniu 1939 roku w OWW, zdobyta i użytkowana przez Niemców; dwie bliźniacze krypy (K 6 i K 7 (?)) nie zostały ukończone;
Obrazek Obrazek
K 6 – b. B 6 (IX.28); krypa mieszkalna; była krypa artyleryjska przebudowana w 1934 roku, K 6 od III.29;
K 7 – b. B 7 (IX.28); baza nurków; wyp. 15,4 t; K 7 od III.29;
K 8 – b. B 8 (IX.28); krypa mieszkalna; K 8 od III.29;
Obrazek Krypa mieszkalna K 8 (lub K 2)
K 9 – b. B 9 (IX.28); krypa mieszkalna; K 9 od III.29;
K 10 – b. B 10 (IX.28), b. KZ 10 (?); krypa mieszkalna z napędem; K 10 od VI.29; była krypa artyleryjska przebudowana sierpień-listopad 1932 roku;
K 12 – b. B 12 (IX.28), b. KZ 1, b. KA 1; krypa amunicyjna; wyp. 76 t; wym. 29x5x0,6 m; zbudowana w Gdańsku (# stocz. 17) dla dywizjonu monitorów, wodowana (?) w maju 1920 roku, przekazana XII.20, od X.25 w KPW Modlin, w FP od III.28 , K 12 od III.29;
K 13 – b. B 13 (IX.28), b. KZ 2, b. KA 2; krypa amunicyjna; wyp. 76 t; wym. 29x5x0,6 m; zbudowana w Gdańsku (# stocz. 18) dla dywizjonu monitorów, wodowana (?) w czerwcu 1920 roku, przekazana XII.20, od X.25 w FP, K 13 od III.29;
K 14 – b. B 14 (IX.28); krypa paliwowa; dł. 45 m; zbudowana w latach 1926-27 w Pińsku;
K 15 – b. B 15 (IX.28); krypa paliwowa; dł. 45 m; zbudowana w latach 1926-27 w Pińsku;
K 17 – b. B 17 (IX.28); pływająca kantyna; K 17 od III.29;
K 18 – b. B 18 (IX.28); krypa przewozowa; K 18 od III.29, w 1939 roku krypa aresztancka (?);
K 19 – b. B 19 (IX.28); warsztaty czołowe; wyp. 92 t; K 19 od III.29;
K 20 – b. B 20 (IX.28); krypa mieszkalna; w marcu 1922 roku w FP; K 20 od III.29;
K 22 – b. B 22 (IX.28); krypa paliwowa; K 22 od III.29, we wrześniu 1939 roku w OWW;
K 23 – b. B 23 (IX.28); krypa przewozowa z załogą cywilną; K 23 od III.29, w 1939 roku krypa paliwowa (?);
K 24 – b. B 24 (IX.28); krypa przewozowa w KPW Pińsk; wyp. 113 t (bliźniacza K 2 ?); K 24 od III.29, w 1939 roku krypa do transportu koni;
K 25 – b. B 25 (IX.28); krypa przewozowa w KPW Pińsk; K 26 od III.29, w 1939 roku krypa węglowa;
K 26 – b. B 26 (IX.28); krypa przewozowa w KPW Pińsk; K 26 od III.29, w 1939 roku krypa paliwowa (?);
K 27 – b. B 27 (IX.28); krypa portowa z załogą cywilną; krypa z taboru KPW Modlin (krypa nr 1 (?)), potem w Centralnych Warsztatach Marynarki Wojennej w Modlinie (od XII.24), przekazana 31.III.28 do FP, K 27 od III.29, w 1939 roku krypa prowiantowa (?);
K 28 – b. B 28 (IX.28); krypa portowa z załogą cywilną; krypa z taboru KPW Modlin (krypa nr 4 (?)), przekazana 31.III.28 do FP, K 28 od III.29, w 1939 roku krypa prowiantowa (?);
K 29 – krypa-pogłębiarka (draga) z załogą cywilną; z taboru KPW Modlin, K 29 od VI.29;
K 30 – b. K-17; krypa portowa (koszarowa); krypa przewozowa w Modlinie, w okresie XII.24-22.I.26 w Pogotowiu Technicznym, potem w KPW Modlin, przekazana 31.III.28 do FP, K 30 od VI.29, w 1939 roku krypa mieszkalna;
K 31 – b. KP 5; krypa przewozowa w KPW Pińsk; krypa portowa KPW Modlin przekazana 31.III.28 do KPW Pińsk, K 31 od VI.29, w 1939 roku krypa paliwowa (?);
K 32 – b. KP 7; krypa przewozowa w KPW Pińsk; krypa portowa w Modlinie, w okresie XII.24-22.I.26 w Pogotowiu Technicznym, potem w KPW Modlin, przekazana 31.III.28 do FP, K 32 od VI.29, w 1939 roku krypa mieszkalna;
K 33 – krypa-ponton; zbudowana w WPMW w Pińsku, wcielona w sierpniu 1932 roku; wyp. 12 t;
K 34 – krypa-ponton; zbudowana w WPMW w Pińsku, wcielona w sierpniu 1932 roku; wyp. 12 t;
K 35 – krypa (amunicyjna ?); zbudowana w 1934 (?) roku w WPMW w Pińsku;
ponton z kafarem – wyporność 16 t; były ponton nr 1 (?) Pogotowia Technicznego; w FP od 31.III. 28;
ponton z pompą motorową – wyporność 9 t; były ponton nr 2 (?) Pogotowia Technicznego; w FP od 31.III.28;

W lipcu 1939 roku doszła jeszcze baza pływająca K 2 (o długości 36 m) bez napędu zbudowana w WPMW w Pińsku dla Oddziału Łączności, która zastąpiła starą krypę K 2 (rozkaz z 11 lipca 1939 roku). Tę ostatnią przeznaczono na krypę formowanego Oddziału Desantowego Flotylli. Motorówka KM-7 zmieniła oznaczenia na P 4 (8 stycznia 1938 roku).

Sprostowania, uzupełnienia i komentarze mile widziane. Wykorzystałem następujące źródła:

1. Józef Wiesław Dyskant; Flotylla rzeczna Marynarki Wojennej, Warszawa 1994;
2. Eugeniusz Kozłowski, Wojsko Polskie 1936-1939. Próby modernizacji i rozbudowy, Warszawa 1964;
3. Piotr Podkowicz, Flotylla rzeczna PMW, Nasze Sygnały nr 122, Londyn 1970;
4. Mieczysław Filipowicz, Ludzie, stocznie i okręty, Gdańsk 1985;
5. Stanisław M. Piaskowski, Kroniki Polskiej Marynarki Wojennej 1918-1946, Tom 1., Albany 1983;
6. Marek Soroka; notki w Żołnierzu Polskim;
7. Posty na FOW;
8. Archiwum JB i Crolicka.

Jan Bartelski
Ostatnio zmieniony 2004-10-19, 18:18 przez JB, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6377
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Post autor: AvM »

Super!

AvM
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3083
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: JB »

I jeszcze trochę informacji o krypach wycofanych przed październikiem 1936 roku. Były to krypy mieszkalne: K 1 (III Dyon Bojowy) wycofana w 1935 roku, K 21 (I Dyon Bojowy) wycofana rok później oraz portowe KPW Pińsk: K 11 odstawiona do remontu w 1932 roku (i chyba wycofana) i K 16 wycofana w 1929 roku. Wszystkie nosiły podane oznaczenia od marca 1929 roku, przedtem w okresie IX.1928-III.1929 B z odpowiednim numerem.
JB
Ostatnio zmieniony 2004-10-17, 14:12 przez JB, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mitoko
Posty: 2718
Rejestracja: 2004-01-05, 12:26
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Mitoko »

Dla mnie nowum to rysunek i zdjęcie K-5 :oops:
Wykopany z DWS za żądanie prawdy
ODPOWIEDZ