Ha! Dziękuję za informacje o tureckim piastrze (kurus)! Co prawda do przypisu dałem dość ogólne wyjaśnienie dot. jego wartości, ale teraz będę mógł to uszczegółowić. Jeszcze raz dziękuję.
A co do owego nieszczęsnego "Kraanvogela" - liczba załogi oczywiście nie jest "wzięta z sufitu". Sam nie wiem co o tym wszystkim sądzić. Pomijając różne inne listy które posiadam, raczej wierzę Vreugdenhilowi, choć przecież nie jest on nieomylny (też zawiera błędy - ale któż z nas błędów nie popełnia ). Tyle, że skoro teraz walczę z kampanią sycylijską, to coś z tym fantem będę musiał zrobić. Więc pewno zostawię go w wykazie jako 46-działowy liniowiec przynależący do admiralicji amsterdamskiej i prawdopodobnie zbudowany w 1666 roku (oczywiście z odpowiednim przypisem wyjaśniającym wszystkie wątpliwości).
Jeszcze więcej problemów mam z okrętami hiszpańskimi, ale tu w ogóle jest mniej informacji dostępnych (szczególnie brakuje mi danych na temat tego jakie okręty hiszpańskie brały udział w pierwszej bitwie pod Stromboli w lutym 1675, oczywiście poza zdobytym "N.S. del Pueblo" vel "Madonna del Popolo").
Pozdrawiam i dziękuję za pomoc (wszystkim!).
Witam,
Czy któryś z kolegów posiada może wykaz (lub mógłby mi wskazać miejsce gdzie mógłbym takowy znaleźć) okrętów biorących udział w Bitwie pod Gibraltarem z 1607 roku?
Gdyby się znalazły jeszcze jakieś dane techniczne to już by była rewelacja.
Niestety dane które udało mi się na ten temat znaleźć są bardzo niepełne:
Niestety jest bardzo mało informacji o jednostkach tego okresu,
to co mam:
Aeolus, admiralicja Zelandii, wzmiankowany 1607 jako flagowiec Heemskercka, wyszedł z Texel 25 marca
Zeehond,admiralicja Zelandii, zbudowany 1598 we Vlissingen, ostatnia wzmianka w 1611, w bitwie pod Gibraltarem kpt Marinus Hollare, w późniejszym okresie nazywany Groote Zeehond lub Zeehond
jedyny Tijger jakiego mam to należący do admiralicji Maas, zbud. 1600, ostatnio wzmiankowany w 1621 , 14-28 dział 85 ludzi, 120-160 łasztów;
W 1613 rozebrany i przebudowany, 120 łasztów
ship Griffioen, admiralty Noorderkwartier, built 1601, lastmentioned 1631, 14-20 guns, 75-78 men, 110-130 last.
sources: {57} 120-130 last, 1621 still in service. {75} part of the Nassuse fleet which sailed around the world, 1623 captain Pieter Cornelisz Hardloop, 78 men, 14 iron guns. {59} list dated 1628: 110 last, 4-9pdr (iron gotelingen), 2-5pdr(iron gotelingen), 10-4pdr(iron gotelingen), 4 steenstukken, served as convoyer for Oostzee en North Seaships, captain Cornelis Ruijter; list dated 1631: 110 last, 4-9pdr (iron gotelingen), 2-5pdr(iron gotelingen), 10-4pdr(iron gotelingen), 4 steenstukken, served as convoyer for Oostzee en North Seaships, captain Cornelis Ruijter(?), built 1601. {265} 1621: mentioned as 20 years old, 130 last, 18 guns, 70 men, admiralty of Enkhuizen. {262} 120 last.
nie mam pewności czy ostatnie dwa to właściwe jednostki
Narazie mogę jeszcze dorzucić następujące informacje:
25 marca 1607 redę Texel opuściła eskadra 21 okrętów, oraz 4 transportowców. Na wysokości wyspy Wight dołączyło kolejnych 9 jednostek - 3 z admiralicji Zeeland oraz 5 z Maas a także jacht z amstedamskiej admiralicji.
Ostatecznie eskadra składała się z jednak z 26 okrętów i 4 transportowców
Flota hiszpańska: 21 okrętów, w tym 10 galeonów
-San Agustin - 400 łasztów
ponadto
1 okręt z Lubeki
4 francuskie okręty
a także zajęte
2 z Enkhuizen
1 z Rotterdamu
Panie Krzysztofie chciałbym się zapytać o okoliczności sprzedaży jednostek holenderskich Portugalii w 1717r.a mianowicie: 2 jednostek 72 działowych Gelderland (1711) i Zeelandia (1710) oraz dwóch 64 działowych Daalhem i Prins Friso (obie z 1708).
Pozdrawiam Janusz.
W tym czasie Republika Zjednoczonych Prowincji znajdowała się w głębokim kryzysie finansowym. W wojnie o sukcesję hiszpańską 1701-1713 odgrywała już tylko drugorzędną rolę, a mimo tego pod koniec wojny skarb państwowy był pusty, zaś dług, wynoszący w 1688 roku 30 mln guldenów, wzrósł do 148 mln guldenów. Flota była bardzo zaniedbana z braku funduszów. Prowincje lądowe nie chciały w ogóle dawać na nią pieniędzy uważając, że zyski z handlu morskiego czerpią tylko Holandia i Zelandia, więc niech same płacą za ochronę. Regenci obcinali wydatki na flotę, jak tylko mogli, wszystkie admiralicje musiały zaciągać ogromne długi. Prawie całe realne budownictwo okrętów wojennych skoncentrowało się wówczas w admiralicji amsterdamskiej, tam też braki finansowe były odczuwane najsilniej. Cztery wymienione przez Pana okręty zbudowano właśnie w Amsterdamie, w czasie tej rujnującej wojny, kumulując zadłużenie. Kolejni przywódcy Republiki nastawiali się odtąd na utrzymanie neutralności w europejskich konfliktach oraz na oszczędnościach kosztem marynarki i armii. Nic dziwnego, że okazja sprzedaży okrętów Portugalczyków została powitana z zadowoleniem.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Dziękuje Panie Krzysztofie za odpowiedź na moje pytanie sprzed kilku dni.
Chciałbym zapytać Pana o serię 94-86 działowych okrętów: Westfriesland (1682), Admiraal Generaal (1683), Prinses Maria (1683), Prins Willem (1687), Kasteel van Medemblik (1688), Keurvorst van Brandenburg/ Koning van Pruisen (1689), Keurvorstin van Brandenburg/ Koningin van Pruisen (1689), Keurvorst van Saksen (1689), Beschermer (1690).
Czy można uzyskać informację, czy wszystkie należały do jednego typu. Wymiary sugerują, że należały do dwóch typów Wesfriesland i Prinses Maria. Ale jak było naprawdę, w/g pana wiedzy.
I drugie pytanie, dlaczego dwa okręty zmieniły nazwę w 1701r (tj. Keurvorst van Brandenburg i Keurvorstin van Brandenburg).
Pozdrawiam Janusz.
Odpowiedź na drugie pytanie jest prosta. Akurat w 1701 elektor (po holendersku „keurvorst”) brandenburski, niejaki Fryderyk III Hohenzollern, za zgodą cesarza mianował się „królem w Prusach” (koning van Pruisen). Odtąd był więc Fryderykiem I Hohenzollernem, królem. Automatycznie żona elektora brandenburskiego (keurvorstin van Brandenburg) stała się królową w Prusach (koningin van Pruisen), stąd stosowne zmiany nazw sojuszniczych okrętów.
Natomiast sprawa typów holenderskich trójpokładowców ze schyłku XVII w. przedstawia się dyskusyjnie. W tym czasie największe okręty budowano w zasadzie indywidualnie. Nawet jeśli ten sam szkutnik konstruował żaglowiec tej samej klasy i starał się zawrzeć w nim poprzednio pozyskane doświadczenia, na ogół wprowadzał rozmaite zmiany. Budowa zaś wielu jednostek trójpokładowych w różnych portach wg jednego projektu to wtedy raczej przyszłość. Tym niemniej nie mam materiałów, by się na ten temat kategorycznie wypowiedzieć.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Mam pytanie dotyczące systemów obliczania tonażu w Holandii (Zjednoczonych Prowincjach) w XVII-XVIII wieku. Czy mógłby ktoś przedstawić z grubsza jak tonaż był obliczany (chodzi mi tak o "filozofię" jak i wzory, według których dokonywano obliczeń). Mam bardzo wybiórczą (i skromną, co i tak jest dużo powiedziane) wiedzę na ten temat, a potrzeba by mi jej uporządkowania.