Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Vidette – okręt o imponującej kolekcji nazw! Pierwotnie brytyjski slup handlowy budowany prywatnie przez Joshuę Stewarta w Sandgate, zakupiony na pochylni w czerwcu 1782 przez Royal Navy, nazwany Barracouta i zarejestrowany jako slup (jednomasztowy) 15.06.1782. Obijany miedzią i wyposażany w królewskiej stoczni w Sheerness do 11.10.1782. Wymiary: 75’2” x 25’11,75” x 10’6”, tonaż 197 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 14 x 6-f i 12 działek relingowych. Zgodnie z rozkazem Admiralicji z 13.03.1783 zarejestrowany ponownie jako kuter, z załogą 60 i uzbrojeniem: 14 x 4-f plus 12 działek relingowych. W aktywnej służbie od marca 1783 do sierpnia 1786, oraz ponownie od września 1786. Sprzedany w Sheerness 19.01.1792. Wyposażony jako brytyjski kuter korsarski o nazwie Thought. Zdobyty przez Francuzów w październiku 1793, przekształcony przez nich w bryg korsarski (zdaniem Anglików) albo kuter marynarki wojennej (zdaniem Francuzów), o nazwie Pensée. W styczniu 1794 przemianowany na Montagne, w styczniu 1796 z powrotem na Pensée, w listopadzie 1796 na Vedette. Nośność 70 ton. Jego załoga liczyła 63-125 ludzi, początkowo był uzbrojony w 8 x 3-f, od 1794 w 10 x 4-f, od 1795 w 16 x 6-f, od 1799 w 14 x 6-f. Zdobyty przez Anglików koło Brestu 10.02.1800 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Vidette, jako 14-działowy bryg-slup o tonażu 234 tony (co oczywiście jest dziwne, ale na razie nikomu nie udało się wyjaśnić tej sprzeczności). Nie wprowadzony w ogóle do aktywnej służby i sprzedany w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Solebay – nie istniała fregata tej nazwy, zwodowana 18.11.1809. To nieporozumienie.
2.05.1783 zwodowano w stoczni firmy Adams & Barnard w Deptford fregatę 32-działową Iris, typu Amazon. Wymiary (rzeczywiste): 126’2,5” x 35’3,5” x 12’2,5”, tonaż 688 ton. Załoga: 220. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 18-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 18-f. Zgodnie z rozporządzeniem z 19.11.1794 wszystkie karonady 18-funtowe powinny były zostać zastąpione tą samą liczbą karonad 24-f. Fregaty tego typu osiągały przeciętnie prędkości, ale przy spokojnym morzu bardzo dobrze trzymały się wiatru i były nadzwyczaj zwrotne. Ich największą wadę stanowił szybki spadek wszystkich tych własności wraz z pogarszaniem się stanu morza. Iris służyła aktywnie w 1790 i potem od 1793 do 1803 na Morzu Północnym oraz na Morzu Śródziemnym. W rezerwie 1803-1805. Ponownie w aktywnej służbie od kwietnia 1805 na Atlantyku i wodach krajowych. ZOSTAŁA PRZEMIANOWANA na Solebay 18.11.1809. Jej uzbrojenie pokładu rufowego składało się wówczas wyłącznie z karonad 24-funtowych (w liczbie 8 sztuk), natomiast na pokładzie dziobowym nadal były 2 działa 6-f i 2 karonady 24-f. W 1810 służyła na Bałtyku. Od 1811 hulk-koszary i stacjonarny okręt flagowy w Yarmouth. W sierpniu 1815 wypożyczona Marine Society. Rozebrana w październiku 1833.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
2.05.1783 zwodowano w stoczni firmy Adams & Barnard w Deptford fregatę 32-działową Iris, typu Amazon. Wymiary (rzeczywiste): 126’2,5” x 35’3,5” x 12’2,5”, tonaż 688 ton. Załoga: 220. Uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f i 4 karonady 18-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 18-f. Zgodnie z rozporządzeniem z 19.11.1794 wszystkie karonady 18-funtowe powinny były zostać zastąpione tą samą liczbą karonad 24-f. Fregaty tego typu osiągały przeciętnie prędkości, ale przy spokojnym morzu bardzo dobrze trzymały się wiatru i były nadzwyczaj zwrotne. Ich największą wadę stanowił szybki spadek wszystkich tych własności wraz z pogarszaniem się stanu morza. Iris służyła aktywnie w 1790 i potem od 1793 do 1803 na Morzu Północnym oraz na Morzu Śródziemnym. W rezerwie 1803-1805. Ponownie w aktywnej służbie od kwietnia 1805 na Atlantyku i wodach krajowych. ZOSTAŁA PRZEMIANOWANA na Solebay 18.11.1809. Jej uzbrojenie pokładu rufowego składało się wówczas wyłącznie z karonad 24-funtowych (w liczbie 8 sztuk), natomiast na pokładzie dziobowym nadal były 2 działa 6-f i 2 karonady 24-f. W 1810 służyła na Bałtyku. Od 1811 hulk-koszary i stacjonarny okręt flagowy w Yarmouth. W sierpniu 1815 wypożyczona Marine Society. Rozebrana w październiku 1833.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
San Leon – pierwotnie hiszpański bryg. Zdobyty 28.11.1798 przez Anglików u wybrzeży Portugalii i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako bryg-slup 16-działowy. Załoga: 76. Uzbrojenie: 16 x 6-f. Nigdy nie wprowadzony do aktywnej służby pod brytyjską banderą, sprzedany 20.02.1800.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Atalante – pierwotnie francuski bryg wojenny tej nazwy, zwodowany w styczniu 1794 w Bayonne. Projektant Raymond-Antoine Haran. Nośność 280 ton, wyporność około 450 ton, wymiary: 96’ x 27’ x 15’. Załoga: 105-125. Uzbrojenie: 16 x 6-f i 2 działka relingowe. Od grudnia 1796 uczestniczył we francuskiej ekspedycji do Irlandii. Zdobyty przez Anglików 10.01.1797 w pobliżu wysp Scilly i wcielony bez zmiany nazwy (pisanej jednak często w formie Atalanta) do Royal Navy, jako bryg-slup 16-działowy. Wymiary: 99’0” x 27’3,875” x 12’2,25”, tonaż 310 ton. Załoga: 90. Uzbrojenie: 16 x 6-f (od drugiej połowy 1798 zmienione na 2 x 6-f i 14 karonad 24-f). W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1798-1807. Kiedy został wysłany dla obserwacji ruchu francuskich okrętów w Rochefort, krążył w pobliżu wyspy Ré i w nocy 12.02.1807 wpadł na skałę La Grande Blanche (z winy oficera wachtowego). Pomimo prób akcji ratunkowej załoga musiała opuścić wrak brygu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Znalazłem informacje że okręty (w nawiasach daty wod.) Vanguard (1678.11.), Windsor Castle (1679.03.04), Duchess (1679.05.), Sandwich (1679.05.), Albemarle (1680.10.29), Duke (1682.06.13), Ossory (1682.08.24), Neptune (1683.04.17) i Coronation (1685.09.03) zamówiono w ramach programu budowy okrętów z 1677.
Panie Krzysztofie, interesuje mnie informacja jakie okręty +100 i 70 działowe zamówiono w ramach tego samego programu.
Czy jest to tylko dat umowna?.
Pozdrawiam Janusz.
Znalazłem informacje że okręty (w nawiasach daty wod.) Vanguard (1678.11.), Windsor Castle (1679.03.04), Duchess (1679.05.), Sandwich (1679.05.), Albemarle (1680.10.29), Duke (1682.06.13), Ossory (1682.08.24), Neptune (1683.04.17) i Coronation (1685.09.03) zamówiono w ramach programu budowy okrętów z 1677.
Panie Krzysztofie, interesuje mnie informacja jakie okręty +100 i 70 działowe zamówiono w ramach tego samego programu.
Czy jest to tylko dat umowna?.
Pozdrawiam Janusz.
Ostatnio zmieniony 2009-06-02, 15:57 przez Janusz Kluska, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Gwałtowny wzrost floty francuskiej, która jeszcze w 1660 była lekceważona przez Anglików, a w 1675 osiągnęła stan mniej więcej 3 do 2 względem floty angielskiej, skłonił Izbę Gmin w Anglii do przegłosowania funduszy na program masowej konstrukcji okrętów wojennych, która ruszyła w 1677 r. Program ten przeszedł do historii pod nazwą „trzydziestu nowych okrętów”. Daty zamawiania kolejnych nie musiały pokrywać się akurat z rokiem 1677, jednak właśnie wtedy podjęto decyzję o budowie takiej liczby jednostek i o jej finansowaniu. Ostatecznie do 1685 zbudowano w ramach tego programu 20 okrętów 70-działowych, 9 okrętów 90-działowych oraz jeden 100-działowy. Wymienione przez Pana, to ta dziewiątka żaglowców 2 rangi, 90-działowców.
Jedyny 100-działowy to Britannia, zwodowany w 1682.
Natomiast 70-działowe okręty 3 rangi to: Anne, Captain, Hampton Court, Hope, Lennox, Restoration, Berwick, Breda, Burford, Eagle, Elizabeth, Essex, Expedition, Grafton, Kent, Northumberland, Pendennis, Stirling Castle, Exeter, Suffolk.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Jedyny 100-działowy to Britannia, zwodowany w 1682.
Natomiast 70-działowe okręty 3 rangi to: Anne, Captain, Hampton Court, Hope, Lennox, Restoration, Berwick, Breda, Burford, Eagle, Elizabeth, Essex, Expedition, Grafton, Kent, Northumberland, Pendennis, Stirling Castle, Exeter, Suffolk.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Następujące okręty 90 działowe: Association (1696), Barfleur (1697.04.28), Namur lub Namure (1697.04.28) i Triumph (1698.03.02) zbudowano w ramach programu z 1694r.
Poproszę o podanie jakie inne okręty (+100, 70 działowe) zbudowano w ramach tego programu.
Pozdrawiam Janusz.
Następujące okręty 90 działowe: Association (1696), Barfleur (1697.04.28), Namur lub Namure (1697.04.28) i Triumph (1698.03.02) zbudowano w ramach programu z 1694r.
Poproszę o podanie jakie inne okręty (+100, 70 działowe) zbudowano w ramach tego programu.
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Marie – francuski bryg korsarski wyposażony w 1797, operujący na Antylach. Tonaż około 100 ton, załoga: 60. Uzbrojenie: początkowo 12, potem 14 dział. Zdobyty przez Anglików 21.11.1797 w pobliżu Belleisle (zdaniem Brytyjczyków) lub na Antylach (zdaniem Demerliaca, raczej mylnym) i wcielony do Royal Navy pod nazwą Mary, jako bryg 12-działowy. Wymiary: 71’0” x 21’7” x 9’8”, tonaż 137 ton. Załoga: 55. Uzbrojenie: 12 karonad 12-f. Jednak od doprowadzenia do Plymouth 8.12.1797 do lipca 1801 nie wprowadzono go do aktywnej służby, a tymczasem został przemianowany na Halifax 15.10.1800. W aktywnej służbie tylko w 1801. Nie pojawił się już na listach z 1802, ale nie wiadomo, czy w 1801 został rozebrany, sprzedany czy stracony, chociaż większość autorów opowiada się za tą ostatnią możliwością.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nic mi nie wiadomo, aby istniał jakiś „program z 1694”, a w świetle ówczesnej sytuacji Royal Navy wydaje się to wysoce nieprawdopodobne. Był rzeczywiście program z 1691, w ramach którego nie zbudowano żadnego z wymienionych przez Pana okrętów, żadnego 100-działowca i żadnego 70-działowca. Natomiast wymienione liniowce zamówiono w 1695. W tym samym roku zamówiono następujące okręty 70-działowe: Bedford, Orford, Nassau, Revenge. W 1695 nie zamówiono żadnego nowego 100-działowca.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4478
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Millbrook – szkuner eksperymentalny, zaprojektowany przez Samuela Benthama jako coś w rodzaju pomniejszonej wersji slupów Dart i Arrow – też z kieliszkowatym kształtem przekrojów poprzecznych (chociaż w tym przypadku były to niemal regularne półkola), integralnymi grodziami i prawie takim samym dziobem jak rufą. Zbudowany w Redbridge, w stoczni firmy Hobbs & Hellyer, zwodowany w 1798 (niektórzy uważają, że w 1797, ale wtedy data ukończenia byłaby dziwnie odległa). Wymiary: 81’8,5” x 22’0” x 9’8”, tonaż 148 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie pierwotne: 16 karonad 18-f. W aktywnej służbie od lipca 1799, ale już przeklasyfikowany (w marcu 1799) na kanonierkę. Rozbił się przy Isla Berlenga u wybrzeża Portugalii 25.03.1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa