Mała Encyklopedia Statków Polskich

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:... chyba jednak Olza została ukończona przez Niemców...
Nie wiadomo.
Odniesienie do statku WESTPREUSSEN bierze się stąd, że w Księdze Wyrobów ZUT "Zgoda" przy maszynie na OLZĘ jest dopisek WESTPREUSSEN. Może on równie dobrze oznaczać, że maszynę postanowiono zamontować na istniejącym już statku o tej nazwie, w ramach remontu generalnego. Bo w lipcu 1942 roku zarejestrowano w Gdańsku statek WESTPREUSSEN (ex KAUPO), zbudowany w 1905 roku w Newcastle (2876,80 BRT, 1795,85 NRT; złomowano go w 1952).
Teraz jest pytanie: czy w Królewcu widziano kadłub OLZY (najprawdopodobniej bez nazwy własnej), czy statek WESTPREUSSEN.
Bo chyba nie był to statek OLSA (zbudowany 1908 jako KEYINGHAM, 3699 BRT), który w 1944 roku zatonął na wodach norweskich.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:
Chemik pisze:... chyba jednak Olza została ukończona przez Niemców...
Nie wiadomo.
Teraz już wiadomo, że to Sowieci ją ukończyli:
http://fow.az.pl/forum/viewtopic.php?f= ... 56#p148556
Andrzej Jaskuła
Posty: 82
Rejestracja: 2013-08-08, 11:17

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Andrzej Jaskuła »

W katalogu H.-J. Aberta "Die deutsche Handelsmarine 1870-2000" są tylko dwa Westpreusseny, tu je podam bez formatowania tekstu i bez rozwikłania kodu danych technicznych:

0523.) ss WESTPHALIA 2056/- =A 1710

0524.) ss WESTPREUSSEN DYBU
/Dezember 1905 Swan, Hunter & Wigh. Richardson Ltd., Newcastle
2877/1796 8148/5086 4630 (742)
95,58-14,18-6,33-7,04 m
3fE 584x965x1574/1067 1400 2 10,4 384
Richardson, Westqarth & Co. Ltd., Sunderland ?
"Westpreussen", ex russisch "Kaupo"-41, ex "Alga"-30, 22.6.1941 durch
die Deutschen in Lübeck beschlagnahmt. Deutsches Reich (F. G.
Reinhold-seit 23.7.1941) in Berlin (DEU). Seit 1.5.1945 beschädigt auf
Flensburg Reede, 5.6.1945 zunächst durch die Engländer
beschlagnahmt und 5.6.1947 wieder "Kaupo" (GBR).

0525.) fd WESTPREUSSEN DFES-DTES-DALP
16.4./Juli 1940 DESCHIMAG-Werk Seebeck, Wesermünde-G (655)
487/183 1380/518 4200 Ztr.
50,52-8,33-4,18-4,83 m
3fE und A 350x550x900/650 750 (115) 1 16,0 200
Werft ?=26
1 16,0 205
1943/56 Bauwerft (Juli 1956 Bremerhaven)
"Westpreussen" "Nordsee" Deutsche HF AG, Cuxhaven (DEU). 1940
Kriegsmarine-M 1108 (12.10.1940). 1942 Uj 1709 (23.12.1942). Juni
1945 als US Beute Einsatz bei der GMSA. Im März 1946 ist zunächst
eine Umbenennung in "Kieckeberg" geplant. 17.7.1947 über die OMGUS
mit Rückbau bei Blohm & Voss an die Fischdampfer Treuhand GmbH
(wie 1940), Bremerhaven. 20.8.1953 durch die USA der BRD übergeben,
31.3.1954 KR entfällt und ab 9.11.1954 (18.11.1954) wieder zu
Eigentum. 26.7.1960 verkauft zum Abbruch an die Eisen & Metall AG in
Hamburg-Altenwerder, (9.8.1960) und Beginn ab September.

0526.) ss WESTSEE 5911/14 =N 294

AJ
PS. Olzy też nie ma, jest tylko Olsa z 1908 o której wzmiankował Marek
Ostatnio zmieniony 2014-10-05, 17:53 przez Andrzej Jaskuła, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6807
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Tu INGUL z rejestru ZSRR 1965

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2014-10-05, 18:00 przez AvM, łącznie zmieniany 1 raz.
Andrzej Jaskuła
Posty: 82
Rejestracja: 2013-08-08, 11:17

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Andrzej Jaskuła »

Popraw, bo to nie rejestr z 1945 (Autor poprawił na 1965, jest więc OK), jako że wymienia datę końca przebudowy = 1958 (moja wątpliwość była więc bezzasadna, ale co więc statek robił od 1945 do przebudowy?) oraz rok produkcji 1962 8-cylindrowego diesla D2t.
AJ
PS. Marek z cassusem "Ustki" może mieć rację, że była "Olza" stała gdzieś w bałtyckich krzakach lub nawet początkowo leżała w wodzie.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

Chciałem zauważyć, że nazwę Ingul nosił trzeci rudowęglowiec B32 zbudowany w Szczecinie. Czy to możliwe, że w rosyjskim rejestrze mogły w tym samym czasie pływać dwa statki o takiej samej nazwie? Tu jest zdjęcie Inguła, i zdecydowanie jest to B32: http://www.shipspotting.com/gallery/pho ... lid=114157
Andrzej Jaskuła
Posty: 82
Rejestracja: 2013-08-08, 11:17

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Andrzej Jaskuła »

Równoległość nazw była chyba dość swobodna, uwarunkowana podległością pod różne ministerstwa, bądź służbą na różnych akwenach
Ingułów w t.II Pawłowa (budowy zagranicznej) było 4:
- s.144 kablowiec 1924-1987, Minmorfłot, potem Minswiaz
- s.231 1954-1987 polski proj. 32 Czułym
- s.232 ex Olza
- s.359 lodołamacz i holownik budowy szwedzkiej (warsztaty Motala) dla Jugosławii (Indus) 1917-1972, Tiechfłot
ponadto w t.I budowy krajowej, budowy "po ex Olzie"
- s.188 1970-1991, potem dla Azerbejdżanu = wytwórnia mączki rybnej

Dowodem cząstkowym na istnienie Ingula o wymiarach Olzo-podobnych jest skan z Rejestru ZSRR 1965 zamieszczony przez AvM.
Dowodem prawdziwym będzie analiza podobieństwa wynikającego z porównania zdjęć.
Andrzej Jaskuła
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

Ciekawe, większość rejestrów chyba nie dopuszcza dublowania nazw w tym samym czasie.
Co do zdjęć, to nie przeceniałbym ich roli - Ingul nie został ukończony według pierwotnych planów, wręcz można powiedzieć, że kadłub niedoszłej Olzy posłużył do wybudowania całkiem innej jednostki (motorowy chłodniowiec-transportowiec rybacki zamiast parowego masowca), stąd różnice w wyglądzie mogą być znaczące. Co częściowo potwierdza rysunek Ingula.
Adam
Posty: 1774
Rejestracja: 2005-09-06, 12:58

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: Adam »

W Internecie jest (podobno) wszystko, jest i zdjęcie:
Obrazek
źródło: http://forums.airbase.ru/2008/04/t61124 ... ast-2.html

W większości opisów statek klasyfikowany jako "pławbaza" - czyli nie transportowiec a statek-baza.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6807
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

Adam pisze:Ciekawe, większość rejestrów chyba nie dopuszcza dublowania nazw w tym samym czasie.
Szanowenemu koledze myla sie ewidentnie pojecia

1. Tzw Rejestry (LRS,DNV, ABS, PRS, ...), de facto nie rejestruja statkow, sa jedynie jednastkami klasyfikujacymi,
czyli sprawdzajacymi stan techniczny, w oglnym tego slowa znaczeniu, statku.
(Tak jak przeglad techniczny dla samochodu). Statek dostaje klase (a nawet wiecej dla roznych warunkow).

2. Statek jest rejestrowany dopiero w rejestrze portowym, lub panstwowym.
(Odpowiada to zameldowaniu) Do zameldowania statku wcale nmie jest potrzebna
jego osobiste pokazanie, wystarcza papiery. Na tym poziomie wydawane sa papiery rejestracyjne,
Statek jest przypisany do portu.

3. Rejestry, a wlasciwie spisy panstwowe daja statkom tez swoj numer identyfikacyjny.
Ale wydawane sa dokumenty panstwowe, itd,
bo w razie roznych spraw to panstwo odpowiada za statek , a nie port.
Kiedys porty mialy swoje np przydzialy numerow i flag od jednostejk centralnych, w tej chwily
chyba nie ma tak dokladnej zaleznosci. (Tu sie dokladnie nie znam),

4. W wypadku ZSRR statki mogly miec identyczne nazwy, ze wzgledu na rerejon plywania
oraz resprt w ktorym plywaly.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

Sprawy Olzy-Inguła część dalsza. Skan z LRS 1968/69. Miejsce i data budowy - 1958 ... Russia (czyli rok przebudowy), silnik Russki-Diesel Wks (czyli jeszcze XIX-wieczna fabryka Русский Дизель, która po rewolucji jakimś cudem zachowała nazwę).
ingul.jpg
ingul.jpg (180.72 KiB) Przejrzano 10811 razy
Druga sprawa, miejsce przebudowy. Na jednym forum znalazłem zdjęcie (niestety niewidoczne, być może plik wygasł) z podpisem: "Калиниградская плавбаза "Ингул". (Скан из книги о ССЗ "Балтия")." (http://korabli.qdg.ru/forum/index.php?t ... 2#msg13112). Czyli "skan z książki o stoczni Baltija". Owa stocznia, powstała w 1952 roku, znajduje się w Kłajpedzie - obecnie zwie się Western Baltija (http://www.wsy.lt/wbs/index.php/en/about-us/history). Dobrze byłoby spróbować namierzyć tę książkę (obstawiam, że wydaną na Litwie po 1990?), tyle że wpierw trzeba odkryć tytuł. Szybkie wyszukiwanie daje jeden wynik, dość prawdopodobny: http://www.worldcat.org/title/baltijos- ... /249524566
Oczywiście może to być mylny trop, a "nasz" Inguł znalazł się w monografii ww. zakładu tylko w kontekście zwykłego remontu. Można też spróbować kontaktu z samą stocznią.
Awatar użytkownika
AvM
Posty: 6807
Rejestracja: 2004-08-03, 01:56

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: AvM »

pothkan pisze:Sprawy Olzy-Inguła część dalsza. Skan z LRS 1968/69. Miejsce i data budowy - 1958 ... Russia (czyli rok przebudowy), silnik Russki-Diesel Wks (czyli jeszcze XIX-wieczna fabryka Русский Дизель, która po rewolucji jakimś cudem zachowała nazwę).
Jesli statek nie byl klasyfikowany przez Lloyda (czego mozna byc pewny) to nie sa jakies "nowe" dane, tylko przepisane z Rejestru ZSRR.
Wiec nie wnosza nic nowego.
Awatar użytkownika
pothkan
Posty: 4570
Rejestracja: 2006-04-26, 23:59
Lokalizacja: Gdynia - morska stolica Polski
Kontakt:

Re: Mała Encyklopedia Statków Polskich

Post autor: pothkan »

AvM pisze:Jesli statek nie byl klasyfikowany przez Lloyda (czego mozna byc pewny) to nie sa jakies "nowe" dane, tylko przepisane z Rejestru ZSRR.
Wiec nie wnosza nic nowego.
Ale w Rejestrze ZSRR nie podano producenta silnika. Poza tym mamy drobną informację nt. osiąganej prędkości (9,5 węzła).

Ogólnie - wydaje mi się, że jesteśmy już na etapie ustalania szczegółów, nie samej identyfikacji. Może przy okazji którejś wizyty w Królewcu warto zajrzeć do biblioteki i poszukać publikacji nt. dziejów tamtejszych spółek rybołówstwa.
ODPOWIEDZ