Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

forum to dedykowane jest wszystkim jednostkom pływającym budowanym w celach cywilnych...

Moderatorzy: crolick, Marmik

Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Marek T pisze:
JB pisze:Świ 68; wł. MCH; uż. "Barka;
bud. Stogi 1949 r.;
15,0xx4,8x2,2 m; silnik Volund # 2537, 70/80 KM.
Próbowałem znaleźć kuter o tym numerze silnika, ale nie udało mi się - ani w PRS 1957, ani w PRS 1959. Mogę jedynie domniemywać, że mógł być na KS-150/3 lub KS-150/5, bo następne silniki (2538 i 2539) były na KS-150/4 i KS-150/6.
Niekoniecznie, bo rzeczywiście silnik Volund # 2539 był na Koł 30 (KS-150/6), ale Volund # 2536 - na Koł 27 (MIR 20A/18).
JB
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Koł 25 (ex Gdy 84; uż. Fidosz; MIR 20A/12/401) na początku 1948 roku był własnością Stoczni Rybackiej.
JB
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Marek T pisze:... nr B - HEL 3 - nie ma w PRS 1957 i dalszych ...
Oczywiste przeoczenie z mojej strony. Ten "B" to nr 40 na liście: PRS 410315.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Marek T pisze:
Marek T pisze:... nr B - HEL 3 - nie ma w PRS 1957 i dalszych ...
Oczywiste przeoczenie z mojej strony. Ten "B" to nr 40 na liście: PRS 410315.
namierzyłem go już dobrą chwile temu... ale zasypałeś temat danymi :cmok1: i od wczoraj ślęczę nad nimi aby wstawić nowy wykaz... pozostało mi jeszcze 8 kutrów :chat:
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Poprawki w moim spisie (na poprzedniej stronie).

Poprawiłem literówki w numerach 34 i 41.
W numerze 54 źle wpisałem numer budowy - też poprawiłem.
Poprawiłem wpis przy "B".
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
MarekT pisze:...nr E - nie ma w PRS 1957 i dalszych.
Nie ma ŚWI 55. Jedyny GDY 147 to PRS 410196, ale:
1949: Darłowo, KD-153/11/405.
W PRS 1957 jako GDY 147 (ex HEL 31).
1963: WSG 11.
1967: ŁEB 41.
1970te: WŁA 42.
PRS 1982: nazwa i właściciel bez zmian. Dalej nie sprawdzałem...
W 1948 roku Związek Walki Młodych otrzymał kuter o oznace Gdy 147, wkrótce zmienionej na Świ 55, a w październiku 1950 r. na Koł 25.
A nie ma to być czasem Koł 26? Koł 25 to kuter Fidosza, był później w usteckiej SPPM
Marek T pisze:nr C - PRS 410326
1947: Stocznia Rybacka, Gdynia, MIR-20A/14/401.
W PRS 1952: KOŁ 26 ("Barka"), KS-150/14/401.
W PRS 1957 jako KOŁ 26 (PPiUR "Barka", sygnał SOIF, bez ex-nazw).
1959: GDY 53 (Augustyn Specht).
1961: WSG 10 (właściciel b.z.). Potem nie przeglądałem dokładnie.
PRS 1982: nazwa bez zmian, właściciel Andrzej Specht. Dalej nie sprawdzałem.
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Byłt 2 kutry typu MIR 20a o oznaczeniu Koł 25 (oczywiście w różnych okresach).
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:Byłt 2 kutry typu MIR 20a o oznaczeniu Koł 25 (oczywiście w różnych okresach).
To ciekawe bo ja znalazłem dwa o oznaczeniu Kol 26 :shock:
pozycja 12 i 53 w nowym wykazie który zaraz znajdzie się na forum
natomiast Koł 25 tylko jeden
pozycja 36
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

1) Lech Gdy 14 (MIR 20) (SOEJ) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Jakub Dettlaff II) --> X.1939 niem. Lech(?) Got 14 (Jakub Dettlaff II)(?) --> 1941 niem. pomocniczy trałowiec M 3118 --> VII.1942 niem. pomocniczy dozorowiec DH 17 (Kriegsmarine) --> niem. NFV 2 --> niem. MA 1 --> 31.VIII.1946 Der 6 (Wacław Grzelak) --> V.1947? Dar 6 (Wacław Grzelak) --> 27.III.1949 wszedł we mgle na mieliznę koło latarni Czołpino, ściągnięty 10.VI.1949 --> Dzi 68 --> przed 1961Koł 3 (Bałtyk) --> dalsze losy po 1961 roku?

2) Ludwika Gdy 67 (MIR 21) (SOER) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Ludwik Staszewski) --> X.1939 niem. Ludwika(?) Got 67 (Ludwik Staszewski)(?) --> niem. NFV 1 --> niem. Go 42 --> 31.VIII.1946 Der 8 (Bolesław Tomicki) --> V.1947? Dar 8 (Bolesław Tomicki) --> Dzi 75 --> Koł 4 (Bałtyk?) --> przed 1961 Dzi 3 (Belona) --> dalsze losy po 1961 roku?

3) Rekin Kuź 17 (MIR 22) (SOES) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20, 1937) (Edmund Budzisz) --> X.1939 niem. Rekin(?) Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 17 (Kriegsmarine) --> zwr. 15.IV.1941 niem. Kuß 17 (Edmund Budzisz)(?) --> niem. Kra 2 --> III.1946 niem. Luf 135 (Fishery Control Board) --> 31.VIII.1946 Kuź 68 (Edmund Budzisz) --> 1949 Wła 40 (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Edmund Budzisz) --> 1957 Jas 12 (Józef Muża --> Józef Detlaff) --> istniał w 1961 roku, dalsze losy?

4) Brygida Jas 4 (MIR 28) (SOEZ) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Adam Długi) --> X.1939 niem. Brygida(?) P. Hei 4 (Adam Długi)(?) --> 30.IV.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 4 (Kriegsmarine) --> po III.1945 Jas 1 (Jan Długi --> w II. poł. 1945 rekw. Polska Marynarka Wojenna --> zwr. pocz. 1946 --> Adam Długi) --> po 1961 Wła 30 --> dalsze losy ?

5) Bernard WWs 5 (MIR 29) (SOFA) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Jakub Myślisz) --> X.1939 niem. Bernard(?) Groß 5 (Jakub Myślisz)(?) --> po III.1945 WWs 5 (prywatny) --> 1950? Wła 5 (prywatny --> przed 1961 Gryf --> przed 1991 Wojciech i Józef Schmidt) --> 16.I.1961 w sztormie, wszedł na mieliznę, ok. 1 Mm na wsch. od Władysławowa, ściągnięty --> istniał w 1990, dalsze losy?

6) Cecylia Gdy 35 (MIR 30) (SOFB) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Mikołaj Deppisz) --> Prawdopodobnie sprzedany w Norwegii w IV. kw. 1939.

7) Cyryl Chł 30 (MIR 31) (SOFC) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Józef Czapp) --> X.1939 niem. Cyryl(?) Chl 30(Józef Czapp)(?) --> po III.1945 Chł 3 (Józef Czapp) --> 1949 Wła 30 --> 1956 Koł 82 --> 1958 Świ 1 --> 1960Gdy 34 -->dalsze losy po 1961 roku?

8 ) Daniel WWs 37 (MIR 32) (SOFD) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Juliusz Dettlaff) --> X.1939 niem. Daniel(?) Groß 37 (Albert Dettlaff) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 37 (Kriegsmarine) --> zwr. 6.III.1941 niem. Groß 37 (Albert Dettlaff)(?) --> niem. Sas 23 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany --> dalsze losy ??

9) Donata Gdy 27 (MIR 33) (SOFE) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1937) (Feliks Wesserling) --> X.1939 niem. Donata Got 27 (Feliks Wesserling) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 27 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII.1941 niem. Got 27 (Feliks Wesserling)(?) --> Ki 336 --> 31.VIII.1946 WsG 21 (Leonard Muża) --> 1951 Jas 30 --> 1955 Gdy 51 †30.III.1955 ok. 7 Mm na płn.-wsch. od Helu, podniesiony i naprawiony --> 1964 Wła 35 --> 1980 WsG 26 --> dalsze losy?

10) Edward Gdy 61 (MIR 34) (SOFH) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Jakub Scheibe II) --> X.1939 niem. Edward(?) Got 61 --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped Got 61 (Kriegsmarine) --> 27.IX.1945 Gdy 61 (Antoni Scheibe) --> po V.1947 Gdy 29 (Antoni Scheibe) --> wycofany ze służby w latach 80-tych

11) Emilia Hel 6 (MIR 35) (SOFI) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Jan Myślisz) --> X.1939 niem. Emilia(?) Groß 44 (Jan Myślisz) --> 25.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Groß 44 (Kriegsmarine) --> 1942 niem. jednostka pomocnicza DPr 31 (Kriegsmarine) --> 1944 niem. pomocniczy dozorowiec Vs 331 (Kriegsmarine) --> 20.IV.1946 Hel 43 (Jan Myślisz) --> dalsze losy po 1961 roku ?

12) Filip Gdy 83 (MIR 36) (SOFJ) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Paweł Krüger) --> X.1939 niem. Filip(?) Got 83 (czy może Got 1?) (Paweł Krüger)(?) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 83 (Kriegsmarine) --> niem. Taucherboot 1 --> niem. Thora --> niem. L 2250 --> 21.XII.1946 Koł 26 (Stefan lub Szczepan Felisiak) --> 1948? Dar 26 --> 1948? Ust 11 --> 1949? Ust 29 --> przed 1961Wła 95 (Gryf) --> dalsze losy po 1961 roku ?

13) Felicja Kuź 16 (MIR 37) (SOFK) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1938) (Wiktor Budzisz) --> X.1939 niem. Felicja(?) Kuß 16 (Wiktor Budzisz)(?) --> 7.IX.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Kuß 16 (Kriegsmarine) --> niem. Fle 125 --> 31.VIII.1946 Hel 19 (Leonard Budzisz) --> przed 1961 Wła 44 (prywatny) --> po 1961 WsG 21 --> dalsze losy ?

14) Irena Jas 6 (MIR 38) (SOFQ) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Ryszard Konhke) --> X.1939 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> 26.V.1941 niem. poławiacz torped P. Hei 6 (Kriegsmarine) --> zwr. 24.X.1942 niem. Irena(?) P. Hei 6 (Ryszard Konhke) --> 1947 Jas 66 (Ryszard Konhke) --> dalsze losy po 1961 roku ?

15) Ignacy Hel 22 (MIR 39) (SOFP) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (F. Foth)(?) --> X.1939 Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza C 127 Mo (Kriegsmarine) --> †26.X.1940 kanał Gravelines, wypadek, podn. i napr. --> Ingrid Hel 22 (F. Foth) --> 1946 niem. Luf 137 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 81 (Czesław Szydłowski) --> po 1961 Łeb 30 (Jerzy Konkel) 5.III.1969 osiadł na mieliźnie w pobliżu wejścia do portu w Łebie, nie ściągnięty? uznany za stracony? --> dalsze losy po 1969 roku?
UWAGA: tutaj trafiła „niewiadoma” a) z części powojennej poprzedniego wykazu

16) Helena Gdy 97(?) (MIR 41) (SOFO) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Jan Hermann) --> X.1939 niem. Helene Got 29 (Jan Hermann)(?) --> 10.VIII.1940 (rekw., Op. „Seelöwe”) niem. jednostka pomocnicza Got 29 (Kriegsmarine) --> zwr. 1941(?) Fortuna Got 3 --> po III.1945 Gdy 3 (Jan Hermann) --> istniał w 1967 roku, dalsze losy?

17) Gabryela Gdy 94 (MIR 42) (SOFM) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) (Hermann Krüger) --> X.1939 niem. Gabryela(?) Got 52 (Hermann Krüger) --> 15.III.1941 niem. poławiacz torped Got 52 (Kriegsmarine) --> zwr. 11.XII:1941 niem. Got 52 (Hermann Krüger)(?) --> III.1946 Luf 20 (Fishery Control Board) --> 2.VI.1946 Gdy 18 (Michał Sołończyk) --> po 1961 Jas 65 --> Hel 36 --> dalsze losy ?

18) Henryk Gdy 95 (MIR 43) (SOFN) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 26 (Fishery Control Board) --> 11.IX.1946 Gdy 9 (Anastazy Konkol) --> Jas 42 (Bronisław Wysocki, Elżbieta Budzisz) †14.XI.1979 podczas holowania, w wyniku przecieku do maszynowni i ładowni
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT"; tutaj trafiła „niewiadoma” g) z części powojennej poprzedniego wykazu.

19) Gustaw Gdy 96(?) (MIR 44) (SOFL) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> po IX.1939 Westerplatte (Kriegsmarine) --> Ki 353 --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, iż zmobilizowany w końcu VIII.1939 otrzymałby wówczas ozn. T-. z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe jest również, że zamiast litery "T" były litery "KT"
Uwaga możliwe iż w czasie wojny Niemcy używali go pod oznaczeniem Vit 5.

20) Jeremi Gdy 98 (MIR 45) (SOFU) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> po IX.1939 ??? --> III.1946 Luf 184 (Fishery Control Board) --> w 1947 oczekujący na rewindykację, nie rewindykowany? --> dalsze losy ?

21) Janina znak ryb.? (MIR 46) (SOFT) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 roku ?

22) Karol Gdy 92(?) (MIR 47) (SOFW) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??

23) Krystyna znak ryb.? (MIR 48) (SOFV) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, 1939) --> zmobilizowany 31(?).VIII.1939: T-.(z numerem w zakresie od 1 do 24, możliwe że zamiast litery "T" były "KT") --> losy po IX.1939 ??

24) bez nazwy (MIR 51)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku ?

25) bez nazwy (MIR 52)(?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

26) bez nazwy (MIR 53)?) (St. Rybacka w Gdyni, typ MIR-20a, ∞) --> zdobyty przez Niemców w trakcie budowy --> losy po IX.1939 roku?

UWAGA: jedna z trzech nie ukończonych jednostek podobno otrzymała polski znak rybacki Gdy 89 i po ukończeniu służyła pod banderą niemiecką, lecz jej nazwa w tym okresie jest nieznana, od III.1946 jako Luf 129 (179) w ramach alianckiej Fishery Control Board, w 1947 oczekiwała na rewindykację

nie udało się przyporządkować do przedwojennego kutra, jednostkę istniejącą w 1961 roku:

a) 1949 Wła 23 (1938) (właściciel: Morska Centrala Handlowa, operator: Józef Czapp)--> Gda 15 --> Gdy 113 (Jedność Rybacka) --> po 1961 Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 --> dalsze losy?


27) WsG 23 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 19/402, typ MIR-20a, uk. 1946) (Urbanek) †17.IV.1948 zatonął w trakcie holowania na łowiskach władysławowskich, w wyniku przecieków po kolizji z duńskim statkiem „Astrid”.
UWAGA: numer budowy domniemany, nie można wykluczyć numerów 48/402 i 51/402

28) WsG 26 (SOMV) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 21/402, typ MIR-20a, uk. 1946) (Kołos i Saczewa) --> przed 1952 (1950?) Gdy 41 (Jedność Rybacka) --> 1963 WsG 7 (Front Narodowy) --> 1966-1967 poza eksploatacją --> 1968 Dar 19 (Zenon Jaskuła) --> 1972 Ust 29 (Czesław Małolepszy i wspólnicy) --> 1979 Jas 91 (Jan Wysocki) --> istniał w 1982, dalsze losy ?

29) WsG 30 (SONF) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 20/402, typ MIR-20(?), uk. 1946) (Jadwiga Gabryszak) --> przed 1952 Gdy 96 (Jadwiga Gabryszak) --> †17.XII.1962, wszedł na mieliznę 3 Mm od ujścia przekopu Wisły, wobec nie rentowności ściągnięcia, uznany za stracony.

30) NPo 10 (SOBV) (St. Północna w Gdańsku, nr budowy S-7, typ MIR-20a, uk. 1947) (Zbigniew Klimaj?) --> Gda 18 (Zbigniew Klimaj) --> Gdy 85 --> przed 1952 Wła 102 (Gryf) --> 1966 Dar 27 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1967 Ust 24 (Emil Łukasik, Antoni Jakuła, Marian Dłubisz) --> 1980? Jas 78 (Bernard Piper --> 1982 Józef Grala)--> dalsze losy?

31) Arka 18 Gdy 52 (SOOO) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 9/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (Arka) --> 1949 Gdy 52 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich) --> III.1951? Arka 18 Gdy 52 --> Wła 125 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 125 (Szkuner) --> 1960 Gdy 31 (Mirosław Czułowski --> 1980 Mikołaj Czułowski --> 1988 Jadwiga Czułowska) --> istniał w 1990, dalsze losy?

32) Dar 11 (SOUA) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 11/401, typ KS-150, rozp. pocz.1947, uk. 1947) (prywatny) --> 1954? Ust 12 [Łosoś(II)] --> przed 1961 Jas 61 (Jozef Konkel --> 1980? Maksymilian Dahl) --> 1982 WsG 37 (Włodzimierz Kędzierzawski) --> dalsze losy?

33) Dzi 8 (SOUE) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 50/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (prywatny) --> Koł 27 --> przed 1952 Koł 2 (Bałtyk) --> 1965 Koł 97 (Florian Litwinionek) --> 1979 WsG 14 (Edward Radgowski) --> istniał w 1982, dalsze losy ?

34) Arka 13 Gdy 20 --> 194x? Ust 9 (SOTZ) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 7/401, typ KS-150, rozp. VIII.1946, uk. 1947) --> po III.1949 Ust 52 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 13 Wła 77 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 77 (Szkuner) --> 1959 Łeb 29 (10-lecie PRL) --> 1967 Wła 47 (Stanisław Jamrozik --> 1986 Zbigniew Schmidt) --> prawdopodobnie wycofany z eksploatacji w 1987 roku

35) Dzi 47 (SOMU) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 49/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (prywatny) --> Dar 4 --> III.-IV.1949 Świ 69 (Barka) --> 195x? Gdy 47 (Jedność Rybacka) --> 1967 Hel 34 (Szczepan Felisiak) --> po 1987 Jas 34 (Kazimierz Kowalski) --> dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że w latach 60-tych (od 1958??) nosił nazwę Berek, nie jest wykluczone, iż w latach 80-tych podmieniono kutry

36) Gdy 84 (SOIR) (St. Rybacka w Siankach, numer budowy 12/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1947) (właściciel: Stocznia Rybacka w Siankach, operator: Fidosz) --> 1948 Koł 25 (właściciel: Stocznia Rybacka w Siankach, operator: Fidosz? --> II.kw. 1948? Spółdzielnia Pracy Połowów Morskich) --> przed II.kw. 1949 Świ 57 (Barka) --> 1951? Arka 91 Wła 64 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 64 (Szkuner) --> 1967 Hel 23 (Kazimierz Konkel) --> przed 1982 Wła 66 (Antoni Konkel) ---> dalsze losy po 1982?

37) Koł 27 (SOIG) (St. Rybacka w Gdyni, numer budowy 18/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (prywatny) --> 1949? (Barka) --> 1960 Jas 30 (Bolesław Konkel --> po 1981 Stanisław Konkel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y??? Vagabond III --> istnieje?
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

38) Koł 30 (SOPA) (St. Rybacka w Siankach, numer budowy 6/401, typ KS-150, rozp. VII.1946, uk. 1947) (prywatny?) --> Maria Koł 21 (Morska Centrala Zaopatrzenia, Kołobrzeg) --> 1952?Gdy 24 (właściciel: Morska Centrala Zaopatrzenia, operator: Sergiusz Orłowski, --> przed 1967 Leokadia Orłowska-Wittbrodt --> przed 1981 Leokadia Orłowska-Wittbrodt, Jan Gryckiewicz --> przed 1988 Jacek Gryckiewicz) --> 22.IV.1981, wszedł na mieliznę w rejonie Świbna, ściągnięty --> istniał w 1990 roku, dalsze losy ?

39) Ust 3 (SOUY) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 17/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (prywatny) --> Ust 20 --> przed 1956 Wła 90 (Gryf --> po 1961 Stanisław Rycaj i Edmund Szymański --> przed 1979 Edmund Szymański) --> 13.II.1956 osiadł na mieliźnie na wys. Kuźnicy, po kilku dniach ściągnięty --> †4.X.1979, w trakcie holowania, na płn. od Rozewia w wyniku przecieku kadłuba.

40) Hel 3 (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 48/402, typ MIR-20a, uk. 1947) (Augustyn Necel) --> Wła 51 (1947) (Augustyn Necel --> przed 1982 Jan Schmidt) --> dalsze losy po 1982?
UWAGA: numer budowy domniemany, nie można wykluczyć numerów 19/402 i 51/402; tutaj trafiła „niewiadoma” b) z części powojennej poprzedniego wykazu

41) WsG 29 (SOTX) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 5/401 lub 8/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 56/402, typ KS-150, uk. 1947) --> Gdy 95 (Stanisław Okoński) --> po 1952 Wła 103 (Gryf) --> † 22.II.1968, wszedł na mieliznę pomiędzy Białą Górą a latarnią Stilo, nie ściągnięty, uznany za stracony.
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z „niewiadomą” d).

42) Hel 54 (SNHN) (St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 51/402, typ MIR-20(?), uk.1947) (Aleksander Pawlik) --> skreślony z rejestru PRS w 1971
UWAGA: numer budowy domniemany, nie można wykluczyć numerów 19/402 i 48/402

43) Arka 12 Gdy 7 --> 194x? Ust 8 (SONI) (St. Rybacka w Siankach, numer budowy 10/401, typ KS-150, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust 51 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 12 Wła 76 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 76 (Szkuner) --> 1959? Łeb 28 (10-lecie PRL) --> 1968 Wła 38 (Bernard Mach --> 1980? Józef i Maria Mach --> 1982? Wojciech Milewczyk --> 1987? Leon Budzisz) --> istniał w 1993, dalsze losy?
UWAGA: w przypadku nazwy Wła 38 spotkałem też właściciela (Czesław Nosel)

44) Arka 25 Gdy 94 --> 194x? Ust 13 (SODJ) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-5, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) --> po III.1949 Ust 57 (Barka) --> 1.I.1952? b]Arka 25
Wła 79 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 79 (Szkuner) --> 1960 Gdy 65 (Władysław Wójcik) --> istniał w 1981, dalsze losy?

45) Arka 14 Gdy 21 --> 194x? Dar 48(?) (SOCH) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-3, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) --> po III.1949 Dar 48 (Barka(?) --> 1.I.1952 Kuter) --> 1952? Dar 13 (Kuter --> lato 1954 Zasadnicza Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Darłowie) --> 1956 statek meteorologiczny Bora (Państwowy Instytut Hydro-Meteorologiczny) --> 1971 WsG 6 (Włodzimierz Witkowski) --> 1987? ZaG 19 (Zbigniew Patola) --> istniał w 1990, dalsze losy ?
UWAGA: PRS podaje nazwę Arka 97, która dublowałaby się z nazwą superkutra typu MFV-75

46) Arka 25(?) Gdy 65 --> 194x? Ust 10 (SOCI) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 5/401 lub 8/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, nr budowy 47/402?, typ KS-150, uk. 1947) (Arka) --> po III.1949 Ust 53 (Barka --> 1.I.1952 Korab) --> po 1952? Dar 18 (Kuter)(?) --> przed 1957 Łeb 18 (10-lecie PRL --> 1958 Marian Kosz i Gerard Borkowski) --> †23.III.1957, w sztormie, 3 Mm od wejścia do portu w Łebie, podniesiony, naprawiony --> 1968 Dar 17 (Władysław Palczewski --> 1972 Stanisław Szelągowski)--> 1973 Łeb 62 (Leon Formela) --> 1978 skreślony z rejestru PRS
UWAGA: PRS podaje nazwę Arka 15, która dublowałaby się z pozycją 44), ponadto podaje nr budowy S-7, który dubluje się z pozycją 30), najprawdopodobniej był wodowany w Siankach, a ukończony w Gdyni, numer budowy w Gdyni domniemany

47) Arka 16 Gdy 137 (SODM) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-6, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) --> po III.1949 Ust 54 (Barka) --> 1.I.1952? Arka 16 Wła 59 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 59 (Szkuner) --> 1968 holownik portowy Władek (Szkuner) --> skreślony z rejestru PRS w 1970, oczekujący na kasację w charakterze zbiornika wód zaolejonych? --> VIII.1972 nabyty przez Krzysztofa Bussolda, w 1974 przeholowany na barce do Warszawy i rozpoczęcie przebudowy, wiosną 1975 przeholowany na barce do Gdańska, przebudowę kontynuowano z przerwami do początku 1993) --> 1993 jacht żaglowy s/y Bonawentura PZ-228 (Krzysztof Bussold) --> nadal istnieje

48) Arka 17, Gdy 138 --> 194x? Ust 11 --> 1951? Wła 78 (SODN) (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr stoczniowy S-4, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) --> 1.I.1955 Wła 78 (Szkuner) --> 1960 Gdy 38 (Jan Lost --> 1980? Stefania Lost) --> istniał w 1981 roku, dalsze losy?

49) Dzi 60 (SNEH) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 15/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1947) (Belona) --> przed 1952 Dzi 1 (Belona) --> od 1964 poza eksploatacją --> 1972 Koł 91 (Stanisław Kurdziel) --> ???1987 jacht żaglowy s/y??? Oliver --> istnieje?
UWAGA: przebudowa na jacht żaglowy oficjalnie nie potwierdzona

50) Gdy 39 (SOEG) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 4/401, typ KS-150, rozp. VI.1946, uk. 1948) (Polaris --> Jedność Rybacka) --> 1965 Wła 18 (Augustyn Kroll) --> 1972 Jas 8 (Jan Kohnke) --> istniał w 1982, dalsze losy ?

51) Arka 23 Gdy 80 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-5 lub S-8, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) -->dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z „niewiadomą” e)

52) Arka 25 Gdy 94 (Stocznia nr 3 w Gdańsku, nr budowy S-5 lub S-8, typ MIR-20a, uk. 1948) (Arka) -->dalsze losy?
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z „niewiadomą” e)

53) Gdy 147 (SOIF) (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 14/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948) (Spółdzielnia Gospodarcza Związku Walki Młodych) --> III?.1949 Świ 55 (Barka) --> przed 1952 Koł 26 (Barka) --> 1959 Gdy 53 (Augustyn Specht) --> 1961 WsG 10 (Augustyn Specht --> przed 1982 Andrzej Specht) --> istniał w 1982, dalsze losy?
UWAGA: tutaj trafiły „niewiadome” c) i e) z części powojennej poprzedniego wykazu.

54) Gdy 146 (St. Rybacka w Siankach, nr budowy 13/401, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, rozp. 1947, uk. 1948?) (PCWM --> lato 1949? (Morska Centrala Zaopatrzenia, Gdynia) †24.II.1950, 15 Mm na płn. od latarni Hel, zderzenie z sowieckim statkiem s/s „S. Kirow”

Stocznia Rybacka w Gdyni (Stocznia nr 402) zbudowała dziewięć kutrów o numerach budowy 17/402-21/402, 48/402-51/402 (wszystkie odebrali rybacy indywidualni); Stocznia nr 3 w Gdańsku (późniejsza Stocznia Północna) zbudowała siedem kutrów o numerach S2 do S8 (sześć odebrała „Arka”, a jeden rybak indywidualny); natomiast Stocznia Rybacka w Siankach (Stocznia nr 401) zwodowała dwanaście kutrów o numerach budowy 4/401 do 15/401, z których prawdopodobnie sześć (o numerach 5/401, 8/401 oraz 12/401-15/401) ukończono w Stoczni Rybackiej w Gdyni (dwa dla „Arki” i po jednym dla „Belony”, PCWM, ZWM oraz rybaka indywidualnego), natomiast pozostałe ukończono w Stoczni w Siankach (trzy dla „Arki”, dwa dla rybaków indywidualnych i jeden dla „Polarisa”). W 1947 roku zmieniono nazwę miejscowości Sianki na Stogi.
(W zestawieniu ilościowym z rozbiciem na odbiorców zrobionym przez JB brakowało trzech kutrów z „Sianko-Gdyni”.)

Poniżej dwie jednostki, których nazw nie udało się połączyć z w/w kutrami


d) nazwa nieznana (St. Rybacka w Siankach, uk. St. Rybacka w Gdyni, typ KS-150, 1947) --> przed IV.1949 Świ 68 (Barka) --> po IV.1949 Ust 56 (Barka)
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 41).[/color]

e) Hel 48 (SOMQ) (typ MIR-20(?), uk. 1949) --> przed 1952 Gdy 166 (Jedność Rybacka) --> 1965 Łeb 51 (Tadeusz Sznech i Stefan Hinc --> 1973? (Władysław Dzietczyk) --> 15.VII.1973 na skutek awarii silnika wszedł na mieliznę brzegową ok. 5,5 Mm na zach. od portu w Łebie, †16.VII.1973 rozbity przez fale, uznany za stracony
UWAGA: to była pozycja 53 i tutaj trafiła „niewiadoma” f) z części powojennej poprzedniego wykazu; PRS podaje jako miejsce budowy Stocznię Gdańską(????).
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 51) lub pozycją 52).
Ostatnio zmieniony 2012-02-19, 00:52 przez Chemik, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Prośba do Marka:
Czy mógłbyś w wypiskach z roczników PRS-u sprawdzić trzy "niewiadome" generalnie odnoszące się do kutrów przedwojennych?

a) Gdy 113 (Jedność Rybacka) (eks-Gda 15, eks-Wła 23) --> po 1961 Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 - dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 41) oraz z „niewiadomą” d).

b) Jas 12 (Józef Dettlaff)

c) Wła 40 (prywatny)

mam wrażenie że a) jest powojenne
Awatar użytkownika
JB
Posty: 3087
Rejestracja: 2004-03-28, 21:48
Lokalizacja: Warszawa

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: JB »

Chemik pisze: (W zestawieniu ilościowym z rozbiciem na odbiorców zrobionym przez JB brakowało trzech kutrów z „Sianko-Gdyni”.)
Niczego nie brakowało. Proszę uważnie przeczytać post.
JB
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

JB pisze:
Chemik pisze: (W zestawieniu ilościowym z rozbiciem na odbiorców zrobionym przez JB brakowało trzech kutrów z „Sianko-Gdyni”.)
Niczego nie brakowało. Proszę uważnie przeczytać post.
Przeczytałem uważnie i brakuje tych trzech kutrów, po prostu gdzieś Ci się zapodziały... Dlatego jeszcze raz podałem, to co napisałeś, uzupełniając ilości w "Arce" i u rybaków indywidualnych. Dzięki Twoim wyliczeniom nie było problemu z ich odnalezieniem. :-)
JB pisze: Spośród 28 kutrów 13 oddano w dzierżawę rybakom indywidualnym (w tym wszystkie z Gdyni, jeden z Gdańska, dwa z Sianek), 11 otrzymała "Arka" (w tym 6 z Gdańska i 3 z Sianek), 1 przypadł PCWM (zaczęty w Siankach, kończony w Gdyni), 1 - Spółce "Polaris" (z Sianek), 1 - Spóldzielni "Bellona" (z Sianko-Gdyni) i 1 - Spółdzielni Związku Walki Młodych (z Sianko-Gdyni)
Poza tym w dalszyym ciągu nie mamy uwzględnionych Ust 55 i 56
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

Chemik pisze:a) Gdy 113 (Jedność Rybacka) (eks-Gda 15, eks-Wła 23) --> po 1961 Łeb 7 --> Wła 10 --> Jas 79 - dalsze losy ?
UWAGA: możliwe, że można go powiązać z pozycją 41) oraz z „niewiadomą” d).

b) Jas 12 (Józef Dettlaff)

c) Wła 40 (prywatny)

mam wrażenie że a) jest powojenne
a.
GDY 113 to przedwojenny kuter typu MIR-20 zbudowany w 1938 r. W 1949 r. zarejestrowany jako WŁA 23 (MCH/Józef Czapp).
PRS podaje dla niego numer 36, ale jest to najprawdopodobniej zła informacja, gdyż skądinąd wiadomo, że numer 36 miał kuter GDY 83 (FILIP) tego typu, zbudowany w tym samym roku dla Pawła Krügera.

b.
JAS 12 to przedwojenny MIR-20/22, zbudowany w 1936 jako KUŹ 17. W 1949 zarejestrowany jako WŁA 40 (MCH/Edmund Budzisz). Od 1957: JAS 12 (Józef Muża).

c.
Patrz b.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

W takim razie jeżeli a) nie jest dokładnie znany, natomiast b)/c) to Rekin/Kuź 17 (pozycja 3) to w takim razie należałoby sprawdzić:
x) pozycję 7 (Cyryl/Chł 30 --> Chł 3)
y) pozycje 9 (Donata/Gdy 27 --> WsG 21)
z) Gdy 41
Czy mógłbyś sprawdzić te kutry Marku (przepraszam za upierdliwość). Z góry dziękuję.

EDIT
:idea: A może "niewiadoma" a) to pozycja 7? obie te "pozycje" należały do Józefa Czappa i nie wiadomo co się działo z eks-Cyrylem w 1961 roku
Marek T
Posty: 3270
Rejestracja: 2004-01-04, 20:03
Lokalizacja: Gdynia

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Marek T »

CYRYL (CHŁ 30) - MIR-20/31 (zbud. 1938).
1945: CHŁ 3.
1949: WŁA 30
1956: KOŁ 82
1958: SWI 1
1960: GDY 34.

DONATA (GDY 27) - MIR-20/33 (zbud. 1937).
1946: WSG 21.
1951: JAS 30
1955: GDY 51
1964: WŁA 35
1980: WSG 26.

GDY 41 to numer nr 28 tego spisu.
Awatar użytkownika
Chemik
Posty: 1393
Rejestracja: 2007-08-10, 20:11
Lokalizacja: Milton Keynes (UK)

Re: Kutry MIR-20, MIR-20a i KS-150

Post autor: Chemik »

Dziękuje Marku.
Marek T pisze:GDY 41 to numer nr 28 tego spisu.
Mój błąd powinno być Gdy 51 tego kutra szukamy

EDIT
:idea: olśniło mnie Gdy 51 to Donata i nawet czasokres sie zgada :-)

Ale z tych dwóch wypisek widzę Marku że dobrze byłoby zrobić takie wykaziki dla przedwojennych MIR-ów 20
ODPOWIEDZ