: 2004-10-15, 00:30
Ja mam III wydanie z 1958 roku, jest Dodatek, autorzy jak wyżej.AvM pisze:Najstarsze wydanie mam z 1972r.
Autor Micinski przy wspolpracy Pertka, rysunki Wozniak (+).
AvM
Skad Nurminen jako dostawca.Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.
Mam wydanie z 1958 roku i jest ex Turunmaa (GH) i ex Karjala (KP). A pod spodem tekst:AvM pisze:Mialem akurat 2 latka.
Czy jest ex TURUNMAA ?
Ciekawe kto i kiedy to wymyslil ?
AvM
Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek. Komisja jechała do Finlandii po odbiór dwóch okrętów typu Kondor. Ale lizusów nie brak w każdej społeczności i kanonierki dostały inne imiona.Marek T pisze:Artykuł (a właściwie notatkę) który napisał Kuligiewicz, znajduje sie w Morzu 8/1966. Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.
Holowniki te były własnością Edw. Vicka, a oferowało je Fińsko-Polskie Biuro Handlowo-Informacyjne w cenie 580 tys. marek fińskich (ok. 26 tys. $) za sztukę. Jeden stacjonował w Helsingforsie, a drugi w Wargausa.AvM pisze:Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''
#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze
mamy chyba wreszcie polskie holowniki![]()
Może były to tylko nazwy tymczasowe?JB pisze:Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek ...JB
Zapewne były to nazwy nieoficjalne, ale pojawiały się w dokumentach DSM. Komisja do zakupu dwóch statków wojennych typu Kondor w składzie: Kpt. mar. inż. Bolesław Białopiotrowicz i Mieczysław Bereśniewicz wyjechała 6 października 1920 roku do Finlandii. Nazwy: Komendant Piłsudski i Generał Haller zatwierdzono w rozkazie 854 Min.Spr.Wojsk. umieszczonym w Dzienniku Rozkazów Nr. 40 z 18.10.20 r. (rozkaz ten został podany w rozkazie DSM Nr. 99 p. 3 z 19 listopada 1920 roku).Marek T pisze:Może były to tylko nazwy tymczasowe?JB pisze:Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek ...JB
Tak jak FINLANDIA w przypadku trałowców?
Wigilia Świąt Bożego Narodzenia to czas spełniania życzeń, choćby były wyrażone ponad rok temu.Waldek K pisze:...Dobra, wyłuszczę mój problem: na zdjęciach burtowych naszych kanonierek ... krawędź rufy jest linią niemal prostą (od krawędzi pokładu do lini wodnej), zaś na rysunkach np. Piaskowskiego, ale też i tu: http://private.psi.com.pl/pmw/2ws/haller/haller.htm jest to wyraźny łuk, który dalej schodząc w dół łączy się płynnie z kilem. Różnica niby nie wielka, ale... tylko pozornie. Jakby tę linię, którą widać na zdjęciach spróbować przedłużyć pod wodą, to już nie będzie się łączyła z kilem łagodnym łukiem, a to znaczy, że ster musiał być zamontowany inaczej niż to rysował Piaskowski, może był nawet montowany jak na Uusima?
Wątpliwości rozwiałby tylko rysunek stoczniowy, albo odpowiednie zdjęcie kanonierki w doku...