Strona 6 z 7

: 2004-10-15, 00:30
autor: CHRIS

: 2004-11-26, 21:46
autor: AvM
Znalazlem stary list z Wärtsili dawnej Crichton:

Obrazek

: 2004-11-26, 22:37
autor: Marek T
Czyli potwierdza się wersja, któą wcześniej uważałem za prawidłową.
Ale skąd się pałętają ten KONDOR i BERKUT?

: 2004-12-12, 17:54
autor: AvM
Ciekawe losy remontu PILSUDSKIEGO w Danii:

http://www.warsailors.com/phorum/read.p ... 917&t=2279

: 2005-01-07, 23:26
autor: AvM
Przegladalem wlasnie MORZE z 1963 r. Jest tam artykul Kosiarza o zakupach pierwszych okretow.

Wspomina o zakupie 2 kanierek typu TURUNMAA .
Zadnej wzmianki ze byly to ex Finskie jednostki,
tylko ex rosyjskie nie odebramne.

Musialo to sie stac pozniej.
Ktos popatrzyl , jakie to byly te kanonierki typu TURUNMAA i znalazl gdzies ja i KARJALA.

Czy nie byl to Kuligiewicz, Wozniak lub Micinski.
Kiedy pojawil sie pierwszy spis u Pertka w "Wielkich
Dniach Malej Floty" ?

Najstarsze wydanie mam z 1972r.
Autor Micinski przy wspolpracy Pertka, rysunki Wozniak (+).

AvM

: 2005-01-07, 23:49
autor: JB
AvM pisze:Najstarsze wydanie mam z 1972r.
Autor Micinski przy wspolpracy Pertka, rysunki Wozniak (+).
AvM
Ja mam III wydanie z 1958 roku, jest Dodatek, autorzy jak wyżej.
JB

: 2005-01-08, 00:13
autor: AvM
Mialem akurat 2 latka.
Czy jest ex TURUNMAA ?
Ciekawe kto i kiedy to wymyslil ?
AvM

: 2005-03-13, 01:45
autor: AvM
Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.
Skad Nurminen jako dostawca.
Otoz mial biuro w Gdansku, ui w latach 1920-21 zarejestrowany
zaglowiec PENANG w Gdansku.

Obrazek

Czy on posredniczyl tez w kanonierkach ?

AvM

: 2005-03-13, 02:14
autor: Ksenofont
Witam!
AvM pisze:Mialem akurat 2 latka.
Czy jest ex TURUNMAA ?
Ciekawe kto i kiedy to wymyslil ?
AvM
Mam wydanie z 1958 roku i jest ex Turunmaa (GH) i ex Karjala (KP). A pod spodem tekst:
Przeznaczone początkowo dla floty rosyjskiej. Odsprzedane Polsce z początkiem 1921 r. Bliźniaki fińskich kanonierek typu "Karjala".
No więc bliźniak, czy ex?

BTW - jeśli wpadnie Wam w ręce wydanie Pertka z 1958 roku to warto je kupić, gdyż jest to jedyne "naukowe" wydanie "Wielkich dni małej floty" to znaczy, z przypisami bibliograficznymi.
I jeszcze jedno - wydanie drugie z 1946 roku nie zawiera ani sylwetek, ani notatek i w ogóle jest bardzo ubożuchne...

Pozdrawiam
Ksenofont :spie:

: 2005-03-13, 14:15
autor: Tihy
J. Gozdawa-Gołębiowski, T. Wywerka Prekurat klasyfikują 12 jednostek jako: „typ Gołub i zbliżone”; Enciklopedija korabli rossijskogo imperatorskogo fłota, pod red. A.E. Tarasa, wyraźnie wyodrębnia 6 jednostek - zresztą jako typ nie Gołub lecz Bekas- a drugą szóstkę jako typ Wodorjez: Wyraźne różnice zarówno w sylwetce jak i w parametrach technicznych! Jeszcze inaczej podaje A.Komorowski (Okręty szkolne PMW 1920-1997), który wszystkie 12 jednostek zalicza do typu Kondor.
Według Enciklopediji Piłsudski to Łuń a Haller to Wodorjez.

: 2005-04-14, 22:17
autor: JB
Marek T pisze:Artykuł (a właściwie notatkę) który napisał Kuligiewicz, znajduje sie w Morzu 8/1966. Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.
Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek. Komisja jechała do Finlandii po odbiór dwóch okrętów typu Kondor. Ale lizusów nie brak w każdej społeczności i kanonierki dostały inne imiona.
JB

: 2005-04-14, 22:26
autor: JB
AvM pisze:Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''

#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze

mamy chyba wreszcie polskie holowniki :-)
Holowniki te były własnością Edw. Vicka, a oferowało je Fińsko-Polskie Biuro Handlowo-Informacyjne w cenie 580 tys. marek fińskich (ok. 26 tys. $) za sztukę. Jeden stacjonował w Helsingforsie, a drugi w Wargausa.
JB

: 2005-04-14, 23:26
autor: Marek T
JB pisze:Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek ...JB
Może były to tylko nazwy tymczasowe?
Tak jak FINLANDIA w przypadku trałowców?

: 2005-04-15, 10:42
autor: JB
Marek T pisze:
JB pisze:Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek ...JB
Może były to tylko nazwy tymczasowe?
Tak jak FINLANDIA w przypadku trałowców?
Zapewne były to nazwy nieoficjalne, ale pojawiały się w dokumentach DSM. Komisja do zakupu dwóch statków wojennych typu Kondor w składzie: Kpt. mar. inż. Bolesław Białopiotrowicz i Mieczysław Bereśniewicz wyjechała 6 października 1920 roku do Finlandii. Nazwy: Komendant Piłsudski i Generał Haller zatwierdzono w rozkazie 854 Min.Spr.Wojsk. umieszczonym w Dzienniku Rozkazów Nr. 40 z 18.10.20 r. (rozkaz ten został podany w rozkazie DSM Nr. 99 p. 3 z 19 listopada 1920 roku).
JB
PS. Te okręty oglądał Białopiotrowicz będąc w Finlandii jako członek innej komisji (wraz z urzędnikiem wojskowym VIII rangi Aleksandrem Cwaliną) w kwietniu 1920 roku. W memoriale Cwaliny określone są jako "krążowniki lekkiego typu", w innych dokumentach pojawiają się czasem jako awiza.

: 2005-12-24, 08:21
autor: JB
Waldek K pisze:...Dobra, wyłuszczę mój problem: na zdjęciach burtowych naszych kanonierek ... krawędź rufy jest linią niemal prostą (od krawędzi pokładu do lini wodnej), zaś na rysunkach np. Piaskowskiego, ale też i tu: http://private.psi.com.pl/pmw/2ws/haller/haller.htm jest to wyraźny łuk, który dalej schodząc w dół łączy się płynnie z kilem. Różnica niby nie wielka, ale... tylko pozornie. Jakby tę linię, którą widać na zdjęciach spróbować przedłużyć pod wodą, to już nie będzie się łączyła z kilem łagodnym łukiem, a to znaczy, że ster musiał być zamontowany inaczej niż to rysował Piaskowski, może był nawet montowany jak na Uusima?
Wątpliwości rozwiałby tylko rysunek stoczniowy, albo odpowiednie zdjęcie kanonierki w doku...
Wigilia Świąt Bożego Narodzenia to czas spełniania życzeń, choćby były wyrażone ponad rok temu.
Rysunek rufy kanonierek według Piaskowskiego:
Obrazek
i według planu z Centralnego Archiwum Wojskowego:
Obrazek
JB

: 2005-12-27, 10:14
autor: Waldek K
Oooo! Jaki fajny prezent dostałem "pod choinkę"! Dzięki JB :lol:
Ponieważ należę do ludzi dociekliwych (i chyba też zachłannych), to zapytam jeszcze, czy można dostać resztę tego planu? Jeśli masz więcej arkuszy, to też bardzo bym poprosił :)
...może być na priv - walkacz@yahoo.com
Jeśli nie masz, to nic nie szkodzi. Już sam ten mały fragment jest mi bardzo pomocny. Budowałem jakiś czas temu model, ale przerwałem właśnie ze względu na wątpliwości związane z kształtem rufy.

Pozdrawiam