Kanonierki Borowskiego
Przegladalem wlasnie MORZE z 1963 r. Jest tam artykul Kosiarza o zakupach pierwszych okretow.
Wspomina o zakupie 2 kanierek typu TURUNMAA .
Zadnej wzmianki ze byly to ex Finskie jednostki,
tylko ex rosyjskie nie odebramne.
Musialo to sie stac pozniej.
Ktos popatrzyl , jakie to byly te kanonierki typu TURUNMAA i znalazl gdzies ja i KARJALA.
Czy nie byl to Kuligiewicz, Wozniak lub Micinski.
Kiedy pojawil sie pierwszy spis u Pertka w "Wielkich
Dniach Malej Floty" ?
Najstarsze wydanie mam z 1972r.
Autor Micinski przy wspolpracy Pertka, rysunki Wozniak (+).
AvM
Wspomina o zakupie 2 kanierek typu TURUNMAA .
Zadnej wzmianki ze byly to ex Finskie jednostki,
tylko ex rosyjskie nie odebramne.
Musialo to sie stac pozniej.
Ktos popatrzyl , jakie to byly te kanonierki typu TURUNMAA i znalazl gdzies ja i KARJALA.
Czy nie byl to Kuligiewicz, Wozniak lub Micinski.
Kiedy pojawil sie pierwszy spis u Pertka w "Wielkich
Dniach Malej Floty" ?
Najstarsze wydanie mam z 1972r.
Autor Micinski przy wspolpracy Pertka, rysunki Wozniak (+).
AvM
Skad Nurminen jako dostawca.Mam finski spis statkow handlowych z 1921 i 1922 roku.
Niestety ww holownikow tam nie ma. Jest natomiast armator
Johan Nurminen O/Y , Helsinki (czasami jako John) ktory mial 3 statki motorowe i 1 parowiec zarejestrowane w Rauma i 1 parowiec w Wiipuri.
Otoz mial biuro w Gdansku, ui w latach 1920-21 zarejestrowany
zaglowiec PENANG w Gdansku.

Czy on posredniczyl tez w kanonierkach ?
AvM
Witam!
Przeznaczone początkowo dla floty rosyjskiej. Odsprzedane Polsce z początkiem 1921 r. Bliźniaki fińskich kanonierek typu "Karjala".
No więc bliźniak, czy ex?
BTW - jeśli wpadnie Wam w ręce wydanie Pertka z 1958 roku to warto je kupić, gdyż jest to jedyne "naukowe" wydanie "Wielkich dni małej floty" to znaczy, z przypisami bibliograficznymi.
I jeszcze jedno - wydanie drugie z 1946 roku nie zawiera ani sylwetek, ani notatek i w ogóle jest bardzo ubożuchne...
Pozdrawiam
Ksenofont
Mam wydanie z 1958 roku i jest ex Turunmaa (GH) i ex Karjala (KP). A pod spodem tekst:AvM pisze:Mialem akurat 2 latka.
Czy jest ex TURUNMAA ?
Ciekawe kto i kiedy to wymyslil ?
AvM
Przeznaczone początkowo dla floty rosyjskiej. Odsprzedane Polsce z początkiem 1921 r. Bliźniaki fińskich kanonierek typu "Karjala".
No więc bliźniak, czy ex?
BTW - jeśli wpadnie Wam w ręce wydanie Pertka z 1958 roku to warto je kupić, gdyż jest to jedyne "naukowe" wydanie "Wielkich dni małej floty" to znaczy, z przypisami bibliograficznymi.
I jeszcze jedno - wydanie drugie z 1946 roku nie zawiera ani sylwetek, ani notatek i w ogóle jest bardzo ubożuchne...
Pozdrawiam
Ksenofont
Myślisz, że było zagrożenie, które im umknęło; problem, którego nie poruszyli; aspekt, którego nie rozpatrywali; pomysł, na który nie wpadli; rozwiązanie, którego nie znaleźli?!?


J. Gozdawa-Gołębiowski, T. Wywerka Prekurat klasyfikują 12 jednostek jako: „typ Gołub i zbliżone”; Enciklopedija korabli rossijskogo imperatorskogo fłota, pod red. A.E. Tarasa, wyraźnie wyodrębnia 6 jednostek - zresztą jako typ nie Gołub lecz Bekas- a drugą szóstkę jako typ Wodorjez: Wyraźne różnice zarówno w sylwetce jak i w parametrach technicznych! Jeszcze inaczej podaje A.Komorowski (Okręty szkolne PMW 1920-1997), który wszystkie 12 jednostek zalicza do typu Kondor.
Według Enciklopediji Piłsudski to Łuń a Haller to Wodorjez.
Według Enciklopediji Piłsudski to Łuń a Haller to Wodorjez.
Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek. Komisja jechała do Finlandii po odbiór dwóch okrętów typu Kondor. Ale lizusów nie brak w każdej społeczności i kanonierki dostały inne imiona.Marek T pisze:Artykuł (a właściwie notatkę) który napisał Kuligiewicz, znajduje sie w Morzu 8/1966. Być może oparł się o meldunek (znajduje się wciąż w CAW w Warszawie) rękopiśmienny, w którym podane są szacunkowe parametry okrętów KONDOR i BERKUT. Nad tymi nazwami dopisano (chyba tą samą reką) KOM. PIŁSUDSKI (nad KONDOREM) i GEN. HALLER (nad BERKUTEM) z jednoznacznym odniesieniem do odpowiednich nazw.
W czasie pisania artykułu do MSiO o tych okrętach nie załem tego dokumentu, więc podałem - za stocznia - LUN i VODOREZ.
JB
Holowniki te były własnością Edw. Vicka, a oferowało je Fińsko-Polskie Biuro Handlowo-Informacyjne w cenie 580 tys. marek fińskich (ok. 26 tys. $) za sztukę. Jeden stacjonował w Helsingforsie, a drugi w Wargausa.AvM pisze:Stocznia w Warkaus zbudowala cztery male holowniki dla armatora A.Ahlström Oy , Uuraa
Dane rejstr finski:
zbud 1918 41.94brt/19.18nrt 18.29x4.30x2.21m 150KM
Dane stoczni:
zbud 1917 62'x14'4''x5'3''
#539 KYLLIKKI w 1921 Wiipuri #2405
#540 ANNIKKI w 1921 Wiipuri #2406
#541 NYYRIKKI nie ma w rejestrze
#542 MIELIKKI nie ma w rejestrze
mamy chyba wreszcie polskie holowniki![]()
JB
Zapewne były to nazwy nieoficjalne, ale pojawiały się w dokumentach DSM. Komisja do zakupu dwóch statków wojennych typu Kondor w składzie: Kpt. mar. inż. Bolesław Białopiotrowicz i Mieczysław Bereśniewicz wyjechała 6 października 1920 roku do Finlandii. Nazwy: Komendant Piłsudski i Generał Haller zatwierdzono w rozkazie 854 Min.Spr.Wojsk. umieszczonym w Dzienniku Rozkazów Nr. 40 z 18.10.20 r. (rozkaz ten został podany w rozkazie DSM Nr. 99 p. 3 z 19 listopada 1920 roku).Marek T pisze:Może były to tylko nazwy tymczasowe?JB pisze:Kondor i Berkut to prawdopodobnie planowane nazwy dla tych jednostek ...JB
Tak jak FINLANDIA w przypadku trałowców?
JB
PS. Te okręty oglądał Białopiotrowicz będąc w Finlandii jako członek innej komisji (wraz z urzędnikiem wojskowym VIII rangi Aleksandrem Cwaliną) w kwietniu 1920 roku. W memoriale Cwaliny określone są jako "krążowniki lekkiego typu", w innych dokumentach pojawiają się czasem jako awiza.
Wigilia Świąt Bożego Narodzenia to czas spełniania życzeń, choćby były wyrażone ponad rok temu.Waldek K pisze:...Dobra, wyłuszczę mój problem: na zdjęciach burtowych naszych kanonierek ... krawędź rufy jest linią niemal prostą (od krawędzi pokładu do lini wodnej), zaś na rysunkach np. Piaskowskiego, ale też i tu: http://private.psi.com.pl/pmw/2ws/haller/haller.htm jest to wyraźny łuk, który dalej schodząc w dół łączy się płynnie z kilem. Różnica niby nie wielka, ale... tylko pozornie. Jakby tę linię, którą widać na zdjęciach spróbować przedłużyć pod wodą, to już nie będzie się łączyła z kilem łagodnym łukiem, a to znaczy, że ster musiał być zamontowany inaczej niż to rysował Piaskowski, może był nawet montowany jak na Uusima?
Wątpliwości rozwiałby tylko rysunek stoczniowy, albo odpowiednie zdjęcie kanonierki w doku...
Rysunek rufy kanonierek według Piaskowskiego:

i według planu z Centralnego Archiwum Wojskowego:

JB
Oooo! Jaki fajny prezent dostałem "pod choinkę"! Dzięki JB
Ponieważ należę do ludzi dociekliwych (i chyba też zachłannych), to zapytam jeszcze, czy można dostać resztę tego planu? Jeśli masz więcej arkuszy, to też bardzo bym poprosił
...może być na priv - walkacz@yahoo.com
Jeśli nie masz, to nic nie szkodzi. Już sam ten mały fragment jest mi bardzo pomocny. Budowałem jakiś czas temu model, ale przerwałem właśnie ze względu na wątpliwości związane z kształtem rufy.
Pozdrawiam

Ponieważ należę do ludzi dociekliwych (i chyba też zachłannych), to zapytam jeszcze, czy można dostać resztę tego planu? Jeśli masz więcej arkuszy, to też bardzo bym poprosił
...może być na priv - walkacz@yahoo.com
Jeśli nie masz, to nic nie szkodzi. Już sam ten mały fragment jest mi bardzo pomocny. Budowałem jakiś czas temu model, ale przerwałem właśnie ze względu na wątpliwości związane z kształtem rufy.
Pozdrawiam