Strona 48 z 101

: 2009-04-23, 19:24
autor: Krzysztof Gerlach
Diligence – pierwotnie cywilny statek Union, zbudowany w Newcastle. Kupiony przez Royal Navy 5.02.1801 od firmy Randall & Co. Wyposażony w marcu 1801 w Woolwich, wcielony pod nazwą Diligence jako 16-działowy, trójmasztowy slup gładkopokładowy. Wymiary: 99’0” x 29’1,5”, tonaż 361 ton. Załoga: 75. Uzbrojenie: 14 karonad 24-f i 2 karonady 18-f. W aktywnej służbie w 1801 i od 1803 do 1812. Sprzedany 16.04.1812.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-23, 19:56
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-04-24, 17:55
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CALPE (zdobyty 1800).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-04-24, 18:45
autor: Krzysztof Gerlach
Calpe – pierwotnie hiszpańska polakra San Jose, zbudowana w 1796 w Grecji. Porwana z kotwicy 27.10.1800 w miejscowości Fuengirola przez łodzie z brytyjskiego okrętu i wcielona do Royal Navy pod nazwą Calpe jako bryg-slup 14-działowy. Wymiary: 75’4” x 26’3” x 12’6”, tonaż 209 ton. Prawdopodobne uzbrojenie: 14 karonad 18-f. Służył głównie na Morzu Śródziemnym, sprzedany w Lizbonie w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-24, 22:48
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie poproszę o opisanie slupów typu Fly: Fly (1752.04.09) i Ranger (wod.1752.10.07).
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-04-25, 06:54
autor: Krzysztof Gerlach
Typ Fly – 8-działowe slupy dwumasztowe projektu Peirsona Lock. Dane projektowe – wymiary: 75’0” x 20’3” x 9’10”, tonaż 140 ton. Załoga: 50. Uzbrojenie: 8 x 3-f (wszystkie na otwartym pokładzie) oraz 10 półfuntowych działek relingowych. Z przodu mała dziobówka, z tyłu mała rufówka, obie zawieszone bardzo nisko, przez co pokład główny znajdował się tylko między nimi (tworząc otwarte śródokręcie), natomiast w przód i w tył od niego usytuowano małe platformy, silnie przesunięte w dół (oczywiście z zewnątrz niewidoczne).
Ranger – zbudowany w Woolwich. Wymiary rzeczywiste: 75’0” x 20’4,5” x 9’10”, tonaż 141 tony. Otaklowany (przynajmniej pierwotnie) jako snow. W aktywnej służbie od marca 1753 do 1780. Sprzedany 16.01.1783.
Fly - zbudowany w Portsmouth. Wymiary rzeczywiste jak projektowe. Otaklowany (przynajmniej pierwotnie) jako kecz. W aktywnej służbie od lipca 1752 do kwietnia 1772. Sprzedany 23.09.1772.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-25, 17:29
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GALGO (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-04-25, 19:42
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Panie Krzysztofie, czy pomiędzy slupem Diligence (wod.1756.07.29), a slupami typu Alderney (Alderney wod. 1757.02.05 i Stork wod.1756.11.08) były jakieś różnice?
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-04-25, 19:49
autor: Krzysztof Gerlach
Galgo – bryg hiszpański, zbudowany w 1795 w Ferrol. Zdobyty przez Anglików 15.11.1799 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy (zarejestrowany w lutym 1800), jako bryg-slup 18/14-działowy. Wymiary: 99’0” x 29’0” 13’0”, tonaż 395 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 16 dział. W służbie na wodach Indii Zach. i Ameryki. Zatonął 9.10.1800 przewrócony przez szkwał u wybrzeży Wirginii – zginęło 96 ludzi, w tym dowódca.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-25, 20:09
autor: Krzysztof Gerlach
Niemal na pewno trzy slupy z połowy XVIII w. - Diligence, Stork i Alderney - budowano wg tego samego projektu, którego autorem był William Bately, miały więc te same dane projektowe. Rzecz jednak w tym, że chociaż wszystkie zaczęto jako dwumasztowe snowy, to tylko slup Diligence rzeczywiście ukończono z takim takielunkiem, a Stork i Alderney wprowadzono do służby od razu jako trójmasztowce. Oczywiście po zbudowaniu wszystkie trzy różniły się trochę między sobą i względem projektu także wymiarami, lecz pod tym względem nie były to znaczące różnice.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-26, 18:10
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu AUTUMN (zakupiony 1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-04-26, 19:12
autor: Krzysztof Gerlach
Autumn – pierwotnie statek handlowy, zbudowany w 1800 w South Shields. Kupiony przez Royal Navy od firmy Perry & Co 28.02.1801, wcielony bez zmiany nazwy i do 19.03.1801 wyposażany w Woolwich w charakterze gładkopokładowego, trójmasztowego slupa 14-działowego. Wymiary: 98’11” x 28’4”, tonaż 335 ton. Załoga: 70. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 12 karonad 24-funtowych, na rufówce 2 karonady 18-f. Służył aktywnie na wodach Kanału La Manche do 1805 r. Potem hulk mieszkalny do 1810, kiedy zaczęto jego przebudowę na okręt moździerzowy. Przemianowany na Strombolo 15.02.1811 i wcielony do aktywnej służby w marcu 1811 jako moździerzowiec. Sprzedany 9.02.1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-27, 17:46
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TRINCOMALEE (zdobyty 1801).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.

: 2009-04-27, 20:13
autor: Krzysztof Gerlach
Trincomalee – okręt wprawdzie używany przez Royal Navy, ale w niej nie zarejestrowany, więc teoretycznie nie należący do brytyjskiej marynarki. Pierwotnie był francuskim trójmasztowcem handlowym i korsarskim Gloire, zbudowanym około 1798/1799 w Bayonne, zarejestrowanym w Bordeaux. Tonaż około 300 ton, wymiary: 29,95 x 8,46 m, uzbrojenie: 16 x 6-f. W sierpniu 1800 wyposażony na Ile de France do służby korsarskiej. Zdobyty przez Anglików na Oceanie Indyjskim 23.03.1801. Używany odtąd pod nazwą Trincomalee jako 16-działowy slup trójmasztowy. Wymiary: 98’3” x 27’9” x 14’. Tonaż 320 ton. Załoga: 121. Uzbrojenie: 16 x 6-f. W 1803 zdobyty przez Francuzów i przemianowany na Émilie albo Émilien. Eksploatowany dalej jako jednostka korsarska (korweta), wyposażona na Ile de France w 1804 (załoga 150, uzbrojenie 16 x 6-f). Ponownie zdobyty przez Anglików w Indiach Wsch. 25.09.1806, znów przemianowany na Trincomalee oraz używany przez Royal Navy jak poprzednio. Zapewne sprzedany około 1808.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach

: 2009-04-27, 21:27
autor: Janusz Kluska
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam Janusz.

: 2009-04-28, 17:44
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu TRINCOMALEE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.