Maciej3 pisze:Artykułu nie czytałem, bo tych "okrętów" nie mam, ale jeśli jedynym problemem jest "nałożenie" poprawki zamiast jej "wprowadzenia", to powiedziałbym, że artykuł jest super

Ja rozumiem czepianie się określeń, prośbę o precyzje, zgodność z językiem polskim itd., ale błagam nie popadajmy w paranoję!
Dzisiaj kupiłem ten numer i pozwól, że wrzucę kilka rzeczy, bo właśnie skończyłem czytać "część techniczną" artykułu. Będę niestety musiał operować cytatami, żeby całość była czytelna.
Więc zaczynajmy...
"... Oficjalnie wszystkie one miały takie same charakterystyki, ale wartości te, a zwłaszcza wyporność, pozostawały jednakowe tylko na papierze. Nie było to wielką tajemnicą, że na podstawie wyglądu zewnętrznego i wymiarów okrętów uważny obserwator mógł dostrzec, że wartości rzeczywiste nie odpowiadały tym oficjalnie przedstawionym w dokumentach. Jednak porównanie takie było możliwe dopiero po wcieleniu wszystkich trzech jednostek do służby. ... Wprowadzony jako ostatni z serii <Admiral Graf Spee> w stosunku do swoich poprzedników posiadał najwięcej zmian wewnętrznych ..."
I takie pytania do Autora.
1. Jak uważny musiałby być obserwator aby dostrzec różnice między "Scheerem", a "Grafem Spee" ? Przecież w początkowym okresie służby oba okręty były bliźniaczo podobne do siebie.
2. Jaki trzeba mieć wzrok, żeby dostrzec różnice wewnętrzne ? Z zewnątrz nie widać różnic w budowie, czy grubościach pancerzy.
3. O jaki kąt był pochylony pancerz na "Deutschlandzie" i "Scheerze" ? Po tym zdaniu: "... W kadłubie <Spee> wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych w stosunku do poprzedników, między innymi pancerz burtowy odchylony o kąt 13 stopni..." wypadałoby podać kąty dla poprzedników.
Kolejna perełka.
"... Ponadto Panzerschiff C otrzymał wzdłużną gródź torpedową, która sięgała do samego dna, podczas gdy na dwóch pozostałych tylko do podwójnego. ..."
No ręce opadają na coś takiego. Jakby nie patrzeć, to cała trójka miała dno podwójne.
Jednak niemałe ciekawostki są jeszcze przed nami.
W dziale napęd mamy w opisie jednostki PSe (HP). Czy ktoś mógłby mi wyjaśnić owe PSe ? Poza tym uważam, że zamiast HP można było użyć naszych pospolitych KM.
Natomiast w tabeli jest coś jeszcze lepszego. Na pozycji 6 mamy:
Moc maszyn WPS 54 000 SHP (!!!)
PS 53 650 HP
Nie to żebym się czepiał jakoś specjalnie, ale
parowe konie mechaniczne przy danych motorowca !?
Uzbrojenie.
"... Tuż przed wyruszeniem okrętu na korsarski rejs zamontowano na nim dwie armaty kal. 2 cm MG C/30 na pojedynczej lawecie po obu burtach na pokładzie głównym tuż za wieżą B. Ich ilość wzrosła do 12 sztuk. ..."
I to jest wszystko o 20 mm działkach plot. Bardzo czytelne - prawda ? Tym bardziej, że nie ma wzmianki o pierwotnym wyposażeniu w działka tego kalibru.
Na koniec o dalmierzach.
"... Do kierowania ogniem artylerii ciężkiej służyły dwa dalmierze o bazie 10,5 m umieszczone w dwóch opancerzonych obrotowych
kopułach na szczycie przedniego masztu i rufowego stanowiska dowodzenia. W przypadku awarii jednego z nich wieże artylerii głównej mogły prowadzić ogień samodzielnie, biorąc namiary za pomocą dalmierzy o bazie 10,5 m zamontowanych w każdej z wież.
Kierowanie ogniem przez artylerię średnią odbywało się za pomocą dalmierza o bazie 7,0 m umieszczonego na dachu głównego stanowiska dowodzenia. ..."
To już bez komentarza, a podkreślenia moje.
Tyle jeśli chodzi o rzeczy "bijące" po oczach. Działalności operacyjnej nie zacząłem czytać. Całkiem możliwe, że ktoś już ma to za sobą