https://stat.gov.pl/download/gfx/portal ... o_2019.pdf
Są jeszcze dane pomocnicze z innych źródeł i między innymi statków etc. Jest też o tym czego nie obejmuje:― system oparty na danych rejestrowanych na zgłoszeniach celnych, zwany systemem EXTRASTAT — obejmujący swym zakresem obrót towarowy Polski realizowany z tzw. „krajami trzecimi”, tj. niebędącymi państwami członkowskimi UE,
― system INTRASTAT, tj. system statystyki obrotów towarowych Polski realizowanych wyłącznie z państwami członkowskimi UE
Ergo nie ma podstaw niby by myśleć, że autorzy roczników nie mają dostępu do tego typu danych jak wartości. Niestety nie publikuje się w tych rocznikach konkretnych wartości dla handlu morskiego Polski. Innego publicznego źródła dla tych danych nie znam.― usług, z wyjątkiem towarów dostarczonych w celu uszlachetniania i po uszlachetnianiu, ― towarów będących przedmiotem tranzytu, ― towarów umieszczonych czasowo w składach celnych i w wolnych obszarach celnych (WOC), ― towarów dopuszczonych czasowo do obrotu, poza obrotem uszlachetniającym, ― środków płatniczych i papierów wartościowych, ― towarów przeznaczonych dla placówek dyplomatycznych, ― złota monetarnego
A z ciekawości sprawdziłem 2019r z roczników statystycznych 93mln ton. To tak byśmy mieli wyobrażenie jak to się rozbija, bo nie ma to sensu w odniesieniu do magicznych 15% PKB, a i to jest tylko udziałem w całości wartości exportu, a nie jak ktoś mylnie może interpretować udział w PKB.
- masowce ciekłe: 26,8 mln ton
- masowce suche: 29,7 mln ton
- kontenery duze: 23 mln ton
- toczne: 8,9 mln ton
- pozostałe: 5,3 mln ton
W rzeczy samejOrlik pisze:w wielu źródłach podaje się owe 30%, ale jakoś nikt nie podaje, w jaki sposób zostało to policzone.