Przyszłość MW

Wszelkie tematy związane z PMW

Moderatorzy: crolick, Marmik

AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Postanowiłem zrobić mały risercz i tak zatem tego... Idąc za rocznikami statystycznymi handlu dane bazują na źródle:
https://stat.gov.pl/download/gfx/portal ... o_2019.pdf
― system oparty na danych rejestrowanych na zgłoszeniach celnych, zwany systemem EXTRASTAT — obejmujący swym zakresem obrót towarowy Polski realizowany z tzw. „krajami trzecimi”, tj. niebędącymi państwami członkowskimi UE,
― system INTRASTAT, tj. system statystyki obrotów towarowych Polski realizowanych wyłącznie z państwami członkowskimi UE
Są jeszcze dane pomocnicze z innych źródeł i między innymi statków etc. Jest też o tym czego nie obejmuje:
― usług, z wyjątkiem towarów dostarczonych w celu uszlachetniania i po uszlachetnianiu, ― towarów będących przedmiotem tranzytu, ― towarów umieszczonych czasowo w składach celnych i w wolnych obszarach celnych (WOC), ― towarów dopuszczonych czasowo do obrotu, poza obrotem uszlachetniającym, ― środków płatniczych i papierów wartościowych, ― towarów przeznaczonych dla placówek dyplomatycznych, ― złota monetarnego
Ergo nie ma podstaw niby by myśleć, że autorzy roczników nie mają dostępu do tego typu danych jak wartości. Niestety nie publikuje się w tych rocznikach konkretnych wartości dla handlu morskiego Polski. Innego publicznego źródła dla tych danych nie znam.

A z ciekawości sprawdziłem 2019r z roczników statystycznych 93mln ton. To tak byśmy mieli wyobrażenie jak to się rozbija, bo nie ma to sensu w odniesieniu do magicznych 15% PKB, a i to jest tylko udziałem w całości wartości exportu, a nie jak ktoś mylnie może interpretować udział w PKB.
- masowce ciekłe: 26,8 mln ton
- masowce suche: 29,7 mln ton
- kontenery duze: 23 mln ton
- toczne: 8,9 mln ton
- pozostałe: 5,3 mln ton
Orlik pisze:w wielu źródłach podaje się owe 30%, ale jakoś nikt nie podaje, w jaki sposób zostało to policzone.
W rzeczy samej
szafran
Posty: 2197
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Wspierać polskie stocznie, które i tak są na skraju bankructwa? Przecież jak tylko dostaną jakieś zlecenia od państwa to będą ciągnąć tyle ile wlezie. A jak jeszcze dodamy kosmiczne wymagania naszej MW to jest idealny przepis na marnowanie pieniędzy.
oskarm
Posty: 1419
Rejestracja: 2012-08-30, 18:23

Re: Przyszłość MW

Post autor: oskarm »

Tu nie trzeba ratunku, tylko stalego, przewidywalnego zamawiania okretow, na takim poziomie, by MW mogla wykonywac realnie, postawione jej zadania. Tyle i tylko tyle. To sa pieniadze na poziomie ok. 7% urealnionych wydatkow modernizacyjnych MON.

Obiecujac 7 Gawronow, a pozniej finansujac budowe 1 (w tym beznakladowo) przez tyle lat raczej trudno oczekiwac sprawnego przeprowadzenia budowy w 4 lata i swietnej kondycji stoczni.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1326
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

AdrianM pisze:
Ergo nie ma podstaw niby by myśleć, że autorzy roczników nie mają dostępu do tego typu danych jak wartości. Niestety nie publikuje się w tych rocznikach konkretnych wartości dla handlu morskiego Polski. Innego publicznego źródła dla tych danych nie znam.


W rzeczy samej
Dokładne dane łącznie z bazą dostawy per kraj docelowy mają Urzędy Celne. Do niedawna można było sobie za grosze zamówić np. listę eksporterów do Kanady za dany okres. RODO ograniczyło dostępność, ale zdaje się można taką listę zamówic tylko bez nazw konkretnych firm.
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Tadeusz Klimczyk pisze:Dokładne dane łącznie z bazą dostawy per kraj docelowy mają Urzędy Celne.
Dziękuje za informacje. Tak też mi się intuicyjnie wydawało, ale nie byłem pewien.
szafran pisze:Wspierać polskie stocznie
Nie bierzmy wszystkich jedną miarą. Chociaż realistycznie patrząc lobby będzie tam gdzie ludzie z partii mają stołki. Niby największe szanse na sukces i w ogóle sens ma dawanie zleceń stocznią prywatnym, a paradoks jest taki, że te stocznie na fali nacjonalizmu tych zleceń najpewniej nie będą miały :(
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Oskarm, wybacz, ale jaka strategia zamawiania okrętów!? Nigdy czegoś takiego nie było i nie będzie. To zdecydowanie przekracza nasze krajowe możliwości.
Jeśli MW ma/chce nadal istnieć musi sama znaleźć sposób na przetrwanie. Nie zrobią tego za nią politycy, ani nawet SG WP. 30 ostatnich lat powinno wystarczyć, aby przestać się łudzić.
MW powinna wytypować okręty, do stopniowej modernizacji i małymi krokami ją realizować. Np. OHPy na pierwszy ogień. Obie po remoncie, to teraz stopniowa wymiana starego wyposażenia i uzbrojenia na nowsze. To jedyne "Mieczniki" jakie mogą być.
Jak się MW będzie upierać przy nowych okrętach, to zostanie z nowymi: Ślązakiem trójką Kormoranów i szóstką holowników .
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
Piotr S.
Posty: 2416
Rejestracja: 2006-05-24, 18:48

Re: Przyszłość MW

Post autor: Piotr S. »

AdrianM pisze: A z ciekawości sprawdziłem 2019r z roczników statystycznych 93mln ton. To tak byśmy mieli wyobrażenie jak to się rozbija, bo nie ma to sensu w odniesieniu do magicznych 15% PKB, a i to jest tylko udziałem w całości wartości exportu, a nie jak ktoś mylnie może interpretować udział w PKB.
- masowce ciekłe: 26,8 mln ton
- masowce suche: 29,7 mln ton
- kontenery duze: 23 mln ton
- toczne: 8,9 mln ton
- pozostałe: 5,3 mln ton
A to ciekawe dlaczego tylko 93 mln ton coś się tu się nie zgadza .
Przeładunki w polskich portach wzrosły w 2019 r. do 108,3 mln ton z 105,7 mln ton w 2018 r. To wzrost o 2,4 proc. i oznacza, że po raz drugi w historii przeładunki przekroczyły 100 mln ton – wynika z danych Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. https://www.tvp.info/46240273/po-raz-dr ... 00-mln-ton
Inne portale również podawały przeładunki około 110 mln ton a nie 93 mln ton to bardzo duża różnica ja obstaje przy danych z Ministerstwa Gospodarki Morskiej . A te dane z roczników statystycznych to lipa w proszku tak samo podali dane dla portów za rok 2018 .gdzie też przeładunki według nich były po niżej 100 mln ton.
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

A przeczytałeś czego roczniki nie obejmują?
Awatar użytkownika
Orlik
Posty: 874
Rejestracja: 2008-12-15, 18:14

Re: Przyszłość MW

Post autor: Orlik »

Tadeusz Klimczyk pisze:Dokładne dane łącznie z bazą dostawy per kraj docelowy mają Urzędy Celne. Do niedawna można było sobie za grosze zamówić np. listę eksporterów do Kanady za dany okres. RODO ograniczyło dostępność, ale zdaje się można taką listę zamówic tylko bez nazw konkretnych firm.
OK, ale czy ktoś to zbiera i opracowuje? Czy są jakieś publikacje, w których można znaleźć dane dla portów morskich?
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1326
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

Nie wiem czy są, może ktoś na uczelniach to bada.

Z drugiej strony nie bardzo rozumiem jaki związek mają dane przeładunkowe polskich portów z potrzebą utrzymywania marynarki wojennej. To są zbyt proste analogie.
Awatar użytkownika
Orlik
Posty: 874
Rejestracja: 2008-12-15, 18:14

Re: Przyszłość MW

Post autor: Orlik »

Mogą być publikacje akademickie. :wink:
Tadeusz Klimczyk pisze:Z drugiej strony nie bardzo rozumiem jaki związek mają dane przeładunkowe polskich portów z potrzebą utrzymywania marynarki wojennej. To są zbyt proste analogie.

Po pierwsze, nie tyle dane przeładunkowe, co udział handlu morskiego w polskim handlu zagranicznym. Po drugie, na taki związek wskazali autorzy petycji, o której pisaliśmy. Można z tym dyskutować, może to są zbyt proste analogie, ale interes gospodarczy państwa był i jeszcze długo będzie głównym celem utrzymywania sił morskich, w tym marynarki wojennej.
Ostatecznie nie kadłub, działa, czy torpedy, ale ludzie decydują o wartości okrętu.
Tadeusz Klimczyk
Posty: 1326
Rejestracja: 2004-04-05, 09:06
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: Tadeusz Klimczyk »

No cóż....jak trzeba coś koniecznie uzasadnić to się korzysta z takich gładkich intelektualnych protez.

Tak na marginesie. Jeśli towar eksportowany z Polski został wyprodukawany z zagranicznych komponentów, w zakładzie należącym do zagranicznej spółki giełdowej i jest własnością tejże to jakie marynarki wojenne świata mają dzięki temu uzasadnienie swojego istnienia ?
AdrianM
Posty: 2823
Rejestracja: 2018-03-14, 18:34

Re: Przyszłość MW

Post autor: AdrianM »

Tu raczej pytanie czy całkowicie odpuszczamy, czy też próbujemy utrzymać cokolwiek choćby do prezentacji bandery. W sumie nie musi to być nic wielkiego. 3 NiMy, Xavery, Ślązak i może te 2 Mieczniki to maksimum.

Cały czas nie mogę uwierzyć, że komuś przeszło przez głowę pozyskanie 1 przejściowego OP. Ostatnio buta w kwestii "z niczego nie rezygnujemy" jest już coraz bardziej groteskowa, ale by aż tak się zatracić to jest jednak już odlot :(
Awatar użytkownika
Marmik
Posty: 5085
Rejestracja: 2006-04-30, 23:49
Lokalizacja: Puck

Re: Przyszłość MW

Post autor: Marmik »

AdrianM pisze:W sumie nie musi to być nic wielkiego. 3 NiMy, Xavery, Ślązak i może te 2 Mieczniki to maksimum.
I tu jest problem, bo nawet te dwa Mieczniki mogą się okazać nierealne (wszak to dwa razy Ślązak+... coś Wam to mówi? ). Niemniej oznaczać to mogłoby to o czym pisałem chyba ze 2-3 lata temu, czyli obskoczenie OPM w NATO + korweta bankietowa (cały czas podkreślam, że to nie jest pejoratyw). Żadnego planu B chyba nikt nie bierze pod uwagę, bo i po co.
To co dla innych jest brzegiem morza, dla marynarza jest brzegiem lądu.
szafran
Posty: 2197
Rejestracja: 2007-05-25, 19:27
Lokalizacja: Sopot

Re: Przyszłość MW

Post autor: szafran »

Od dłuższego czasu powtarzam - Żadnych marzeń o super rakietkach i kółeczkach na mapie Bałtyku. W normalnych czasach nie było nas na to stać ani też nie było żadnej woli żeby to pozyskać. Co najwyżej jakieś ploteczki na Twitterku.

Trzeba być realistą. Ja nie zostanę mężem Moniki Bellucci i nie planuję z nią wyglądu naszej półki na książki. W teorii szansa jakaś jest. Może się zlituje i weźmie mnie za męża i utrzymanka. Albo będzie to korzystne dla sojuszu polsko-włoskiego. A może jakiś admirał wspomni, że nie ma Polski w NATO bez małżeństwa Szafrana z Bellucci.

MCM, Ślązak i Czernicki to przyszłość MW RP na najbliższe dekady.
Waldek K
Posty: 2028
Rejestracja: 2004-01-30, 10:16
Lokalizacja: Szałsza

Re: Przyszłość MW

Post autor: Waldek K »

Tomasz Dmitruk przekazuje info z MON w/s Orki (pomostowej)
https://twitter.com/goltarr/status/1256704212781740032
"realizowane jest zadanie związane z pozyskaniem o. podwodnych w formie rozwiązania pomostowego, tj. zakupu od partnera zagranicznego jednego o. podwodnego (z opcją rozszerzenia o kolejną jednostkę)"
Widzę tu niestety pewną analogię z Ratownikiem: najpierw były dwa, potem jeden z opcją na drugi, a na końcu "0". Ponadto ta informacja z MONu ma datę 9 kwietnia, a miesiąc temu, to jeszcze i "Ratownik" był.
Oczywiście zawsze można tłumaczyć to i tak, że opcja na drugą jednostką wynika z jej nieznanych kosztów w związku z kanibalizacją, ale nawet ta "optymistyczna wersja" nie wróży niczego dobrego. :?

Poza wszystkim, zastanawiam się, jak SAAB miałby nam wyremontować (o modernizacji raczej nie myślę) A17, skoro ich moce przerobowe wystarczają na 1 o.p. w jednym czasie :?:
„Przed wydaniem ogromnych pieniędzy na obronę, trzeba stworzyć dla ludzi taki poziom życia, którego sami będą chcieć bronić.”
– Carl Gustaf Mannerheim
ODPOWIEDZ