Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Blonde – siostrzana jednostka korwety Belette. Po zdobyciu przez Anglików 27.11.1793 w pobliżu Ouessant wcielona (teoretycznie) do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 28-działowa fregata, okręt 6 rangi. Naprawdę nigdy nie służyła pod brytyjską banderą i nie została pomierzona, więc dane angielskie nie istnieją. Sprzedana już w 1794.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie poproszę o opisanie fregaty Heroine (wod. 1783.08).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Heroine – fregata 32-działowa budowana prywatnie (tzn. bez zamówienia marynarki), wg własnego projektu, w stoczni Henry’ego Adams, w Bucklers Hard. Kiedy znajdowała się jeszcze na pochylni, została kupiona przez Royal Navy w 1782 (najpóźniej w maju) i wykończona zgodnie ze standardami Urzędu Marynarki, co zmusiło do wielu zmian. Objęły one podniesienie przejść przyburtowych i śródokręcia, wydłużenie pokładu dziobowego, rozciągnięcie pełnych nadburć pokładu rufowego prawie do grotmasztu, wycięcie furt wiosłowych, dodanie poprzeczek do rostrów, korektę rumpla, kluz, pachołów kotwicznych i luków zejściówek. Wymiary: 130’11,5” x 36’10,75” x 13’0”, tonaż 779 ton. Miała trochę nietypowe (jak na marynarkę brytyjską) kształty wręgów, charakterystyczne nieco bardziej dla statków handlowych, ale nie ustępowała zaletami fregatom zbudowanym wg projektów inżynierów Navy. Załoga: 220. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 4 x 6-f (w 1793 dodano tu 6 karonad 18-f), na dziobowym 2 x 6-f. Po zwodowaniu ukończono wyposażanie 11.10.1783 w Portsmouth. Ponieważ wojna właśnie się skończyła, fregata stała prawie bezczynnie do stycznia 1793. W marcu skierowano ją do Indii Wschodnich, co zapoczątkowało okres aktywnej służby. Wycofana do rezerwy w sierpniu 1798. W lutym i marcu 1800 przystosowana w Portsmouth do przewożenia żołnierzy i wprowadzona ponownie do aktywnej służby, ale już w charakterze 16-działowego transportowca wojska. Okręt ten uczestniczył w desantowaniu armii brytyjskiej w Egipcie w 1801. W latach 1802-3 pełnił rolę pływającej baterii. Wypożyczony stowarzyszeniu Trinity House w 1803. Sprzedany w Woolwich 5.02.1806.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis angielskich danych okrętu angielskich danych okrętu POULETTE (zajęty 1793).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Poulette – siostrzana jednostka korwety Belette. Po zajęciu przez Anglików w Tulonie 29.08.1793, wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako (przynajmniej teoretycznie) 28-działowa fregata, okręt 6 rangi. Walczyła pod brytyjską banderą na Morzu Śródziemnym, ale nigdy nie dotarła do stoczni angielskiej, więc nie została pomierzona, a dane „angielskie” nie istnieją. Kiedy 19.10.1796 na Korsyce wylądowały francuskie siły okupacyjne, Poulette była w tak złym stanie, że nie nadawała się do wyjścia w morze. Brytyjczycy spalili ją więc 20.10.1796 w Ajaccio.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu AMARANTHE (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Amaranthe – pierwotnie mała holenderska fregata 24-działowa Venus, zbudowana w Amsterdamie w 1768. Zdobyta przez Anglików 28.08.1799 na Nieu Diep w pobliżu Texel i wcielona do Royal Navy pod nazwą Amaranthe, jako okręt 6 rangi, fregata 28-działowa. Wymiary: 112’6” x 31’9” x 10’6”, tonaż 498 ton. Załoga: 195. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 24 x 9-f, na rufowym 2 x 6-f, na dziobowym 2 x 6-f. Ponieważ w trakcie jej przygotowywania do służby pod brytyjską banderą zawarto w Amiens traktat pokojowy, prace zawieszono i fregata nie zdążyła się napracować. Rozebrano ją w Deptford w marcu 1804.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BRAAK (zdobyty 1799).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za opisanie fregaty Heroine.
Poproszę o opisanie zakupionych fregat: Sir Edward Hughes (1804.05) i Sir Francis Drake (1805).
POzdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Braak – pierwotnie holenderska fregata 26-działowa Minerva, zbudowana w admiralicji Zelandii, zwodowana w Veere w 1787. Wymiary w stopach amsterdamskich: 126 x 36 i 3/11 x 13 i 10/11. Załoga: 150. Zdobyta przez Anglików 28.08.1799 na Nieu Diep w pobliżu Texel i wcielona do Royal Navy pod nazwą Braak, jako okręt 6 rangi, post-ship 24-działowy. Wymiary: 116’6,5” x 34’8,5” x 10’6”, tonaż 613 ton. Załoga: 155. Uzbrojenie: na pokładzie głównym 22 karonady 32-f, na rufowym 2 x 6-f. Wyposażana do służby pod brytyjską banderą od lipca 1800 do września 1801. Sprzedana w 1802.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Sir Edward Hughes, Sir Francis Drake – oba żaglowce zbudowano w Bombaju dla Czcigodnej Kompanii Wschodnioindyjskiej. Dopiero po zakupie przez Royal Navy zostały przekształcone we fregaty. Ich „grzechem pierworodnym” pozostały linie kadłuba, dobre dla statków handlowych, ale niedobre dla okrętów wojennych. Dlatego pozbyto się ich tak szybko, jak tylko się dało, prędko przystosowując do roli dla nich właściwej – transportowców.

Sir Edward Hughes – zwodowany 22.03.1784 pod tą nazwą (w starszych książkach „stoi”, że w 1787). Wykonany z teku. W latach 1787-1803 odbył 9 rejsów z Anglii do Indii Wsch. i z powrotem. Kupiony przez marynarkę brytyjską w maju 1804 za 35 tysięcy funtów, ale zarejestrowany dopiero 13.08.1806. Po przebudowie był formalnie okrętem 5 rangi, fregatą 38-działową z armatami 18-funtowymi na pokładzie głównym. Wymiary: 147’2” x 39’1” x 19’4,5”, tonaż 962 tony. Pod koniec 1807 został odstawiony do rezerwy, a w okresie od marca do lipca 1808 przebudowany w Woolwich na transportowiec. Odtąd załoga 90, uzbrojenie: na pokładzie głównym 18 x 9-f, na dziobowym 2 x 9-f. Przemianowany na Tortoise 28.11.1807. Od 1824 do 1838 hulk węglowy, od 1841 ponownie transportowiec, od 1844 hulk-koszary. Rozebrany w 1863.

Sir Francis Drake – zbudowany w 1797 pod nazwą Asia. Kupiony przez marynarkę brytyjską w 1805, ale przemianowany i zarejestrowany dopiero 13.08.1806. Po przebudowie był formalnie okrętem 5 rangi, fregatą 32-działową z armatami 12-funtowymi na pokładzie głównym. Wymiary: 132’3,5” x 35’5,5” x 14’0,5”, tonaż 751 ton. Załoga: 215. Prawdopodobne uzbrojenie pierwotne: na pokładzie głównym 26 x 12-f, na rufowym 12 karonad 24-f, na dziobowym 2 x 6-f i 2 karonady 24-f. Odstawiony do rezerwy 1813, a w okresie od lipca do września 1813 przebudowany w Deptford na transportowiec. Odtąd załoga 88, uzbrojenie: na pokładzie głównym 14 karonad 24-f i 2 działa 9-f, na rufowym 4 karonady 24-f, na dziobowym 2 x 9-f. Od 1817 flagowa jednostka na Nowej Fundlandii. Sprzedany z marynarki brytyjskiej 13.10.1825 w ręce cywilne. W 1831 kupiony przez portugalskie siły Dom Pedro i przemianowany na Dona Maria II. Wyleciał w powietrze w Macao 30.10.1850.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CONFIANCE (zdobyty 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Confiance – pierwotnie francuska korweta korsarska tej nazwy, zbudowana w Bordeaux w 1796 albo w listopadzie 1797. Nośność 365 ton, wyporność około 700 ton, wymiary: 35,86 x 9,53 x 5,00 m. Miała 24 furty. Wyposażono ją do służby korsarskiej w Bordeaux w maju 1799. Jej pierwszym dowódcą był Arnaud Taudin, a załoga liczyła 150 ludzi; uzbrojenie: 18 x 8-f i 4 działka relingowe. Od maja 1802 do marca 1803 używana na Ile de France jako statek handlowy. Po wybuchu nowej fazy wojny znowu (pod koniec 1803) wyposażona jako okręt korsarski. W końcu swojej kariery pod francuską banderą miała 100-180 ludzi, 16 do 18 x 8-f i 6-f, 6 karonad 12-f. Zdobyta w pobliżu Muros (Hiszpania) przez Anglików 3.06.1805 lub 4.7.1805 i wcielona do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako okręt 6 rangi, 22-działowy post-ship. Wymiary: 117’0” x 31’2,875” x 14’0”. Tonaż 492 tony. Załoga: 140. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 22 karonady 18-f. W aktywnej służbie od marca 1806. Od 1807 przeklasyfikowana na slup 18-działowy. Sprzedana w Woolwich 22.12.1810.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Awatar użytkownika
Janusz Kluska
Posty: 1160
Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
Lokalizacja: Wodzisław Śląski

Post autor: Janusz Kluska »

Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie kolejnych zakupionych przez marynarkę fregat: Weymouth (1804.05) i Mediator (1804.06).
Pozdrawiam Janusz.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4484
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Weymouth, Mediator – dwa okręty powstałe jako żaglowce Kompanii Wschodnioindyjskiej, charakteryzujące się typową budową ówczesnego eastindiamana, czyli mające górny pokład w postaci ciągłego spardeku, bez osobnego pokładu rufowego (chociaż z rufówką) i dziobowego. Stąd oba wcielone do Royal Navy (przynajmniej początkowo) jako niby dwupokładowce - do grupy 44-działowych okrętów tej kategorii (ranga 5).

Weymouth – zbudowany w 1797 w Kalkucie pod nazwą Wellesley. Kupiony przez Royal Navy w maju 1804 i przemianowany. Wymiary: 136’0” x 37’0” x 12’4”, tonaż 826 ton. Załoga: 254. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 18-f, na górnym 18 karonad 24-f. W aktywnej służbie 1805-1806. Od października 1806 do stycznia 1807 przystosowany w Woolwich do roli transportowca. Odtąd załoga 121, a uzbrojenie: na pokładzie dolnym 10 karonad 24-f, na górnym 6 karonad 24-f i 2 działa 6-f. W 1821 wycofany do rezerwy. Od 1829 okręt-więzienie na Bermudach. Sprzedany tam na rozbiórkę 2.07.1865.

Mediator – zbudowany pod nazwą Ann and Amelia, wg jednych w 1799 w Kalkucie, wg innych w 1781 w stoczni Thomasa Fishburn we Whitby. Kupiony przez Royal Navy w czerwcu 1804 i przemianowany. Wymiary: 134’8” x 34’5”, tonaż 689 ton. Załoga: 254. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 26 x 18-f, na górnym 18 karonad 24-f. W aktywnej służbie 1804-1807. Od 1808 transportowiec. Odtąd uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 18-f, na górnym 2 x 9-f. W 1809 przekształcony w brander i zużyty w tym charakterze 11.04.1809 podczas ataku na flotę francuską na Redzie Baskijskiej.

Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu BARBETTE (zdobyty 1805).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
ODPOWIEDZ