Strona 5 z 101
: 2008-06-13, 17:51
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa MERLIN (1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-13, 22:19
autor: Krzysztof Gerlach
Merlin – snow typu Bonetta. Projekt Thomasa Slade z 1755. Wymiary: 85’10” x 24’4” x 10’10”, tonaż 224 tony. Załoga: 100. Uzbrojenie: 10 x 6-f i 12 działek relingowych. Zbudowany w stoczni firmy Quallett, w Rotherhithe, zwodowany 20.03.1756. W kwietniu 1757 wyszedł z Falmouth w składzie eskorty konwoju; oddzielony od reszty okrętów podczas złej pogody, został zdobyty przez francuski żaglowiec korsarski 19.04.1757. Wynajęty przez marynarkę francuską i używany bez zmiany nazwy, jako korweta. Odbity przez Anglików w sierpniu 1757 i przemianowany na Zephyr. Zdobyty przez Francuzów w sierpniu 1778 (podawane są daty 14.08., 23.08., 25.08.) na Morzu Śródziemnym i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Zéphir (Zéphyr), jako korweta 14-działowa. W 1780 sprzedany w Tulonie z przeznaczeniem na okręt korsarski. Zdobyty przez angielski żaglowiec korsarski 26.08.1780 i spalony.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-14, 18:03
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa BONETTA (1756).
Panie Krzysztofie, jeśli można, ile było jednostek tego typu (Bonetta z 1755) i jakie nosiły nazwy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-14, 19:12
autor: Krzysztof Gerlach
Bonetta - snow typu Bonetta. Tonaż 227 ton. Zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe, zwodowany 4.02.1756. Sprzedany w 1776.
W typie tym, oprócz okrętów Merlin i Bonetta był jeszcze Spy.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-15, 17:31
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa BEAVER (1761 (mam też 1764 ??)).
Panie Krzysztofie, jeśli można, ile było jednostek tego typu (Beaver z ? ) i jakie nosiły nazwy ?
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-15, 18:07
autor: Krzysztof Gerlach
Slupy trójmasztowe o budowie fregaty, typu Beaver, zaprojektowane w 1760 na podstawie kadłuba francuskiej jednostki Abénakise, zdobytej w 1757 – ich dane przedstawiłem przy okazji slupa Martin z 1761. Były trzy: Beaver, Martin i Senegal.
Sam Beaver został zbudowany w stoczni firmy Inwood, w Rotherhithe, zwodowany 3.02.1761. Miał 285 ton. Sprzedany w 1783. Nie było brytyjskiego okrętu wojennego Beaver z 1764.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-16, 18:13
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa SPY (1756).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-16, 20:11
autor: Krzysztof Gerlach
Spy – snow zbudowany w stoczni firmy Inwood, w Rotherhithe, zwodowany 3.02.1756. Miał 222 tony. Sprzedany w 1773.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-17, 18:08
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętów SAVAGE (1748 oraz 1750).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-17, 20:26
autor: Krzysztof Gerlach
Savage z 1748. Slup (bryg-slup) 14-działowy kupiony przez Royal Navy w 1748. Tonaż 272 tony. Rozbił się 27.02.1748 u wysp Scilly (lub u przylądka Lizard).
Savage z 1750. Dwumasztowy slup 8-działowy budowany w królewskiej stoczni w Woolwich od 1749, zwodowany 24.03.1750. Wymiary: 73’6” x 21’ x 9”. Tonaż 144 tony. Załoga: 50. Uzbrojenie: 8 x 3-f plus 10 działek relingowych. Rozbił się 16.09.1776 koło Louisbourga, zerwany przez sztorm z kotwic u wysepki Scatari.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-18, 17:59
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa PERT (zdobyty 1804).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-18, 20:56
autor: Krzysztof Gerlach
Pert – pierwotnie francuski okręt korsarski Bonaparte, zdobyty przez Anglików w Indiach Zach. 12.11.1804 i wcielony do Royal Navy pod nazwą Pert, jako bryg-slup 14-działowy. Wymiary: 84’6” x 23’0” x 11’4”, tonaż 206 ton. Załoga: 70. Uzbrojenie: 14 karonad 12-f. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1805-07. Rozbił się 16.10.1807 u wybrzeży wyspy Margarita, zerwany z kotwic przez sztorm.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-19, 18:01
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa SAVAGE (1775).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-19, 23:59
autor: Krzysztof Gerlach
Savage z 1775 – okręt nieistniejący, wynik pomyłki z pierwszego wydania Colledge’a. Autorowi temu błędnie wydawało się, że slup tej nazwy, zwodowany w 1750 (o którym pisałem poprzednio), zatonął już w 1762 w Torbay, więc dla tego, który rozbił się 16.09.1776 niedaleko Louisbourga musiał stworzyć nową tożsamość. W rzeczywistości w latach 1750-1776 był to cały czas ten sam żaglowiec.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
: 2008-06-20, 17:55
autor: Nowak Krzysztof
Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów slupa SENEGAL (1760).
Panie Krzysztofie, jeśli można, proszę o angielskie dane brygu FANTOME (zdobyty 1810), omawianego w temacie obok.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
: 2008-06-20, 19:16
autor: Krzysztof Gerlach
Senegal – zbudowany w stoczni firmy Bird, w Rotherhithe, zwodowany 24.12.1760. Zdobyty przez Francuzów 14.08.1780 (czy następnego dnia) u Sandy Hook i wcielony do marynarki francuskiej bez zmiany nazwy (jednak o zapisie Sénégal), jako korweta 16–działowa (16 x 6-f) z załogą 129 osób. Okręt zdobyty przez Anglików 2.11.1780 u wejścia na rzekę Gambia. Kiedy wyposażano go w Gorée, z nieznanych powodów wyleciał w powietrze 22.11.1780 z całą załogą pryzową.
Istnieje też inna wersja historii tego żaglowca, wg której miałby to być slup Racehorse zakupiony przez Royal Navy w 1777 (i dopiero przez Francuzów przemianowany na Senegal), ale wydaje się dzisiaj mało prawdopodobna.
Fantome pod brytyjską banderą: 94’1” x 30’11” x 13’0”, tonaż 384 tony, załoga 121, uzbrojenie 2 x 6-f i 16 karonad 32-f.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach