Francuskie okręty spod żagla i pary (1)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Commerce de Lyon po swoim wodowaniu w Antwerpii przeszedł do Vlissingen, a w latach 1810-13 wchodził w skład eskadry Skaldy. W marcu 1814 zakotwiczony dla bezpośredniej obrony Antwerpii. Wycofany do rezerwy w Breście 24.11.1814 i nigdy już nie wprowadzony do aktywnej służby. Skreślony z listy floty 23.02.1819, rozebrany 1830-31.
Duguesclin, też zwodowany w Antwerpii, miał jeszcze mniej imponującą historię. W ogóle niczego nie zdziałał i został wycofany z floty w 1817.
Fregaty klasy de 18, budowane w Wenecji i pozostawione Austriakom w 1814 (teoretycznie 46-działowe):
Hebe, projektu Jacquesa-Noela Sane, zaczęta w 1811; Venus, tego samego projektanta, zaczęta w 1813.
Na pewno włoskie: Principessa di Bologna (w wersji francuskiej Princesse de Bologne), Piave, obie prawdopodobnie wg tych samych planów co wyżej wymienione.
Można łatwo zgadnąć, że Hebe to Pothkanowa Ebe, zaś Venus to Pothkanowa Venere.
Natomiast wszystkie moje opracowania francuskie jednoznacznie stwierdzają, że w marynarce tego kraju nigdy nie było fregaty o nazwie Moscou, Moscava, Moskow, ani żadnej podobnej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Duguesclin, też zwodowany w Antwerpii, miał jeszcze mniej imponującą historię. W ogóle niczego nie zdziałał i został wycofany z floty w 1817.
Fregaty klasy de 18, budowane w Wenecji i pozostawione Austriakom w 1814 (teoretycznie 46-działowe):
Hebe, projektu Jacquesa-Noela Sane, zaczęta w 1811; Venus, tego samego projektanta, zaczęta w 1813.
Na pewno włoskie: Principessa di Bologna (w wersji francuskiej Princesse de Bologne), Piave, obie prawdopodobnie wg tych samych planów co wyżej wymienione.
Można łatwo zgadnąć, że Hebe to Pothkanowa Ebe, zaś Venus to Pothkanowa Venere.
Natomiast wszystkie moje opracowania francuskie jednoznacznie stwierdzają, że w marynarce tego kraju nigdy nie było fregaty o nazwie Moscou, Moscava, Moskow, ani żadnej podobnej.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Wg opracowań francuskich to nawet pewne (różnią się tu od Gogga tylko określaniem początku budowy na 1810, nie 1811 rok). Rzecz jednak w tym, że nie znam ani jej typu, ani bliższych szczegółów konstrukcji, więc uznałem odpowiedź Pothkana za wyczerpującą kwestię akurat tej jednostki.
Krzysztof Gerlach
Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1158
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie poproszę o podanie informacji o następujących okrętach należących do Księstwa Neapolitańskiego: San Giovanni oraz San Gioacchino (oba 1783) -64 działowe, Partenope 1786, Ruggiero 1788, Tancredi 1789, Guiscardo 1791, Sannita 1792, Archimedes 1795 (typ Partenope) i Capri 1816 oraz Gioacchino 1816 (wszystkie 74 działowe). Wspomniane okręty znalazłem na stronie http://3decks.pbwiki.com/ . Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Januszu,
Nie mam o tych okrętach lepszych informacji, niż są na wspomnianej stronie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nie mam o tych okrętach lepszych informacji, niż są na wspomnianej stronie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2007-02-09, 11:41 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Panie Krzysztofie,
Według mnie, Francuzi nigdy nie mieli żaglowego liniowca o nazwie Brest. Może to pomylony port budowy z nazwą jednostki? W każdym razie, w grupie 74-działowców Jacquesa-Noela Sane „Grand Modele” było kilka zaczętych w 1813, były też zwodowane w 1813, jeden powstał w Breście. Może to któryś z nich, lecz musiałbym mieć jakiś punkt zaczepienia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Według mnie, Francuzi nigdy nie mieli żaglowego liniowca o nazwie Brest. Może to pomylony port budowy z nazwą jednostki? W każdym razie, w grupie 74-działowców Jacquesa-Noela Sane „Grand Modele” było kilka zaczętych w 1813, były też zwodowane w 1813, jeden powstał w Breście. Może to któryś z nich, lecz musiałbym mieć jakiś punkt zaczepienia.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
Dobry wieczór, Panie Krzysztofie na pewno ma Pan rację, nie wiem skąd wziąłem BREST jako nazwę liniowca, to pomyłka. Załączam listę okrętów liniowych zbudowanych według projektu Jacquesa-Noela Sané 'grand modele', którą skompletowałem:
[12.10.1810] MARENGO = PLUTON
[05.09.1813] SCIPION
[26.05.1815] KREMLIN = PROVENCE = HERCULE
[ . . ] PACIFICATEUR
[17.08.1803] MAGNANIME
[23.09.1803] SUFFREN
[18.11.1804] ACHILLE
[08.04.1804 lub 09.04.1804] ALGESIRAS = ALGECIRAS
[12.01.1804] LION
[12.04.1805] REGULUS
[17.06.1806] AJAX
[03.02.1806] ALCIDE = COURAGEUX
[ .09.1807] ALCIDE = D'HAUTPOUL
[21.12.1808] DANUBE
[27.05.1808] GLORIEUX = POLONAIS = LYS = POLONAIS
[08.02.1809] INFLEXIBLE = GOLYMIN
[31.03.1809] TRIOMPHANT
[25.05.1809] ULM
[21.05.1810] NESTOR
[15.08.1811] TRAJAN
[09.06.1811] TRIDENT
[23.02.1812] AGAMEMNON = AMPHITRITE
[14.04.1812] GAULOIS
[31.05.1812] ROMULUS = GUERRIERE
[15.08.1812] VILLE DE MARSEILLE
[05.12.1813] COLOSSE = PALLAS
[10.11.1813] DUGUAY-TROUIN
[09.10.1813] ORION
[ . . ] BRILLANT = GENOA
[05.07.1814] SUPERBE
[18.06.1818] COURONNE = GLORIEUX = DUC DE BERRY = GLORIEUX = DUC DE BERRY = GLORIEUX = MINERVE = ABER WRACH
[25.08.1820] JEAN BART
[22.09.1823] VÉNITIEN = TRITON
[25.08.1824] COURONNE = BARRICADE = DUPERRÉ
[23.09.1831] GÉNÉREUX
Byłbym ogromnie wdzięczny za poprawki i uzupełnienia.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
[12.10.1810] MARENGO = PLUTON
[05.09.1813] SCIPION
[26.05.1815] KREMLIN = PROVENCE = HERCULE
[ . . ] PACIFICATEUR
[17.08.1803] MAGNANIME
[23.09.1803] SUFFREN
[18.11.1804] ACHILLE
[08.04.1804 lub 09.04.1804] ALGESIRAS = ALGECIRAS
[12.01.1804] LION
[12.04.1805] REGULUS
[17.06.1806] AJAX
[03.02.1806] ALCIDE = COURAGEUX
[ .09.1807] ALCIDE = D'HAUTPOUL
[21.12.1808] DANUBE
[27.05.1808] GLORIEUX = POLONAIS = LYS = POLONAIS
[08.02.1809] INFLEXIBLE = GOLYMIN
[31.03.1809] TRIOMPHANT
[25.05.1809] ULM
[21.05.1810] NESTOR
[15.08.1811] TRAJAN
[09.06.1811] TRIDENT
[23.02.1812] AGAMEMNON = AMPHITRITE
[14.04.1812] GAULOIS
[31.05.1812] ROMULUS = GUERRIERE
[15.08.1812] VILLE DE MARSEILLE
[05.12.1813] COLOSSE = PALLAS
[10.11.1813] DUGUAY-TROUIN
[09.10.1813] ORION
[ . . ] BRILLANT = GENOA
[05.07.1814] SUPERBE
[18.06.1818] COURONNE = GLORIEUX = DUC DE BERRY = GLORIEUX = DUC DE BERRY = GLORIEUX = MINERVE = ABER WRACH
[25.08.1820] JEAN BART
[22.09.1823] VÉNITIEN = TRITON
[25.08.1824] COURONNE = BARRICADE = DUPERRÉ
[23.09.1831] GÉNÉREUX
Byłbym ogromnie wdzięczny za poprawki i uzupełnienia.
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Tu jeszcze trudniej o absolutną ścisłość niż w przypadku „Petit modele”. Wg moich informacji Algesiras zwodowany 8.07.1804. D’Hautpoul zwodowany 2.09.1807. Brillant został zwodowany pod nazwą Genoa 18.04.1815, tyle tylko, że już przez Anglików, którzy go zdobyli na pochylni w Genui dokładnie rok wcześniej.
Można tu jeszcze dodać 5 okrętów, których Francuzom nie udało się dokończyć. W Antwerpii położyli w 1811 stępki pod Belliqueux (rozebrany na pochylni w 1814), Alcide (sprzedany w 1814 na pochylni na rozbiórkę), Aigle i Impetueux, a w Genui w 1813 pod Brave.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Można tu jeszcze dodać 5 okrętów, których Francuzom nie udało się dokończyć. W Antwerpii położyli w 1811 stępki pod Belliqueux (rozebrany na pochylni w 1814), Alcide (sprzedany w 1814 na pochylni na rozbiórkę), Aigle i Impetueux, a w Genui w 1813 pod Brave.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
64-działowce, około 1200 ton, 50,2 x 13,2 x 6,4 m. Wszystkie zbudowane w Breście. Projektant Joseph-Louis Ollivier. Uzbrojenie: 26 x 24-f, 28 x 12-f, na pokładach otwartych 10 x 6-f.
Artesien – wziął udział w bitwie pod Ouessant 27.07.1778, w latach 1781-84 uczestniczył w kampanii Suffrena w Indiach Wschodnich. Skreślony z listy floty w lutym 1785, stał się hulkiem portowym w Rochefort.
Alexandre – walczył z Anglikami na Atlantyku i Oceanie Indyjskim w latach 1781-1782. Uzbrojony „en flute” (i – wg źródeł angielskich, noszący wówczas nazwę Menagere), został pochwycony 12.12.1782 przez Anglików. Używany w Royal Navy jako okręt 6 rangi Albermarle i sprzedany 1784 (jednak w kwestii zdobycia i używania w marynarce brytyjskiej prawdopodobnie mieszane są dane dwóch różnych jednostek).
Roland – 22.02.1779 w wyniku wypadku spłonął w Breście.
Eveille – brał udział w wojnie amerykańskiej, w tym we wrześniu 1781 w bitwie u zatoki Chesapeake. Skreślony z listy floty 1787.
Protee – zdobyty 24.02.1780 przez Anglików i wcielony do Royal Navy jako Prothee. Służył aktywnie 1780-1783. Od 1795 hulk jeniecki w Portsmouth, rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Artesien – wziął udział w bitwie pod Ouessant 27.07.1778, w latach 1781-84 uczestniczył w kampanii Suffrena w Indiach Wschodnich. Skreślony z listy floty w lutym 1785, stał się hulkiem portowym w Rochefort.
Alexandre – walczył z Anglikami na Atlantyku i Oceanie Indyjskim w latach 1781-1782. Uzbrojony „en flute” (i – wg źródeł angielskich, noszący wówczas nazwę Menagere), został pochwycony 12.12.1782 przez Anglików. Używany w Royal Navy jako okręt 6 rangi Albermarle i sprzedany 1784 (jednak w kwestii zdobycia i używania w marynarce brytyjskiej prawdopodobnie mieszane są dane dwóch różnych jednostek).
Roland – 22.02.1779 w wyniku wypadku spłonął w Breście.
Eveille – brał udział w wojnie amerykańskiej, w tym we wrześniu 1781 w bitwie u zatoki Chesapeake. Skreślony z listy floty 1787.
Protee – zdobyty 24.02.1780 przez Anglików i wcielony do Royal Navy jako Prothee. Służył aktywnie 1780-1783. Od 1795 hulk jeniecki w Portsmouth, rozebrany 1815.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Były to dwa stosunkowo niewielkie dwupokładowce hiszpańskie, oba zdobyte przez Anglików 16.01.1780 w „Moonlight Battle” (bitwie u przylądka Sta Maria).
Monarca, klasyfikowany przez Hiszpanów jako 70/74-działowiec, został zwodowany w 1756 (niektóre opracowania hiszpańskie podają 1759, ale raczej błędnie) w El Ferrol. W stoczni brytyjskiej wymierzono mu 174’10,25” x 49’11,5” x 20’8”, tonaż 1934 tony. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, lecz klasyfikowany tu tylko jako 68-działowiec (z 24-funtówkami w najniższej baterii). Sprzedany w 1791.
Diligente, klasyfikowany przez Hiszpanów jako 68/74-działowiec, został zwodowany w 1756 (niektóre opracowania hiszpańskie podają 1759, ale raczej błędnie) w El Ferrol. Przy wcielaniu do Royal Navy przemianowany na Diligent (lecz nazwa pisana też jako Diligence i Diligente). Anglicy wymierzyli mu 175’1” x 49’10,5” x 20’6,5”, tonaż 1953 tony, i klasyfikowali jako 70-działowiec (z 24-funtówkami w najniższej baterii). Sprzedany już w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Monarca, klasyfikowany przez Hiszpanów jako 70/74-działowiec, został zwodowany w 1756 (niektóre opracowania hiszpańskie podają 1759, ale raczej błędnie) w El Ferrol. W stoczni brytyjskiej wymierzono mu 174’10,25” x 49’11,5” x 20’8”, tonaż 1934 tony. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, lecz klasyfikowany tu tylko jako 68-działowiec (z 24-funtówkami w najniższej baterii). Sprzedany w 1791.
Diligente, klasyfikowany przez Hiszpanów jako 68/74-działowiec, został zwodowany w 1756 (niektóre opracowania hiszpańskie podają 1759, ale raczej błędnie) w El Ferrol. Przy wcielaniu do Royal Navy przemianowany na Diligent (lecz nazwa pisana też jako Diligence i Diligente). Anglicy wymierzyli mu 175’1” x 49’10,5” x 20’6,5”, tonaż 1953 tony, i klasyfikowali jako 70-działowiec (z 24-funtówkami w najniższej baterii). Sprzedany już w 1784.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Te trzy 74-działowce tworzyły typ Citoyen. Około 1500 ton, wymiary dość niejednolite już w projektach: 54,92 do 55,09 x 13,97 do 14,14 x 6,66 do 6,74 m. Uzbrojenie: 28 x 36-f, 30 x 18-f, na pokładach otwartych 16 x 8-f. Projektant – dla okrętu Citoyen podawany jest Antoine Groignard, dla dwóch pozostałych Joseph-Louis Ollivier. Zbudowane w Breście.
Citoyen – w 1780 w składzie eskadry Guichena uczestniczył w kilku bitwach na Antylach, podobnie w 1781 w składzie eskadry De Grasse’a. Wycofany ze służby w 1790.
Conquerant – zwodowany 29.11.1765. Walczył w 1778 w bitwie pod Ouessant, w 1780 w bitwie u przylądka Henry, w 1781 na Antylach. Remontowany w 1781. W marcu 1795 walczył w bitwie u przylądka Noli, w 1798 uczestniczył w wyprawie egipskiej generała Bonaparte i został zdobyty 2.08.1798 przez Anglików w bitwie pod Abukirem. Wcielony bez zmiany nazwy do Royal Navy, ale w rzeczywistości nigdy nie wyposażony do aktywnej służby, rozebrany w 1803.
Actif – 27.07.1778 walczył w bitwie pod Ouessant, w 1781 w eskadrach Guichena oraz La Motte-Picqueta. Sprzedany w 1784.
Jednak z jednym z okrętów tej grupy wiąże się pewna osobliwość. Otóż Conquerant miał dwukrotne „urodziny”. Po raz pierwszy zwodowano go w Tulonie 9.03.1746 (albo dzień później), jako 74-działowiec projektu Françoisa Coulomba; był jednym z pierwszych francuskich okrętów tej klasy (51,02 x 13,97 x 6,82 m). Został jednak zbudowany ze źle wysuszonego drewna i błyskawicznie zgnił. Przebudowano go więc w Breście w latach 1764-65 wg nowego projektu i ponownie zwodowano jako żaglowiec typu Citoyen. Pomimo częstych remontów był stale kiepskiej jakości i Francuzi zdecydowali się wycofać go już w 1796. Pomimo tego wprowadzili go znowu do aktywnej służby w 1798, lecz – bardzo osobliwie dla 74-działowca – niósł wtedy w dolnej baterii 28 dział 18-funtowych (niczym fregata!), w górnej 30 dział 12-funtowych, a na pokładach otwartych 16 sześciofuntówek. Nic dziwnego, że Anglicy nie natrudzili się z jego pokonaniem, ale też i nie znaleźli dla niego żadnego poważnego zastosowania.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Citoyen – w 1780 w składzie eskadry Guichena uczestniczył w kilku bitwach na Antylach, podobnie w 1781 w składzie eskadry De Grasse’a. Wycofany ze służby w 1790.
Conquerant – zwodowany 29.11.1765. Walczył w 1778 w bitwie pod Ouessant, w 1780 w bitwie u przylądka Henry, w 1781 na Antylach. Remontowany w 1781. W marcu 1795 walczył w bitwie u przylądka Noli, w 1798 uczestniczył w wyprawie egipskiej generała Bonaparte i został zdobyty 2.08.1798 przez Anglików w bitwie pod Abukirem. Wcielony bez zmiany nazwy do Royal Navy, ale w rzeczywistości nigdy nie wyposażony do aktywnej służby, rozebrany w 1803.
Actif – 27.07.1778 walczył w bitwie pod Ouessant, w 1781 w eskadrach Guichena oraz La Motte-Picqueta. Sprzedany w 1784.
Jednak z jednym z okrętów tej grupy wiąże się pewna osobliwość. Otóż Conquerant miał dwukrotne „urodziny”. Po raz pierwszy zwodowano go w Tulonie 9.03.1746 (albo dzień później), jako 74-działowiec projektu Françoisa Coulomba; był jednym z pierwszych francuskich okrętów tej klasy (51,02 x 13,97 x 6,82 m). Został jednak zbudowany ze źle wysuszonego drewna i błyskawicznie zgnił. Przebudowano go więc w Breście w latach 1764-65 wg nowego projektu i ponownie zwodowano jako żaglowiec typu Citoyen. Pomimo częstych remontów był stale kiepskiej jakości i Francuzi zdecydowali się wycofać go już w 1796. Pomimo tego wprowadzili go znowu do aktywnej służby w 1798, lecz – bardzo osobliwie dla 74-działowca – niósł wtedy w dolnej baterii 28 dział 18-funtowych (niczym fregata!), w górnej 30 dział 12-funtowych, a na pokładach otwartych 16 sześciofuntówek. Nic dziwnego, że Anglicy nie natrudzili się z jego pokonaniem, ale też i nie znaleźli dla niego żadnego poważnego zastosowania.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa