Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Éveillé – liniowiec 5 rangi, fregata 2 rzędu, fregato-liniowiec 24/28-działowy, budowany w Dunkierce od 1670, zwodowany w 1672. Tonaż 250-300 ton. Wymiary: 108’ x 25’10”. Na pokładzie dolnym działa 8-funtowe. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick. Załoga: 60. Na początku planowano dla niego nazwę Dur, ale już podczas budowy zdecydowano (24.06.1671) o zmianie nazwy na Éveillé. Przeklasyfikowany na 20-działową fregatę wiosłową i przemianowany na Bien Aimée w 1685. Wyposażony w charakterze brandera w 1693 i skreślony z listy floty w tym lub następnym roku.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Marin – nie bardzo wiem, o jaki okręt Pan pyta. Wg Roche’a żadnego tej nazwy nie zwodowano w 1680, zaś rok wcześniej dwa, które mogą się jakoś kojarzyć. Ten pierwszy, wg starej literatury (Vichot) zwodowany w 1680, miał się tak nazywać tylko wg pierwotnego zamiaru, zarzuconego na pół lub półtora roku przed wodowaniem, nigdy więc w czasie swojej służby nie nosił nazwy Marin. Wybieram zatem do opisu ów drugi.
Liniowiec 5 rangi, fregata 2 rzędu, fregato-liniowiec 28/32-działowy, zwodowany w Rochefort w 1679. Tonaż 250-310 ton. Wymiary: 107’ (lub 110’) x 27’ (lub 24’) x 9’. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 8-f, na górnym 10 x 4-f. Inna wersja: na pokładzie dolnym 18 x 6-f, na górnym 12 x 4-f. Projektant Honoré Malet. Skreślony z listy floty w 1703. W lutym 1704 wynajęty kompanii d’Assiento jako statek do przewozu czarnych niewolników. Wycofany z eksploatacji w 1705 w La Guaira (Kolumbia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Liniowiec 5 rangi, fregata 2 rzędu, fregato-liniowiec 28/32-działowy, zwodowany w Rochefort w 1679. Tonaż 250-310 ton. Wymiary: 107’ (lub 110’) x 27’ (lub 24’) x 9’. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 22 x 8-f, na górnym 10 x 4-f. Inna wersja: na pokładzie dolnym 18 x 6-f, na górnym 12 x 4-f. Projektant Honoré Malet. Skreślony z listy floty w 1703. W lutym 1704 wynajęty kompanii d’Assiento jako statek do przewozu czarnych niewolników. Wycofany z eksploatacji w 1705 w La Guaira (Kolumbia).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Duc d’Estissac – żaglowiec korsarski z Dunkierki, działający od 1779. Tonaż 180 ton, załoga 125-148. Uzbrojenie: 20 dział. Zdobyty przez Anglików 6.06.1781 i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako trójmasztowy slup 16-działowy. Wymiary: 94’7,5” x 24’0,5” x 11’1,5”, tonaż 243 tony. Załoga: 125. Uzbrojenie: w głównej baterii 14 x 6-f, na rufówce lub dziobówce 2 x 4-f. Sprzedany w 1783.
Duc d’York – pierwotnie amerykański slup (chyba jednomasztowy) Betsy (Betsey), 29.03.1777 zakupiony przez Royal Navy i wcielony pod nazwą York, jako slup 12-działowy. Wymiary 65’ x 22’ x 10’, tonaż 100 lub 133 tony. Załoga: 50-75. Uzbrojenie pierwotne: 12 x 4-f. Zdobyty przez Francuzów 19.07.1778 na Delaware i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Duc d’York, jako korweta 18-działowa (18 x 4-f). Nośność 100 ton, wyporność około 170 ton, wymiary 61’ x 20’8” x 9’5”. Odbity przez Anglików 23.08.1778. Ponownie zdobyty przez Francuzów w pobliżu Grenady 4.07.1779. Skreślony z listy floty w 1783. W ciągu swojego istnienia używany prawdopodobnie z takielunkiem jednomasztowego slupa, kutra i brygu.
Duchesse de Chartres – bryg korsarski z Saint-Malo. Tonaż 250 ton. Od czerwca do listopada 1779 wynajmowany przez francuską marynarkę wojenną i używany jako bryg 12-działowy. Załoga: 29-100. W sierpniu 1780 zakupiony przez marynarkę wojenną. W lutym 1781 zdobyty przez brytyjski żaglowiec korsarski, ale po splądrowaniu zwrócony francuskiej załodze. W marcu 1781 po raz drugi zdobyty przez Anglików i zabrany do Irlandii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Duc d’York – pierwotnie amerykański slup (chyba jednomasztowy) Betsy (Betsey), 29.03.1777 zakupiony przez Royal Navy i wcielony pod nazwą York, jako slup 12-działowy. Wymiary 65’ x 22’ x 10’, tonaż 100 lub 133 tony. Załoga: 50-75. Uzbrojenie pierwotne: 12 x 4-f. Zdobyty przez Francuzów 19.07.1778 na Delaware i wcielony do marynarki francuskiej pod nazwą Duc d’York, jako korweta 18-działowa (18 x 4-f). Nośność 100 ton, wyporność około 170 ton, wymiary 61’ x 20’8” x 9’5”. Odbity przez Anglików 23.08.1778. Ponownie zdobyty przez Francuzów w pobliżu Grenady 4.07.1779. Skreślony z listy floty w 1783. W ciągu swojego istnienia używany prawdopodobnie z takielunkiem jednomasztowego slupa, kutra i brygu.
Duchesse de Chartres – bryg korsarski z Saint-Malo. Tonaż 250 ton. Od czerwca do listopada 1779 wynajmowany przez francuską marynarkę wojenną i używany jako bryg 12-działowy. Załoga: 29-100. W sierpniu 1780 zakupiony przez marynarkę wojenną. W lutym 1781 zdobyty przez brytyjski żaglowiec korsarski, ale po splądrowaniu zwrócony francuskiej załodze. W marcu 1781 po raz drugi zdobyty przez Anglików i zabrany do Irlandii.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie czterech jednostek korsarskich o wspólnej nazwie Intrepide zdobytych przez Brytyjczyków (przynajmniej tak jest opisane w "Repertoire"):
1. zd. w 12.1797 przez HMS Latona,
2. zd. w 10.1798 przez HMS Lapwing,
3. zd. 10.1799 przez HMS Flora,
4. zd. 10.1799 przez HMS Racoon.
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o opisanie czterech jednostek korsarskich o wspólnej nazwie Intrepide zdobytych przez Brytyjczyków (przynajmniej tak jest opisane w "Repertoire"):
1. zd. w 12.1797 przez HMS Latona,
2. zd. w 10.1798 przez HMS Lapwing,
3. zd. 10.1799 przez HMS Flora,
4. zd. 10.1799 przez HMS Racoon.
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Intrépide.
1) bryg korsarski z Nantes, zbudowany w 1781. Tonaż 80-90 ton. Wyposażony prawdopodobnie w 1793, uzbrojony w 12 x 4-f. W marcu lub kwietniu 1794 zarekwirowany przez Stany Nantes, wyposażony w Paimboeuf, używany bez zmiany nazwy z załogą około 100 i uzbrojeniem w 12 x 12-f. W 1796 zwrócony armatorowi i ponownie wyposażony jako okręt korsarski, z załogą 76-95, uzbrojony w 10 x 6-f i 2 haubice 18-f. Zdobyty 12.12.1797 przez brytyjską fregatę Latona.
2) 10-działowy żaglowiec korsarski wyposażony na Gwadelupie w marcu 1798. Załoga: 58. Zdobyty w październiku 1798 na Antylach przez brytyjską fregatę Lapwing.
3) 20-działowa korweta korsarska z Bordeaux, zbudowana w 1797, wyposażona w 1798. Projektant Pierre Guibert. Tonaż około 360 ton, załoga 157. Zdobyta przez brytyjską fregatę Flora we wrześniu 1799.
4) lugier korsarski zbudowany w Calais prawdopodobnie w 1799 i wyposażony do służby w listopadzie tego samego roku. Tonaż około 200 ton, załoga 60-80. Uzbrojenie: 16 dział (prawdopodobnie 16 x 4-f). Zdobyty w pobliżu Dover 26.12.1799 przez brytyjski bryg wojenny Racoon.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1) bryg korsarski z Nantes, zbudowany w 1781. Tonaż 80-90 ton. Wyposażony prawdopodobnie w 1793, uzbrojony w 12 x 4-f. W marcu lub kwietniu 1794 zarekwirowany przez Stany Nantes, wyposażony w Paimboeuf, używany bez zmiany nazwy z załogą około 100 i uzbrojeniem w 12 x 12-f. W 1796 zwrócony armatorowi i ponownie wyposażony jako okręt korsarski, z załogą 76-95, uzbrojony w 10 x 6-f i 2 haubice 18-f. Zdobyty 12.12.1797 przez brytyjską fregatę Latona.
2) 10-działowy żaglowiec korsarski wyposażony na Gwadelupie w marcu 1798. Załoga: 58. Zdobyty w październiku 1798 na Antylach przez brytyjską fregatę Lapwing.
3) 20-działowa korweta korsarska z Bordeaux, zbudowana w 1797, wyposażona w 1798. Projektant Pierre Guibert. Tonaż około 360 ton, załoga 157. Zdobyta przez brytyjską fregatę Flora we wrześniu 1799.
4) lugier korsarski zbudowany w Calais prawdopodobnie w 1799 i wyposażony do służby w listopadzie tego samego roku. Tonaż około 200 ton, załoga 60-80. Uzbrojenie: 16 dział (prawdopodobnie 16 x 4-f). Zdobyty w pobliżu Dover 26.12.1799 przez brytyjski bryg wojenny Racoon.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Ecueil (Escueil) – liniowiec 4 rangi, czyli fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 40-działowy. Zbudowany w Hawrze, zwodowany w lutym 1679. Tonaż 450-500 ton, wymiary 117’6” x 29’6”. Projektant Étienne Salicon. Załoga: 180. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 18 x 6-f, na rufowym 4 x 4-f. Okręt budowany od 1678, kiedy zastanawiano się dla niego od kwietnia nad nazwą Lion, od czerwca nad Marin, ale już 22.07.1678 zdecydowano się na Escueil. W 1688 nakazano sprzedać go Kompanii Indyjskiej. W 1690 wyposażony w Port Louis w charakterze fregaty 24-działowej o nazwie Lion, służącej dla Kompanii, lecz z załogą z marynarki królewskiej. W styczniu 1692 odpłynął z Port Louis na Ocean Indyjski. Rozebrany w 1699 w Chandernagor.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie krzysztofie dziekuję za odpowiedź.
Poproszę o opisanie pozostałych korsarskich jednostek o nazwie Intrepide:
1. zd. w 07.1805 przez HMS Grenada
2. zd. w 05.1806 przez HMS Hind
3. zd. w 09.1810 przez HMS Sparrow-Hawk
4. zd. w 09.1811 przez HMS Euryalus
5. zd. w 12.1812 przez HMS Termagant.
Pozdrawiam Janusz.
PS. Chyba "pechowa" nazwa dla francuskich jednostek korsarskich.
Poproszę o opisanie pozostałych korsarskich jednostek o nazwie Intrepide:
1. zd. w 07.1805 przez HMS Grenada
2. zd. w 05.1806 przez HMS Hind
3. zd. w 09.1810 przez HMS Sparrow-Hawk
4. zd. w 09.1811 przez HMS Euryalus
5. zd. w 12.1812 przez HMS Termagant.
Pozdrawiam Janusz.
PS. Chyba "pechowa" nazwa dla francuskich jednostek korsarskich.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Oriflamme – liniowiec 48/56-działowy, z 11 lub 12 furtami w dolnej baterii, 3 rangi, zbudowany w Breście, zwodowany 1.11.1670. Projektant Laurent Hubac. Tonaż 800-850 ton. Wymiary: 123’ x 33’ x 15’. Załoga: 300. Uzbrojenie projektowe: na pokładzie dolnym 12 x 18-f i 10 x 12-f, na górnym 12 x 12-f i 8 x 8-f, na rufowym 8 x 6-f, na dziobowym 4 x 4-f; uzbrojenie rzeczywiste: 48-56 dział. Walczył w bitwach pod Solebay 7.06.1672, pod Texel 16.06.1673. Po 1674 a przed 1687 wynajęty Kompanii Indyjskiej. W 1687 zwrócony marynarce królewskiej. W 1688 skierowany do Indii Zach. W czasie rejsu z Martyniki do Francji zatonął na początku 1691, zatopiony przez tornado.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Intrépide.
1. Maleńki, 4-działowy żaglowiec korsarski wyposażony w Indiach Zach. Zdobyty tamże 16.03.1804 przez brytyjski szkuner Grenada.
2. Brygantyna korsarska, 12-działowa, zbudowana w Saint-Malo przez braci Gilbert, wyposażona w marcu 1806. Długość (chyba stępki) 19,50 m, szerokość 5,52 m. Tonaż 72 tony. Załoga: 55-80. Zdobyta 18.04.1806 na południe od Sorlingues przez brytyjską fregatę Hind.
3. Żaglowiec korsarski 6-działowy, zdobyty na Morzu śródziemnym 19.06.1809 przez brytyjski bryg-slup Sparrowhawk.
4. Szebeka korsarska wyposażona w Barcelonie we wrześniu 1809. Prawdopodobnie szebeka algierska, zdobyta w 1809 przez francuską eskadrę idącą z Tulonu do Barcelony. Załoga: 58. Uzbrojenie: 2 x 8-f. W sierpniu 1811 zdobyta w pobliżu Korsyki przez brytyjską fregatę Euryalus.
5. Żaglowiec korsarski 3-działowy, zdobyty u hiszpańskich wybrzeży 22.07.1812 przez brytyjski slup trójmasztowy Termagant.
Jak widać, część dat się nie zgadza, a o niektórych jednostkach nie wiadomo prawie nic poza faktem zdobycia przez Brytyjczyków – w angielskich dokumentach występują, a w zachowanych francuskich – nie.
Czy okręty korsarskie tej nazwy były bardziej pechowe od innych? Niekoniecznie. Istniało pełno francuskich żaglowców korsarskich o nazwie Intrépide, które nie wpadły w ręce Anglików (uprzedzam, że nie będę ani ich wymieniał, ani opisywał), a przynajmniej nic o tym nie wiadomo. Po prostu nazwa „Nieustraszony” wydawała się niezwykle odpowiednia dla jednostek takiej kategorii. W rezultacie nadawano ją na prawo i lewo żaglowcom korsarskim wszelkiej maści, od silnych korwet trójmasztowych, do niemalże kajaków z dwiema fuzjami na ptaki.
Korsarstwo traktowano czysto komercyjnie. To była inwestycja, która miała przynieść zysk, a w najgorszym razie przynajmniej zwrócić poniesione nakłady. Przy całkowitym panowaniu Brytyjczyków na morzach po Trafalgarze, prawie każdy francuski okręt korsarski prędzej czy później – jeśli pływał, a nie stał w porcie – musiał zostać zdobyty przez krążowniki Royal Navy. Ważne było jednak, czego dokonał przedtem. Chwytając jeden lub więcej bogato wyładowanych statków angielskich mógł dać dochód, który przewyższał koszty jego budowy (albo zakupu), wyposażenia i eksploatacji. W takiej sytuacji armator wychodził z zyskiem i nie uważał okrętu za pechowy, czy z pechową nazwą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Maleńki, 4-działowy żaglowiec korsarski wyposażony w Indiach Zach. Zdobyty tamże 16.03.1804 przez brytyjski szkuner Grenada.
2. Brygantyna korsarska, 12-działowa, zbudowana w Saint-Malo przez braci Gilbert, wyposażona w marcu 1806. Długość (chyba stępki) 19,50 m, szerokość 5,52 m. Tonaż 72 tony. Załoga: 55-80. Zdobyta 18.04.1806 na południe od Sorlingues przez brytyjską fregatę Hind.
3. Żaglowiec korsarski 6-działowy, zdobyty na Morzu śródziemnym 19.06.1809 przez brytyjski bryg-slup Sparrowhawk.
4. Szebeka korsarska wyposażona w Barcelonie we wrześniu 1809. Prawdopodobnie szebeka algierska, zdobyta w 1809 przez francuską eskadrę idącą z Tulonu do Barcelony. Załoga: 58. Uzbrojenie: 2 x 8-f. W sierpniu 1811 zdobyta w pobliżu Korsyki przez brytyjską fregatę Euryalus.
5. Żaglowiec korsarski 3-działowy, zdobyty u hiszpańskich wybrzeży 22.07.1812 przez brytyjski slup trójmasztowy Termagant.
Jak widać, część dat się nie zgadza, a o niektórych jednostkach nie wiadomo prawie nic poza faktem zdobycia przez Brytyjczyków – w angielskich dokumentach występują, a w zachowanych francuskich – nie.
Czy okręty korsarskie tej nazwy były bardziej pechowe od innych? Niekoniecznie. Istniało pełno francuskich żaglowców korsarskich o nazwie Intrépide, które nie wpadły w ręce Anglików (uprzedzam, że nie będę ani ich wymieniał, ani opisywał), a przynajmniej nic o tym nie wiadomo. Po prostu nazwa „Nieustraszony” wydawała się niezwykle odpowiednia dla jednostek takiej kategorii. W rezultacie nadawano ją na prawo i lewo żaglowcom korsarskim wszelkiej maści, od silnych korwet trójmasztowych, do niemalże kajaków z dwiema fuzjami na ptaki.
Korsarstwo traktowano czysto komercyjnie. To była inwestycja, która miała przynieść zysk, a w najgorszym razie przynajmniej zwrócić poniesione nakłady. Przy całkowitym panowaniu Brytyjczyków na morzach po Trafalgarze, prawie każdy francuski okręt korsarski prędzej czy później – jeśli pływał, a nie stał w porcie – musiał zostać zdobyty przez krążowniki Royal Navy. Ważne było jednak, czego dokonał przedtem. Chwytając jeden lub więcej bogato wyładowanych statków angielskich mógł dać dochód, który przewyższał koszty jego budowy (albo zakupu), wyposażenia i eksploatacji. W takiej sytuacji armator wychodził z zyskiem i nie uważał okrętu za pechowy, czy z pechową nazwą.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Iréne.
1. Fregata Republiki Batawskiej, zbudowana w admiralicji Rotterdamu, zwodowana w 1803. W 1806 przemianowana na Utrecht i w tym samym roku skreślona z listy floty.
2. Holenderski 6-działowy bryg-awizo zbudowany w admiralicji Amsterdamu w 1806. Projektant P. Glavimans. Przy inkorporacji królestwa Holandii do cesarstwa Napoleona, wcielony do marynarki francuskiej w lipcu 1810. Nośność około 80 ton, wyporność około 140 ton, wymiary: 21,22 x 6,37 x 3,40 m. Uzbrojenie: 6 x 18-f lub 6 karonad 18-f. W grudniu 1812 lub w styczniu 1813 przemianowany na Grasshopper i 22.01.1813 wystawiony na sprzedaż.
3. Pierwotnie brytyjski bryg-slup 18-działowy Grasshopper, typu Cruizer, zwodowany w stoczni firmy Richards & Davidson, w Hythe 29.09.1896. Projektant William Rule. Wymiary 100’0” x 30’6,5” x 13’1”, tonaż 383 tony. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 32-f. Załoga: 121. Wyrzucony przez sztorm 25.12.1811 na holenderskie wybrzeże i wcielony do marynarki cesarskiej bez zmiany nazwy. Wg Francuzów wyporność około 400 ton, wymiary 30,48 x 9,30 x 3,99 m. Załoga: 111. Uzbrojenie pierwotne: 18 karonad 32-f, w 1812 zmienione na 1 x 12-f, 2 x 8-f i 14 karonad 30-f (?). W grudniu 1812 przemianowany na Iréne. Używany na Skaldzie. W grudniu 1813 wpadł w ręce powstańców holenderskich. Wchodził w skład marynarki Królestwa Niderlandów do 1822, kiedy to rozebrano go we Vlissingen.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
1. Fregata Republiki Batawskiej, zbudowana w admiralicji Rotterdamu, zwodowana w 1803. W 1806 przemianowana na Utrecht i w tym samym roku skreślona z listy floty.
2. Holenderski 6-działowy bryg-awizo zbudowany w admiralicji Amsterdamu w 1806. Projektant P. Glavimans. Przy inkorporacji królestwa Holandii do cesarstwa Napoleona, wcielony do marynarki francuskiej w lipcu 1810. Nośność około 80 ton, wyporność około 140 ton, wymiary: 21,22 x 6,37 x 3,40 m. Uzbrojenie: 6 x 18-f lub 6 karonad 18-f. W grudniu 1812 lub w styczniu 1813 przemianowany na Grasshopper i 22.01.1813 wystawiony na sprzedaż.
3. Pierwotnie brytyjski bryg-slup 18-działowy Grasshopper, typu Cruizer, zwodowany w stoczni firmy Richards & Davidson, w Hythe 29.09.1896. Projektant William Rule. Wymiary 100’0” x 30’6,5” x 13’1”, tonaż 383 tony. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 16 karonad 32-f. Załoga: 121. Wyrzucony przez sztorm 25.12.1811 na holenderskie wybrzeże i wcielony do marynarki cesarskiej bez zmiany nazwy. Wg Francuzów wyporność około 400 ton, wymiary 30,48 x 9,30 x 3,99 m. Załoga: 111. Uzbrojenie pierwotne: 18 karonad 32-f, w 1812 zmienione na 1 x 12-f, 2 x 8-f i 14 karonad 30-f (?). W grudniu 1812 przemianowany na Iréne. Używany na Skaldzie. W grudniu 1813 wpadł w ręce powstańców holenderskich. Wchodził w skład marynarki Królestwa Niderlandów do 1822, kiedy to rozebrano go we Vlissingen.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach