Strona 37 z 74

: 2010-01-09, 20:51
autor: AvM
Zwasze moze byc jeszcz gorzej :-)

Ta "Wisla" to teraz jakis lamscz blokady z amerykanskiej wojny secesyjnej

Przediez nawet tu bylo zdjecie :-O

No i jaki wniosek:
Parowce z 1863 roku na Wiśle były pierwszymi
dużymi rzecznymi okrętami artyleryjskimi.
To duze to chyba te "Wisla" pomyslu autora :-)

avm

: 2010-01-10, 00:22
autor: AvM
Polscy powstańcy nie zdołali wyeliminować jej
z działań bojowych.
No tu naprawde ciekawostka

Mnie osobiscie ciekawi,
gdzeie byly i co robily statki Zamoyskiego w tym czasie,
Hrabia Zamoyski ponoc za udzial w Powstaniu muislal wyemigrowac
i jego flöta zostala zarekwirowana.

W to ostatnie watpie, autorzy tych chaltur i tak nic nie wiedza.

avm

: 2010-01-10, 05:54
autor: pothkan
crolick pisze:W listopadowym Przeglądzie Morskim (do ściągnięcia - http://www.polska-zbrojna.pl/index.php? ... Itemid=111) jest artykuł kmdr ppor. w st. spocz. dr Tadeusza Górskiego 'Rosyjska flotylla rzeczna w powstaniu styczniowym'.
No, w sumie to jakbym siebie czytał.

Aczkolwiek niczego nie sugeruję - przyczyna jest prosta: wszystkie trzy teksty są siłą rzeczy oparte na tych samych artykułach dwóch rosyjskich badaczy. Chodzi o artykuł S. Gordiejewa w "Fłotomastierze" oraz kilka prac (artykuły, rozdziały w książkach) I. Czernikowa (wzajemnie do siebie podobnych treściowo). Artykułu pani Aurelii w MSiO wprawdzie jeszcze nie czytałem, bo w kioskach w piątek jeszcze grudniowy leżał, ale wiem iż oparty na Czernikowie, zapewne na Gordiejewie również. Kmdr Górski aparatu naukowego nie podał, ale w dobrej wierze mniemam, że korzystał również z oryginałów (ilustracje w PM są lekko artystyczną trawestacją rysunków Czernikowa). Ja do tej kompilacji dodałem wiedzę wyniesioną z dyskusji na forum (głównie informacje podane przez AvM oraz W. Danielewicza). Swoją drogą - pisałem to prawie cztery lata temu, dzisiaj bym zrobił pewnie lepiej: np. popełniłem np. ten sam błąd z Czyżów/Czyżew; byłbym w stanie również bliżej zidentyfikować wspominanych generałów rosyjskich, itd.

Co do konstatacji Górskiego, że powstańcy nie zdołali unieszkodliwić flotylli - w sumie z tego co wiemy, to nawet nie próbowali.

W każdym razie, wychodzi na to, że byłem pierwszy, jeśli chodzi o zreferowanie tych badań na polskim poletku 8)
AvM pisze:Mnie osobiscie ciekawi,
gdzeie byly i co robily statki Zamoyskiego w tym czasie,
Hrabia Zamoyski ponoc za udzial w Powstaniu muislal wyemigrowac
i jego flöta zostala zarekwirowana.
W to ostatnie watpie, autorzy tych chaltur i tak nic nie wiedza.
Gordiejew opisuje jeden incydent z udziałem parowca "Płock". Wynika z tego, że podczas powstania cywilne statki (czyli głównie Zamoyskiego) pływały, ale rzadziej i na ograniczonych ze względu na stan wyjątkowy trasach. Zresztą właśnie ów stan doprowadził do upadku spółki - ograniczenia zmniejszyły liczbę pasażerów i rejsów (wszędzie były konieczne zezwolenia na podróż). Wydalenie głównego akcjonariusza - Zamoyskiego - przypieczętowało losy firmy, a jej tabor został sprzedany (głównie trafił w ręce Fajansa). I to się chyba z grubsza zgadza.

: 2010-01-10, 06:19
autor: AvM
W każdym razie, wychodzi na to, że byłem pierwszy, jeśli chodzi o zreferowanie tych badań na polskim poletku Cool
Niepraqwda

W latach 70-tychj SUDOSTROJEUNJU pojawil sie artykul o budowie parwoca BUG,
zsotal on pozniej jako mala notatka przedstawiony w MORZU.

A jak juz tp ja tu przedstawilem zdjecia (ze zbiorow Borysa Lemaczki) zanim powstaly artykuly rosyjskie,.
Gordiejew opisuje jeden incydent z udziałem parowca "Płock". Wynika z tego, że podczas powstania cywilne statki (czyli głównie Zamoyskiego) pływały, ale rzadziej i na ograniczonych ze względu na stan wyjątkowy trasach. Zresztą właśnie ów stan doprowadził do upadku spółki - ograniczenia zmniejszyły liczbę pasażerów i rejsów (wszędzie były konieczne zezwolenia na podróż). Wydalenie głównego akcjonariusza - Zamoyskiego - przypieczętowało losy firmy, a jej tabor został sprzedany (głównie trafił w ręce Fajansa). I to się chyba z grubsza zgadza.
Watpie, wg. mnie zbyt daleko idacy wniosek,, bo jesli tak czemu te statki czesciowo plywaly, co prawda pod nowa firma i potem z nowym wlascicielem Andrzejem .Fajansem. Sparwa ta nie jest opracowana, anie przebadana, nawet Arkuszeski podaje to co piszew watpilowsc..

Mam swoje zdanie nie calkiem sprawdzone , ze WISLA zostala kupiona do kontroli szmuglu broni i ochotnikow z zaboru Pruskiego , Ale jak pisalem musze pare rzeczy sprawdzic. . To mozna znalesc w archiwach i opracowaniach polskich, ale p co ktos mialby sobie zawracac hlowe i szukac czegos dodakowego-

Dla mnie to jakby na podstawie opracowan niemieckich pisac o powstaniu warszawskim.

avm

: 2010-01-10, 06:27
autor: pothkan
AvM pisze:Niepraqwda

W latach 70-tychj SUDOSTROJEUNJU pojawil sie artykul o budowie parwoca BUG,
zsotal on pozniej jako mala notatka przedstawiony w MORZU.
Owszem, była notka w numerze 3/1973.

Nie chodzi mi jednak o podjęcie samego tematu, ale o zreferowanie tego, co zbadali Gordiejew i Czernikow.

: 2010-01-10, 16:58
autor: pothkan
W Rosji wyszło coś takiego:

http://www.pinsk-flot.narod.ru/

Nakład malutki. Może kogoś zainteresuje.

: 2010-01-10, 17:18
autor: deglock
zdaje się że nie w Rosji tylko na Ukrainie we Lwowie zresztą vide: http://u-boat-laboratorium.com/index.ph ... artal-2010
PZDR
MG

: 2010-01-10, 17:32
autor: Admiral Byng
Uprzejmie informuję, że o ww. książce jest co nieco interesującej dyskusji na rosyjskim FOW - Cuszimskich forumach. Kosztuje u autora 25 USD plus porto. Ze zeskanowanych (z narażeniem życia i zdrowia sklejonej książki) polecam to, na którym dźwig (ustawiony na kadłubie monitora "Horodyszcze) podnosi "nasz" kołowy trałowiec. A jako znamienną ciekawostkę - zdjęcia jednostki "Pawlik Morozow".

: 2010-01-10, 17:43
autor: Jarek C.
Ukazał się Tom 2 "Ginących frachtowców".

: 2010-01-10, 18:14
autor: pothkan
deglock pisze:zdaje się że nie w Rosji tylko na Ukrainie we Lwowie
Możliwe, ale po rosyjsku.
Jarek C. pisze:Ukazał się Tom 2 "Ginących frachtowców".
Możesz podać spis opisanych spraw?

: 2010-01-10, 18:30
autor: miczman
Prócz tego od niedawna na rynku jest dostępna publikacja o Batorym i moim zdaniem absolutny hit - biografia byłego rektora AM w Gdyni, J. Lisowskiego. Ciekawe kto i kiedy pobije taką wazelinę?

: 2010-01-10, 19:38
autor: Baltic
miczman pisze:Prócz tego od niedawna na rynku jest dostępna publikacja o Batorym...
O Batorym czy jego następcy Stefanie Batorym? Jakoś nie mogę znaleźć nic w sieci.

: 2010-01-10, 20:34
autor: befhero
Admiral Byng pisze:Uprzejmie informuję, że o ww. książce jest co nieco interesującej dyskusji na rosyjskim FOW - Cuszimskich forumach. Kosztuje u autora 25 USD plus porto. Ze zeskanowanych (z narażeniem życia i zdrowia sklejonej książki) polecam to, na którym dźwig (ustawiony na kadłubie monitora "Horodyszcze) podnosi "nasz" kołowy trałowiec. A jako znamienną ciekawostkę - zdjęcia jednostki "Pawlik Morozow".
Mam film w którym owo wydarzenie jest pokazane, jak również te chwile kiedy sowieccy marynarze oglądają z bliska wydobyte monitory i kutry.

: 2010-01-10, 20:45
autor: Admiral Byng
Myślę, że ten film byłby na FOW bestsellerem. Ja tu piszę, że gdzieś tam - praktycznie za siedmioma górami i morzami jest dostępne kiepskie zdjęcie - a Ty masz o tym cały film!

: 2010-01-10, 20:59
autor: crolick

: 2010-01-10, 21:14
autor: miczman
Baltic pisze: O Batorym czy jego następcy Stefanie Batorym? Jakoś nie mogę znaleźć nic w sieci.
Faktycznie, niewiele informacji na temat tej publikacji jest w sieci. Kosztuje 75 złotych jak pamiętam.

http://forum.trojmiasto.pl/Promocja-alb ... 1,110.html

I wspomniana biografia:

http://oficynamorska.pl/sklep/product_i ... cts_id=228