Francuskie okręty spod żagla i pary (3)
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nettuno – 16-działowy bryg marynarki Królestwa Włoch, budowany w Wenecji od grudnia 1806 przez Andreę Salvini wg projektu Jeana Tupinier, zwodowany w sierpniu 1808. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 m x 8,67 m, x 4,38 m. Załoga: 115. Uzbrojenie: 2 x 6-f i 14 karonad 24-f. Zdobyty przez Anglików 1.06.1808 koło Zadaru i wcielony do Royal Navy pod nazwą Cretan, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 344 tony. Sprzedany w 1814. (Zatem formalnie nigdy nie był francuski).
Teulié – 16-działowy bryg marynarki Królestwa Włoch, budowany w Wenecji od czerwca 1807 przez Andreę Salvini wg projektu Jeana Tupinier, zwodowany w kwietniu 1808. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 m x 8,67 m, x 4,38 m. Zdobyty przez Anglików 1.06.1808 koło Zadaru i wcielony do Royal Navy pod nazwą Roman, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 332 tony. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą tylko do 1810. Sprzedany w 1814. (Zatem formalnie nigdy nie był francuski).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Teulié – 16-działowy bryg marynarki Królestwa Włoch, budowany w Wenecji od czerwca 1807 przez Andreę Salvini wg projektu Jeana Tupinier, zwodowany w kwietniu 1808. Nośność około 180 ton, wyporność około 360 ton, wymiary: 29,23 m x 8,67 m, x 4,38 m. Zdobyty przez Anglików 1.06.1808 koło Zadaru i wcielony do Royal Navy pod nazwą Roman, jako 16-działowy bryg-slup o tonażu 332 tony. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą tylko do 1810. Sprzedany w 1814. (Zatem formalnie nigdy nie był francuski).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Monk Prize (Monck Prize) – nieznanej nazwy francuski żaglowiec korsarski, zdobyty 9.09.1709 przez angielski okręt Monck i wcielony do Royal Navy jako 16-działowa jednostka 6 rangi. Dane brytyjskie: długość stępki do tonażu 59’4”, szerokość 20’9”, głębokość 9’11”, tonaż 136 ton. Załoga: 90. Sprzedany w 1712.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Alcyon (Alcion) – liniowiec 4 rangi, czyli fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 38/40-działowy. Zwodowany w Dunkierce w lipcu 1689. Tonaż między 260 a 350 ton, wymiary 107’ x 28’ x 13’. Projektant Houvens (Houwens) Hendrick. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 18/20 x 12-f, na górnym 20 x 6-f. Załoga: 206. Walczył w bitwie pod Bévézier 10.07.1690. W 1691 był pod Dunkierką w eskadrze Jeana Bart, w 1696 i 1697 uczestniczył w jego wyprawach, w tym w ekspedycji do Polski z księciem Conti. Wycofany z eksploatacji w 1717, potem rozebrany.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nouvelle Eugénie – bryg korsarski zbudowany w Nantes na przełomie 1796/1797, wyposażony do działań w 1797. Tonaż około 200 ton, załoga: 120. Uzbrojenie: 16 dział. Zdobyty przez HMS Indefatigable 11.05.1797 na wodach kanału La Manche i wcielony do Royal Navy pod nazwą Eugenie, jako bryg 16-działowy o tonażu 241 ton. Sprzedany w 1803. (Zdaniem Winfielda, sprzecznym z opisem Demerliaca, dopiero Anglicy przetaklowali go z trójmasztowca na fregatę).
Supérieure – 16-działowy szkuner korsarski, wyposażony do działań prawdopodobnie na San Domingo w 1803. Zbudowany w Maryland w 1801. Tonaż 130 ton, wyporność 250 ton, wymiary 27,3 x 7,1 x 3,1 m. Zdobyty przez Anglików 30.06.1803 w pobliżu San Domingo i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako szkuner 10-działowy (klasyfikowany oficjalnie jako bryg-slup) o tonażu 197 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1804-1810. Sprzedany w 1814.
Épervier – 16-działowy bryg, zbudowany w Basse-Indre (Nantes) przez firmę Crucy, zwodowany 30.06.1802 (lub w dniu następnym). Projektant François Gréhan. Nośność około 160 ton, wyporność około 320 ton, wymiary: 28,7 x 8,6 x 4,5 m. Uzbrojenie: 16 x 4-f. Wysłany w 1802 na Antyle. W trakcie rejsu powrotnego z Martyniki do Lorient przechwycony przez Anglików 27.07.1803 na Atlantyku. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 18-działowy bryg-slup o tonażu 315 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1804. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Supérieure – 16-działowy szkuner korsarski, wyposażony do działań prawdopodobnie na San Domingo w 1803. Zbudowany w Maryland w 1801. Tonaż 130 ton, wyporność 250 ton, wymiary 27,3 x 7,1 x 3,1 m. Zdobyty przez Anglików 30.06.1803 w pobliżu San Domingo i wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako szkuner 10-działowy (klasyfikowany oficjalnie jako bryg-slup) o tonażu 197 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1804-1810. Sprzedany w 1814.
Épervier – 16-działowy bryg, zbudowany w Basse-Indre (Nantes) przez firmę Crucy, zwodowany 30.06.1802 (lub w dniu następnym). Projektant François Gréhan. Nośność około 160 ton, wyporność około 320 ton, wymiary: 28,7 x 8,6 x 4,5 m. Uzbrojenie: 16 x 4-f. Wysłany w 1802 na Antyle. W trakcie rejsu powrotnego z Martyniki do Lorient przechwycony przez Anglików 27.07.1803 na Atlantyku. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 18-działowy bryg-slup o tonażu 315 ton. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą od 1804. Rozebrany w 1811.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
Panie Krzysztofie dziękuję za odpowiedź.
Poproszę o podanie dat wodowań brygów typu Curieux/Palinure: Curieux (1800), Endymion, Espiegle, Fanfaron, Faune, Lutin, Nearque, Palinure, Pandour, Phaeton (1804), Nisus (1805), Cygne, Ecureuil, Griffon (1806), Milan, Serpent (1807), Bearnais, Colibri (1808), Basque (1809). Pozostałe dla dwóch zostały juz podane wcześniej (Cyclope, Voltigeur).
Pozdrawiam Janusz.
Poproszę o podanie dat wodowań brygów typu Curieux/Palinure: Curieux (1800), Endymion, Espiegle, Fanfaron, Faune, Lutin, Nearque, Palinure, Pandour, Phaeton (1804), Nisus (1805), Cygne, Ecureuil, Griffon (1806), Milan, Serpent (1807), Bearnais, Colibri (1808), Basque (1809). Pozostałe dla dwóch zostały juz podane wcześniej (Cyclope, Voltigeur).
Pozdrawiam Janusz.
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Curieux – 20.09.1800; Endymion – 10.01.1805; Espiegle – 12.07.1804; Fanfaron – 15.03.1804; Faune – 8.07.1804; Lutin – 7.06.1804; Néarque – 27.03.1804 lub 27.04.1804; Palinure – 12.01.1804; Pandour – 23.06.1804; Phaeton – 28.06.1804; Nisus – 15.02.1805; Cygne – 12.09.1806; Écureuil – 15.01.1806; Griffon – 2.06.1806; Milan – 6.07.1807; Serpent – 30.10.1807; Béarnais – 19.11.1808; Colibri – 8.08.1808; Basque – 13.02.1809.
Czy one wszystkie należały do typu Curieux/Palinure, nie jest takie oczywiste. Demerliac i Winfield nie sądzą tak o brygu Curieux, którego uważają za samodzielną konstrukcję, zaś Roche grupuje w oddzielny typ Abeille brygi Faune, Néarque, Cygne, Écureuil, Béarnais, Basque, a za samodzielne konstrukcje uważa jednostki Pandour, Phaeton, Milan, Serpent, Colibri.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Czy one wszystkie należały do typu Curieux/Palinure, nie jest takie oczywiste. Demerliac i Winfield nie sądzą tak o brygu Curieux, którego uważają za samodzielną konstrukcję, zaś Roche grupuje w oddzielny typ Abeille brygi Faune, Néarque, Cygne, Écureuil, Béarnais, Basque, a za samodzielne konstrukcje uważa jednostki Pandour, Phaeton, Milan, Serpent, Colibri.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Actif – liniowiec 5 rangi, czyli fregata 2 rzędu, fregato-liniowiec 34-działowy. Jednostka budowana w Breście od marca 1671, zwodowana w 1672. Tonaż 400 ton. Na pokładzie dolnym działa 8-funtowe. Projektant Laurent Hubac. Załoga: 200. W 1672 włączona w skład eskadry ochrony wybrzeża. Przemianowana na Emerillon 7.01.1673. W sierpniu 1691 zatonęła na Martynice. Wydobyta. Zdobyta przez Anglików w 1693.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Nueva Velez Mariana – handlowa lub korsarska korweta hiszpańska, zdobyta na morzu (w czasie rejsu z Hawru do Kadyksu) przez francuski liniowiec Jean Bart 22.02.1823.
Po wojnach napoleońskich Francuzi – dokładnie tak jak i inne mocarstwa – nieustannie wtrącali się do konfliktów wewnętrznych w słabszych państwach. Póki mieli u siebie rządy reakcyjne, wtykali nos w imieniu Świętego Przymierza, pomagając dławić wszystkie ruchy demokratyczne, liberalne i narodowowyzwoleńcze. Kiedy w wyniku kolejnych rewolucji u nich samych rządy zmieniały się na liberalne, popierali tych, których przedtem zwalczali. Za to zasada interwencjonizmu w imię ochrony własnych interesów pozostawała niezmienna. Hiszpanie akurat mieli pecha, że w 1823 we Francji panowała ultrareakcja. Kiedy w Hiszpanii konflikty wewnętrzne przerodziły się w wojnę domową, Francuzi interweniowali na morzu i na lądzie, atakując wszystkich, którzy sprzeciwiali się władzy absolutnej jednej z najnikczemniejszych kreatur w historii, króla Ferdynanda VII. W trakcie tej interwencji zdobyto wspomniany żaglowiec. Francuzi już go nie oddali, uzbroili w 24 działa (12 x 12-f i 12 x 8-f), obsadzili 120-osobową załogą i bez zmiany nazwy używali krótko jako korwety wojennej. Na przełomie 1823/1824 jednostka ta została sprzedana cywilnemu armatorowi z Nantes i zmieniła nazwę na Nathalie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Po wojnach napoleońskich Francuzi – dokładnie tak jak i inne mocarstwa – nieustannie wtrącali się do konfliktów wewnętrznych w słabszych państwach. Póki mieli u siebie rządy reakcyjne, wtykali nos w imieniu Świętego Przymierza, pomagając dławić wszystkie ruchy demokratyczne, liberalne i narodowowyzwoleńcze. Kiedy w wyniku kolejnych rewolucji u nich samych rządy zmieniały się na liberalne, popierali tych, których przedtem zwalczali. Za to zasada interwencjonizmu w imię ochrony własnych interesów pozostawała niezmienna. Hiszpanie akurat mieli pecha, że w 1823 we Francji panowała ultrareakcja. Kiedy w Hiszpanii konflikty wewnętrzne przerodziły się w wojnę domową, Francuzi interweniowali na morzu i na lądzie, atakując wszystkich, którzy sprzeciwiali się władzy absolutnej jednej z najnikczemniejszych kreatur w historii, króla Ferdynanda VII. W trakcie tej interwencji zdobyto wspomniany żaglowiec. Francuzi już go nie oddali, uzbroili w 24 działa (12 x 12-f i 12 x 8-f), obsadzili 120-osobową załogą i bez zmiany nazwy używali krótko jako korwety wojennej. Na przełomie 1823/1824 jednostka ta została sprzedana cywilnemu armatorowi z Nantes i zmieniła nazwę na Nathalie.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1156
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 2316
- Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
- Lokalizacja: Częstochowa
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cerf – pierwotnie hiszpański bryg 16-działowy Ciervo, zbudowany w Hawanie około 1794. Zdobyty przez Anglików i przemianowany na Stag. Kupiony 15.12.1801 dla marynarki francuskiej przez generała Lacrosse z Gwadelupy i wcielony pod nazwą Cerf, jako bryg 14-działowy, uzbrojony w 8 x 9-f plus 6 karonad 18-f. Nośność około 90 ton, wyporność około 170 ton, wymiary: około 22,5 m x 6,7 m. Przejęty przez Anglików 30.11.1803 przy kapitulacji San Domingo. Wcielony do Royal Navy bez zmiany nazwy, jako 12/14-działowy bryg o tonażu 172 tony. Sprzedany w 1806.
Sylphe (Silphe) – bryg 16-działowy, zwodowany w Dunkierce 10.07.1804 (lub dzień wcześniej). Nośność 172-182 tony, wyporność 349 ton, wymiary: 29,23 (lub 32) x 8,45 x 4,27 m. Projektant Jacques-Noél Sané. Załoga: 84-130. Uzbrojenie: początkowo 16 x 6-f, od lutego 1806: 10 x 6-f i 8 karonad 16-f. Zdobyty przez Anglików 18.08.1808 na pd.-zachód od wyspy Yeu i wcielony do Royal Navy pod nazwą Seagull, jako bryg-slup 16-działowy, o tonażu 343 tony. Nigdy jednak nie skierowany do aktywnej służby pod brytyjską banderą i sprzedany w 1814.
Requin – bryg 16-działowy, zwodowany w Rochefort 8.11.1806 (lub dwa dni później). Bliźniak Sylphe z 1804. Uzbrojenie: 16 karonad 24-f. Załoga: 94-110. Zdobyty przez Anglików 28.07.1808 w pobliżu Monaco i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sabine, jako bryg-slup 18-działowy, o tonażu 332 tony. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1800-1815. Sprzedany w 1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sylphe (Silphe) – bryg 16-działowy, zwodowany w Dunkierce 10.07.1804 (lub dzień wcześniej). Nośność 172-182 tony, wyporność 349 ton, wymiary: 29,23 (lub 32) x 8,45 x 4,27 m. Projektant Jacques-Noél Sané. Załoga: 84-130. Uzbrojenie: początkowo 16 x 6-f, od lutego 1806: 10 x 6-f i 8 karonad 16-f. Zdobyty przez Anglików 18.08.1808 na pd.-zachód od wyspy Yeu i wcielony do Royal Navy pod nazwą Seagull, jako bryg-slup 16-działowy, o tonażu 343 tony. Nigdy jednak nie skierowany do aktywnej służby pod brytyjską banderą i sprzedany w 1814.
Requin – bryg 16-działowy, zwodowany w Rochefort 8.11.1806 (lub dwa dni później). Bliźniak Sylphe z 1804. Uzbrojenie: 16 karonad 24-f. Załoga: 94-110. Zdobyty przez Anglików 28.07.1808 w pobliżu Monaco i wcielony do Royal Navy pod nazwą Sabine, jako bryg-slup 18-działowy, o tonażu 332 tony. W aktywnej służbie pod brytyjską banderą 1800-1815. Sprzedany w 1818.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
-
- Posty: 4473
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Amphitrite - liniowiec 4 rangi, czyli fregata 1 rzędu, fregato-liniowiec 42-działowy. Zbudowany w Rochefort, wprowadzony do służby w 1697. Tonaż 544 tony, wymiary 122’ x 32’ x 12’6”. Projektant Pierre Masson. Uzbrojenie: na pokładzie dolnym 20 x 12-f, na górnym 22 x 8-f. Okręt królewski, wynajęty firmie Jourdan. W jej imieniu w latach 1698-1703 kursował do Chin dla Kompanii Indyjskiej. W styczniu 1704 wrócił do marynarki królewskiej. W latach 1709-1713 woził niewolników z Afryki do Ameryki Południowej. W lipcu 1713 spłonął w Buenos Aires.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach