Okręty Royal Navy, XVII-XIX w. (5)

Okręty Wojenne do 1905 roku

Moderatorzy: crolick, Marmik

Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu ROEBUCK (1636).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Roebuck – 10-działowa pinasa (wczesna fregata) o tonażu 90 czy 99 ton, zbudowana przez Phineasa Pett w Woolwich, zwodowana 28.03.1636. Długość stępki 57’0”, szerokość 18’1”, głębokość 6’8”. Miała być wzorowana na korsarskich fregatach z Dunkierki, z naciskiem na prędkość, ale nie okazała się udana. Została utracona w 1641 w wyniku kolizji.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Ostatnio zmieniony 2009-01-16, 19:42 przez Krzysztof Gerlach, łącznie zmieniany 1 raz.
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GREYHOUND (1636).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Greyhound – 12-działowa pinasa (wczesna fregata) o tonażu 126 czy 131 ton, zbudowana przez Phineasa Pett w Woolwich, zwodowana 28.03.1636. Długość stępki 60’0”, szerokość 20’3”, głębokość 7’8”. Miała być wzorowana na korsarskich fregatach z Dunkierki, z naciskiem na prędkość, ale nie okazała się zbyt udana. W maju 1652 stała na Downs w składzie eskadry adm Bourne. Walczyła w bitwach pod Dover 19.05.1652 i pod Kentish Knock 28.09.1652. Kiedy pod dowództwem Johna Wager płynęła do Newcastle po zapasy, natknęła się w pobliżu wysp Farne na cztery hiszpańskie okręty korsarskie; po długiej walce wyleciała w powietrze 14.06.1656 – uratowało się tylko dwóch ludzi.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu NICODEMUS (zdobyty 1636).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Nicodemus – 6/12-działowy okręt korsarski z Dunkierki, o tonażu 105 ton (przeliczeniowo wg nowych reguł 121 ton), zdobyty przez Anglików w październiku 1636 i wcielony do ich marynarki. Określany przez zdobywców jako „najlepszy żaglowiec na świecie” (wczesna fregata). Długość stępki 63’0”, szerokość 19’0”, głębokość 9’6”. Załoga: w 1653 – 40. Uzbrojenie: w 1636 – 6 dział; w 1653 – 12 dział. Przyczynił się wielce do rozwoju angielskich okrętów tej kategorii. Uczestniczył w bitwach pod Portland 18.02.1653 i pod Gabbard 2-3.06.1653 (dowódca William Ledgart). Sprzedany w 1657.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu SWAN (zdobyty 1635).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Swan (Swann, Swann Prize) – pierwotnie holenderska fregata korsarska zbudowana we Vlissingen na wzór korsarskich żaglowców z Dunkierki, zdobyta przez Anglików w listopadzie 1635 i wcielona do ich marynarki. Adm. John Pennington był pod wielkim wrażeniem przymiotów żeglarskich tej fregaty i król nakazał Phineasowi Pett zbudować jednostki podobne. Tym niemniej sam Swan zatonął już w październiku 1638 w pobliżu Guernsey.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu CONSTANT REFORMATION (1619).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Constant Reformation – 40/56-działowy „wielki okręt” 2 rangi zbudowany przez Burrella w Deptford. Prawie trójpokładowiec. Długość stępki 106’, szerokość 35’6”, głębokość 15’, tonaż oceniany jako 742 tony, 750 ton, 752 tony (przed reformą 660 ton). Załoga: w 1620 – 250. Uzbrojenie: w 1620 – 40 dział; w 1622 – 40 dział brązowych (w tym 2 x 32-f, 16 x 18-f, 16 x 9-f, 4 sakery, 2 port pieces); w 1642 – 40 dział; w 1648 – 60 dział. W 1620 (dowódca Arthur Mainwaring) wziął udział w nieudanej ekspedycji adm. Mansella przeciwko Algierowi. W 1625 (dowódca Greeves) był flagowcem kontradm. lorda de la Warr we flocie uzbrojonej przez księcia Buckinghama przeciwko Hiszpanii. W 1647 pełnił rolę flagowego okrętu dużej części Floty Parlamentu. W czerwcu 1648 należał do grupy 11 jednostek przeprowadzonych przez Williama Batten do Holandii i oddanych w ręce rojalistów Księcia Walii. W styczniu 1649 był flagowcem eskadry księcia Ruperta na Morzu Śródziemnym i wodach iberyjskich. Po powrocie na Morze Śródziemne 29.03.1651 i wyposażeniu w Tulonie, ponownie wyszedł (7.05.1651, dowódca Robert Fearnes) jako flagowiec Ruperta w zamierzonej wyprawie do Indii Zach. W ciężkim sztormie koło Azorów okręt zaczął przeciekać i zatonął 30.09.1651 ze stratą około 300 (333 jak podają dawne kroniki z nieco podejrzaną dokładnością) ludzi (książę Rupert i Fearnes uratowali się w łodzi).
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu HAPPY ENTRANCE (1619).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Happy Entrance – 30/43-działowy okręt 3 rangi zbudowany przez Burrella w Deptford, zwodowany 8.11.1619. Długość stępki 96’, szerokość 32’2” (lub 32’6”), głębokość 13’1” (lub 14’0”). Wg Colledge’a tonaż 404/540 ton, wg Heppera – 539 ton, zdaniem Clowesa – 582 tony. Załoga: w 1650 – 180; w 1653 - 200. Uzbrojenie: w 1622 – 31 dział brązowych (w tym 4 x 18-f, 20 x 9-f, 7 sakerów); w 1650 – 40 dział; w 1653 – 43 działa. W 1636 dowodził nim George Carteret. W 1649 należał do sił morskich Parlamentu, działał w składzie eskadr Moultona, Blake’a i Halla, na wodach Anglii i Irlandii (dowódca Richard Badiley). W 1650 (dowódca nadal Richard Badiley, pełniący funkcję kontradm.) wszedł w skład eskadry gen. Blake’a skierowanej w lutym na wody portugalskie. W maju 1652 służył na wodach krajowych w eskadrze Ayscue’a i brał udział w bitwach pod Dover 19.05.1652 oraz Dungeness 30.11.1652 w składzie eskadry Blake’a (aczkolwiek jest tu jakaś sprzeczność, ponieważ okręt tej nazwy jakoby zatonął w owym ostatnim starciu, co nie dotyczy omawianej jednostki). Walczył w bitwach pod Portland 18.02.1653, pod Gabbard 2-3.06.1653 (dowódca Richard Newbery). Kiedy przechodził remont w Chatham, pozostawiono przy jego burcie – bez dozoru – łódź stoczniową z gorącą smołą; spowodowała ona pożar i żaglowiec spłonął 28.09.1658.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu GARLAND (1620).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Guardland (Garland) – 32/40-działowy okręt 3 rangi zbudowany przez Burrella w Deptford. Długość stępki 96’ (lub 97’ albo 93’), szerokość 32’ (lub 33’), głębokość 13’10” (lub 16’0”). Wg Colledge’a tonaż 420/550 ton, wg Heppera – 567 ton, zdaniem Lavery’ego 680 ton, Clowesa – 683 tony. Załoga: w 1625 – 200; w 1652 – 200; Uzbrojenie: w 1622 – 29 dział brązowych (w tym 4 x 18-f, 13 x 9-f, 8 sakerów, 4 fowlery); w 1625: 32 działa (w tym 4 x 18-f, 12 x 9-f, 10 sakerów, 2 miniony, 4 fowlery); w 1652 – 34 działa. W 1623 dowodził nim na wodach kanału La Manche kmdr Best. W 1636 dowodził nim kmdr Fogge. W 1649 należał do sił morskich Parlamentu. Brał udział w bitwach pod Dover 19.05.1652, pod Kentish Knock 28.09.1652 oraz Dungeness 30.11.1652 w składzie eskadry Blake’a (dowódca Robert Batten, zginął), kiedy został zdobyty przez przeważających Holendrów. W holenderskiej flocie walczył pod tą samą nazwą – w bitwie pod Scheveningen 30.07.1653 sczepił się z angielskim Worcester i wraz z nim spłonął do linii wody. Wg autorów holenderskich zdołał mimo to wrócić do portu.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Nowak Krzysztof
Posty: 2316
Rejestracja: 2004-08-26, 21:03
Lokalizacja: Częstochowa

Post autor: Nowak Krzysztof »

Witam, dziękuję za odpowiedź.
Bardzo proszę o opis danych i losów okrętu RAINBOW (1617).
Pozdrowienia, Krzysztof Nowak.
Krzysztof Gerlach
Posty: 4485
Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Krzysztof Gerlach »

Rainbow – 40/64-działowy „wielki okręt”, który powstał w 1617 w wyniku przebudowy w Deptford przez Brighta poprzednika tej nazwy z 1602, przebudowanego z kolei z galeonu zbudowanego w 1586. Zdaniem Lavery’ego i Clowesa długość stępki 102’, szerokość 35’, głębokość 14’, tonaż 650 ton. Wg Colledge’a tonaż 548 ton. Załoga: w 1620 i 1625 - 250; w 1653 – 300. Uzbrojenie: w 1620 – 40 dział; w 1622 – 40 dział brązowych (w tym 2 x 32-f, 16 x 18-f, 16 x 9-f, 2 sakery, 2 miniony, 2 falkony); w 1625 – 40 dział (w tym 2 cannon-periers, 2 x 32-f, 14 x 18-f, 12 x 9-f, 4 sakery, 2 falkony, 4 fowlery); w 1632 i 1642 – 40 dział; w 1652 – 54 działa; w 1653 – 58 dział; w 1660 – 56 dział; wg Ustalenia z 1677 winien był nosić maksymalnie 64 działa (w tym 22 x 32-f, 22 x 18-f, 14 x 6-f, 6 sakerów).
Brał udział 1620/1621 (dowódca Thomas Button) w ekspedycji algierskiej Mansella, w 1621 dowodził nim na Morzu Śródziemnym John Harrison. W 1625 należał do floty wyposażonej przez Buckinghama na wojnę z Hiszpanią (dowódca John Chidley, okręt flagowy wiceadm. Cromwella). Wiosną 1652 służył na wodach krajowych jako flagowiec eskadry Ayscue’a i brał udział w bitwach pod Lizard 12.06.1652 oraz pod Plymouth 16.08.1652. Walczył potem w bitwach pod Portland 18.02.1653 (jako flagowiec wiceadm. Jamesa Peacocka), pod Gabbard 2-3.06.1653 (flagowiec kontradm. Williama Goodsonn), pod Scheveningen 31.07.1653, w Bitwie Czterodniowej 1-4.06.1666, pod Orfordness 25.07.1666, na wodach Solebay 28.05.1672, na kanale Schooneveld 28.05.1673 i 4.06.1673, pod Texel 11.08.1673. Zatopiony w 1680 jako falochron w Sheerness.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
ODPOWIEDZ