Poza tym chyba mądrzej budować (przynajmniej pierwsze jednostki) w kraju który ma już doświadczenie i jest dawcą projektu, niż sprawdzać zdolności własnego przemysłu stoczniowego do poradzenia sobie z zaawansowanym (w układzie Myanmar - Chiny), obcym projektem.
Re: Z życia flot.
: 2014-02-05, 02:28
autor: nek
Darth Stalin pisze:Może dlatego, że Wietnamczycy mają stocznie zajęte inną produkcją. Chociaż gdzieś widziałem info, że po dwóch gepardach zbudowanych w Rosji mają kolejne dwa zrobić u siebie (plus resztę serii Tarantuli 1241..
Stępki pod trzeciego i czwartego wietnamskiego Geparda założono w Zielenodolsku we wrześniu 2013, chociaż budowa dziesięciu 12418 w stoczni w Ho Chi Minh kilkanaście lat im zajmie
Re: Z życia flot.
: 2014-02-06, 18:21
autor: Piotr S.
Irańska telewizja pokazała po raz pierwszy irański okręt podwodny nowej generacji typu Fetah.
Pomimo iż nie zostało to jeszcze potwierdzone oficjalnie irańska telewizja pokazała 2 lutego br. krótki reportaż z ceremonii wodowania nowego irańskiego okrętu podwodnego o napędzie klasycznymi typu Fetah (o wyporności około 500 ton). Nie wiadomo dokładnie kiedy to wydarzenie miało miejsce poza tym, że film nakręcono w stoczni Bostanu (nad Cieśniną Ormuz). Drugi okręt tego typu jest równolegle budowany w stoczni Bandar Anzali nad Morzem Kaspijskim.
Obie te jednostki wydają się różnic długością (okręt z Bostanu ma 40 m natomiast z Bandar Anzali ma około 48 m), ale i tak wiadomo, że są one szersze i dłuższe od budowanych w Iranie od lat okrętów podwodnych typu Ghadir (o długości 29 m i wyporności 123 ton).
Nowe jednostki typu Fetah różnią się zasadniczo od tego, co wcześniej budowali Irańczycy. Specjaliści podkreślają tu widoczny wpływ rozwiązań zastosowanych na okrętach koreańskich. Jednostki irańskie zostały objęta tajemnicą, którą potęguje się zasłaniając niektóre elementy okrętu, jak np. śruby. Może to świadczyć o nowych rozwiązaniach, ale może to być również próba wprowadzenia w błąd i zakamuflowania rzeczywistych możliwości nowych irańskich konstrukcji. http://www.defence24.pl/news_pierwsze-z ... acji-video
Może u nas ktoś na poważnie pomyślał by ,że warto mieć na Bałtyku OP rzędu 500 ton wyporności.
Z ciekawszych informacji: http://www.navyrecognition.com/index.ph ... royer.html Indyjczycy pokazali zdjęcia pierwszego z niszczycieli typu Kalkuta. 6500 ton wyporności, radar ze aktywnym skanowaniem fazowym EL/M-2248 MF-STAR, wyrzutnie VLS na 16x Brahmosów. OPL to Barak 8, 4x AK-630 i OTO Melara Super Rapid.
Re: Z życia flot.
: 2014-02-20, 10:57
autor: Adam
Norwegia buduje nowy okręt "rozpoznawczy" czy tez "szpiegowski" który ma zastąpić pełniący obecnie tę role okręt Marjata (drugi o tej samej nazwie). Nie jest żadną tajemnicą, że głównym zadaniem tej jednostki (jak i poprzedniczki) jest dokładne przypatrywanie się działaniom dużego sąsiada na północno - wschodniej granicy. Obecnie używany okręt nie jest taki stary (1991), a jednostki tej klasy są zazwyczaj długowieczne (nawet nasze Nawigator i Hydrograf nie są aż tak dramatycznie wiekowe na tle innych), tym samym dziwi decyzja o wymianie na nowy.
Pojawiły się właśnie pierwsze zdjęcia kadłuba, który jest właśnie holowany z rumuńskiej stoczni grupy Vard gdzie powstał, do norweskiej stoczni Langsten tej samej grupy, gdzie zostanie wyposażony.
Jednostka z wyglądu ma bardzo klasyczny kształt:
co stanowi duży kontrast wobec dotychczasowego okrętu, który jest dalej jedną z niewielu, (a był chyba pierwszą) jednostek zbudowanych na kadłubie w kształcie "ramform".
Głos z amerykańskiej Floty Pacyfiku. Pentagon co prawda szybko zareagował i zajął stanowisko, że 'to prywatna opinia', ale nie zaprzeczył ani jednemu słowu kapitana Fanella. Niestety, z tego co czytam ostatnio to są też wysoko postawieni chińscy działacze partyjni, którzy wierzą, że taka wojna jest możliwa i uda się ją ograniczyć tylko do spornego obszaru nie wywołując wojny światowej... Amerykanom też nie uśmiecha się wizja chińskich okrętów podwodnych wyposażonych w SLBM-y wycelowane we wschodnie wybrzeże USA chodzących sobie po Pacyfiku.
Cały panel do obejrzenia tutaj (bo mądrych ludzi zawsze warto posłuchać - kontrowersyjna wypowiedź Fanella od 18:50):
Re: Z życia flot.
: 2014-02-22, 16:13
autor: pothkan
Majestro pisze:Niestety, z tego co czytam ostatnio to są też wysoko postawieni chińscy działacze partyjni, którzy wierzą, że taka wojna jest możliwa i uda się ją ograniczyć tylko do spornego obszaru nie wywołując wojny światowej...
Nawet ograniczony konflikt byłby ogromnym zagrożeniem dla gospodarki (światowej, ale przede wszystkim chińskiej). Wątpię, aby coś takiego zaryzykowali - tym bardziej, że ChRL rządzi kolektyw.
Re: Z życia flot.
: 2014-02-23, 17:59
autor: Adam
Chińczykom może chodzić o jedno - o wybicie Amerykanom głupich pomysłów gdy będą "jednoczyć Chiny" przyłączając "do Macierzy" Tajwan. Takie "szachowanie okrętami podwodnymi" może być wystarczające.
Re: Z życia flot.
: 2014-02-24, 09:55
autor: Adam
Holenderski zaopatrzeniowiec Zuiderkruis wyruszył w ostatnia podróż, do stoczni złomowej w tureckiej Aliadze. Płynie tam na holu polskiego holownika Agat. Więcej zdjęć
Re: Z życia flot.
: 2014-02-24, 18:18
autor: polsteam
Adam pisze:... tym samym dziwi decyzja o wymianie na nowy.
może się właśnie w tym zastosowaniu Ramform nie sprawdził...
ciekawe co będzie z żelazkową Marjatą... ktoś kupi i przebuduje na sejsmika?...
a to jeszcze poprzednia Marjata w obecnym, komercyjnym, wcieleniu ...
Re: Z życia flot.
: 2014-03-01, 20:57
autor: crolick
Czy ktoś wie jak wygląda dokładnie podział portu w Sewastopolu? Czy jednostki cumują w różnych częściach zatoki czy też obok siebie?
Re: Z życia flot.
: 2014-03-01, 21:41
autor: Cypis
Co do Sewastopola to według zdjęć z Google , okręty cumują w 3-4 zatoczkach , najwięcej w Piwdenna (to chyba główna baza) i Sewastopolskiej .
Re: Z życia flot.
: 2014-03-02, 15:29
autor: Seba
W końcu jakimi siłami dysponują siły zbrojne Ukrainy na Krymie?
Tyle wiadomo że oprócz piechoty morskiej jest także brygada piechoty obrony wybrzeża (?), ale zależy mi na nieco bardziej dokładnych informacjach? Chyba że ktoś dysponuje w miarę aktualnym OdeB?
Tak przy okazji: nie do pozazdroszczenia jest sytuacja załogi fregaty Hetman Sahajdaczny która teraz wraca do Sewastopola po operacji anty-pirackiej. Chyba nie będą musieli się "przebijać" przez rosyjską blokadę?
Re: Z życia flot.
: 2014-03-02, 16:42
autor: crolick
Z tego co piszą na ukraińskich portalach HETMAN jest obecnie na Krecie i do domu się raczej nie wybiera.