
- Autor Marek Twardowski w Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
- Warszawa II(1).jpg (130.86 KiB) Przejrzano 9852 razy
WARSZAWA II, pasażersko-drobnicowy;
zbudowany w 1940 r. (zamówiony XII.1938, rozpoczęty wiosna 1939, wodowany jesień(XI.?) 1939, ukończony V.1940),
J.C. Smit Werft „De Noord”, Alblasserdam k/Rotterdamu (Holandia), nr budowy 576;
3436 BRT, 1929 NRT, 1450 t;
94,5(całk.)/86,5(m.p.)×13,5×4,9 m;
jeden 2-suwowy, 5-cylindrowy silnik Diesla Stork-Heselman, numer silnika 36, 2100 KM, 1 śruba, 14 węzłów;
3 pokłady, 3 ładownie (częściowo chłodzone),
264 pasażerów (kl. I - 14, kl. II (turystyczna) - 30, kl. III (emigracyjna) - 220), załoga 63 ludzi.
Uwagi: Zamówiony w grudniu 1938 r. przez „Polbryt” dla zastąpienia starego statku „Warszawa”, na linii do Hawru, przy czym linia miała być rozbudowana i obejmować następujące porty: Gdynia - Londyn - Hawr - Gdynia - Helsinki - Ryga - Gdynia. Po wodowaniu, mino wysiłków „Polbrytu” w celu przyspieszenia odbioru statku, tempo prac wyposażeniowych spadło, spowodowane to było kłopotami finansowymi armatora, toczącą się wojna oraz naciskami Niemców, którzy rościli prawa do statku. W dniu agresji niemieckiej na Holandie, 10.V.1940 r., statek znajdował się w stoczni w końcowej fazie wyposażania, został zdobyty przez Niemców i po przemianowany na „Ostwind”, stał się własnością Ostdeutsche Reederei GmbH z Danzig (ówczesna nazwa Gdańska). Wkrótce została zarekwirowana przez Kriegsmarine, został adaptowany w hamburskich warsztatach Deutsches Afrika Linien, do roli okrętu-bazy okrętów podwodnych i po zmianie nazwy na „Bolkoburg”, 18.V.1941 r. wszedł do służby jako okręt-baza 24. i 25. Flotylli U-bootów. 1.VII.1941 r. stał się okrętem-celem 24. Flotylli (miał wówczas następującą charakterystykę: wyporność 3600t; 94,50×13,55×4,95 m; jeden 2-suwowy 5-cylindrowe silnik Diesla Stork, 2600eKM, 1 śruba, 13,5w, 6200Mm/13 w; od VI.1943: 2×37pl (2×I), 3×20pl (3×I); z. 4of + 34 mar.). 1.I.1942 r. podporządkowany 25. Flotylli Okrętów Podwodnych, 20.VIII.1943 r. na Zatoce Gdańskiej zderzył się z okrętem podwodnym „U 670”, w wyniku kolizji U-boot zatonął. 5.IV.1945 r. przeniesiony do 26. Flotylli Okrętów Podwodnych. 3.V.1945 r. koło wyspy Fehmarn zbombardowany przez brytyjskie samoloty Hawker Typhoon ze 193 squadronu RAF, następnego dnia ponownie zbombardowany, na statku wybuchł pożar, którego nie udało się opanować, 7.V.1945 r. zatonął nadal płonąc w pozycji 54°24’N i 11°15’E. W połowie 1948 r. Polska Misja Morska złożyła do władz brytyjskich wniosek o rewindykację wraku, który został pozytywnie rozpatrzony 9.III.1949 r.. W międzyczasie 3.II.1949 r. wrak był poddany oględzinom, przez ekipę ekspertów z Wydziału Holowniczo-Ratowniczego Żeglugi Polskiej, która przybyła na holowniku „Herkules” i wydała ekspertyzę, iż wrak nadaje się do odbudowy. 28.V.1949 r. na wraku rozpoczęła prace ekipa wydobywcza ze znanego nam już Wydziału Holowniczo-Ratowniczego Żeglugi Polskiej. Wrak został podniesiony 11.VI.1949 r., poczym holowniki ratownicze Herkules” i „Swarożyc” rozpoczęły holowanie do Gdyni, gdzie zacumowano wrak 15 czerwca. Szczegółowe oględziny wykazały iż kadłub jest niezłym stanie, więc 18.VII.1949 r. przeholowano „Warszawę” do Stoczni Gdańskiej w celu odbudowy. Początkowo planowano odbudować ją jako wycieczkowiec, potem jako szybki drobnicowiec, w końcu jako statek szkolno-handlowy. Ostatecznie zaniechano odbudowy i wrak pocięto na złom, zachowując jedynie będący w dobrym stanie silnik napędowy „Warszawy”, który został zainstalowany na drobnicowcu „Monte Cassino”.
Na podstawie:
1.) Miciński J., Kolicki S.
Pod polska banderą, Wyd. Morskie, Gdańsk 1962.
2.) Miciński J., Huras B., Twardowski M.
Księga Statków Polskich tom 3, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1999
3.) Koszela W.
Polskie statki pasażerskie, AJ-Press, Gdańsk 2011
4.) Gröner E.
Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945 Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
5.)
http://www.miramarshipsindex

- Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
- Warszawa II(1).jpg (159.14 KiB) Przejrzano 9852 razy

- Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
- Warszawa II(2).jpg (153.7 KiB) Przejrzano 9852 razy

- http://www.dws.org.pl/download/file.php?id=7905
- Bolkoburg(2).jpg (65.45 KiB) Przejrzano 9851 razy

- Gröner E. "Die deutschen Kriegsschiffe 1815-1945" Band 5, Bernard & Graefe Verlag, Koblenz 1988
- Bolkoburg(1).jpg (34.99 KiB) Przejrzano 9852 razy

- Źródło: http://www.shipbucket.com/forums/viewtopic.php?f=12
- Bolkoburg(1).jpg (61.88 KiB) Przejrzano 9852 razy

- Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
- Warszawa II(3).jpg (99.29 KiB) Przejrzano 9852 razy

- Źródło: Miciński J. "Księga Statków Polskich" tom 2, POLNORD - Wydawnictwo Oskar, Gdańsk 1997
- Warszawa II(4).jpg (143.2 KiB) Przejrzano 9852 razy