Postanowiłem trochę uporządkować informacje o kutrach KFK/SKS-240, dorzucając trochę nowych informacji które znalazłem.
Superkutry typu KFK
1)
Świ 49 (eks-KFK ***) [Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, przedłużony i uk.1949(1950?)]
(Franciszek Piechocki) --> 1949
Świ 111 (Franciszek Piechocki) -->
Gdy 126 (Franciszek Piechocki -->
Pelagia Piechocka) --> †13/14.01.1982 na Bałtyku
2)
Świ 50(?) (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1951)
(Antoni Gmitrowicz) --> 1951
Gdy 16 [Łosoś(I) -->
Jedność Rybacka] --> niemiecki? (czy może zachodnioniemiecki?) jacht s/y
Freedom --> dalsze losy ?
3)
Świ 51(?) (?eks-UJ 320, eks-M 3118, eks-KFK 164 †13.III.1945 na terenie stoczni) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 31.I.1943, St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna napr. 1947?, St. Gdańska odb. 1947)
(Józef Lipski) --> ok. poł.1948
Gdy 76 (Konrad Konkel) --> 8.I.1949 uciekł do Szwecji, internowany, zwrócony po kilku miesiącach -->
Gdy 76 (Józef Lipski?) (nie eksploatowany? bez motoru?) --> 1952
Arka… Gdy 76?
(Arka) --> 1954
Dar 60 (Kuter) --> 1954-3.V.1955 przebudowany w Gdańskiej St. Remontowej na kuter szkolno-rybacki--> 3.V.1955
Franek Zubrzycki Dar 60 --> 1959 Dar 102
(ZSRM w Darłowie) --> wycofany ze służby w 1964 roku i przekazany do kasacji
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być zatopiony na minie, w rejonie Świnoujścia KFK 506, gdyż był ukończony 28.VII.1944, a źródła piszą o jednostce ukończonej ok. 1944 roku
4)
Świ 52 (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Rybacka Baza Remontowa, Puck, uk.1950)
(Bank Rybaków Morskich --> IV.kw 1947 Arka) --> 1950 Arka 150 Wła 23 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 23 (Szkuner) --> wycofany w latach 70-tych
5) Świ 53(?) (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG/St. Rybacka, Świnoujście, wod. 1947?, Gdyńska St. Remontowa, uk.1950) (Bank Rybaków Morskich --> Towarzysz Migała Gdy 74 [Łosoś(I)] --> Gdy 74 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?
UWAGA: nie jest do końca pewne, czy jednostka należała do typu KFK
6) Wiktoria Gda 20 (?eks-Vs 343, eks-KFK 300 †25.IV.1945 w rejonie Rozewia) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, uk. 27.XII.1943, St. Rybacka?, Gdynia, prowizoryczna? napr. 1946, ?St. Północna, Gdańsk odb. 1950) (prywatny) --> ok. 1950 Gdy 114 [Łosoś(I) --> Jedność Rybacka] --> Gda 2 (Jedność Rybacka) --> dalsze losy ?
UWAGA: nie można wykluczyć całkowicie, iż może to być odbudowywany pod koniec wojny w Gdyni KFK 364, którego losy końcowe określane są jako: możliwe że zniszczony podczas jednego z nalotów na bazę w Gdyni
7) Świ 54(?) (eks-KFK ***) (Ernst Burmester Schiffswerft KG, Świnoujście, wod. ok. 1944, przed oddaniem do służby poważnie uszkodzony w wyniku bombardowania stoczni, uznany za stracony; St. Rybacka, Świnoujście, prowizoryczna napr. 1947?,) (Mirosław Szewczuk --> IV.kw.1947Arka) --> 1949 (a może w II.poł. 1948?) zakupiony przez PCWM, do 20.IV.1951 odbudowany i przebudowany na kuter szkolno-rybacki w St. Rybackiej w Gdyni, nr stoczniowy 90 --> 1949 Rybak Gdy … (PCWM) --> 20.IV.1951 Henryk Rutkowski Gdy 180 (Państwowa Szkoła Rybaków Morskich w Gdyni --> 1.VIII.1951 Technikum Rybaków Morskich w Gdyni --> 18.VII.1953 Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni --> lato 1963 Państwowa Szkoła Rybołówstwa Morskiego w Gdyni) --> 1967 jacht szkoleniowy Henryk Rutkowski PZ-5 (Liga Obrony Kraju, Jastarnia) --> pocz. 1970 Biały Słoń PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> poł. 1970 Henryk Rutkowski PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> w 1976 wycofany z eksploatacji z powodu złego stanu technicznego, w okresie 1979-25.VII.1986 przebudowany w Rybackiej Stoczni remontowej PPiUR „Szkuner” we Władysławowie --> 1997 Kapitan Głowacki PZ-5 (Polski Związek Żeglarski, Trzebież) --> nadal w służbie
UWAGA: szczególne podziękowania należą się Pothkanowi, za jego post o wczesnym szkolnictwie rybackim w Gdyni, zamieszczonym na Pomorskim Forum Eksploracyjnym, bez niego nie byłbym w stanie dokładnie opisać zmiany nazewnictwa Gdyńskiej Szkoły Rybołówstwa
Zaskoczyła mnie trochę strona COŻ-u w Trzebieży
, ponieważ na stronie tego jachtu odmienna jest historia pozyskania jednostki: COŻ pisze: Jednostka ta jest przebudowanym do celów żeglarskiego szkolenia poniemieckim kutrem rybackim typu KFK (Kriegsfischkutter). Kadłub wyrzucony na mieliznę znaleziono w 1945 roku w pobliżu Świnoujścia. Różnił się. on od innych z tej serii tym, że część środkową przedłużono o dwie odległości pomiędzy wręgami. Znalazcy próbowali własnym sumptem dokończyć budowę jednostki i w perspektywie wykorzystać do połowów, lecz zadanie okazało się ponad ich siły. W 1949 roku sprzedana została Państwowemu Centrum Wychowania Morskiego. (podkreślenie moje)
i jeszcze bardziej niewiarygodne opowieści o pochodzeniu jednostki COŻ pisze: W roku 1967 żaglowiec pod kapitanem Jerzym Morzyckim odwiedza Stralsund. Tu uzyskano niezwykle cenne informacje o jachcie. Otóż, okazuje się, że jednostki tego typu były budowane przez Niemców jako kutry dozorowe, a nie jak podaje cała nasza literatura żeglarska - jako kutry rybackie. Świadczy o tym relacja kapitana z tego rejsu: Do burty RUTKOWSKIEGO podszedł jakiś Niemiec i zapytał czy może obejrzeć jacht. Po oględzinach powiedział, że w Polsce ukończono budowę jednostki tak, jak pierwotnie wznoszono tego typu statki w Niemczech. Na dowód pokazał album z fotografiami z roku 1937 lub 1938, gdzie można było zobaczyć zdjęcie RUTKOWSKIEGO noszącego nazwę FORDEL. Stwierdził, że w Niemczech zbudowano (w Stralsundzie) całą serię podobnych jednostek (liczoną na dziesiątki), że on sam był jednym z budowniczych, że wszystkie przeznaczone były do dozoru brzegów morskich. Czy można zatem przyjąć, że HENRYK RUTKOWSKI to ex FORDEL?
przyznam szczerze iż nigdy o nich nie słyszałem, a co koledzy na to?
http://www.coz.com.pl/jachty/1/s_y_kapitan_glowacki/
UWAGA: *** oznaczono niemieckie KFK poważnie uszkodzone w wyniku bombardowania i porzucone na terenie stoczni Burmestera w Świnoujściu, których numery są trudne do ustalenia, mogą być one z zakresie: KFK 677, 679-680, 683-699
A tu w pierwszej chwili myślałem, że znalazłem Świ 50 Gmitrowicza
http://verkauf.tauchschiff.at/beschreibung.php
Superkutry typu SKS-240
1) Świ 57 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 1/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/1, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 152 Wła 70 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 70 (Szkuner) --> 1961 Ust 102 (Korab) --> dalsze losy?
2) Świ 63 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/2, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 154 Gdy 172 --> 1954? Wła 117 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 117 (Szkuner) --> dalsze losy?
3) Świ 64 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 3/408, wod. 7.VIII.1951/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/3, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 155 Wła 71 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 71 (Szkuner) --> dalsze losy?
4) Świ 62 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 4/408, wod. 15.III.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/4, uk. VIII.1950) (Barka) --> 1.I.1951 Arka 153 Gdy 171 --> 1954? Wła 116 (Arka) --> po 1955 Wła 116 (Szkuner) --> dalsze losy?
5) Świ 65 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 2/408, wod. 7.VIII.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/5, uk. 1951) (Barka --> po uk.? Dalmor) --> 1951 Arka 151 Wła 69 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 69 (Szkuner) --> dalsze losy?
6) Świ 66 (Stocznia Rybacka, Świnoujście, nr stoczniowy 6/408, wod. 5.IX.1950/ Stocznia Szczecińska, nr stoczniowy SKS-240/6, uk. 1951) (Barka) --> 1951 Arka 156 Gdy 175 --> 1954? Wła 118 (Arka) --> 1.I.1955 Wła 118 (Szkuner) --> dalsze losy?
Nikt z nas nie zauważył cytatu z Budownictwa Okrętowego zamieszczonego przez AvM
i wszyscy pisaliśmy o tylko o Stoczni Szczecińskiej jako o budowniczym serii.
AvM pisze:Stocznia Rybacka w Świnoujściu
Po uruchomieniu stoczni w roku 1947 najpoważniejsze były kłopoty z naborem fachowców. Poza remontami kilku
mniejszych jednostek nie można było przyjąć żadnej poważniejszej roboty. Ponieważ koncepcja wykorzystania poniemieckich elementów kutrów, lezących w blisko położonej stoczni, budującej uprzednio kutry typu KFK, była ekonomicznie bardzo uzasadniona - zdecydowano się na współpracę z przemysłem terenowym. Należała do niego również Baza Remontowa w Pucku (kierownik inż. Władysław Wysocki). Przy pomocy delegowanych do Świnoujścia stolarzy i szkutników, wykorzystując elementy kutrów KFK, w oparciu o dokumentację dostarczoną ze Stoczni Rybackiej w Gdyni - w latach 1949-1951 na istniejącym slipie zbudowano 6 kadłubów superkutrów tupu KFK. Kadłuby te przeholowano do Stoczni "Odra" w Szczecinie (dyrektorem był wówczas inż. Wilhelm Pustelnik), gdzie wykończono je jako superkutry typu SKS-240.
A we mnie zrodziły się wątpliwości: czy aby na pewno zbudowano, czy tez tylko obudowano kilka z pozostałych kadłubów??
Mając na uwadze poniższy raport, o którym pisał JB:
JB pisze:W wykazie kutrów (na dzień 16 października 1947 r.) zarejestrowanych w Morskim Urzędzie Rybackim (MUR) w Szczecinie widnieje 6 kutrów KFK:
Świ 49 (numer rejestracyjny MUR Szczecin – 603), zgłaszający Franciszek Piechocki;
Świ 50 (603), Antoni Gmitrowicz;
Świ 51 (604), Józef Lipski;
Świ 52 (611), Bank Rybaków Morskich;
Świ 53 (612), Bank Rybaków Morskich;
Świ 54 (617), Mirosław Szewczuk.
Podane wymiary tych kutrów to: 24x6,3x3,1 m. Na wykazie jest dopisek, że nie zarejestrowano 15 kutrów KFK, z których 5 nadaje się do remontu.
oraz zakładając, że Głowaś vel Rutek nie jest eks-kutrem typu KFK (jak sugerują jego obecni właściciele
), po zsumowaniu wyremontowanych w Świnoujściu KFK i zbudowanych SKS, otrzymujemy 11 jednostek, czyli dokładnie tyle o ilu zdatnych do remontu jednostkach pisze raport
(6 wymienionych z nazwy + 5 nie zarejestrowanych, ale zdatnych do remontu)..