Holenderskie okręty epoki żagla i pary
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Meermin – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki w 1828, wodowanie w 1830. Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Wsch., potem w Indiach Zach. Skreślony z listy floty w 1851.
Merkuur – podobno zbudowany w Rotterdamie przez P. Glavimansa. Położenie stępki 1830, wodowanie w 1833. Długość 29,8 m. Uzbrojenie: 18 dział. Jednak większość opracowań ignoruje jego istnienie. Może więc budowany, ale nie dokończony, względnie używany pod inną nazwą lub nie w marynarce wojennej?
Pegasus – zbudowany w Rotterdamie przez P. Glavimansa. Położenie stępki w 1827, wodowanie w 1830. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Od 1.04.1841 okręt zaopatrzeniowy w Rotterdamie. Rozebrany w Hellevoetsluis w 1851.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Merkuur – podobno zbudowany w Rotterdamie przez P. Glavimansa. Położenie stępki 1830, wodowanie w 1833. Długość 29,8 m. Uzbrojenie: 18 dział. Jednak większość opracowań ignoruje jego istnienie. Może więc budowany, ale nie dokończony, względnie używany pod inną nazwą lub nie w marynarce wojennej?
Pegasus – zbudowany w Rotterdamie przez P. Glavimansa. Położenie stępki w 1827, wodowanie w 1830. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Od 1.04.1841 okręt zaopatrzeniowy w Rotterdamie. Rozebrany w Hellevoetsluis w 1851.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Venus – zbudowany w Rotterdamie. Położenie stępki w 1833, wodowanie w 1838 (a nie w 1833). Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. W 1862 wypożyczony Instytutowi Marynarzy Królewskiego, Niderlandzkiego, żaglowego i wioślarskiego klubu z Amsterdamu. Skreślony z listy floty przed 1868.
Koerier (Courier) – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki w 1835, wodowanie 4.02.1840. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył na Morzu Śródziemnym i w Indiach Wsch. Rozebrany w 1858.
Zwaluw – zbudowany w Amsterdamie. Położenie stępki w 1837, wodowanie 1.08.1840. Wyporność 508 ton, wymiary: 32 x 9,60 x 4,40 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Wsch. Skreślony z listy floty przed 1854.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Koerier (Courier) – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki w 1835, wodowanie 4.02.1840. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył na Morzu Śródziemnym i w Indiach Wsch. Rozebrany w 1858.
Zwaluw – zbudowany w Amsterdamie. Położenie stępki w 1837, wodowanie 1.08.1840. Wyporność 508 ton, wymiary: 32 x 9,60 x 4,40 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Wsch. Skreślony z listy floty przed 1854.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Arend – zbudowany w Rotterdamie przez P. Glavimansa. Położenie stępki w 1833, wodowanie 14.01.1839 (a nie w 1833). Wyporność 327 ton, wymiary: 26,50 (albo 28) x 8,40 x 3,85 m. Uzbrojenie: 14 dział. Służył w Indiach Wsch. i Zach. Od 1855 okręt-magazyn w Rotterdamie. Skreślony z listy floty przed 1862.
Haai – zbudowany w Rotterdamie. Położenie stępki 29.10.1838, wodowanie 11.05.1842. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Wsch. Skreślony z listy floty przed 1862.
Lynx – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki 13.06.1838, wodowanie 26.05.1842. Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Od 1869/70 okręt-magazyn w Rotterdamie. Skreślony z listy floty przed 1871.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Haai – zbudowany w Rotterdamie. Położenie stępki 29.10.1838, wodowanie 11.05.1842. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Wsch. Skreślony z listy floty przed 1862.
Lynx – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki 13.06.1838, wodowanie 26.05.1842. Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Od 1869/70 okręt-magazyn w Rotterdamie. Skreślony z listy floty przed 1871.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Zeepaard – budowany w Amsterdamie. Położenie stępki (a nie wodowanie) w 1844. Miał mieć wyporność 499 ton, eliptyczną rufę, wymiary: 30,50 x 9,70. Planowane uzbrojenie: 12 dział. Nigdy nie został dokończony.
Sperwer – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki 23.05.1840, wodowanie 9.05.1845. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Skreślony z listy floty przed 1874.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Sperwer – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki 23.05.1840, wodowanie 9.05.1845. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 18 dział. Służył w Indiach Zach. Skreślony z listy floty przed 1874.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Cachelot – zbudowany we Vlissingen. Położenie stępki 4.09.1844, wodowanie 28.06.1851. Wyporność 546 ton, wymiary: 31,5 x 9,5 x 4,5 m. Uzbrojenie: 12 dział. Służył w Indiach Wsch. Przeniesiony 1.01.1868 do marynarki holenderskich Indii Wsch. Skreślony z listy floty przed 1872.
Zeehond – zbudowany w Rotterdamie. Położenie stępki 12.01.1845, wodowanie 12.06.1850. Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 12 dział. Od 1873 okręt szkolny w Hellevoetsluis. Wycofany w 1882, stał odtąd w Amsterdamie jako Zakład Marynarzy Królewskiego, Niderlandzkiego, żaglowego i wioślarskiego klubu z Amsterdamu. Użytkowany w tym charakterze do 1913.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Zeehond – zbudowany w Rotterdamie. Położenie stępki 12.01.1845, wodowanie 12.06.1850. Wyporność 527 ton, wymiary: 31,50 x 9,50 x 4,50 m. Uzbrojenie: 12 dział. Od 1873 okręt szkolny w Hellevoetsluis. Wycofany w 1882, stał odtąd w Amsterdamie jako Zakład Marynarzy Królewskiego, Niderlandzkiego, żaglowego i wioślarskiego klubu z Amsterdamu. Użytkowany w tym charakterze do 1913.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Pollux – korweta w typie fregaty, zbudowana w Rotterdamie. Położenie stępki we wrześniu 1822, wodowanie w 1824. Uzbrojenie: 28 dział. Opuściła Texel 23.08.1824, skierowana do Indii Wsch. via Przylądek Horn, dotarła do Soerabaja w sierpniu 1825. W drogę powrotną do Holandii wyruszyła 1.04.1827, a 30.11. zawinęła na redę Texel. Rozebrana w 1838.
Triton – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w lipcu 1822, wodowanie w 1825. Uzbrojenie: 28 dział. Służyła w Indiach Wsch. W latach 1842-1847 okręt strażniczy w Batawii, rozebrana tam w 1847.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Triton – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w lipcu 1822, wodowanie w 1825. Uzbrojenie: 28 dział. Służyła w Indiach Wsch. W latach 1842-1847 okręt strażniczy w Batawii, rozebrana tam w 1847.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Leije – zwodowana w 1828. Uzbrojenie: 28 dział. Służyła w Indiach Wsch. W 1832 znajdowała się we Vlissingen. Skreślona z listy floty przed 1834.
Heldin – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1826, wodowanie w 1830. Uzbrojenie: 28 dział. W okresie 1831-1835 służyła w Indiach Wsch. Skreślona z listy floty już w 1837.
Hippomenus – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1826, wodowanie w 1830. Uzbrojenie: 28 dział. Wymiary: 36,50 x 10,30 m. Służyła w Indiach Wsch. i Indiach Zach. Od 1841 pływający magazyn w Amsterdamie. Od 1844 hulk-koszary. Rozebrana w 1854.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Heldin – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1826, wodowanie w 1830. Uzbrojenie: 28 dział. W okresie 1831-1835 służyła w Indiach Wsch. Skreślona z listy floty już w 1837.
Hippomenus – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1826, wodowanie w 1830. Uzbrojenie: 28 dział. Wymiary: 36,50 x 10,30 m. Służyła w Indiach Wsch. i Indiach Zach. Od 1841 pływający magazyn w Amsterdamie. Od 1844 hulk-koszary. Rozebrana w 1854.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
- Janusz Kluska
- Posty: 1160
- Rejestracja: 2006-05-14, 20:44
- Lokalizacja: Wodzisław Śląski
-
- Posty: 4485
- Rejestracja: 2006-05-30, 08:52
- Lokalizacja: Gdańsk
Na temat korwety Ajax z 1832 odpowiedziałem 18 stycznia 2009.
Argo – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1827, wodowanie w 1832. Jednak jeszcze przed wodowaniem zmieniono jej nazwę na Van Speyk. Wyporność 800 ton. Uzbrojenie: 28 dział. W 1837 wysłana do Indii Wsch., przekazana marynarce kolonialnej i przemianowana na Medusa. Służyła tam jako okręt strażniczy w Soerabaja.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach
Argo – korweta w typie fregaty, zbudowana w Amsterdamie. Położenie stępki w 1827, wodowanie w 1832. Jednak jeszcze przed wodowaniem zmieniono jej nazwę na Van Speyk. Wyporność 800 ton. Uzbrojenie: 28 dział. W 1837 wysłana do Indii Wsch., przekazana marynarce kolonialnej i przemianowana na Medusa. Służyła tam jako okręt strażniczy w Soerabaja.
Pozdrawiam, Krzysztof Gerlach